Skiën met pasen Oostenrijk

Hallo,

We willen met een kleine groep vrienden nog een extra keer skiën met pasen (19 t/m 22 april) in Oostenrijk. Ik heb zelf geen ervaring met zo laat in het seizoen nog gaan skiën. Ik zal zelf te denken om naar Ischgl of Serfaus te gaan maar kan slecht inschatten of het dan nog de moeite waard is qua piste kwaliteit (normaal gesproken)
Iemand ervaring met skiën zo laat in het seizoen in Ischgl en of Serfaus of tips voor een ander skigebied in Oostenrijk in die periode?

Alvast bedankt voor de tips!

Even de seizoenssluitingen checken via Bergfex. Serfaus zal al wel dicht zijn dan. Misschien is Ischgl nog open, en anders de gletsjers. Die zijn gegerandeerd nog open.

*Edit: Of misschien Hochgurgl/Obergurgl, Kuhtai of Obertauern.

*bericht bewerkt door Arjen5 op 07 feb 2019 14:51

It's all about the turns duuuuuude!

Natuurlijk is SFL met pasen nog open… En Ischgl uiteraard ook, daar ski je tenslotte van november tot mei 😉.
In Ischgl zijn de pistes normaalgesproken perfect. Misschien heb je ze zelfs nog nooit zo lekker gehad. Wat wel kan gebeuren is dat het ‘s middags wat papperig wordt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vaak tref je in Ischgl en Sölden opvallend goede condities rond die tijd. Sölden/Obergürgl valt ook nog wel wat betaalbaars te vinden op loopafstand van de dalgondels (in met name Sölden). Of dat in Ischgl ook lukt weet ik niet.
SFL heeft door de vele zuidhellingen wel sneller last van papsneeuw.

Ik vind skiën met pasen geweldig. Zo vroeg mogelijk naar de piste zodat je 's middags wat vroeger kan stoppen.

Ik zou wel persoonlijk voor een gletsjergebied gaan. Hoe hoger hoe beter. :)

Ik ga het topic even volgen, ga zelf dat (lange) weekend ook richting de Alpen! Opties staan voor ons ook nog open.

Let it snow

Serfaus is dit jaar nog open tot de dag na Pasmaandag dacht ik, maar heeft wel wat meer zongerichte pistes dan bijvoorbeeld Ischgl, dat op zijn beurt dan wellicht een beetje drukker zal zijn.

Je hebt gelijk @Shane, maar omdat Pasen zo laat valt dacht ik dat ze wellicht al dicht waren.

It's all about the turns duuuuuude!

SFL is paradijs als je van slush houdt (I do). Wil je dat niet, dan kun je er beter weg blijven eind april (uit eigen ervaring). Weliswaard blijven Masner, Pezid, Scheid en Nordseite lang goed en pulverig: om er te komen en er te gaan moet je door slush.

Pasen valt dit jaar overigens wel wat later. 19 t/m 22 april dit jaar

Not all who wander are lost

Meerdere malen met Pasen geweest naar Obergurl en Ischgl. Beide zijn nog prima te doen, ook als Pasen laat valt.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 07 feb 2019 18:46

May the ski force be with you !!

En hoe zit het met onderkomen? Als ik nu een beetje kijk, lijkt er niet heel veel (betaalbaars) te krijgen. (In ischgl en omstreken) Ik zoek natuurlijk ook voor 1 weekend, en niet een volle week, misschien dat dat ook meespeelt? Zou er later meer beschikbaar komen?

Let it snow

Weet iemand of Kaprun/ Zell am See nog open is met (of in de week na) Pasen?

Kaprun zeker, Zell am See niet meer denk ik.

Thanks @gigi

Vorig jaar half april in Ischgl geweest, absolute aanrader in die periode met supercondities boven!

Naar het dal word het wel snel minder met slush maar ja…tis al April dan.

Iemand ervaring met skilessen voor kinderen in april?
Wij gaan met Pasen naar Ischgl (eerste week van de meivakantie) Hoop dat de kinderen op les kunnen.
Ik heb de skischool gemaild, er zijn nog groepslessen als er voldoende kinderen zijn.

Zell am See houdt de boel tot en met pasen open. Lekker slush skiën.

En Sankt Anton? Is dat begin april nog aan te raden? Lijkt mij wel toch?

En hoe zit het met onderkomen? Als ik nu een beetje kijk, lijkt er niet heel veel (betaalbaars) te krijgen. (In ischgl en omstreken) Ik zoek natuurlijk ook voor 1 weekend, en niet een volle week, misschien dat dat ook meespeelt? Zou er later meer beschikbaar komen?

JurrianvanLoo op 13 feb 2019 21:11

@JurrianvanLoo wintersport is ALTIJD betaalbaar. 😎

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

En Sankt Anton? Is dat begin april nog aan te raden? Lijkt mij wel toch?

royvhees op 14 feb 2019 12:18

Mijn persoonlijk ervaring met St. Anton in april (weliswaar 2de week) is niet zo positief: doordat vrij veel pistes op het zuid(oost)en gericht zijn er veel witte slushlinten tussen bruine hellingen, zeker boven het dorp.
Maar goed: ik ben er slechts 1 keer in april geweest, misschien heb ik dan gewoon pech gehad.

En Sankt Anton? Is dat begin april nog aan te raden? Lijkt mij wel toch?

royvhees op 14 feb 2019 12:18

Vorig jaren kwamen de locals uit St. Anton zo rond 10 april naar Obergurgl en Sölden…

Voor zij die naar Ischgl willen gaan : kijk ook eens naar onderkomen in Samnaun, Zwitserland. Da's hetzelfde gebied, en was wat goedkoper (!) met nog meer beschikbaarheid dat Ischgl.
St Anton ben ik verleden jaar kort geweest (onze homebase was Warth, en dan ben je wel even onderweg naar St Anton). De sneeuwkwaliteit was boven nog ok, maar beneden rampzalig.

Voor zij die naar Ischgl willen gaan : kijk ook eens naar onderkomen in Samnaun, Zwitserland. Da's hetzelfde gebied, en was wat goedkoper (!) met nog meer beschikbaarheid dat Ischgl.

Tsjoecha op 20 feb 2019 10:46

Ik denk dat veel mensen die naar Ischgl gaan, niet alleen voor het skigebied komen. En in Samnaun is de apresski ietsje minder :)

Met een gezin met 2 minderjarige kinderen is die après ski niet zo belangrijk ;-)

Ook de Hintertuxer Gletscher aan het einde van het Zillertal is een optie. Het is de enigste Gletscher die 365 dagen per jaar geopend is. Dit jaar is er écht veel sneeuw gevallen (zoals bijna overal), dus ook dat is extra fijn. Sowieso is de Zillertaler Superskipass geldig t/m 22 April, dus als het weer een beetje meezit kun je ook buiten de Hintertuxer Gletscher nog gebruik maken van de andere liften in de daaromheen liggende skigebieden.

Even bumpen met een vraag over Ischgl in de periode van +/- 15 April. Zijn de condities boven 2000m dan meestal nog optimaal (vanaf Alp Trida / Idalp) of wordt het dan al wat slushy rond die tijd van het jaar?

De meeste pistes liggen erg gunstig tov de zon en blijven daardoor en icm de hoogte erg goed. Was er vorig jaar half april, toen was het helemaal top. Alles nog open. Gelukkig de dag van aankomst een halve meter verse sneeuw, dat hielp ook mee natuurlijk.

Pistes zijn echt prima, zeker de ischgl kant. Pistes boven Samnaun liggen wat meer in de zon (boven alp trida) die zou ik dus wat eerder op de dag pakken

Let it snow

@Simonko, dan waren wij daar verleden jaar op hetzelfde moment ;-)

Alp Bella was verleden jaar inderdaad een beetje slush, alsook de dalafdalingen. Maar alles wat hoger (Palinkopf,…) lag was zalig, op een paar drukke verbindingspistes na.
Ik heb tot de laatste dag in poeder geskiet. En die laatste dag kwam ik beneden in Laret, en passeert er een local in korte broek om zijn winterbanden te vervangen naar zomerbanden. Dat was eigenlijk de enige anticlimax van die reis.

Dit jaar gaan we terug van 12-19 april.

Even bumpen met een vraag over Ischgl in de periode van +/- 15 April. Zijn de condities boven 2000m dan meestal nog optimaal (vanaf Alp Trida / Idalp) of wordt het dan al wat slushy rond die tijd van het jaar?

Hupla op 10 feb 2020 21:22

Het kan vriezen, het kan dooien @Hupla :). Maar een aantal kanttekeningen daarbij: die voorjaarssneeuw kan aanzienlijk meer hebben voordat het echt heftige slush wordt dan verse sneeuw. De pistes zijn vaak gewoon perfect (behalve de dalafdalingen natuurlijk), tenzij het echt heel warm is en 'snachts ook boven nul blijft. Heeeel vaak is het gewoon nog echt winters bovenop qua temperaturen en heb ik vorig jaar op de slotdag nog van een dertigtal centimeters verse sneeuw mogen genieten :).

*bericht bewerkt door Shane op 11 feb 2020 09:19

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie