Hoe steil is het?

Recent werd er, vooral in verband met lawines, gevraagd hoe steil een piste of heling nu eigenlijk is, maar ook gewoon uit interesse over de moeilijkheid van een piste.

…De piste was gewoon gemarkeerd en er stond geen bordje of markering wat waarschuwde voor een gesloten piste of (lawine)gevaar. Er zat best een stijl stuk in die piste (weet niet hoeveel graden)

sjorsdk op 5 feb 2019 21:04

Ik lees vaker over de hellingsgraad van het terrein en dat dit moeilijk in te schatten is. Waar kan je zo’n hellingshoek mee vergelijken? Qua reguliere pistes en kleurcodering bedoel ik dan? Met andere woorden, kan een offpiste-helling die je eerder als blauw classificeert al te steil zijn?

G11ling op 5 feb 2019 20:52

Zoals eerder vermeld door @Zimoski, een blauwe piste zal niet gauw de 30 graden aantikken. Ik las ergens online dat Harakiri in Mayrhofen 38 graden zou zijn.

Het zekerste is nog altijd “meten = weten”. Let wel op dat je veilig bent op het punt waar je meet.
Er zijn tegenwoordige zat smartphone apps waarmee je door de camera naar een punt kijkt en de helling meet.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/2abdbc90bedbaa55e23507e3...

Dit is een helling van ~35 graden:

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/91e0221995805626ae00d654...

*bericht bewerkt door Slim op 06 feb 2019 16:18

Zo’n app meet natuurlijk wel alleen in een rechte lijn naar een punt. Dat er tussenin een veel steiler stuk ligt, kun je dan niet zien. Welke app gebruik je daarvoor? De waterpas iPhone app is in elk geval onbruikbaar.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 feb 2019 16:06

Hij meet alleen in een rechte lijn naar een punt. Dat er tussenin een veel steiler stuk ligt, kun je dan niet zien.

DrPhil op 6 feb 2019 15:56

.

Het probleem wat jij noemt is eenvoudig te omzeilen door altijd het steilste stuk te meten. Als je de “bodem” niet kunt zien, kun je natuurlijk ook niet meten. Als je daar “overheen” meet, weet je zeker dat de helling steiler is dan jij meet.

Je hebt wel gelijk dat je (dus) niet altijd elke helling kunt meten.
Het grotere probleem is, zoals al door iemand anders aangegeven, dat je meestal al in de gevarenzone staat als je naar beneden of boven meet. Van opzij meten is natuurlijk fijner, maar dat is maar heel soms mogelijk.

https://youtu.be/vlCiJma_rpA

*bericht bewerkt door Slim op 06 feb 2019 16:09

Ik had de tekst al aangepast. Het steilste stuk meten lijkt me overigens lastig.

Ik heb de SeeLevel app op mijn IPhone, en de Utah Avalanche Center App.
AvyInclinometer (Steve’s bad a$$ Clinometer) is ook interesant omdat je NIET door de camera kijkt, maar over de bovenkant. Hierdoor heb je geen probleem met zon op je scherm.

Zelf pak ik toch het meest mijn kompas met ingebouwde clinimeter, ik heb vaak wanten aan, dus smartphone is lastig.

Stap één met betrekking tot steilte is natuurlijk het thuis uitzoeken. Het meten van hoogtelijnen, het gebruiken van steilte overlays op internet.

In het terrein meten is alleen om te checken of het nergens over de verwachte steilte heen gaat. Als het gevaar zo hoog is dat je geen 30° mag/wilt/kunt skiën moet je al thuis zorgen dat je planning maakt dat je er niet inkomt.

Daarna is het natuurlijk erg goed om in het terrein te checken of alles wat je thuis bedacht had wel klopt.

Click. Click. Peace

Misschien leuk voor geïnteresseerden om deze eens door te nemen:

Academy: Hoe steil schat jij deze helling? https://wepowder.com/nl/forum/topic/185137
Academy: Hoe meet je deze helling? https://wepowder.com/nl/forum/topic/185140

*bericht bewerkt door Alex op 06 feb 2019 16:19

When life gets too complicated.... SKI

Stap één met betrekking tot steilte is natuurlijk het thuis uitzoeken. Het meten van hoogtelijnen, het gebruiken van steilte overlays op internet. …
Daarna is het natuurlijk erg goed om in het terrein te checken of alles wat je thuis bedacht had wel klopt.

Rogier op 6 feb 2019 16:15

Inderdaad, op een (online)kaart meten is een andere manier, en natuurlijk de eerste stap bij tourenplanning. Dus dat is ook een antwoord op de vraag “ hoe weet je hoe steil het is”

Het is ook geen lawines cursus hier ;-) *
Het is wel belangrijk om je te realiseren dat die cijfers op de kaart maar een MODEL van de werkelijkheid zijn, en niet de werkelijkheid. Er zijn al veel problemen geweest met mensen die blind op de hellingshoek van de kaart afgingen.

*Maar hier wel:
https://wepowder.com/nl/academy :
Over het algemeen goede, Nederlandse cursus, kost een klein beetje, maar je krijgt een boekje. De aanspreek vorm veronderstelt dat je een man bent.

https://kbyg.org/learn/. :
Gratis, Engels. Goede, nog meer interactive cursus, zeker als je aan het eind de link naar de Canadese site volgt.

*bericht bewerkt door Slim op 06 feb 2019 16:41

Het is wel belangrijk om je te realiseren dat die cijfers op de kaart maar een MODEL van de werkelijkheid zijn, en niet de werkelijkheid. Er zijn al veel problemen geweest met mensen die blind op de hellingshoek van de kaart afgingen.

Als je goede kaarten hebt kun je daar prima op vertrouwen. Roepen dat het ‘maar een MODEL’ is vind ik daarom een boude stelling.

En welke bron heb jij tot je beschikking om te concluderen dat er er veel problemen zijn geweest met mensen die blind op kaarten vertrouwen?

When life gets too complicated.... SKI

null

Heel concreet, wij hebben van het weekend deze helling (de gele lijn) geskied in Solden, hoe kan ik de steilte op voorhand thuis daar van bepalen ?

*bericht bewerkt door Domi75 op 06 feb 2019 17:39

@Slim in Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk zijn de topografische kaarten echt ongelofelijk goed en niet op een model gemaakt maar op regelmatige metingen. (In Italië zijn ze minder) In het terrein in de gaten houden of het klopt is natuurlijk nooit verkeerd.

Click. Click. Peace

Als je goede kaarten hebt kun je daar prima op vertrouwen. Roepen dat het ‘maar een MODEL’ is vind ik daarom een boude stelling

Alex op 6 feb 2019 17:00

@Slim… zijn de kaarten echt goed en niet op een model gemaakt maar op regelmatige metingen.

Rogier op 6 feb 2019 17:44

Een kaart IS per definitie een model, een model gebaseerd op “regelmatige metingen”.
Elke keer als je een model maakt van de werkelijkheid moet je je bewust zijn dat er dingen in werkelijkheid anders kunnen zijn. Dit kan zijn door veranderingen nadat het model is gecreëerd of door details die niet gemeten zijn voor de input van het model.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/6cb030ad5834cff4370c3c14...

Ten eerste, hoe weten wij als consumenten hoe “goed” de kaart is? En wat we dan eigenlijk bedoelen, hoe goed en hoe fijn gerasterd zijn de metingen waar op de kaart gebaseerd is?

Ten tweede, zelfs als dat heel goed is, veranderd de sneeuw gedurende de tijd. Een sneeuw helling kan dus steiler of minder steil worden dan de grond er onder.

Verder is het grootste probleem waarschijnlijk de segmenten. De hellingshoek op een kaart wordt berekend met hoogtes op bepaalde afstanden(hoogtelijnen) Daar tussen best een wat steiler stuk zitten.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/7732482756eabf7af0a94fe5...

De moraal van het verhaal is dat grote, gelijkmatige hellingen waarschijnlijk heel goed berekend worden, maar in “rimpelig” terrein, kunnen er op kleine schaal afwijkingen van de berekende hellingshoek zijn.

En welke bron heb jij tot je beschikking om te concluderen dat er er veel problemen zijn geweest met mensen die blind op kaarten vertrouwen?

Alex op 6 feb 2019 17:00

OK, touche, “Veel” is uit de lucht gegrepen.
Recent ongeluk is 1 voorbeeld:

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/1ee48b73add388a91a976c23...

undefined

undefined

*bericht bewerkt door Slim op 06 feb 2019 18:25

@slim natuurlijk klopt dat wat je zegt (de officiële zoals bijvoorbeeld de Ign overlay is beter dan die van wepowder, waar Morris het hier over heeft). En niemand zegt hier dat je blind moet varen op kaarten. Maar je doet het nu voorkomen dat je kaarten niet kunt vertrouwen.

Dat is overtrokken. Kaarten zijn absoluut nodig voor een goede voorbereiding off-piste. In het terrein (net als bij reductie methodes) dubbelcheck je of alles klopt. Maar het staat vast dat je voordat je een tocht begint een goede inschatting moet hebben van de maximale steilte. En daar heb je kaarten voor nodig. Als je daar pas in het terrein over na gaat denken ben je veel te laat.

Dat zeggende zijn er inderdaad veel goede apps die dit erg goed doen! En die ik dan ook regelmatig gebruik.

Click. Click. Peace

@slim natuurlijk klopt dat wat je zegt (de officiële zoals bijvoorbeeld de Ign overlay is beter dan die van wepowder, waar Morris het hier over heeft). En niemand zegt hier dat je blind moet varen op kaarten. Maar je doet het nu voorkomen dat je kaarten niet kunt vertrouwen.

Dat is overtrokken.

Rogier op 6 feb 2019 17:58

Excuses nu snap ik het.
Jij, en waarschijnlijk ook @Alex, lezen het alsof ik zeg dat je kaarten niet kunt vertrouwen. Dat bedoelde ik niet. Ik vond het aleen klinken alsof jij zei dat als je op de kaart de hellingshoek had gezien dat je dan klaar was.
Ik zei, dat je niet BLINDELINGS op kaarten moet vertrouwen en dat zeg jij zelf ook hierboven.

Klassiek geval van internet-nuance misverstand dus.

Dus voor de duidelijkheid:
Ik ben het met @Rogier eens.
Kaarten zijn een onmisbaar onderdeel van touren planning.

Maar net als jij aangeeft, je moet kijken WELKE kaart data je gebruikt, en eventueel welke software je gebruikt om daar hellingshoeken uit te halen.
Vervolgens moet je in het terrein zelf opletten en meten om de kleine, hellingen die afwijken van de kaart op te merken.

*bericht bewerkt door Slim op 06 feb 2019 18:26

Eind goed al goed ;-)

Click. Click. Peace

👍

When life gets too complicated.... SKI

null

Heel concreet, wij hebben van het weekend deze helling (de gele lijn) geskied in Solden, hoe kan ik de steilte op voorhand thuis daar van bepalen ?

Domi75 op 6 feb 2019 17:35

https://maps.tirol.gv.at/tirisMaps/synserver;jsessionid=15F6…

Hier kan je al de info vinden

@Domi75
Het lijkt op deze kaart dus dat je zeker in risicogebied met betrekking tot helling bent geweest

Glide on!

Je kan met Google Earth heel mooi het hoogte profiel zien. Dan zie je de gemiddelde steilte, het maximum en je kan het zien per plek.
Dit is (denk ik) de harakiri in mayrhoven: (ben er nooit geweest en kan de piste niet goed zien dus weet niet 100% zeker of dit 'm is)

null

EDIT:
Oke, volgens mij is dat zeker niet de Harakiri, maar is dit hem:

null

*bericht bewerkt door luuk777w op 07 feb 2019 01:26

Wintersport, het beste wat er is.

null

Heel concreet, wij hebben van het weekend deze helling (de gele lijn) geskied in Solden, hoe kan ik de steilte op voorhand thuis daar van bepalen ?

Domi75 op 6 feb 2019 17:35

Volgens mij is dit ongeveer jouw route in Google Earth.
Het maximale hellingspercentage (rood omcirkeld) is 59% en dat is 31°.
Het gemiddelde hellingspercentage (blauw omcirkeld) is 34,1% en dat is 19°.

null

Annoying skiers since 2003

null

Heel concreet, wij hebben van het weekend deze helling (de gele lijn) geskied in Solden, hoe kan ik de steilte op voorhand thuis daar van bepalen ?

Domi75 op 6 feb 2019 17:35

Afgelopen weekend stufe 4…https://avalanche.report/albina-web/bulletin/2019-02-03?lang…. Met name skiers rechts van je lijn toch wat steile stukken. Deel van je run lag onder de 2400 mtr, ook nog eens kans op Gleitschnee lawines. Op zich wel een vielbefahren helling en lekker toegankelijk natuurlijk. Iedereen dook er zeker blindelings in?

Dit is wat de link van Japser (https://maps.tirol.gv.at) aangeeft qua steilheid in %. In rood de betreffende skilift.

null

...ski-addict...

Je kunt dan beter de ‘graden’ overlay gebruiken. Procenten zijn weinig interessant in off-piste terrein.

Click. Click. Peace

null

Heel concreet, wij hebben van het weekend deze helling (de gele lijn) geskied in Solden, hoe kan ik de steilte op voorhand thuis daar van bepalen ?

Domi75 op 6 feb 2019 17:35

Afgelopen weekend stufe 4…https://avalanche.report/albina-web/bulletin/2019-02-03?lang…. Met name skiers rechts van je lijn toch wat steile stukken. Deel van je run lag onder de 2400 mtr, ook nog eens kans op Gleitschnee lawines. Op zich wel een vielbefahren helling en lekker toegankelijk natuurlijk. Iedereen dook er zeker blindelings in?

Japanner op 7 feb 2019 13:28

Het was niet de bedoeling om daar terecht te komen. we hadden een lijn uitgezet die terug op de rode piste terecht zou komen. tijdens de afdaling is mijn maat echter afgeweken. Ik heb nog wat naar hem staan roepen (naar elkaar eigenlijk), maar toen hij doorskiede en in de helling verdween heb ik beslist om hem achterna te gaan. Vrij snel zijn we in (naar mijn kunnen) erg steil terrein terecht gekomen met veel losse en erg diepe sneeuw. Bovendien was dit een strook van ongeveer 500mtr met aan beide zijden lawinehekken. Op dat moment was ik wel erg kwaad op mijn maat omdat ik hem verantwoordelijk hield voor de situatie. Soit, achteraf gezien heb ik er wel wat lessen uit getrokken. Ik had mijn rugzak, pieps en schop thuisgelaten omdat we op voorhand eigenlijk afgesproken hadden om niet off-piste te gaan. In t vervolg ga ik er mij aan houden en zorgen dat ik beter voorbereid het terrein in ga.

@jappaner, idd volledig verspoord terrein ( zeker wat meer naar links van onze lijn )waardoor wij de beslising genomen hebben om het terrein in te gaan.

Dus lang verhaal kort @Domi75, je hebt een drie-eenheid, maar eigenlijk geen enkel benul van “veilig” freeriden??

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als ik lees dat het plan was terug te komen op de piste, was de keuze voor offpiste dus bewust gemaakt, wetende dat je niet de juiste spullen bij je had? En dat bij lws 4?

Als dit niet klopt, excuses, maar zo lees ik het. Als dit wel klopt: stop hiermee en breng eerst de kennis op het benodigde niveau voor het echt mis gaat.

Edwin van Riel

@Rogier. Klopt helemaal, zie nu er ook graden bij staan.

...ski-addict...

@ Shane, @ evr66 , Ik heb er wel enkele lessen uitgetrokken en dit zal mij niet zo snel meer overkomen.

Het enige zinnige wat ik er over kan zeggen is dat het belangrijk is om de kennis die je hebt ook toe te passen, hoe verleidelijk het er ook mag bijliggen.

We hadden niet de bedoeling om off-piste te gaan en waren onvoorbereid. We hadden ons daar aan moeten houden, of ons eerst deftig voorbereiden. Punt.

@Domi75 Even los van je eigen verantwoordelijkheden, maar met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.

Heeft jouw ‘maat’ overigens wel de beschikking over kennis, kunde en materiaal?

When life gets too complicated.... SKI

Ach, foutjes maken hoort erbij. Het is alleen wel de kunst wat marge te houden, zodat foutjes niet meteen in erg gevaarlijke omstandigheden resulteren.

Maar hoe zit het nou? Je gaf aan een plan te hebben met een lijn die je terug zou brengen naar de piste en nu zeg je dat offpiste gaan niet de bedoeling was. Dit ontgaat me even…

Edwin van Riel

Het was niet de bedoeling om daar terecht te komen. we hadden een lijn uitgezet die terug op de rode piste terecht zou komen. tijdens de afdaling is mijn maat echter afgeweken. Ik heb nog wat naar hem staan roepen (naar elkaar eigenlijk), maar toen hij doorskiede en in de helling verdween heb ik beslist om hem achterna te gaan. Vrij snel zijn we in (naar mijn kunnen) erg steil terrein terecht gekomen met veel losse en erg diepe sneeuw. Bovendien was dit een strook van ongeveer 500mtr met aan beide zijden lawinehekken.

Domi75 op 7 feb 2019 17:08

Waar zijn jullie dan weer de piste opgekomen? Waar jij de gele lijn tekent, heb je een vrij hoge verticale wand langs de piste.

Beter had je nog wat verder rechts aangehouden (links op de kaart) en dan was je bij de Hunersteig (restaurant langs de blauwe piste die vanaf de gletscher komt) terecht gekomen. Die route is ook wat minder steil.

Annoying skiers since 2003

Plaats een reactie