Sneeuwzekerheid Gerardmer VS Winterberg

Waar is de sneeuwzekerheid, Winterberg of Gerardmer, het grootst in het weekend van 16-17maart?

Winterberg. Veel meer sneeuwkanonnen.

Mja het aantal sneeuwkanonnen kan wel meer zijn. Maar Gérardmer ligt een stuk hoger. De hoogste top in Winterberg ligt nog niet zo hoog als het dalstation van Gérardmer. Voor de rest kan ik geen vergelijking maken omdat ik nog niet in Winterberg ben gaan skiën.

@Loic weet niet hoe gedetailleerde info je zoekt, maar hier vind je de info over sneeuwzekerheid Gerardmer op de site https://www.wintersport.nl/skigebieden/gerardmer/sneeuwzeker…
Idem voor Winterberg, onderaan pagina doorklikken op ‘welke maand…’ et voila!

...ski-addict...

Door de immense kunstsneeuw capaciteit in Winterberg is de hoofdas van het gebied vaak tot eind maart open. De iets lagere ligging dan Gerardmer wordt weer gecompenseerd door de noordelijkere ligging. Als je pas 16-17 maart gaat zou ik lekker last-minute kijken wat de vooruitzichten zijn. Valt er veel verse sneeuw dan vind je in Gerardmer langere afdalingen. Is het warm geweest dan vind je in Winterberg betere sneeuw. Gerardmer is over het algemeen wel een stuk verder rijden dan Winterberg, tenzij je ergens uit zuid-west Belgie komt.

Born to Ride

@Matthias

Z-O bedoel je waarschijnlijk?😉

Born to run. B.S.

@Matthias

Z-O bedoel je waarschijnlijk?😉

dan58 op 11 feb 2019 07:48

Z-O? Winterberg ligt een stuk noordelijker dan Gerardmer toch?

Born to Ride

@Matthias

Z-O bedoel je waarschijnlijk?😉

dan58 op 11 feb 2019 07:48

Z-O? Winterberg ligt een stuk noordelijker dan Gerardmer toch?

Matthias123 op 11 feb 2019 07:54

Hij bedoelt dat ZO België dichter bij Gerardmer ligt dan ZW België. ;)
@dan58?

Bla, bla, bla.

@Matthias

Z-O bedoel je waarschijnlijk?😉

dan58 op 11 feb 2019 07:48

Z-O? Winterberg ligt een stuk noordelijker dan Gerardmer toch?

Matthias123 op 11 feb 2019 07:54

Hij bedoelt dat ZO België dichter bij Gerardmer ligt dan ZW België. ;)
@dan58?

bartvwg op 11 feb 2019 08:25

Zuid-oost belgie zit je nog altijd dichter bij Winterberg denk ik. Misschien alleen helemaal tegenaan luxemburg niet. Vanuit zuid-west zal het ook lood om oud ijzer zijn denk ik…

Born to Ride

Mja het aantal sneeuwkanonnen kan wel meer zijn. Maar Gérardmer ligt een stuk hoger. De hoogste top in Winterberg ligt nog niet zo hoog als het dalstation van Gérardmer. Voor de rest kan ik geen vergelijking maken omdat ik nog niet in Winterberg ben gaan skiën.

JDC op 10 feb 2019 21:31

Winterberg ligt gunstiger t.o.v. zuidwestenwinden. Qua sneeuwzekerheid moet je denken aan wat 600 m in de Harz is, is 800m in het Sauerland en 1000m in de Vogezen en Ardennen -als die hoogte er zou zijn-… Heel grof geschat

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@matthias123 @bartvwg indeed 😊

ter info

Aarlen Gerardmer : 250 km
Aarlen Winterberg : 360 km Toch zwaar lood niet ?😝

Born to run. B.S.

@matthias123
@bartvwg indeed 😊

ter info

Aarlen Gerardmer : 250 km
Aarlen Winterberg : 360 km Toch zwaar lood niet ?😝

dan58 op 11 feb 2019 09:27

Heel zwaar :P

Born to Ride

In gerardmer staan 173 sneeuwkanonnen voor 40 km piste. Toch ook niet slecht zou ik zeggen

Winterberg heeft er minimaal 260 voor 27,5km piste. http://www.winterberg-info.nl/sneeuwzekerheid/ Daarvan zijn er veel van het grootste type de TF10. En ik weet niet of dit de meest actuele info is. Ik vermoed namelijk dat deze info minstens 1 jaar oud is omdat de snowmakers er niet bij staan. Tegenwoordig hebben ze namelijk ook 3 snowmakers staan die ook bij positieve temperaturen gewoon sneeuw kunnen produceren. En afgelopen zomer zijn er her en der nog flink wat sneeuwkanonnen bij geplaatst.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 13 feb 2019 09:29

Born to Ride

Ahh ik heb nog verder zitten zoeken. De site van Winterberg geeft zelf dat ze 360 sneeuwkanonnen hebben staan. Dit is dus nog bijna 1,5x zoveel als dat ik net schreef. Gemiddeld staat er dus 1 sneeuwkanon per 72 meter piste.
https://www.skiliftkarussell.de/skigebiet/beschneiung.html…

Born to Ride

Is het specifiek Gerardmer of zou La Bresse ook een uitkomst zijn? Want dan zou ik zelf namelijk voor die laatste kiezen. Wij waren vorig jaar veel meer onder de indruk van La Bresse dan Winterberg in ieder geval: https://www.wintersport.nl/skigebieden/labresse De grootste drukte zal rond die periode wel weer voorbij zijn, maar dat zal in beide gebieden zo zijn.

Puur voor de afdalingen geef ik @Rene helemaal gelijk, daar heb je aan La Bresse (of bijv. Feldberg) een heel stuk meer. Wat echter de sneeuwzekerheid en sneeuwmaschines betreft heeft Winterberg inmiddels absoluut de betere kaarten. Vooral in het voorjaar als er genoeg sneeuw geproduceerd is.
@koenbali: De sneeuw"kanonnen" in de Vogezen kan je niet 1 op 1 vergelijken met Winterberg. La Bresse heeft vooral sneeuwlantaarns en dat is toch een heel stuk anders dan een TF10 van TechnoAlpin. Tel daar de moderne pompstations, koeltorens en grootse watercapaciteit bij op. De Poppenberg zou men in principe tot in de zomer open kunnen houden, dank de Snowfactory's.

*bericht bewerkt door Frans op 13 feb 2019 10:42

Het is meer een afweging die je maakt: wil je wat meer garantie hebben op sneeuw maar mindere afdalingen, dan is Winterberg je go to plek. Wil je liever wat interessantere pistes en iets minder kans op een bult kunstsneeuw, dan zou ik zelf voor La Bresse gaan :)

Plaats een reactie