Keuzes Allmountains

SkiPat1 februari 2019 · 19:12

Ik ben op zoek naar een nieuwe set ski’s zoals zo velen zie ik door de bomen het bos niet meer en tegenstrijdige reviews. Ik ben 45 jaar, ski al ruim 30 jaar, 1.70 m en 72 kg, 2x/3x per seizoen op de latten en train voor elk seizoen op een rollenbaan. Nu ski ik op Dynastar Outland 80 pro (seizoen 2014) 1.72m. Deze vind ik best zwaar en ben toe aan lichtere ski’s . 70/30 piste/off piste. Mijn oog valt op de Elan Ripstick 86 en Head Kore 93. En dan nog de lengte??? 1.63m of 1.70m
Deze week geskied op Völkl Kendo 1.63m, lekkere ski, alleen niet veel float en maakte geen lekkere korte bochten, maar ragte wel overal lekker doorheen. Heeft iemand suggesties?

Sheila2 februari 2019 · 12:11

Ook gekeken naar de Salomon XDR 80TI of wellicht de XDR84 TI? Heb zelf de 80 en die bevalt supergoed. Prima voor de op piste, kort en lang bochtenwerk doet ie top en de uitstapjes buiten de piste is prima te doen. Ik ga persoonlijk niet supervaak buiten de piste maar wilde vooral de allmoutain omdat dat op een verspoorde piste veel lekkerder skiet dan een pure pisterammer.
En neem voor een allmountain de ski op lichaamslengte, daar ga je echt een betere float mee krijgen. Maar zou wel even testen. Iedere skier is tenslotte anders…

*bericht bewerkt door Sheila op 02 feb 2019 12:13

elisabeth1012 februari 2019 · 12:16

De elan en head zijn inderdaad allebei heel lichte ski’s. De head kan meer qua performance, kan beter carven, meer grip etc. De elan skiet wel uiterst makkelijk, maar heeft iets minder performance. Maar als je de kendo niet lekker vond skien is de elan denk ik de betere keus. Wellicht voor een 96 gaan ipv 86. En dan minimaal op lichaamslengte kopen.

*bericht bewerkt door elisabeth101 op 02 feb 2019 12:16

rv2 februari 2019 · 15:49

Heb zelf ook afegelopen woensdag de Salomon XDR 80 TI uit 2019 gekocht wat een fijne ski hiervoor had ik de Salomon X drive 80 en de Fischer Progressor F 19 maar zijn beide wat stijfer de XDR daarintegen is veel makkelijker te skien en erg vergevingsgezind. De verkoper zei dat de ski net iets anders is dan het 2018 model vanwege aanwezigheid van meer C/FX . Schijnt meer carbon en glasvezel te hebben. Daarnaast ook andere bindingen en iets donkerdere kleur. Topski voor het hele seizoen.

rv2 februari 2019 · 15:52

Z 12 binding ipv XT 12

SkiPat2 februari 2019 · 17:10

hoi allen, dank voor jullie reacties,
Ik ben er wel uit dat ik weer ski’s moet nemen van ongeveer mijn lengte (evt -5 cm), echter welk type nog steeds niet. Die Salomon XDR 80 Ti lijkt mij idd wel een fijne ski maar voor naast de piste? Toch blijft mij de Kore 93 mij het meest aanspreken, maar ik voel mij na wat verder checken aangetrokken door de Rossignol 88 Ti of de 84 Ti, iemand hier ervaring mee? Of een compleet andere suggestie?
De ski’s moeten licht zijn, stabiel en vergevingsgezind

DrPhil2 februari 2019 · 17:45

De Kore 93 is nauwelijks nog te vinden (in 171).

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 feb 2019 17:48

SkiPat2 februari 2019 · 17:49

Hoi DrPhil, Ik weet het, bij Ski Centrum Heemskerk zijn ze nog wel, alleen voor de normale adviespijs. De Rossignols Experience 88 Ti zijn ook al bijna nergens meer verkrijgbaar. Gaat hard met de top ski’s

DrPhil2 februari 2019 · 17:50

Volgens mij niet in 171. Heemskerk heeft alleen nog de 189 op voorraad. Wel in de aanbieding nu. Overigens kan ik de Kore 93 van harte aanraden. Maar als enige ski is hij misschien wel wat breed.
Uit eigen ervaring kan ik de XDR 80ti aanraden. Echt een superski vind ik dat. Maar die heeft weer relatief weinig drijfvermogen offpiste. De andere ski’s ken ik niet.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 feb 2019 17:55

ieniemienie2 februari 2019 · 18:42

+1 voor de Kore, maar wat @drPhil zegt, als ik een paar skis zou moeten kiezen, zouden dat geen Kore’s zijn, maar dat heeft meer te maken met voorkeur voor pisteskis.

De Kore skiet goed op de piste, niet te vergelijken met racecarvers, maar dat is ook geen eerlijk vergelijk. Carven gaat goed, slippend skien kan er ook prima mee.
Offpiste, of slush is ook top! In de echte poeder ook goed te skien.

Ik ben super blij met de Kore’s!

ieniemienie2 februari 2019 · 18:52
DrPhil2 februari 2019 · 20:23

Goed gezien. In Duitsland zie ik er zo 123 al geen meer.

bimmer3 februari 2019 · 12:32

Ik heb net de Elan Ripstick 96 gekocht. 4 dagen op geskied en ik vond het erg fijn speelgoed! Demping is top, rebound ook. Je duikt zo van de piste af de poeder in, als het toch verrassend hard is waar je in duikt wordt je door de flexibele tip niet direct van je ski’s gestuiterd. Wisselen van korte naar lange bochten gaat top, kost uiteraard wel energie maar de ski kan het aan. Zelf ben ik 190 cm en ruim 80 kg en ik heb de 188 cm. Is echt een prima lengte, voelt verrassend kort aan…ze blijven op hoge snelheid ook goed stabiel. Ik ben er echt super tevreden mee en zou ze echt aanraden als je over voldoende techniek beschikt en ook genoeg kracht en conditie. Dat is denk ik wel nodig om ze goed tot hun recht te laten komen. Dan ski je de laatste afdaling van de dag over een compleet kapot geskiede piste iedereen nog lachend voorbij ;-)

Bimmer
SkiPat3 februari 2019 · 12:54

Hey Bimmer,
mooie review, zelf denk ik dat 96 onder de voet voor mij te breed zal zijn. Ben maar 72 kg en 1.70 m en wil ook graag carven. Ik blijf zoeken in de range 84-90 mm, mischien met uitzondering van de Head Kore 93

lausemaus3 februari 2019 · 17:31

Ik heb de Elan Ripstick 86 op 177 gekocht. Ben zelf een vrouw van 176. Ik vind ze heerlijk skiën. Ze zijn lekker wendbaar, en gaan heerlijk door de verspoorde sneeuw (gisteren en vandaag heeft het de hele dag gesneeuwd).

bimmer4 februari 2019 · 01:23

Hey Bimmer,
mooie review, zelf denk ik dat 96 onder de voet voor mij te breed zal zijn. Ben maar 72 kg en 1.70 m en wil ook graag carven. Ik blijf zoeken in de range 84-90 mm, mischien met uitzondering van de Head Kore 93

SkiPat op 3 feb 2019 12:54

Ik snap je punt, de smallere versie zal zeker wat agressiever de carve bocht in gaan. Ik moet zeggen dat ik dit bij de 96 mm nog zeker niet verkeerd vond! Maar hier geldt ook zeker ieder zijn eigen voorkeur denk ik.

Bimmer
GiGi4 februari 2019 · 07:31

Rossignol Experience 84 AI? Lijkt perfect te passen bij wat je zoekt.

SkiPat7 februari 2019 · 22:42

na het vele zoeken, reviews lezen en advies vragen is het uiteindelijk de Rossignol Experience 84 AI geworden die GiGi mij ook had aanbevolen. Ik ben heel erg benieuwd. Thx voor alle reacties

Plaats een reactie