Pistelawine Hallein/Bad Durrenberg

Er is al zoveel gezegd en geschreven over lawines dit jaar, waaronder dat je op een piste relatief veilig bent. Kom ik vandaag deze update tegen:

null

Lijkt een Gleitschneelawine. Niet altijd even makkelijk te voorspellen en quasi niet preventief te triggeren.

Het risico is in ieder geval heel laag, maar net zoals de kans heel klein is dat jij de lotto wint, is er elke week toch een winnaar.

Wel lijkt het er op dat de piste niet geopend was. Er staan namelijk geen sporen. Het kan dus zijn dat het een lawine op een afgesloten piste was. Het lijkt er dus op dat er niemand in gevaar is geweest.

Born to Ride

Gisteren van dichtbij bekeken. De zetellift is dicht, en daarmee de mogelijke verbinding met Rosswies ook. De omliggende zone is uit voorzorg afgesloten voor toerskiërs en wandelaars.

vraag hierover: was de piste open?
De sporen van de pistenbullys lijken te suggereren van wel.

In de topics van de verchillende afgelopen weken over dit onderwerp, leek er meestal wel een indicatie van een zwakke plek moeten te zijn geweest.
https://www.wintersport.be/weblog/bericht/451441/openscheure…

Ook op de piste
Omdat deze lawines (in tegenstelling tot droge lawines) niets te maken hebben met zwakke lagen in het sneeuwdek kunnen deze scheuren ook prima ontstaan op skipistes. Hier zijn indrukwekkende foto's van bekend. Omdat deze lawines zo langzaam scheuren is dit meestal geen probleem. De pistendienst zet de piste af voordat er ongelukken gebeuren. Echter zal de piste waarschijnlijk voor de rest van het seizoen gesloten blijven.

Glide on!

De pistedienst heeft zijn werk blijkbaar goed gedaan !

Glide on!

Het lijkt te maken te hebben met de ondergrond, welke niet voldoen bevroren zou zijn geweest voor de grote sneeuwval van afgelopen weken, waardoor de boel is gaan schuiven.

Zie uitleg van Rogier hierover in andere topic @HN65, dat blijkt toch niet zo te zijn:

@Shane Nee hierbij bedoel ik echte deze koude gleitschnee lawines…

Die vorstperiode ervoor maakt niet veel uit. Sowieso is de ondergrond in de Alpen vaak vrij warm. En deze fischmaulen zien we evengoed op grote hoogte. Zo ken ik er een die er elk jaar is op 2700 meter hoogte, waar hij eigenlijk altijd goed vriest voor de eerste sneeuw.
Onder de sneeuw wordt de temperatuur toch altijd rond de 0°. Het zijn veel meer de processen in de sneeuw die ervoor zorgen of het vocht al dat niet weg kan die maken dat het jaar er gevoeliger voor is dan het andere jaar. Ook is één dik pak sneeuw gevoeliger, vanwege die isolatie, dan een dun pak.

Men is verder nog volop in onderzoek.

Rogier op 25 jan 2019 14:57
I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik geef slechts door wat men vermoed… Ik geloof overigens niet dat de pistedienst zelf nu zo tevreden was, ze waren vooral blij dat het gebeurde voor opening van de liften zo lijkt.

Zeker niet omdat dit voorlopig driekwart van het gebied platlegt en er twee afdalingen niet langer gebruikt kunnen worden dit seizoen.
Gelukkig dat er verder niemand dicht in de buurt was toen het gebeurde.

Zeker niet omdat dit voorlopig driekwart van het gebied platlegt en er twee afdalingen niet langer gebruikt kunnen worden dit seizoen.
Gelukkig dat er verder niemand dicht in de buurt was toen het gebeurde.

Bennie op 11 feb 2019 14:29

Is dit dan niet meer te repareren? Met sneeuwkanonnen ,op de foto zie ik zo,n lans staan.

Auch der Zinkenlift bleibt zu Ebenfalls geschlossen bleibt am Montag der Zinkenlift bei Bad Dürrnberg. Dort hatte eine auf der steilen Wiese abgerutschte Gleitschneelawine am Sonntag gegen 4.00 Uhr früh ein Stütze des Sessellifts getroffen. Die Mitarbeiter waren den ganzen Sonntag damit beschäftigt, die Stütze von dem gepressten Schnee zu befreien. Am Montag untersucht ein Experte der Herstellerfirma die Seilbahn auf etwaige Schäden

Quelle: https://www.sn.at/salzburg/chronik/gleitschneelawinen-sorgen… © Salzburger Nachrichten VerlagsgesmbH & Co KG 2019

Dienten Die Alte schule

En vandaag sneeuwt het weer flink, weet niet of dat bij Durmberg ook zo is

Dienten Die Alte schule

En we naderen de periode waarin kunstsneeuwproductie niet meer toegestaan is op veel plekken. Het is in ieder geval een flinke lap. 2/3 van de steilhang is naar beneden gekomen.

Plaats een reactie