Sneeuwzekerheid Mayrhofen, of toch maar ergens anders heen?

Beste boarders en skiërs,

Mijn vriendin en ik willen graag dit jaar nog op een niet al te dure wintersportvakantie in de eerste week van maart (max 700pp voor 8 a 10 dagen inclusief skipas en ontbijt).
Wegens vakanties is dit nog best een uitdaging en zitten veel hotels vol.

Nu kwamen wij wat leuks tegen in Mayrhofen, echter ligt dit gebied vrij laag (633 meter).
Zoals jullie misschien wel begrijpen twijfel ik daar enorm over de sneeuwzekerheid en of de pistes heel de dag goed blijven.

Heeft iemand ervaring met dit gebied en lopen we risico met dit gebied in begin maart?
Mocht iemand andere suggesties hebben, dan horen wij dit heel graag. De kans is namelijk vrij groot dat wij volgend jaar niet op wintersport kunnen, en willen dit jaar dus graag meepakken.

  • Minimaal 150km piste
  • Voor gevorderde
  • Weinig vlakke stukken (i.v.m. snowboarden)
  • Prijs 700 pp inclusief skipas en ontbijt

Vorig jaar zijn we in Val Gardena (Ortisei) geweest en was echt een top vakantie. Helaas is zover wij kunnen zien alles al vol daar, althans al het betaalbare.

Een plank onder je voet maakt alles goed!

Het dorp en de laagste piste ligt op 633 meter, maar de rest van het gebied ligt een stuk hoger (zie pistekaart bijvoorbeeld). Bovendien heb je een prima uitwijkmogelijkheid naar de Hintertuxer Gletsjer mocht het echt dramatisch zijn (wat ik in die periode niet verwacht).
Vakantiedrukte lijkt me een ernstiger probleem…

Haha, eerste week maart is zo ongeveer de meest sneeuwzekere week van het seizoen. Bovendien heeft Mayrhofen geen dalafdaling en liggen de pistes dus een stuk hoger. Zeker met de huidige sneeuw kun je gewoon boeken!

Mr. Slow

Gezien de omstandigheden nu, zal het over 4 weken nog prima skieen zijn in het Zillertal. Je kan ook altijd nog door naar de Hintertux (gletscher) met dezelfde skipas. Ook Kaltenbach en Zillertal arena zitten daar bij.

Begin maart is zelden een issue. Daarnaast bevind de bulk van het skigebied zich boven de 1500m en heb je de gletscher achter de hand.
Ja, de kans op een winters aandoend dorp is wat kleiner, maar daar staat tegenover dat je gewoon fatsoenlijk ergens heen kan wandelen.

Haha, eerste week maart is zo ongeveer de meest sneeuwzekere week van het seizoen. Bovendien heeft Mayrhofen geen dalafdaling en liggen de pistes dus een stuk hoger. Zeker met de huidige sneeuw kun je gewoon boeken!

Quick op 31 jan 2019 20:38

Ahorn ?

Dat ging snel met de reactie`s, ik heb inderdaad de kaart even bekeken en zie inderdaad nu hoe het gebied in elkaar zit.

Ik begon echter heel erg te twijfelen aan de hand van de onderstaande link.
https://www.wintersport.nl/dorpen/mayrhofen/sneeuwzekerheid…

Als ik dat lees, dan klinkt het allemaal niet zo sneeuwzeker. Ik heb dit echter met wat anderen gebieden vergeleken die ik wel ken, en zie dezelfde teksten min of meer terug komen voor de maand maart.

Ik ben dus gerust gesteld en wordt het dit jaar waarschijnlijk Mayrhofen. Mocht iemand toch andere suggesties hebben, dan horen wij dit uiteraard graag!

Een plank onder je voet maakt alles goed!

Zit nogal een verschil in begin maart en eind maart over het algemeen. @Pier inderdaad Ahorn wel, maar ik beperkte me voor het gemak even tot het grote Zillertal 3000 gebied.

Mr. Slow

Haha, eerste week maart is zo ongeveer de meest sneeuwzekere week van het seizoen. Bovendien heeft Mayrhofen geen dalafdaling en liggen de pistes dus een stuk hoger. Zeker met de huidige sneeuw kun je gewoon boeken!

Quick op 31 jan 2019 20:38

Niet helemaal mee eens over de ‘meest sneeuwzekere week’, maar dat terzijde. Ik had inderdaad gelezen dat er geen afdaling is naar het dorp, maar dat is niet het ergste. Sneeuwzekerheid, een mooie natuur en gezelligheid (geen apreski) zijn voor ons het belangrijkste.

Een plank onder je voet maakt alles goed!

Voor wat betreft sneeuwzekerheid om te skien is dat gebied geen probleem in die periode.
Of er sneeuw tot in het dal ligt is wat anders. Mocht je dat ook belangrijk vinden dan kun je ook nog eens kijken naar Finkenberg (+/- 800mtr) - Vorlanersbach of lanersbach (+/- 1300 mtr), allen met een eigen lift en verbonden met het gebied van Mayrhofen. Vanuit deze dorpen is het ook wat sneller aanreizen naar de Gletscher.

Hoe kun je het daar niet mee eens zijn? Is gewoon een kwestie van de sneeuwhoogtestatistieken bekijken…

Mr. Slow

Niet zo prijzig, sneeuwzeker, prima aan te rijden, maar iets minder pistekilometers: http://www.wintersport.nl/skigebieden/damuls

@SteviSki Damüls is veel duurder dan Mayrhofen gemiddeld genomen. En qua pistenkilometers vind ik het toch ook geen vergelijk. Een prima gebied hoor, maar toch een totaal ander karakter dan een après-ski dorp als Mayrhofen.

Wat Roy zegt. Ik vind Vorderlanersbach briljant als uitvalsbasis. Rastkogel omhoog, vanuit daar zit je met twee liften bij Mayrhofen maar je hebt wel rust boven in je ‘eigen’ gebied. Mayrhofen is vaak veel drukker dan de Rastkogel. Kant van de Eggalm is meestal ook niet druk, maar heb je wat lekkere pistes met nette lengte, rood en (donker)blauw, mooi gebied.

Leuke dalafdaling ook (skiroute) incl glühweintje bij het Vogelnest. Na de laatste lift via een achterpaadje skiën tot bijna bij de Hexenkessl om daar nog even door te knallen.

Haha, eerste week maart is zo ongeveer de meest sneeuwzekere week van het seizoen. Bovendien heeft Mayrhofen geen dalafdaling en liggen de pistes dus een stuk hoger. Zeker met de huidige sneeuw kun je gewoon boeken!

Quick op 31 jan 2019 20:38

Niet helemaal mee eens over de ‘meest sneeuwzekere week’, maar dat terzijde. Ik had inderdaad gelezen dat er geen afdaling is naar het dorp, maar dat is niet het ergste. Sneeuwzekerheid, een mooie natuur en gezelligheid (geen apreski) zijn voor ons het belangrijkste.

Bouli op 31 jan 2019 20:55

Jullie zoeken geen après ski? Mayrhofen is daar namelijk beroemd (of berucht) om.

Haha, eerste week maart is zo ongeveer de meest sneeuwzekere week van het seizoen. Bovendien heeft Mayrhofen geen dalafdaling en liggen de pistes dus een stuk hoger. Zeker met de huidige sneeuw kun je gewoon boeken!

Quick op 31 jan 2019 20:38

Niet helemaal mee eens over de ‘meest sneeuwzekere week’, maar dat terzijde. Ik had inderdaad gelezen dat er geen afdaling is naar het dorp, maar dat is niet het ergste. Sneeuwzekerheid, een mooie natuur en gezelligheid (geen apreski) zijn voor ons het belangrijkste.

Bouli op 31 jan 2019 20:55

Jullie zoeken geen après ski? Mayrhofen is daar namelijk beroemd (of berucht) om.

Tamaravw op 31 jan 2019 21:57

Laat ik het zo zeggen, het is geen verseite ;) We zijn beide begin begin 30 en kunnen best gezelligheid meepakken, echter is het niet iets waar we de wintersport op uitzoeken!

Een plank onder je voet maakt alles goed!

Oh dan is het natuurlijk een prima plek. Het lijkt me vervelend als je rust en stilte verwacht en totaal onthutst terecht komt in de hysterie aldaar, maar gelukkig is dat niet het geval.

Voor €700,- incl skipas prima prijs, leuk skigebied, allerlei uitvalsmogelijkheden, evt apres ski is een optie al is het alleen ff afpilsen onderaan de dal-lift. Sneeuwzeker zeker! Is al eerder genoemd.

Dit is een hele dure week vanwege de carnaval dus qua prijs en dit gezellige dorp zeker doen! Niet verder zoeken en boeken!

@SteviSki Damüls is veel duurder dan Mayrhofen gemiddeld genomen. En qua pistenkilometers vind ik het toch ook geen vergelijk. Een prima gebied hoor, maar toch een totaal ander karakter dan een après-ski dorp als Mayrhofen.

Bennie op 31 jan 2019 21:36

Dat skigebied Damuls Mellau veel duurder is klopt niet. Skipassen zijn wat voordeliger en wanneer je het slim uitzoekt kan je een ruim appartement voor 350 euro per week gemakkelijk vinden. Pistekilometers zijn inderdaad wat minder, maar daardoor krijg je een prachtig, redelijk rustig en authentiek skigebied voor terug. Nauwelijks apresski dat wel …

Skipassen zijn wat voordeliger en wanneer je het slim uitzoekt kan je een ruim appartement voor 350 euro per week gemakkelijk vinden. Pistekilometers zijn inderdaad wat minder, maar daardoor krijg je een prachtig, redelijk rustig en authentiek skigebied voor terug. Nauwelijks apresski dat wel …

SteviSki op 1 feb 2019 07:19

Bent u er dan met de carnavalsweek geweest? Ik wel. Skipasprijzen zit het verschil niet in, accomodatie wel. Damüls zelf is een pak duurder dan bijvoorbeeld Au/Schoppernau. En rustig was het zeker niet ;) Fruhstuckpensions voor €50,- per nacht is een hele zoektocht zo kort van te voren. Prachtig gebied, maar pak het vooral in het laagseizoen mee.

Mayrhofen heeft in verhouding een goed prijspeil voor de accomodaties. @Bouli Mocht dat niet meer lukken, kijk dan eens naar Montafon of Schladming. Nèt iets rustiger met carnaval. Of rijdt een stukje verder naar Val di Sole. Op een paar verbindingen in Madonna di Campiglio na is het als snowboarder hier prima te doen. En rondom Daolasa en Mezzana zit je voor een prikkie op de eerste rang.

Mayrhofen (Zillertal Arena) is zeker sneeuwzeker genoeg :) !
Maar hoe heb je die prijs kunnen vinden voor zoveel dagen :O ??

Mayrhofen Is de laatste jaren serieus gestegen van prijs…

@k_vdm88

Ik denk dat we tijdens onze zoektocht naar hotels, precies op het goede moment deze zijn tegen gekomen.

We hebben zelf een 3 persoons kamer voor dat geld. Wij waren in ieder geval ook verrast door de prijs omdat we elder allemaal prijzen zagen van €1000+ De prijs was wel zonder materiaalhuur, we hebben dan ook onze eigen spullen. Wij zijn dus heel benieuwd wat deze vakantie ons gaat brengen.

Weet iemand trouwens of de Ahorn afdaling goed te doen is? Ik lees namelijk wat wisselende verhalen. Ook zijn we benieuwd of iemand goede gidsen kent. We willen graag een dagje freeride/off piste inplannen.

Een plank onder je voet maakt alles goed!

@k_vdm88

Ik denk dat we tijdens onze zoektocht naar hotels, precies op het goede moment deze zijn tegen gekomen.

We hebben zelf een 3 persoons kamer voor dat geld. Wij waren in ieder geval ook verrast door de prijs omdat we elder allemaal prijzen zagen van €1000+ De prijs was wel zonder materiaalhuur, we hebben dan ook onze eigen spullen. Wij zijn dus heel benieuwd wat deze vakantie ons gaat brengen.

Weet iemand trouwens of de Ahorn afdaling goed te doen is? Ik lees namelijk wat wisselende verhalen. Ook zijn we benieuwd of iemand goede gidsen kent. We willen graag een dagje freeride/off piste inplannen.

Bouli op 1 feb 2019 13:48

Amai nice :D, boeken zou ik zeggen, daar ga je denk ik niets goedkoper vinden :) !
Door de prijsstijging van de laatste jaren ben ik hier niet meer geweest.

De dalafdaling van de Ahorn vind ik 1 van de mooiste afdalingen van het zillertal gebied (als deze er goed bij ligt), vooral omdat er veel hoogtemeters moet gedaan worden.
Ook is dit gedeelte erg rustig in vergelijking met de andere kant.

Het laatste stukje van deze piste kan moeilijk zijn als het ijzig is.
Normaal is deze piste rood, maar heb al geweten dat ze deze zwart hebben gemaakt toen het enorm ijzig was en dan kan dat een probleem zijn voor sommige…

Voor freeride/offpiste zou ik uitwijken naar Königsleiten :).

@k_vdm88

Ik denk dat we tijdens onze zoektocht naar hotels, precies op het goede moment deze zijn tegen gekomen.

We hebben zelf een 3 persoons kamer voor dat geld. Wij waren in ieder geval ook verrast door de prijs omdat we elder allemaal prijzen zagen van €1000+ De prijs was wel zonder materiaalhuur, we hebben dan ook onze eigen spullen. Wij zijn dus heel benieuwd wat deze vakantie ons gaat brengen.

Weet iemand trouwens of de Ahorn afdaling goed te doen is? Ik lees namelijk wat wisselende verhalen. Ook zijn we benieuwd of iemand goede gidsen kent. We willen graag een dagje freeride/off piste inplannen.

Bouli op 1 feb 2019 13:48

Ahorn afdaling heb ik als leuk ervaren, zit wel een heel deel pad (wel steil genoeg om goed door te skien) en dan tegen het einde een recht redelijk steil stuk waar je echt goed op kunt doorskien. De ahorn als skigebied is ook lekker rustig tov de rest van het gebied met ook wel leuke pistes en moderne liften. Voor de rest, maak je geen zorgen over sneeuwzekerheid, ze hebben hier alles goed op orde en zeker begin maart ligt er sneeuw zat.

Dank je voor je reactie @k_vdm88
Weet je trouwens ook hoe het over het algemeen werkt om een gids te vinden? Boek en regel je dat vooraf. Of is het beter om daar informatie te winnen en een gids te regelen?

Een plank onder je voet maakt alles goed!

Gezien de drukke week is het beter vooraf een berggids te boeken. Dat kan op verschillende plekken, onder andere bij enkele skischolen. Er zijn er hier vast een paar die tips hebben. @skimams misschien?

@k_vdm88
Voor freeride/offpiste zou ik uitwijken naar Königsleiten :).

k_vdm88 op 1 feb 2019 14:07

Konigsleiten is een optie, maar voor freeride zou ik dan eerder kiezen voor hochfugen. Dat is toch echt bij uitstek het freeride gebied van het zillertal. Bijna oneindige mogelijkheiden heb je daar.

*bericht bewerkt door Jeroen999 op 01 feb 2019 15:53

Dank je voor je reactie @k_vdm88
Weet je trouwens ook hoe het over het algemeen werkt om een gids te vinden? Boek en regel je dat vooraf. Of is het beter om daar informatie te winnen en een gids te regelen?

Bouli op 1 feb 2019 14:16

Nee van berggids heb ik geen kennis, maar denk dat er andere hierop wel kunnen antwoorden :).
Het zal wel zeker mogelijk zijn.

@k_vdm88

Voor freeride/offpiste zou ik uitwijken naar Königsleiten :).

k_vdm88 op 1 feb 2019 14:07

Konigsleiten is een optie, maar voor freeride zou ik dan eerder kiezen voor hochfugen. Dat is toch echt bij uitstek het freeride gebied van het zillertal. Bijna oneindige mogelijkheiden heb je daar.

Jeroen999 op 1 feb 2019 15:53

Idd freeride is daar nog wel beter :).
Voordeel van Königsleiten is dat het rechtstreeks verbonden is vanuit Mayrhofen, maar in Hochfugen geraak je ook wel via de skitrein bv :).

Overigens is het voor die bus wel van belang dat je wintersportgear bij je hebt, anders is het betalen geblazen.

Mayrhofen (Zillertal Arena)

k_vdm88 op 1 feb 2019 08:49

Voordeel van Königsleiten is dat het rechtstreeks verbonden is vanuit Mayrhofen

k_vdm88 op 1 feb 2019 16:52

Sorry, maar Mayrhofen ligt niet in de Zillertal Arena, maar in Zillertal 3000 en is niet verbonden met Königsleiten.

Annoying skiers since 2003

Plaats een reactie