Eerste gezinsvakantie met nieuwjaar.

Hallo iedereen,

Het is me gelukt om heel het gezin zo zot te krijgen dat we met Nieuwjaar op wintersport willen gaan. Ikzelf ben een gevorderde snowboarder, vrouw heeft wat basiskennis van het skiën (lees: van stube tot stube) en de 2 dochters van 9 en 6 hebben het nog nooit gedaan. Sowieso gaan de 3 vrouwen op voorhand nog een aantal lessen nemen indoor.

Nu mijn vraag, waar naar toe? We willen wel graag naar Oostenrijk gaan, hotel mag zeker over een spa afdeling beschikken en eventueel half pension of tenminste ontbijt. Ons budget gaat rond de 3500 euro zijn, alles inbegrepen. Qua skigebied cijfer ik me volledig weg in de hoop dat het voor hun meevalt en we misschien jaarlijks kunnen gaan. Een klein gebied kan dus zeker ook.

Zelf heb ik al gekeken naar gebieden als Lofer en Kleinwalsertal. Hier een paar goede hotels aangeschreven maar allemaal al volgeboekt. Aangezien het onze eerste vakantie is zou ik graag alles op voorhand regelen en het verbaasde me dus al enorm dat het nu al moeilijk lag.
Iemand de tip of goed hotel?

Misschien is Skiwelt Wilder Kaiser-Brixental een leuk gebied voor jullie en dan bv. de Windau Lodge (met sauna en zwembad).

Onderschat het voordeel van ski-in-ski-out niet in jouw situatie niet.

Op die manier kan je makkelijker gedurende de dag stoppen als je dat wil. Zeker de dochter van 6 jaar zal niet de hele dag op de skis gaan staan. Als je een verblijf langs de piste hebt, kan je makkelijk b.v. van 10 tot 12 + van 14:30 tot 16:00 skieën zonder steeds weer de auto of skibus te moeten nemen.

Zelf kies ik daarom met mijn gezin voor een luxueuzer appartement (met zwembad), vlak naast de piste.
Vroeger (met kids van 6 en 9) was het tijdsschema zoals hierboven, nu (kids 8 en 11) gaan we met het hele gezin op ski-tour van 9:30 tot ±14:00 (+ 3xskiles voor de kinderen van 12:00-14:00), daarna gaat de rest rusten of zwemmen en ga ik terug de piste op totdat de liften sluiten.

Ook het overwegen waard: famfun vakantie van sunweb: NL-talige les in de VM + apres-ski activiteiten op kindermaat + vrijblijvende NL kinderclub in de NM.

Glide on!

Ook het overwegen waard: famfun vakantie van sunweb: NL-talige les in de VM + apres-ski activiteiten op kindermaat + vrijblijvende NL kinderclub in de NM.

Vivace op 7 feb 2019 10:38

Zou inderdaad super zijn. Helaas staat dit aanbod nog niet op de website.

Onze ervaring is dat we met z’n vieren aan € 3.500,- niet genoeg hebben voor die week. Vergis je niet in de kosten voor je huisje (ons eenvoudige appartement kostte al dik € 1000,- voor die week), en de kosten van skihuur, skiles en skipassen. En dan nog je reis met een eventueel overnachtingshotel en bv. ook lunch op de pistes (zowel voor skiles als voor jezelf). Misschien kun je inderdaad ‘besparen’ in een kleiner gebied, maar het lijkt mij aan de krappe kant.

3j geleden heeft ons een famfun vakantie in Les 2 Alpes in de nieuwjaarsweek rond de 3000 EUR voor het hele gezin gekost.
Inclusief skipassen en 4x 6 dagen 3u les (toen wel geen ESF voor de kinderen) + kindeopopvang + kinder apres-ski + 4x skihuur.
exclusief eten en drank (appartement).

Volledig onbereikbaar is die 3500 EUR dus niet, maar we zijn ondertussen alweer 3 jaar verder.

Glide on!

Je kan ook galtur met josk eens bekijken maar zal in die week wel wat duurder zijn dan 3500

Hallo iedereen,

Het is me gelukt om heel het gezin zo zot te krijgen dat we met Nieuwjaar op wintersport willen gaan. Ikzelf ben een gevorderde snowboarder, vrouw heeft wat basiskennis van het skiën (lees: van stube tot stube) en de 2 dochters van 9 en 6 hebben het nog nooit gedaan. Sowieso gaan de 3 vrouwen op voorhand nog een aantal lessen nemen indoor.

Nu mijn vraag, waar naar toe? We willen wel graag naar Oostenrijk gaan, hotel mag zeker over een spa afdeling beschikken en eventueel half pension of tenminste ontbijt. Ons budget gaat rond de 3500 euro zijn, alles inbegrepen. Qua skigebied cijfer ik me volledig weg in de hoop dat het voor hun meevalt en we misschien jaarlijks kunnen gaan. Een klein gebied kan dus zeker ook.

Zelf heb ik al gekeken naar gebieden als Lofer en Kleinwalsertal. Hier een paar goede hotels aangeschreven maar allemaal al volgeboekt. Aangezien het onze eerste vakantie is zou ik graag alles op voorhand regelen en het verbaasde me dus al enorm dat het nu al moeilijk lag.
Iemand de tip of goed hotel?

Sidinic op 7 feb 2019 09:44

De gouden tip heb ik niet. Ik zou een kleiner gebied opzoeken. De dames kunnen toch niet een groot gebied door. Zelf wil je in de buurt blijven in geval van calamiteiten. Vaak heb in de kleinere gebieden ook minder kinderen in de les tov de grote gebieden in deze week. Dus meer aandacht waardoor je kinderen waarschijnlijk het skiën sneller oppakken. Vaak is het financieel ook aantrekkelijker waardoor er binnen je budget genoeg keuze is. Ik zou wel snel boeken want de spoeling is dun gedurende deze weken.

En ik zou ook nog eens 2 keer nadenken of je echt wel in die week wil/moet.
Kun je niet in februari (of maart)? Nieuwjaar is het namelijk erg kort licht en erg koud(gemiddeld).

Voor de hard-core wintersporter niet zo’n punt, maar voor de wat minder fanatiek winter-vakantie ganger niet altijd zo motiverend.
Het is vaak lastig om de kinderen op tijd en vrolijk bij de les te krijgen, dat is allemaal net wat makkelijker als het al een tijdje licht is, in plaats van dat je in het donker op pad moet.

En ook overdag, het is (voor de andere 3) veel fijner om om 15:00 nog even lekker op een terrasje te kunnen uitrusten, in plaats van dat de zon al lang achter de berg is verdwenen.

Mijn kinderen houden er van om na het skien ‘s middags in de sneeuw te spelen, dat gaat veel fijner als het nog licht is.

Ook is de sneeuw diepte later in het seizoen beter, dus de kans op kaalgeschraapte stukken en uitstekende rotsen wordt minder, en voor jou is de mogelijkheid op off-piste (als je dat wil) veel beter. En voor eht landschap is de kans op “witte linten’ veel kleiner. Ook voor de kinderen om te spelen is dat fijner.

Enfin, het is maar iets om goed over na te denken.

Maar als het doel is je gezin enthousiast te maken voor de winter(sport) vakantie, dan zou ik het wel weten…

*bericht bewerkt door Slim op 08 feb 2019 16:15

Volledig akkoord. Zelf vind ik de eerste week van Pasen perfect. Altijd al terrasjesweer gehad. Is ook leuk voor de lunch

Wij skiën de laatste 12 jaar altijd in de Kerstvakantie, de beredenering dat het kouder is kan ik niet beamen, we hebben geregeld vakanties gehad dat het boven nul was, Koud bijna nooit gehad. Ook qua licht valt het mee, je bent zuiderlijker, dus langer licht in de winter. Nu gaan wij altijd naar Frankrijk, Oostenrijk zal eerder donker zijn, vanwege de oostelijke ligging. Maar om 8 uur licht tot ruim na 5-en is normaal voor Frankrijk rond die tijd. Voordeel van de nieuwjaarsweek is dat je op je gemak kan gaan rijden op de vrijdag ervoor, hotel voor onderweg en zaterdag mooi op tijd op je bestemming. Onze kinderen hebben altijd 's avonds nog in de sneeuw gespeeld, aantal jaren in Valmorel geweest, hierbij de slee piste voor het appartement gehad, met verlichting, dus prima te doen. Ook bij andere plaatsen is dit nooit een probleem geweest. Enige wat wel is dat er minder sneeuw ligt dan wanneer je later in het seizoen gaat. En de zon is minder krachtig, dat merk je ook.

dubbel geplaatst.

*bericht bewerkt door MirjamP op 09 feb 2019 14:43

Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met bepaalde indrukken en die best toch even te checken met de feiten

  1. valmorel zuidelijker dus langer licht: zonsondergang in Brussel vandaag is 5 minuten vroeger dan in valmorel maar of dat nu echt significant is ??
  2. Frankrijk westelijker dan Oostenrijk dus langer licht: scheelt inderdaad 15 minuten maar andersom is het in Oostenrijk dan ook 15 min vroeger licht
  3. dat kerstmis kouder is dan vb pasen hoeft toch geen betoog. Vanaf maart kan je geregeld buiten lunchen. Rond nieuwjaar lijkt me dat eerder zeldzaam

Als je de druktegrafiek bekijkt die je op deze site kan vinden zal je zien dat krokus en nieuwjaar de drukste weken zijn. De paasweken zijn nog niet half zo druk.

De feiten hebben we proefondervindelijk getest. Wij wonen bij Amsterdam, en afgelopen kerst in Les Menieres scheelde het zeker een half uur dat het daar eerder licht werd en later donker. Laatste lift was om 10 over half 5 en dan kon je echt nog wel met licht naar beneden skiën. Bij mij thuis is het dan om half 5 donker. En het verschil in licht is 21 december het grootste, richting 31 maart wordt dit steeds kleiner en daarna is het juist andersom.
En ook met Kerst kan je buiten lunchen, mits de zon schijnt en je in de zon zit! dit is echt te doen.

De kans op zon is echter wel een stuk kleiner in de kerstvakantie dan in de paasvakantie…
In de paasvakantie moet je dan weer naar een hoger gelegen gebied om zeker te zijn van voldoende sneeuw.
Wij hebben altijd de voorkeur gegeven aan de krokusvakantie toen de kinderen kleiner waren.En als het ff kon van zondag tot zondag om de grote drukte te vermijden.

Je hebt wel een punt dat het verschil in zonsondergang groter is rond kerstmis dan in de zomer nl 16u33 in Amsterdam en 17u02 in de kerstperiode . Maar in het paasverlof vb gaat de zon in Grenoble onder om 19u05 dat is 2,5 uur later dan met kerstmis

@MirjamP, @Koenbali,
laten we het zo zeggen:
Het is een feit dat het met Kerst korter licht is en kouder.
Maar, zoals MirjamP al aangeeft, mischien stoort het je niet.

Ik heb zelf ook 1 keer een kerst trip met kids gedaan. En regelmatig een lang weekend. Maar, mijn kinderen en vrouw zijn fanatieke skiers, vandaar dat ik @Sidinic er op wilde wijzen.

Dat is natuurlijk een feit waar ik helemaal niet aan gedacht heb. Zelf ben ik altijd ten vroegste eind januari gaan, dus heb er niet bij stil gestaan dat het weer en licht helemaal anders zijn. Toch bedankt voor de tip!

Met de Kerst en Oudjaar is het helemaal niet zo koud kan in de krokus ook erg kou zijn.
Wat de zonsondergang betreft met kleine kinderen ski je toch niet zo lang door.
Kijk ook eens naar Filzmoos erg kind vriendelijk en de skischolen zitten in het dorp, je kan er ook voor kiezen een app te nemen dan eet je tussen de middag gewoon thuis

Dienten Die Alte schule

Met de Kerst en Oudjaar is het helemaal niet zo koud kan in de krokus ook erg kou zijn.
10[/post]

Alles kan natuurlijk. Ik heb het al weten sneeuwen in oktober en in mei maar als je de statistieken van de laatste 10 jaar bekijkt zal je zien dat het tijdens de kerst kouder is dan met krokus. En als die kids het koud hebben is de fun er snel af, ik weet waar ik over spreek. Vorig jaar was ik met kerst in Hochgurgl aan het skiën. Schitterend weer, volle zon dus even iets gaan drinken op 3000 m (binnen welteverstaan) met prachtig zicht. Maar het was daar min 15 en toen wou mijn zoontje van toen 7 er toch mee stoppen

Met de Kerst en Oudjaar is het helemaal niet zo koud kan in de krokus ook erg kou zijn.
Wat de zonsondergang betreft met kleine kinderen ski je toch niet zo lang door.
Kijk ook eens naar Filzmoos erg kind vriendelijk en de skischolen zitten in het dorp, je kan er ook voor kiezen een app te nemen dan eet je tussen de middag gewoon thuis

Elly3 op 10 feb 2019 17:10

Filzmoos is idd een goeie tip

Plaats een reactie