Skilessen vol: nieuw fenomeen?

Bij deze skischool moet je ook nog een fiks bedrag aanbetalen bij reserveren en ik ga natuurlijk geen 100- 200 euro vooruit betalen als ik nog niet eens geboekt hebt.

Je kunt het toch eerst controleren voordat je je accomodatie boekt?
Zeker als je het al 2x keer hebt meegemaakt.

DrPhil op 3 feb 2019 12:52

In theorie is dat een goed plan. In de praktijk ben ik al blij als ik last minute een geschikt, betaalbaar appartement in 1 van de drukste weken van het jaar kan vinden.
Dat ik er 2 uur na het verlopen van de gratis annulering achter kom dat ik de skischool eerst had moeten bellen is zuur, maar inderdaad een fout van mijn kant.

Jammer vind ik het wel, deze tendens van alles van te voren vast moeten leggen. Ik hoor nu ook al verhalen dat je materiaalhuur ook van te voren vast moet leggen. Allemaal overheen te komen, maar het maakt het spontaan kort van te voren beslissen om een weekje weg te gaan wel steeds lastiger.

Overigens kwam ik er bij deze esf pas achter dat reserveren niet meer kon, toen ik al ver in het reserveringsproces zat. Er staat op de site ook niet duidelijk vermeld dat reserveren nodig is, en ook niet wanneer ze vol zitten. Ik heb nu hoop dat het een foutje op de website is (ik blijf positief), nu nog iemand te spreken krijgen (sta al lange tijd in de wacht).

Overigens kwam ik er bij deze esf pas achter dat reserveren niet meer kon, toen ik al ver in het reserveringsproces zat. Er staat op de site ook niet duidelijk vermeld dat reserveren nodig is, en ook niet wanneer ze vol zitten.

Maritte op 3 feb 2019 13:08

Ah, het is de schuld van de ESF dus.
Het is een kleine moeite om het te controleren voordat je definitief boekt. En spontaan weggaan in de drukste week van het jaar? Misschien moet je eens ophouden met klagen.

Overigens kwam ik er bij deze esf pas achter dat reserveren niet meer kon, toen ik al ver in het reserveringsproces zat. Er staat op de site ook niet duidelijk vermeld dat reserveren nodig is, en ook niet wanneer ze vol zitten.

Maritte op 3 feb 2019 13:08

Ah, het is de schuld van de ESF dus.
Het is een kleine moeite om het te controleren voordat je definitief boekt. En spontaan weggaan in de drukste week van het jaar? Misschien moet je eens ophouden met klagen.

DrPhil op 3 feb 2019 13:27

Je hebt natuurlijk gelijk. Het was een stomme fout van mij, waarvan ik nogal baal.

Nu moet ik weer een logeeradres voor mijn jongste regelen, zodat ik kan gaan skiën🤔.

Ik hoorde het een aantal jaren geleden over een meisje dat niet terecht kon in saalbach. Sindsdien boek ik ieder jaar vooraf. Lijkt me namelijk een ramp als het me zou overkomen. Hele bedrag zojuist al online betaald ook. Scheelt ook tijd bij het kantoor als we aankomen.

Ja, het is een nieuw fenomeen volgens mij. Het is voor een skischool moeilijk plannen als ze rekening moeten houden met allemaal ouders die op het laatste moment pas ter plekke boeken. Stel dat ze teveel leraren hebben, dan hebben ze te weinig inkomsten en dat is op lange termijn niet houdbaar. Juist in die paar hoogseizoen weken moet eigenlijk het hele jaar goedgemaakt worden. Stel dat ze te weinig leraren hebben en iedereen maar laten boeken, dan krijg je veel te grote klassen. Dat laatste hebben wij een paar jaar terug in Rauris meegemaakt. Nou, daar zit je ook echt niet op te wachten.

Je zou nog kunnen proberen of ze de laatste drie dagen van de week op les kan. De eerste dagen in de week zitten altijd het volste.Er vallen ook weleens kinderen af halverwege de week. Kun je de eerste dagen een beetje met haar oefenen en de laatste drie dagen heb je dan ook wat meer je handen vrij.

Eerst kijken wat wel nog kan. Misschien van woensdag tot vrijdag. Of 's middags.

Als je eenmaal iets hebt gereserveerd ga er dan langs zodra je aankomt en vraag of je de ontbrekende dagen er nog bij kan boeken.

Je kan ze ook mailen en vragen of zij nog wat mogelijkheden zien.

Andere optie is een andere skischool in misschien een nabijgelegen plaats.

Het gaat overigens om het Grand Massif/Morillon 1100. Misschien heeft iemand nog een idee? Is er in Morillon 1100 ergens een mogelijkheid om te skien met een kleuter met ongeveer 1 week ski-ervaring (lessen op de borstelbaan)? Voor een blauwe piste en een sleeplift vind ik hem nog niet goed genoeg.

Voor de andere kinderen is het niet zozeer een probleem: dat zijn zeer ervaren skiers. Maar voor de jongste is het wel sneu dat hij - door een ontzettend stomme fout van mijzelf - weer niet skiën.

Ik zit er nu eigenlijk aan te denken om met jongste thuis te blijven en man met de oudere kinderen te laten gaan (thuis meer vermaak dan in een Frans skidorp).

Een vraag voor de ervaren mensen met kinderen: hoe vroeg boeken jullie de lessen van te voren. Van de skischool kreeg ik niet meer dan " hoe vroeger, hoe meer kans" te horen. Maar wat is vroeg genoeg?

Ik zou lekker wel gaan en het skieen afwisselen met man. Er is vast wel een mooie oefenpiste om dan samen wat te doen als de ander met de kinderen aan het skieen is. Hebben wij overigens altijd met de kinderen gedaan toen ze nog te klein waren voor skiles. Lekker sleeen, vast wel wat te doen toch!

@Maritte

Misschien weet onze Nederlandse vriend @Arno wel raad. Alpenadventures dacht ik of zoiets.
Hij woont daar al méér dan 10 jaar in de regio, gekend van uitzending “ik vertrek”.

Morillon is beneden bijna “plat blauw” en Samoens op 2 km een PRACHTIG dorp.

*bericht bewerkt door dan58 op 03 feb 2019 18:52

Born to run. B.S.

https://www.ecoledeski.fr/en/school/northern-alps/morillon…

Deze al geprobeerd?

ieniemienie op 3 feb 2019 18:36

Helaas alles vol voor beginners. Heel erg bedankt voor het meedenken.

*bericht bewerkt door Maritte op 03 feb 2019 18:52

Precies, al gekeken of er in Samoens misschien nog wel een plekje is bij de ESF?

Hmmm lastig…een 5 jarige leren skiën is best een uitdaging. Hem thuis laten is wel handig, maar ook erg sneu. Ik zou zelf dan toch maar kiezen om om de beurt te skiën en met hem zelf oefenen en eventueel afwisselen met andere activiteiten. Vakantie is ook een gezins momentje hè. Wie weet kan hij op een wachtlijst? En hopen dat er kinderen afhaken na een paar dagen. Sommige kinderen op die leeftijd haken na al 1 dag af

Ik vind het ook lastig. Hij wil graag skiën, maar ik heb er gewoon te weinig verstand van om het hem goed aan te leren. Ik heb nu een verzoek tot annulering bij de accomodatie gedaan (je kan nooit weten, al zijn we 2 dagen te laat). Op zich kunnen we wel om en om skiën (hebben we jaren gedaan, kinderen zijn altijd vanaf baby meegegaan), maar hem nu een tweede keer te vermaken, terwijl de rest van het gezin allemaal aan het skiën zijn wordt ook wel wat sneu.

Ik kan echt niet geloven dat ik twee jaar achter elkaar dezelfde fout maak ☹️ (Iets met een ezel).

Duurder, maar misschien wel nog beschikbaar: privéles in de daluren (lunchtijd)? Ook in de drukste weken bieden veel Frnase skischolen in die uren privéles aan. Je zou nog kunnen informeren of dat wel beschikbaar is.

Kijk hier eens: http://www.ot-morillon.fr/se_depenser/secteur-debutant-de-mo…
er is een stukje voor beginners, mogelijk is dit iets om met je jongste te doen. Er is een tapis en een sleeplift. Met 1 jaar ski ervaring kunnen ze een groene piste wel hebben. En kleuters vinden het niet erg om dezelfde piste steeds weer te doen is mijn ervaring.

Ik vind het eigenlijk zelfs al best uitzonderlijk dat je in de drukste weken van het seizoen twee weken op voorhand nog accomodatie vindt,wij hebben zelfs een paar maanden op voorhand dikwijls problemen om nog iets te vinden,tenzij we bereid zijn om elke dag de auto te nemen naar de skilift.

Dank! Dat ziet er in ieder geval goed uit (was reactie op MirjamP).

*bericht bewerkt door Maritte op 03 feb 2019 20:47

Ik vind het eigenlijk zelfs al best uitzonderlijk dat je in de drukste weken van het seizoen twee weken op voorhand nog accomodatie vindt,wij hebben zelfs een paar maanden op voorhand dikwijls problemen om nog iets te vinden,tenzij we bereid zijn om elke dag de auto te nemen naar de skilift.

Elsvr op 3 feb 2019 20:09

Kort van te voren is vaak juist makkelijker dan een paar maanden vooraf: er komen (tot nu toe is het altijd nog gelukt) vaak op het laatste moment nog annuleringen vrij. Kost wel veel tijd en je kunt overal terecht komen. Wat dat betreft is lang vooruit boeken relaxter.

Eigenlijk is dit toch positief? Liever vol=vol dan nog maar een kindje bijproppen in een al grote groep. Of ook beter dan er snel een onervaren skileraar bij aan te nemen.
Het is vervelend voor jou, maar vanuit de skischolen vind ik het wel correct.
Waarom niet gewoon met de hele familie samen skieën? Tempo aanpassen aan de kleinste. Over een paar jaar moet die dan zijn tempo aan jullie aanpassen…

Ja en om het nog erger te maken, bij de Obermosers in Konigsleiten kan je niet reserveren! 1x wel gelukt maar de andere x werd gewoon doodleuk verteld dat ze niet aan reserveren deden. Helaas alles dus vol, ook de blauwe dus zoontje van mijn vriendin (was eerste x les) dat jaar dus niet kunnen skiën.

Evelien2 op 2 feb 2019 22:57

Het voordeel van Obermoser was toen wel weer dat mijn kinderen er alsnog terecht konden (bij Unterw. was reserveren een must kennelijk). Sowieso bij U. een slechte ervaring, maar dat is een ander verhaal.

Maritte op 3 feb 2019 09:35

Ik heb de tegenovergestelde ervaring… met mijn reservering was iets niet helemaal lekker gegaan. Maar onze zoon kon alsnog gewoon op de lijst gezet worden en zondag beginnen. Alhoewel het wel vol zat.
Het is in KL ook altijd enorm druk in de voorjaarsvakantie. Ik kan me voorstellen dat ze wel een keer echt vol zitten.

It is an amazing world

Je kan toch hier in Nederland les nemen bij een indoorhal?

From a galaxy far far away.............

Overigens kwam ik er bij deze esf pas achter dat reserveren niet meer kon, toen ik al ver in het reserveringsproces zat. Er staat op de site ook niet duidelijk vermeld dat reserveren nodig is, en ook niet wanneer ze vol zitten.

Maritte op 3 feb 2019 13:08

Ah, het is de schuld van de ESF dus.
Het is een kleine moeite om het te controleren voordat je definitief boekt. En spontaan weggaan in de drukste week van het jaar? Misschien moet je eens ophouden met klagen.

DrPhil op 3 feb 2019 13:27

Wat een sneu niveau reactie dit zeg.

Het is toch niet heel raar om te verwachten dat als iets uitverkocht is je dit vrij frontaal in je boekingsprocess neerzet, dat niet doen getuigd gewoonweg van een slecht boekingssysteem en in 2019 mag je ondertussen wel beter verwachten dan een brakke website.
Of vind jij t bijvoorbeeld heel normaal als je een concert kaartje wilt kopen je een vak selectie hebt gedaan en bij de betaalstap pas krijgt te horen dat eigenlijk dat vak uitverkocht is terwijl als je weer naar het begin gaat je gewoon een kaartje kan kopen?

Daarnaast hebben zat mensen niet de luxe om buiten een vakantie periode te gaan, dat wil niet zeggen dat de TS direct maar stom is en niet mag klagen, je hebt geen inzicht in hoe of waarom iemand last minute gaat, al heeft iemand vorige maand de loterij gewonnen en willen ze nu opeens gaan is dat toch gewoon prima, en als een website van een skischool dan ergens in t jaar kruik is blijven hangen mag je daar gerust over klagen.

Je kunt de volgorde veranderen: Eerst een skischool zoeken en dan pas accommodatie.
Sowieso wat minder populaire, kleinere gebiedjes opzoeken en accepteren dat je zelf minder kilometers kan vreten maar wel quality time hebt met je partner.

Paar jaar investeren zodat ze in kleine klasjes goed leren skien, zelf ambities beetje bijstellen, heb je de jaren daarna plezier van.

Fun Lovin' Skier

Voor het tweede jaar kan ik geen skilessen voor de kinderen meer reserveren voor de voorjaarsvakantie. Vorig jaar liep dit ook al mis in de kerstvakantie. Is dit een nieuw fenomeen? Jarenlang boekten we gewoon ter plekke en dat was nooit een probleem.
Wegens werk weet ik altijd pas kort van te voren of ik in de vakanties weg kan. Ik heb net een vakantie geboekt, maar kennelijk nu alweer te laat voor skiles, wat vooral voor onze jongste van 5 vervelend zou zijn.
Is dit een nieuw fenomeen of heb ik de afgelopen jaren altijd geluk gehad?
Vorig jaar was Oostenrijk, dit jaar gaat het om een Franse bestemming.

Maritte op 2 feb 2019 20:35

mevrouw vraagt ook niet om een oplossing, maar stelt de vraag of het een nieuw fenomeen is…

hoe je het ook went of keert, het lijkt mij heeeeel vervelend als je ter plekke erachter komt dat er voor je kinderen geen plek meer is. Reacties als thuis gaan oefenen met de kleine van 5 lijken me ook niet echt relevant. Wat denk je dan? dat die van 5 zo maar na een paar keer borstelen verantwoord de lift in kan en van een grote piste af gaat?

Ik heb tot nu toe altijd gereserveerd, maar ook gewoon omdat het kan… wij zitten vast aan de dure en drukke week, maar weten wel ruim van te voren wanneer we gaan. Ik kan overigens noiet wachten tot de jongste 5 is en ook op les zal gaan… Kunnen we weer lekker met zn 2-en op pad een paar uurtjes! (duurt nog 3 jaar…)

Reagerend op jeandere reacties: ik zou inderdaad ook proberen een andere lokatie te boeken waar ze wel skilessen hebben… dus hotel/app annuleren met de reden dat er geen skilessen meer zijn.

Dank voor de verdere reacties. Laat ik voorop stellen dat het natuurlijke mijn eigen fout is geweest en ik absoluut de schuld niet bij een ander wil leggen.

Ik was gisteren gewoon vooral boos op mijzelf dat ik was afgegaan op verkeerde informatie op de website (of misschien heb ik het verkeerd geïnterpreteerd) en niet eerst door het reserveringsproces ben gegaan.

Ik heb nu een annuleringsverzoek bij de verhuurder gedaan (ik was net 2 dagen te laat voor gratis annuleren) en ik wacht dit even af. Moeten we alsnog de volle mep betalen, dan gaan we gewoon en proberen we ter plekke iets te regelen. Maar liever het geld besparen dit jaar en dan volgend jaar iets met les regelen (eerst skischool bellen, dan accomodatie).

Iemand zei iets over met zijn allen skiën, maar dat is best lastig met een stel ervaren pubers (die gaan vooral een paar uur op les voor slalomtechniek en vette tricks) en een 5-jarige die nu een paar voorzichtige bochtjes in de sneeuwploeg kan.

Iedereen in ieder geval erg bedankt voor het meedenken!

*bericht bewerkt door Maritte op 04 feb 2019 10:35

Kan de verhuurder misschien wat v oor jullie betekenen? Kennen zij iemand? Kunnen zij nog wat regelen met de skischool?

Dit fenomeen wordt deels veroorzaakt door dat steeds meer ( Oostblok) landen op ski vakantie gaan die je vroeger amper zag ,en ook les boeken.Zijn gisteren terug uit het Zillertal gekomen in ons appartementen huis ,verhuurden ze eigenlijk hoofdzakelijk aan Duitsers en Nederlanders. Nu ook aan Polen,Tsjechen enz .Lang leve internet ,en op de zelfde makkelijke manier lessen boeken.
Ook hebben deze mensen vaak behoorlijk wat te besteden, en boeken privé lessen, wat de spoeling nog dunner maakt.

Plaats een reactie