Suggesties gevraagd voor gebied voor Kerst 2019

In de week van kerst komend jaar (21 t/m 28 december) gaan we met de familie skiën. Het is een gemêleerd gezelschap:

  • 4 of 5 skiërs op zoek naar leuke dagtochtjes en rondjes, vooral blauwe en rode pistes
  • 1 kleuter van dan 5 jaar, gaat op skiles
  • 1 niet-skiër

Verder zijn er nog wat wensen:

  • 'skizeker' in de kerstweek zonder gletsjer
  • niet kleiner dan 50 km piste
  • < 2 uur rijden van een vliegveld (een deel gaat vliegen en auto huren)
  • verzamelpunt skischool, kinderland en/of beginnerspistes in het dorp (zodat de niet-skiër niet met de lift hoeft om zijn dochter naar les te brengen en op te halen)
  • après-ski is niet belangrijk

Ik ben voor nu op zoek naar suggesties. In de Dolomieten weet ik de weg vrij goed zelf. Dus vooral in andere regio's hoor ik graag tips.

SFL (had je vast zelf al bedacht).
Gurgls
Solden
Dorfgastein
Obertauern
Wagrain

Maria Alm

Flaine misschien? Skizekerheid met kerst is een puntje. Maar het Grand Massif is redelijk sneeuwzeker. Kinderland/beginnerspistes liggen in zowel Flaine Forêt, als Flaine Forum. Voor niet-skiërs gaat er een lift tussen deze wijken (of je neemt het voetpad ernaast).

Ski Juwel en Hochkönig zijn denk ik goede aanraders! De eerste ben ik vorig weekend een dagje geweest en heeft een positieve indruk achtergelaten.

Mr. Slow

Kirchberg en Jochberg hebben goede kunstsneeuwvoorzieningen en het is een leuk gebied voor de gevorderden. Jochberg is rustiger, Kirchberg levendiger. De kerstweek is niet meer zo vreselijk druk als vroeger. Zelf vind ik de skizekerheid daar net wat gunstiger dan in het vlak ervoor gelegen SkiWelt. Skijuwel is ook leuk, maar het kinderland ligt alleen in Niederau en Inner Alpbach in het dal. En bij slechte sneeuw gaan ze ook in Alpbach naar de kinderweide boven.

Bij ons in Dienten am Hochkönig, meer sneeuw als in Maria Alm en lekker rustig, skiklas begint in het dorp.

Dienten Die Alte schule

Ik zeg: Livigno…vond ik met kerst erg sfeervol, ook voor niet skiërs.
Je kunt met deze omschrijving trouwens alle kanten uit…maar sneeuwzeker met kerst is niets.
Montafon is ook leuk, maar nul sfeer. Val Cenis had iets meer.
Maar Livigno was top.

Lech dus 😉

@snowbert

Livigno was laatst een afknapper voor @Gigi.😉

Born to run. B.S.

SFL moet je met de lift. Misschien Saalbach of Hinterglemm. Sneeuwzekerheid met kerst is misschien twijfelachtig.

@snowbert daarom staat er ook niet 'sneeuwzeker', maar 'skizeker'…

@snowbert

Livigno was laatst een afknapper voor @Gigi.😉

dan58 op 10 feb 2019 21:31

Maar één helft…

Mijn ervaring met kerst in de drie echt slechte kerstjaren (15/16/17) waren positief in Chatel (Linga) en Silvretra Montafon (Gaschurn).
Skimogelijkheden voor kleine kids in het dal en hogerop toch veel open.

Zoals al gemeld door Elly, Dienten. Nu 3 keer met kerst geweest en altijd kunnen skiën. Vorig jaar met erg goede condities zelfs. We reden toen met regen door Maria Alm maar zodra we in Dienten waren ging het over in sneeuw. Ligt net iets hoger.
Dit jaar in Fieberbrunn geweest, ook redelijk sneeuwzeker maar minder accomodaties op loopafstand van de liften/ski school. Königsleiten is ook nog een goede optie.

Dan moet je daar maar niet naar toe gaan.
😁

Arc1800
bij weinig sneeuw -> hogere pistes boven de boomgrens
bij sneeuwbuien of wind -> lagere pistes tussen de bomen
ski-in ski-out en alles dichtbij
vliegveld+huurauto kan eventueel omgewisseld worden door Thalys/TGV treinstation Bourg-St-Maurice

Glide on!

SFL moet je met de lift. Misschien Saalbach of Hinterglemm. Sneeuwzekerheid met kerst is misschien twijfelachtig.

Skizoeker op 10 feb 2019 21:46

Vanuit Fiss kin je over de weg lopend naar Berthas kinderland en hoef je niet met de lift.

Tijd geleden dat ik er was, maar met vooral de niet-skiër in het hoofd…: Valmorel.

Livigno, Les Arcs, SFL, Portes du Soleil (Châtel en Avoriaz), Lech, Sölden en de Gurgls ken ik uit eigen ervaring. Om verschillende redenen vallen deze gebieden af.

Ik blijf verder zeker open staan voor meer suggesties, ook in andere landen dan Oostenrijk.

Alpe d'Huez, Sneeuwzeker, rondom het dorp perfect voor beginners, ruim voldoende kilometers, en het vliegveld van Chambery ligt binnen 2 uur rijden.

Born to Ride

@GiGi

Net zoals @Martin7182 durf ik Le Grand Massif aanraden.
Maar dan NIET als uitvalsbasis Flaine maar wel Samoens of Morillon.
Samoëns is een zéér mooi ,authentiek, dorp , ook fijne kerstsfeer (zie website), schaatspiste, overdekt zwembad en gezellige restaurantjes, wel NIET skiënd te bereiken, grote gondel naar 1600 m.
Morillon , zéér mooie, lange en makkelijke pistes, ook kinderclubs., 2 km van Samoëns.

In Samoens : véél degelijke verblijfsmogelijkheden. (niets voor mij maar Samoëns heeft op 1600 m wel een splinternieuw Club Med hotel met eigen lift, op de piste)

Te bereiken vanuit vliegveld: weet 't niet, ik vlieg soms met de auto maar géén ervaring.😉

*bericht bewerkt door dan58 op 11 feb 2019 11:40

Born to run. B.S.

@dan58 Het Grand Massif is makkelijk met het vliegtuig te doen vanuit Geneve

Born to Ride

@dan58 ik had juist Flaine als uitvalsbasis gekozen omdat dat hoger ligt. Misschien niet zo gezellig als de andere dorpen, maar wel een stuk sneeuw- en skizekerder met kerst.

Konigsleiten? Mooie tochten te maken, piste voor beginners in het dorp en gewoon een gezellig dorp met sfeer :)

Ik zou zeggen: La Rosière! :-)

En wel om de volgende redenen:

  • zeer sneeuw- en skizeker
  • eenvoudige pistes meteen bij het dorp
  • middelgroot gebied (152 km écht gemeten pistes!), dus drukte beperkt
  • ook lagere pistes (tussen de bomen) die bij slecht weer te doen zijn
  • voldoende variatie voor gevorderden (over de grens in Italië, maar ook in het Franse deel zijn er meer mogelijkheden gekomen door 2 nieuwe liften en nieuwe pistes)
  • 1 uur en 15 minuten rijden vanaf vliegveld Chambéry
  • mooie natuur met fenomenaal uitzicht op de alpenhoofdkam
  • prima accommodaties (ik zat in Les Balcons de la Rosière)
  • stoeltjesliften vanuit het dorp ook toegankelijk voor niet-skiërs

*bericht bewerkt door Snowy1970 op 11 feb 2019 12:27

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

@GiGi (of anderen)
Was je toevallig nog verder gekomen in je zoektocht?
Wij zijn ons nu ook aan het oriënteren op 2e week kerst 2019.
Zeer gevarieerd gezelschap (totaal ± 15 pers):
Skiers, snowboarden, gevorderd, beginners. Maar de de grootste ‘bottlenecks’ zijn

  • Kinderen (±6 a 7) van 0 tot 7 jaar, dus kinderland en accommodatie (relatief) dichtbij pistes zodat we onderling eenvoudig kunnen afwisselen in oppassen/ thuisblijven voor de kinderen.
  • budget. zeker niet te hoog
  • (dit neigt dus allemaal richting Frankrijk, maar de wens is uitgesproken voor) Oostenrijk. Maar ik denk dat ze meer “oostenrijkse-sfeer” bedoelen.

De tips die hier boven staan, zullen zeker meegenomen worden. Maar als iemand al iets concreets/ concreter heeft, hoor ik het graag :)

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

edit: met budget bedoel ik dus eigenlijk dat het gemiddeld geen duur gebied of omgeving moet zijn en/of de skipassen (zeker voor kinderen) was goedkoper zijn. Accommodaties kun je overal net zo duur maken als je zelf wilt, dus dat is lastig zoeken.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Er zijn wel wat opties die ik serieus aan het bekijken ben. Bovenaan staan Dienten en Schladming. Maar bijvoorbeeld Méribel (Centre) is ook in de running, net zoals Grand Massif en Portes du Soleil. Hoewel de laatste twee voor sommige familieleden slechte ervaringen met zich meebrengen qua weer en geopende pistes, en daarom dus niet de voorkeur hebben.

*bericht bewerkt door GiGi op 05 apr 2019 11:51

La Clusaz

Valmorel is ook een heel mooi dorp, op maar 1:15 uur vanaf het vliegveld van chambery. Veel blauwe en rode pistes en mooie tochten over blauw mogelijk naar st Francois lonchamps. St Francois heeft ook mooie pistes voor de beginners maar is minder fraai qua dorp. Door de hoogte van bijna alles zo boven de 1500m is het erg sneeuwzeker met kerst. 160km aan pistes en alles vrij goedkoop. Laatste jaren zijn er best wat liften vernieuwd en gemoderniseerd.

Born to Ride

Plaats een reactie