Na 45 jaar skiën, hoe moeilijk is dat nou eigenlijk: SNOWBOARDEN ?

Ik ben Hans, man 53 jaar met 45 jaar ski ervaring onder de latten.
Ik zie en lees veel op het forum en de mooie verhalen en ervaringen van de snowboarders.
Tuurlijk… ook ik heb wel eens met mindere blikken, en niet altijd de meest fraaie gedachten over die “andere form” om over het witte goud te glijden!
Maar hoe moeilijk is dat nu feitelijk? Dus voor de komende wintersport staan minimaal 2 dagen gereserveerd om eens met een snowboard te gaan spelen.
Geheel zonder ervaring en lessen. Verstandig…? Weet ik nog niet, wellicht toch een paar beginners lessen nemen ?
Of hier in de sneeuwhallen eens een keer proberen? Proefles en live voelen en proeven hoe dat nu is.

Als eerste komt dan de vraag: met welk been sta je voor…??? Ehhh ja…. Die dus!
wel behoorlijk rechts handig, en bij het badmintonnen sta ik dan dus met het linker been voor.
Maar of dat hierbij dan ook is weet ik dus niet. Wel geregeld eens op een skateboard gestaan.
Geen topper daarin maar balans en evenwicht zijn prima op orde. Schaatsen gaat me ook heel goed af. ( ijshockey en Noren )

Wat vinden jullie en welke adviezen kan ik van jullie ter harte nemen?
Model, type en hoe nu te beginnen? Ga eerst huren natuurlijk en wie weet gaat er volgend jaar wel een board mee naast de beide paar ski`s !
Ben wel benieuwd hoe dat gaat en of het nog wel iets voor mij is, en NEE het is geen MENOPAUZE dingetje…
MvG Hans

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

*bericht bewerkt door Yahoo op 06 feb 2019 15:06

From a galaxy far far away.............

1.Als je een aanloopje neem en op je sokken ga glijden, welke been heb je dan voor? Als het links is ben je regular. Anders Goofy.

  1. Koop een valbroekje en kniebeschermers

  2. Neem een aantal lessen op een rolbaan. 5 zal voldoende zijn om de meeste pistes vanaf te komen.

  3. Ga direct naar wat steilere blauwe of rode pistes. Die zijn makkelijker dan groen of licht blauw.

En gaan met die banaan.

Snowboarden is makkelijk als je de basis bochtjes beheerst en niet angstig bent. Daarom is een rolbaan perfect om het te leren.

En vergeet niet te genieten van de vrijheid van boarden.

*bericht bewerkt door Yahoo op 06 feb 2019 15:05

From a galaxy far far away.............

Top dank je wel, ga ik ff uitproberen zo !

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Zou zeker even op een rollerbaan proberen als je die mogelijkheid hebt alvorens je naar de sneeuw vertrekt. Maatje van mij wilde het paar jaar geleden ook eens proberen en heeft na een paar uur kutten de boel vloekend de boel gelaten en is weer verder gaan skiën… :p

Hoi @Hans,
ik ben op mijn 42e begonnen met boarden na 20 jaar ski-ervaring.
De 1e paar dagen is doorbijten, want veel vallen.
Als ik je zo hoor sta je waarschijnlijk linksvoor (regular). Dat proberen ze vaak uit door je een duw te geven en het been waarmee je dan uitstapt zou je voorkeursbeen zijn. Tja als je dat weet kun je het zelf al bepalen. Heb je ooit op een skateboard gestaan en met welk been sta je dan voor?
Ik heb (met mijn kinderen) een uur les gehad en we zijn daarna zelf aan de gang gegaan. Later nog wel eens een prive-les gehad, maar nooit in een groep gelest, want dat trekt me totaal niet.
Huur een niet te lang en redelijk soepel board, maar als je om een beginners board vraagt geven ze zoiets toch wel mee.
Gewoon proberen, ik zelf vind boarden een geweldige toevoeging aan mijn wintersport.

Hoi, bedankt daar kan ik al wat mee !
links voor dus, net een paar keer getest, en ook op een skate sta ik links voor.
op de 1 of andere manier trekt het boarden me toch wel. weet ook nog niet waarom… maar lijkt wel super gaaf om te kunnen en eens uit te proberen. wordt zeker vervolgd!
MvG Hans

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Ben wel een doorzetter, niet te flauw en zeker niet bang ! ;-)

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Nieuwe dingen proberen is altijd leuk! Dus zeker doen! Zelf na 4 jaar skiën naar snowboarden gegaan. Maar van die sneeuw-fietsen lijkt me ook nog wel eens leuk om te doen. En zo’n mono-ski ziet er ook grappig uit… en… en…

Les zou ik wel nemen. Waar maakt dan minder uit. Maar met ski’s kan je makkelijker aankloten (want je blijft toch wel staan op 2 benen). Op een snowboard is het toch balans, en dan lig je toch eerder zonder dat je maar een meter vooruit bent gekomen. Opstaan is al een uitdaging. (al zou ik voor beide les aanraden.

Als je eenmaal het rutschen en vallend blad onder de knie hebt, is de rest wel te leren. Snowboarden is op zich niet moeilijker dan skiën, maar je hebt er wel wat meer doorzettingsvermogen voor nodig (vind ik).

Mijn advies: Neem les en doe het langer dan twee dagen.
De eerste dag is afzien, daarna wordt het snel beter/ leuker.

Fun Lovin' Skier

Maar heb je ook het belangrijkste gekocht?
Een veel te wijde broek.

LOL @DrPhil … wel een burton dan he :P

Ik snowboard al bijna 20 jaar vanaf mijn 14de en ik heb het 1 dag een keer andersom gedaan…NOOIT meer ga ik op 2 shit latten staan haha :P
Het begin van snowboarden is moeilijker zeg ik altijd goed skieen als je wilt carven is veeeeel moeilijker!
Snowboarden is als je het balans plaatje hebt vanzelf steeds makkelijker als je steeds meer oefent.

Nieuwe dingen proberen is altijd leuk! Dus zeker doen! … En zo’n mono-ski ziet er ook grappig uit… en… en…

Kan ik bevestigen . . . . .
De laatste dag wilde een van onze groep het ook wel eens proberen . . . .
Dus bindingen verschoven en hup: De vuurdoop: Met de stoeltjeslift naar boven, een pad af en met de sleper naar boven.
Voor de lunch was het letterlijk vallen en opstaan, ze zal er vast wel een paar blauwe plekken aan overgehouden hebben
Na de lunch was ze niet meer (bij) te houden en ging ze uit haar dak: “Wat gaaaf . . . .”
Kanttekening: Ze kon wel skien … (skileraar geweest) en is zelfs niet uit de sleeplift gevallen

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 06 feb 2019 17:12

Rob

Elke Hans van 53 lukt dat. Het is wel ff doorzetten maar het is te doen. Conditioneel
wel zwaarder als skien maar dan heb je ook wat. Succes, Hans

Ik vind je wel een held om op die leeftijd ermee te beginnen. Ben blij dat ik nog jong was, de spierpijn was toen al enorm. Maar na een dag of 2 kon ik het redelijk (nooit geskied trouwens).

Gezien je al ski ervaring hebt is lessen op een band inderdaad een goed idee. En wat al eerder gezegd is, niet op een te vlakke piste beginnen. Liefst wel een brede die gelijkmatig naar beneden loopt. En verder: door je knieën en gewicht op je voorste been!

Ik ben andersom begonnen. Nu probeer ik te skieen. Snowboarden leer je veel sneller. Ook zal je merken dat steile pistes makkelijker zijn. En offpiste is natuurlijk geweldig. Lekker surfen. Als je dat een keer gevoeld hebt ben je verkocht.

From a galaxy far far away.............

Leeftijd ach, wat dat steile piste betreft ben ik meer van de blauwe, mooi aangehaakt. Meer plezier met carven.
Handige tips zijn inderdaad even in nl op de baan het gevoel krijgen. Soepel bord nemen. Kijk even naar een filmpje naar de binding en verstelling van de kuitkant. Door de knietjes. Op de piste. Rug/stuitje protector is wel lekker.
Verder is off piste je van het. Dat is echt geweldig.
Enjoy

Leeftijd ach, wat dat steile piste betreft ben ik meer van de blauwe, mooi aangehaakt. Meer plezier met carven.

Eens, is mijn ervaring met de mono ook .

Rob

Het valbroekje dat al genoemd is, is ECHT aan te raden. Je valt vaak en dus ook veel op je kont. Ik kan serieus boarden maar draag hem nog steeds. Lessen kan maar als je in je kennissenkring iemand hebt die snowboardt kun je die ook vragen om je wat tips te geven… het is eigenlijk vallen totdat je het gevoel hebt en dan gaat het snel beter. Bij te vlakke pistes heb je al snel te weinig snelheid om goed te kunnen draaien. Kijken waar je heen wilt, gewicht op je voorste been. Wijzen welke kant je op wilt helpt bij het goed draaien van je heupen voor het maken van een bocht.

Maar heb je ook het belangrijkste gekocht?
Een veel te wijde broek.

DrPhil op 6 feb 2019 16:17

Wijde broeken zijn zóóóó ontzettend uit.

Op je 53e aan snowboarden beginnen…over midlife-crisis gesproken.
Al gehoord van het ondertussen al klassieke beeld van de ietwat corpulente vader-op-snowboard die aan een stok van z’n puberzoon-op-freestyle-ski’s over het zo vervelende vlakke paadje getrokken wordt?
Is er geen leuke blonde secretaresse op je werk?
;-) ;-)

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 06 feb 2019 22:06

1 van de betere tips van de leraar van een vriend van me (denk er een frans accent bij) “stand on the board as if you pee in front and bend your knees a little as if you fart at the back”
Veel plezier ermee. ;-)

Ik denk gewoon dat er een goede skiër verloren gaat en een waardeloze boarder erbij komt. 😉 Zonde.😊

Born to run. B.S.

Oja vermijd sleep- en anker liftjes.

From a galaxy far far away.............

M.b.t. die valbroekjes, zeker handig! Ik heb het afgelopen jaar een aantal geprobeerd zoals die van G-Form en Burton maar uiteindelijk vond ik die van Wedze het best beschermen. Onder je snowboardbroek zie je er weinig van :

https://www.decathlon.nl/p/beschermende-short-ski-en-snowboa…

Was bij verre nog de voordeligste ook.

Verder kan ik je inderdaad een paar lessen aanraden aan het begin. De eerste basis zodat je wat bochtjes kan maken met de juiste controle zorgt ervoor dat je vervolgens lekker pistes af kan oefenen.

Oja vermijd sleep- en anker liftjes.

Yahoo op 6 feb 2019 23:24

Waarom? Je hoeft je voeten niet los te maken onder en boven niet vast.
Onderweg kan je nog spelen met je board.
Kortere rijen.
Meer voordelen dan nadelen aan een sleeplift met je board, ja je zit niet warm en comfortabel op een voor gewarmd zitje met een kap over je hoofd voor de wind.

Ot: vergeet vooral niet om hier en daar op onmogelijke plekken op de piste te gaan zitten om geen enkele andere reden, dan dat het kan.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

ik heb ooit, zo een 15 jaar geleden, 1x op een snowboard gestaan. Een collega die toen mee was (was een skitrip met mijn toenmalig werk) ging het ons wel leren…alleen, veel zin om het echt aan te leren had hij blijkbaar toch niet. Enige tip die hij gaf: vooruit leunen, dan gaat het vanzelf… niet echt dus. Na een paar tuimelingen heb ik dat vervloekte board teruggebracht en ski’s in de plaats gekregen.

Dus het gaat, als skiër, niet gewoon “vanzelf” met een board. Je moet imo echt wel lessen nemen, ik kan me voorstellen dat het dan wel snel gaat gezien de ski ervaring. Maar toch, wanneer je maar 1x per jaar op wintersport gaat lijkt het me zo zonde om die skitijd aan het sukkelen op een board te spenderen.

Na 11 jr fanatiek geskied te hebben de overstap naar het snowboarden gemaakt. Toen 6jr later nog eens op de latten gestaan tijdens de opleiding tot ski- en snowboardleraar, maar daarna nooit meer. Nu ik oud en wijs genoeg ben en inmiddels met kleine kinderen zal ik wellicht het skien wel weer een keer oppakken, maar mijn snowboard gaat niet weg! Mooi dat je de stap waagt, het is heerlijk om te doen, maar je zal alleen de drempel van het vallen overheen moeten. Dus de eerste dagen is het veel op je bek gaan, veel zitten, lastig weer opstaan, maar als je de balans eenmaal hebt gevonden kun je de bochten maken. In de basis is de techniek gelijk aan het skien, dus je zal het dan redelijk vlot moeten kunnen oppakken. Geniet er goed van! En les kan nooit kwaad.

@ HV180, ik was snowboard instructeur-A, ben in 2013 begonnen met skieen en zou van ze leven nooit nog terug gaan boarden, hopelijk heb je er iets aan.

@X4ier feit dat je instructeur bent geweest is in deze situatie niet echt van belang in mijn optiek en gezien je totaal geen uitleg geeft over hoe en waarom je naar skiën bent overgegaan is de reactie zinloos maar tevens duidelijk dat je skiën prefereert ;)
Wekt mijn nieuwsgierigheid als uberboarder wel op “waarom” je overgestapt bent en nooit meer wil boarden.
Ikzelf weet de nadelen van boarden…vlakke stukken, geen ondersteuning in de skilift terwijl 1 voet maar vast hangt aan je board, moeilijker stil blijven staan zonder te knielen of zitten en voor degene die normale bindingen hebben telkens opnieuw aan ritsen…

*bericht bewerkt door Freerider op 07 feb 2019 14:13

Je haalt het helemaal aan ;-)

Plaats een reactie