Ruimte tussen boots en highback goed? (snowboarden)

Beste leden,

Ik heb net een nieuw board en bindingen aangeschaft (Jones mountain twin met burton cartel bindingen) en was tijdens het monteren van mijn bindingen iets tegen gekomen waar ik een vraag over had.

Nadat ik mijn bindingen goed had gesteld, heb ik mijn boots in de bindingen gedaan om de straps te stellen. Nadat ik dit had gedaan zag ik ineens dat er ruimte tussen mijn highback en boots zat (zie foto)

Moet ik mijn highback zo stellen dat deze tegen mijn boots aan komen. Of is wat ruimte bovenin juist goed?

null

null

Een plank onder je voet maakt alles goed!

Een beetje ruimte/speling maakt niet zo heel veel uit, volgens mij. Ik heb dat zelf ook.
Je beweegt tijdens het boarden altijd wel wat met je schoenen die in je binding vastzitten.

Not 100% sure, though ;)

Een beetje ruimte/speling maakt niet zo heel veel uit, volgens mij. Ik heb dat zelf ook.
Je beweegt tijdens het boarden altijd wel wat met je schoenen die in je binding vastzitten.

Not 100% sure, though ;)

MarkT op 9 feb 2019 22:26

Dat heb ik dus precies ook. Aan de ene kant denk ik, ja wat speling, maar aan de andere kant wil je een goede en directe response. Het viel me ineens op. Ben dus zo benieuwd of iemand een echt concreet antwoord heeft

Een plank onder je voet maakt alles goed!

Onderaan de highback zit een stelschroef. Als je de eerste keer gaat boarden kun je daar mee gaan experimenteren. Doe je veel freestyle dan wil je de highback wat rechterop. Ga je meer voor het betere bochtenwerk dan wil je de highback wat meer naar voren.

Übung macht den meister!!!

Onderaan de highback zit een stelschroef. Als je de eerste keer gaat boarden kun je daar mee gaan experimenteren. Doe je veel freestyle dan wil je de highback wat rechterop. Ga je meer voor het betere bochtenwerk dan wil je de highback wat meer naar voren.

RFKANGOO op 9 feb 2019 22:42

Ik ben me zeker bewust over het stellen van de bindingen, dat is dus de vraag ook niet helemaal. Ik was benieuwd hoe de highback over het algemeen worden ingesteld t.o.v. je boots (als een soort neutraal stand)

Je boots koop je namelijk vanwege het type rijder dat je bent (freestyle, all mountain etc) en hebben dus een bepaalde stand. Als je je boots dan (zonder dat je erin staat) in de bindingen doet, dan staan je highbacks niet gelijk t.o.v. van de schoen. Zijn hier een soort van regels voor en heeft hier ooit iemand eens bij stilgestaan. Of zie ik zelf details die nergens op slaan?

Ik ben gewoon erg benieuwd als ik dit soort vragen voor mijzelf tegen kom!

Een plank onder je voet maakt alles goed!

Ik ben me zeker bewust over het stellen van de bindingen, dat is dus de vraag ook niet helemaal. Ik was benieuwd hoe de highback over het algemeen worden ingesteld t.o.v. je boots (als een soort neutraal stand)

Bouli op 9 feb 2019 23:27

Mijn ervaring is dat de meeste boarders geen idee hebben van wat ze aan hun voeten hebben. Laten bij aankoop de bindingen door de shop monteren en kijken er daarna nooit meer naar.

Je boots koop je namelijk vanwege het type rijder dat je bent (freestyle, all mountain etc) en hebben dus een bepaalde stand. Als je je boots dan (zonder dat je erin staat) in de bindingen doet, dan staan je highbacks niet gelijk t.o.v. van de schoen. Zijn hier een soort van regels voor en heeft hier ooit iemand eens bij stilgestaan. Of zie ik zelf details die nergens op slaan?

Ik ben gewoon erg benieuwd als ik dit soort vragen voor mijzelf tegen kom!

Bouli op 9 feb 2019 23:27

Persoonlijk heb ik de highback wat verder naar voren staan.(bijna maximaal) Hierbij moet je opletten dat je de boot strak achterin de heelcup krijgt anders zit je schoen niet goed vast in de binding en krijg je heellift met de complete schoen.
Dit is echter heel persoonlijk en je zal toch echt zelf moeten proberen wat voor jou prettig is.

Übung macht den meister!!!

Ik zie dat je de foto's niet hebt gemaakt terwijl je de boots aan had. Het kan zijn dat de gap groter/kleiner is als de boots aan hebt en je in je neutrale board-positie staat. Dat zou eigenlijk je uitgangspunt moeten zijn voor de highback rotation.

Die ruimte is op zich niet gek, dus als eerste uitgangspunt om de piste op te gaan is het OK.
Ben je nu op de piste en vind je dat de respons van je bord naar de hielkant wat traag is, dan kun je de highback iets naar voor stellen. Snowboard binding lukt meestal 90% 'op het droge', de laatste 10% komt je achter tijdens het boarden.

Je stelt de highback adhv jouw snowboardstyle. Dat dat betekent dat er speling tussen de highback en jouw boots maakt niks uit voor de response. Verder is het vooral een kwestie van uitproberen en fine tunen. Succes en veel plezier met de nieuwe set!

Plaats een reactie