Winterberg - voorjaarsvakantie, beginners en drukte vermijden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Beste allemaal,

Aankomende voorjaarsvakantie (vr 22- vr 29 februari) ga ik met mijn vriendin skiën in omgeving Winterberg. Voor haar wordt het de eerste keer skiën en we kunnen daar in een appartementje van bekenden, dus die optelsom was snel gemaakt. Helaas zijn we wel gebonden aan de schoolvakanties en dus de drukte. Ik ben zelf goed bekend in de (ruime) omgeving maar heb er gek genoeg nog nooit geskied.

Ze heeft in Nederland les gehad, heeft er wel gevoel voor en is ook niet bang aangelegd. Op lessen ter plekke zetten we daarom vooralsnog niet in, dus de aanwezigheid van een skischooltje vind ik niet zo’n issue. Blijkt dat alsnog nodig, dan kunnen we ter plekke altijd nog kijken of ergens in de buurt nog een plekje vrij is, de locatie maakt me dan niet zo uit.

Op dit moment zoek ik vooral de (relatieve) rust, zodat ze het lekker kan uitproberen. Met behulp van alle tips hier heb ik al het een en ander kunnen uitvogelen. Mijn idee was in het weekend gebiedjes buiten de Skiliftkarrussell op te zoeken en daar de makkelijke pistes te proberen. Afhankelijk van sneeuwcondities en openingen dus bv. naar Altastenberg, Neuastenberg, Zuschen, Eschenberg (vooral die, want op maar 3 minuten rijden) en/of Sternrodt. Zitten daar wat jullie betreft go’s of no go’s bij voor de eerste paar keer?

Ook wil ik doordeweeks graag wel minstens een dag de Skiliftkarrussell bezoeken om te laten zien hoe het is om een tochtje te maken over meerdere bergen, te kunnen lunchen midden in het skigebied en après-ski mee te pakken. Zo’n tochtje houd ik het liefst zoveel mogelijk blauw, maar aan een enkele rode piste ontkom je niet, als ik het goed zie. Zitten daar nog opties tussen die goed te doen zijn? Is er een specifieke plek/lift/parking om dan het beste te beginnen (of juist vooral niet)?

Alvast veel dank!

@JFR misschien heb je hier wat aan: https://www.wintersport.nl/forum/topic/437387

Let er wel op dat het er nu twijfelachtig uit lijkt te zien qua hoeveelheid natuursneeuw. Bijna alle gebieden hebben gelukkig een zeer actuele website en/of facebook pagina inclusief webcambeelden. Het is dus altijd verstand de dag van te voren de condities en openingstijden te checken en te kijken hoeveel liften er open zijn.

Een andere tip om de drukte te ontlopen kan avondski zijn. 's morgens vroeg vanaf half 9 of 9 uur (nagelang het tijdstip dat de liften openen) tot een uur of 11 skien. Dan een andere leuke activiteit doen. Om 3 uur de piste weer op. Even dineren tussen 17.00 en 18.30 wanneer de liften gesloten zijn voor preparatie en dan lekker avondskien. De wachttijden zijn dan een heel stuk minder en het is veel rustiger op de pistes. Bijna alle gebieden bieden avondski aan. Je moet er alleen wel een aparte skipas voor kopen.

Born to Ride

De weersverwachting tot die tijd is domweg niet te geven. Komende dagen zachter, vanaf maandag weer sneeuw en kouder, daarna vliegt de"pluim" van verwachtingen alle kanten uit, ook heel koude kanten zitten daar bij,

Neuastenberg is ook erg druk, dus voor relatieve rust vermijden.
Bij goede sneeuw is Niedersfeld heel fijn, in geval van kunstsneeuw is ook de Ruhrquelle (het lijkt wel een gletscher daar, zoveel sneeuw) om de hoek: klein, maar fijn.
Verder helaas is het raak met skidieven Winterberg en Willingen: https://www.sauerlandkurier.de/hochsauerlandkreis/winterberg… let dus op en zet je ski’s apart van elkaar weg!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Bij goede sneeuw is het skigebied van Winterberg helemaal via blauwe pistes te skiën, maar dan moet je wel weten dat je omderaan piste 9 het pad links door het bos moet nemen en bij de Käppchenhang de piste buitenom.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@Harry(Winterberg) en @Matthias123, veel dank voor jullie tips!
@Matthias123, had dat topic inderdaad gezien, mooi overzicht. Heb enkele van die pistes ook wel eens gezien (zowel met als zonder sneeuw), zitten een paar mooie opties tussen op max. 25 min rijden. Het ging me nu met name om drukte in de voorjaarsvakantie en geschiktheid. Uit jullie antwoorden leid ik af dat dit voor de meeste opties op zich wel ok is. Leuk ook dat Winterberg (hopelijk) ook geheel via blauw kan. Nu maar hopen op genoeg sneeuw! :-)

Rustig skien in die periode kan je wel vergeten in winterberg. Wat Harry al zei: ga s'morgens vroeg en pak avondski mee.

Een relatief rustige beginnerspiste is 11, al heeft deze wel een sleeplift.

Nogmaals dank voor alle goede tips. Heel mooie week gehad op de Ruhrquelle, Altastenberg en Winterberg.

Omdat ik veel vragen zie hoe druk het kan zijn hierbij ook mijn ervaringen (voorjaarsvakantie midden). Ruhrquelle en Altastenberg in het weekend waren rustig en daarmee ideaal om te beginnen. Altastenberg heeft weinig blauwe mogelijkheden voor beginners, deels ook omdat de sneeuw al minder was, maar vonden wij verder niet heel storend. Verder een superleuk gebiedje.

De doordeweekse drukte in Winterberg viel me alleszins mee, maar dat kan ook met de gunstige vakantiespreiding te maken hebben gehad en omdat ik mezelf op erger had ingesteld. Maximale wachttijd was denk ik 5 minuten onderaan de 12, mede omdat de lift wat langer stilstond. Ben je iemand die het liefst altijd wil doorskiën, dan zal je het druk vinden (en dan vind je de pistes waarschijnlijk sowieso te kort). Vind je het niet heel erg om af en toe wat in te houden en rekening te houden met beginners, op een bospaadje misschien een keer even te moeten stilstaan omdat voor je iemand valt of traag is, dan is het goed te doen. En ga er vooral niet heen met Alpen-verwachtingen, want dan kom je teleurgesteld thuis.

Vond het zelf vóór 10.00 uur niet per se veel rustiger dan daarna. Na 15.00 uur (dan had ik nog even mijn solo-uurtje :-)) is dat wel snel het geval. Lunchen rond 11.30 uur was wat mij betreft de gouden tip: zowel snel eten als meer ruimte op de piste daarna. Wel vond ik het fijn dat ik skislotjes bij me had, heb meer dan eens gezien dat mensen de verkeerde ski’s hadden meegenomen, sommigen hebben kennelijk geen idee wat ze onder hun schoenen hebben. Van lange files bij het wegrijden heb ik weinig meegekregen. Als die er al zijn geweest, deden één of twee drankjes na 16.00 uur vermoedelijk wonderen.

Voor de weersomstandigheden (13 graden en volle zon) waren de sneeuwcondities uitstekend. Natuurlijk is het warm, wordt de sneeuw snel zwaar en liggen er hopen (vooral veel op een paar rode pistes en na de brug bij de Sneeuwwitje). Het is maar wat je er zelf van maakt, wat mij betreft is elke dag in de sneeuw sowieso feest.

En last but not least is er thuis weer iemand aangestoken met het wintersportvirus, dus al met al een succes!

Plaats een reactie