Vraag skigebied Fieberbrunn

Dit onderwerp gaat over de bestemming Fieberbrunn

Hallo,

Over een paar dagen ga ik met de familie op pad naar skicircus Saalbach. Ik wil graag elke dag een ander gebied aan doen. Nu is mijn idee om ook een dag via de TirolS piste (piste F14) naar beneden te gaan en het gedeelte te gaan skiën bij Reckmoos Süd/Hochhörndl en Reckmoos Nord. Aangezien ik met een gezelschap op pad ga waarvan 1 skiër af en toe wat onzeker is, zou ik graag van ervaringsdeskundigen willen weten hoe dat gebied is. De skiër in kwestie skiet veelal blauw en 's ochtends rood en maakt veel bochtjes nog in pizza punt als het wat uitdagender wordt.

Ik wou zelf daar een keer daar op 'verkenning' gaan maar, aangezien wij de auto bij Vorderglemm hebben staan, ben ik al zo een halve dag verder als ik in Fieberbrunn een paar afdalingen heb gemaakt.

Alle feedback en eventuele suggeties/tips zijn welkom!

Die F14 is niet echt geschikt voor beginners, zeker in de middag redelijk steil en nogal kapotgeskied.Wellicht handiger om dan de auto een dagje in FB neer te zetten. Dalafdalingen daar, ook de rode zijn voor een minder zelfverzekerde skiër prima te doen. Anders de lift ipv F14, ook nog een optie en beneden weer verzamelen.Korttom die F14 is in de categorie rood wel een van de minder eenvoudige, zeker later op de dag.

Edwin van Riel

De tocht erheen zal inderdaad geen pretje zijn voor de beginner. Ik zou zeggen, laat de wat onzekerder skiërs genieten op de Bernkogel en ga lekker knallen in Fieberbrunn. Dan rond 14 weer afspreken ergens rond de Sonnkogel (of hoe het bovenaan de 3S aan Hinterglemmer zijde ook moge heten. Rustig terug en nog een paar afdalingen samen doen.

Hoi CheezField,

Ik heb een paar weken geleden geskied in Fieberbrunn, net na de grote dumps, en heb de door jou benoemde pistes allemaal geskied.
Ik denk dat het hele gebied behoorlijk pittig is voor niet ervaren / onzekere skiers. Zeker de F14 heeft wat steile passages en vooral in de middag ontstonden hier ook ijzige stukken en hopen sneeuw. Dit omdat deze piste grotendeels in de schaduw ligt en veel gebruikt wordt omdat het de enige verbindingspiste is.
De Reckmoos Sud ligt op een zuidhelling, is heel breed en iets minder steil. Door de zuidligging zal deze in de loop van het seizoen in de middag wel meer papperig worden met zwaardere sneeuw. Wel zijn hier wat blauwe stukken waarmee je steilere gedeelten kunt omzeilen. Ik heb deze niet genomen dus ik kan je daar niets over vertellen.
De Reckmoos Nord is ook geen eenvoudige piste en ligt ook grotendeels in de schaduw.
Kortom, als je al die kant op gaat met zou ik dat aan het begin van de dag doen zodat de pistes er nog strak bij liggen. Mijn advies zou zijn om eerst lekker aan de kant van Saalbach te blijven, daar liggen heerlijke blauwe pistes. Misschien kun jij dan de F14 doen, als die er goed bijligt kun je alsnog besluiten om die eens te proberen met zijn allen.
Veel plezier in ieder geval!

Oke, dus wat je zegt, de wat 'mindere skiërs met de TirolS naar beneden en daar verzamelen? Aangezien wij bij Vorderglemm altijd goed kunnen parkeren en het een rustig opstap gebied is ga ik liever via die kant zeg maar. En hoe zit het dat met de F10, F11 en F12?

EDIT: dit was voor de reactie van evr66

*bericht bewerkt door CheezField op 11 feb 2019 16:45

En als ik dan zo vrij mag zijn om even door te vragen. Hoe zit het met de Zwölferkogel? Daar is ook aardig wat blauw. Dat ziet mij er redelijk gemoedelijk uit. Hiermee doel ik op pistes 11, 12, 17 en 18

f10, 11 en 12 zijn allemaal prima te doen. Het is wel rood natuurlijk, je moet wel een beetje kunnen skien ;)

Onderste stuk f13 kan wel eens een dingetje zijn in jaren met minder sneeuw, maar verwacht ik nu eigenlijk prima

Reckmoos Nord is goed te doen normaal gesproken vrij strak geprepareerd en redelijk breed, wel iets steiler.

Voor de liefhebbers is der skiroutes f30 en 32 ook erg leuk, niet steil en gemakkelijk bereikbaar. Met 34 en 35 wat oppassen, daar liggen nogal wat geulen van beekjes in, waar je aardig door onderuit kunt gaan ;)

Edwin van Riel

Oh ja, en lunch dan beste bij de Wildalpgatterl ;)

Edwin van Riel

Reiteralm onder de sunliner ook een echte aanrader!

De 11, 17 en 18 in Hinterglemm zijn zeker OK. De 17 en 18 zijn wat 'vergeten pistes' heb ik vaak de indruk. Iedereen neemt de 11 en 12a helemaal naar beneden, zonder de mooie 17 te pakken. Is vaak heel rustig en niet wachten aan de lift beneden.
De 12 is wel redelijk stijl, maar ook wel breed, dus ideaal om rode piste te leren skiën

Het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis om er te komen… ;)
Als je in Vorderglemm parkeert zou je ook richting Leogang kunnen gaan en dan de bus pakken naar Fieberbrunn. Naar Leogang is vrij eenvoudig en met de bus ben je er zo…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

let wel dat je de laatste lift terug niet mist
taxi is duur en de bus is ongeveer 1.5 terug als je te laat bent

echte mannen lopen naar boven,

Als je stelt dat je skigenoot bochtjes in pizzapunt maakt als het wat uitdagender wordt dan kun je die verwachten vanwege de steilheid op de Reckmoos Nord (F10) maar ook het eerste op het eerste stukje op de Lärchfilzkogel (F1/F6).
Op de Reckmoos Sud wordt het vooral uitdagend voor je skigenoot als het wat warmer is en de sneeuw wat papperiger (het is een echte zuidhelling). De F14 piste heb ik nooit geskied maar gezien bovenstaande reacties zal die ook minder eenvoudig zijn

Voor de rest is het gebied van Fieberbrunn denk ik juist erg leuk voor de cruisende skier.

Reckmoos vond ik altijd leuk om te doen.

Wij hebben het andersom gedaan, zaten altijd in Fieberbrunn en toen de oversteek gemaakt. Ook met beginners erbij, die pakten terug gewoon de Tirol S1 naar beneden, Tirol S2 stukje naar boven en vervolgens de Reckmoos Sud naar boven. Die F14 is zoals al eerder gezegd best een pittig ding, zeker later op de dag.

Ik zou met een semi-beginner zeker niet richting Fieberbrunn gaan. Veel pistes zijn lastig voor beginners. Ski lekker met elkaar richting Hinterglemm en splits dan even op voor 2 uurtjes. Kun jij ff knallen in fieberbrunn en blijven de beginners op de mooie blauwe pistes van Hinterglemm. Iedereen blij :)

Dank voor alle reactie's! Ik kan hier zeker wat mee. Ik denk dat ik dan bij nader inzien de oversteek naar Fieberbrunn even achterwege laat als we met de groep op pad gaan. Er is desnoods nog genoeg andere leuke piste's te skiën!

Plaats een reactie