Files ontwijken richting Lienz Oostenrijk

Hallo allemaal,

Normaal rijden wij in de nacht naar Frankrijk, meestal naar Val Thorens, en komen dan smorgen rond 09:00 aan.
Hiermee ontwijken wij altijd de files en hebben afgelopen 10 jaar nog nooit in een noemenswaardige file hoeven te staan.
Echter, dit jaar gaan we een keer vreemd en nl naar Lienz in Oostenrijk.

Nu is mijn vraag, wanneer kunnen we het beste rijden.
We zijn dus niet bang om in de nacht te rijden en vroeg aan te komen, als we maar geen dikke file hebben.

Aangezien de meeste kinderen (in het noorden) de vrijdag al vrij zijn wilden wij ook wel vrijdag overdag rijden en dan ergens in de buurt van Lienz overnachten (1100km)
Maar is dit wel verstandig of moeten we gewoon vrijdag op zaterdagnacht rijden?

Wat is jullie ervaring van de meeste files en afgezien van of het nacht rijden leuk of niet is ?
Het gaat om 15-februari a.s.

Bij voorbaat dank,

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

De kunst is voor zaterdagmorgen München gepasseerd te zijn. Via de Felbertauerntunnel is het meest logische. Rondom Kitzbuhel wil het nog wel eens druk zijn, maar dat is pas na 12en eigenlijk. Dus plan je overnachting rondom Kufstein of Kössen (in principe kun je zonder vignet reizen, maar moet je het kleine stukje Oostenrijkse Autobahn vermijden). Dan kom je bij rustig reizen rond 12 op je bestemming. Vrijdagmiddag zijn er in Duitsland helaas simpelweg veel files die niet zo makkelijk te vermijden zijn.

Lienz is inderdaad wel een stukje verder dan de meeste andere skigebieden. Wij zijn een aantal jaren naar Grossglockner gebied gereden, dan ga je via Lienz. In die periode had ik de vrijdag vrij en gingen we vrijdags vaak rijden, nachtje slapen net na munchen en zaterdagochtend na een goed ontbijt en een goede nacht weer op weg voor het laatst stuk. vanaf munchen is het nog wel een eindje rijden, kufstein, langs/door Ellmau, Kitzbuhel (ff druk door t centrum), de pass Thurm over en dan via Mittersill doorrijden zonder files naar de Felbertauern tunnel en afdalen naar Lienz. Na Mittersill wordt het echt rustiger op de weg… Mooie route in de winter en zomer (jarenlang zo naar Karinthie gereden). Houd rekening met het weer omdat je de hoogte in moet bij de tunnel, ook op de terugweg (bij ons was hij 1x afgesloten).

Het is momenteel vanaf munchen 3uur rijden naar Lienz en 1,5uur rijden naar het Zillertal…

Files zijn er in alle gevallen denk ik,of je moet vrijdag begin vd avond gaan rijden…

vrijdag overdag files in duitsland vanwege woon-werk verkeer…
zaterdag vanaf vroeg files vanwege ski verkeer…

heb je een tijd waarop je bijv in het hotel/app kan? of maakt dat niet uit?

Sorry, lees het nu pas, was ziek 🙄
Maar aankomsttijd maakt mij niet uit maar ik twijfel erg of het verstandig is om vrijdag overdag overal aan te sluiten.
We denken nu om toch vrijdagmorgen om 06:00 te vertrekken en te overnachten nabij Lienz, Tristach.
Is 1100km vanuit het noorden en als we daar in de avond zijn vind ik het prima.

Normaal altijd naar Frankrijk, dan hebben we over het algemeen gewn files in de nacht maar volgens mij bij Oostenrijk wel.

Pff, niet vaker zo lastig gehad

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

maar dan ben je er dus al…?

waar ben je ´bang´ voor? de files? wil je die extra dag of de extra kosten of is het alleen de files? vrijdagmiddag zal het in D ook druk zijn… het maakt allemaal niet zo heel veel uit volgens mij. Wij zijn ook vaak vertrokken in de nacht van vrijdag op zaterdag tussen 2 en 3uur. de aankomsttijd varieerde dan van 14:00 tot 17:00 in Grosskirchheim (30min verder rijden)

Sorry, lees het nu pas, was ziek 🙄
Maar aankomsttijd maakt mij niet uit maar ik twijfel erg of het verstandig is om vrijdag overdag overal aan te sluiten.
We denken nu om toch vrijdagmorgen om 06:00 te vertrekken en te overnachten nabij Lienz, Tristach.
Is 1100km vanuit het noorden en als we daar in de avond zijn vind ik het prima.

Normaal altijd naar Frankrijk, dan hebben we over het algemeen gewn files in de nacht maar volgens mij bij Oostenrijk wel.

Pff, niet vaker zo lastig gehad

Dree op 6 feb 2019 12:03

ik ken het gevoel; ook jaren buiten seizoen naar Valmeinier gereden vrijdagnacht. Alleen rond Chamberry druk. Nu naar Madonna di Campiglio, ben er ook bang van. weet ook niet goed wanneer vertrekken. had gedacht vrijdagavond 10.00 uur en dan rijden tot Bolzano (hopelijk rond de middag daar dan), stadje bezichtigen, overnachten en zondag uitgerust aankomen

Alles weer over de kop en we gaan toch vrijdagavond rond 20:00 vertrekken.
Geen overnachting en in 1 ruk door naar ons hotel.
Daar een warme choco en dan waarschijnlijk al even de pistes proeven met de kids.
Savond vroeg in bed en dan zijn we er hopelijk weer.
Ben gewoon bang voor de files en daarnaast slapen de kids snachts lekker door.

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Als de kinderen bekend zijn met snachts rijden en je weet dat ze doorslapen dan is het voor jezelf vooral ff doortrekken de zaterdag… rij veilig en voorzichtig en veel plezier!

(Files rijden wel, zorgen alleen voor wat vertraging, bij ons nooit meer dan 2uur langzamer dan de oorspronkelijke ETA vanaf thuis, niet rampzalig dus! Het weer kan vervelender zijn dan de drukte…).

Plaats een reactie