Verkeerde of helemaal geen sneeuwkettingen:wintersporters slecht voorbereid

https://nos.nl/l/2271592

Artikel van de NOS.
Niet geheel toevalligerwijs naar buiten gebracht net voor de grote uitstroom van de krokus- en carnavalsvakanties.

Wie behoort er tot die 120.000 vakantiegangers welke geen sneeuwkettingen bijhebben? En wie heeft er wel eens een boete ontvangen?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Dit is wel een lezenswaardig artikeltje van de ADAC over het gebruik van winterbanden en de boetes
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/reifen/sicherheit/wint…

Der einfache Verstoß wird mit einem Bußgeld in Höhe von 60 Euro geahndet. Außerdem wird 1 Punkt im Fahrerlaubnisregister eingetragen. Bei zusätzlicher Behinderung bleibt es bei einem Bußgeld von 80 Euro und 1 Punkt.

Neu ist, dass auch der Halter, der die Inbetriebnahme ohne die erforderliche Bereifung mit dem Alpine-Symbol anordnet oder zulässt, mit einer Geldbuße von 75 Euro und der Eintragung eines Punkts im Fahreignungsregister zu rechnen hat.

Ik dacht altijd dat de 4mm verplicht was. Volgens dit ADAC artikel niet dus, maar wie wil er nu met 2mm profieldiepte op sneeuw rijden?

"bovendien gaan 50 000 mensen op zomerbanden" - Artikel NOS.
Geen sneeuwkettingen bij je hebben vind ik al slecht, maar op zomerbanden…? Dat vind ik ronduit belachelijk. Dan mag je ook niet klagen over de vrachtwagenchauffeurs die de passen blokkeren met hun zomerbanden, want jij begaat exact dezelfde fout.

*bericht bewerkt door Siard op 12 feb 2019 09:20

Stay frosty

null

*bericht bewerkt door Alex op 12 feb 2019 09:33

When life gets too complicated.... SKI

De 4mm is ieder geval in Oostenrijk verplicht. In Duitsland wordt het 'aanbevolen'.

https://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in…

De 4mm is ieder geval in Oostenrijk verplicht. In Duitsland wordt het 'aanbevolen'.

https://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in…

Ee1co op 12 feb 2019 10:25

Klopt, zie ook hier: https://www.help.gv.at/Portal.Node/hlpd/public/content/6/Sei…

Winterreifen von Pkw und Lkw bis zu einem höchstzulässigen Gesamtgewicht von 3,5 t müssen eine Profiltiefe von mindestens 4 mm bei Radialreifen (häufigste Reifenbauart) und 5 mm bei Diagonalreifen aufweisen. Das gilt auch für sogenannte Ganzjahresreifen, Allwetterreifen, die für die Verwendung als Schnee- und Matschreifen oder als Schnee-Matsch- und Eisreifen bestimmt sind (Aufschrift "M + S", "M.S." oder "M & S" ), sowie Spikereifen. Neben der Kennzeichnung "M + S", "M.S." oder "M & S" können Winterreifen auch mit einem zusätzlichem Schneeflockenzeichen oder ausschließlich mit einem Schneeflockenzeichen gekennzeichnet sein.

Is toch vreemd te noemen.

*bericht bewerkt door ErikM op 12 feb 2019 10:34

Ach, ik zie hier genoeg hollanders zonder kettingen en dan toch proberen hoog te komen.
En als ze ze al hebben weten ze niet hoe ze werken. Het toppunt was vorig jaar een bmw rijder die zijn kettingen om zijn voorwielen deed. ( nee was geen xdrive)

echte mannen lopen naar boven,

Oefenen doe ik ook niet. Zag tijdens de heenreis afgelopen januari mezelf al zitten, midden in de nacht Youtube instructievideootje kijken en aanklooien… maar de winterbandjes trokken het gelukkig ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ach, ik zie hier genoeg hollanders zonder kettingen en dan toch proberen hoog te komen.
En als ze ze al hebben weten ze niet hoe ze werken. Het toppunt was vorig jaar een bmw rijder die zijn kettingen om zijn voorwielen deed. ( nee was geen xdrive)

martijnuiterwijk op 12 feb 2019 10:35

BMW 2 -reeks?

Weten wanneer ze om moeten is 1 ding, weten wanneer ze af moeten een ander.
2 jaar geleden heb ik meerdere auto's met gesprongen kettingen zien staan omdat ze veel te snel gereden hadden eens ze uit de file vertrokken waren.
(Autosnelweg N90 naar Moutiers had toen 6u file, sneeuwkettingen waren nodig voor zij die met zomerbanden de parrallelweg hadden uitgeprobeerd die natuurlijk ook muurvast zaten, weg na Moutiers was sneeuwvrij)

Glide on!

Ik weet niet wat de ervaringen zijn voor wat skigebieden betreft. 1,5 week geleden was er in het gebied Les Menuires/Val Thorens t/m vrijdagmiddag erg veel sneeuw gevallen, maar was de hele afdaling van circa 35km. op zaterdagochtend vrijwel sneeuwvrij gemaakt. Enkel in het dorp Les Menuires dienden kettingen te worden omgelegd. Bij 4x4 geen noodzaak. Ik heb er in de afgelopen 10 jaar nog nooit kettingen gebruikt. Rij wel AWD.

Hen48

Zonder kettingen vind ik nog wel een gokje, van de 10x wintersport heb ik ze 1x een dagje nodig gehad.
Maar zonder winterbanden snap ik totaal niet eigenlijk.

Oefenen doen we niet meer. We hebben ze er al redelijk vaak om gehad. Deze set zal wel ongeveer vergelijkbaar zijn met de vorige sets.

Bij ons is het laatste stuk in het dorp de bottleneck.

It is an amazing world

Kettingen in 25 jaar nog nooit nodig gehad. Wel ieder jaar bij me en uiteraard de juiste maat.
Eén keer thuis geoefend, geen probleem!
Eén keer in de sneeuw en in het donker geprobeerd om te leggen. Niet gelukt.
Ik kwam niet weg van mijn schuinlopende parkeerplaats, maar gelukkig vertrok de auto achter me :)

Tsja winterbanden is gewoon een non-discussie vind ik. Sneeuwkettingen in mijn ogen ook maar anderzijds weet ik ook zeker dat je op de route naar vele gebieden nooit kettingen nodig zal hebben.

Maar goed er kan altijd iets voorvallen waardoor je ze wel nodig hebt. Mijn collega stond ooit geparkeerd in winterberg (zo'n plek waar je denkt nooit kettingen te zullen gebruiken) maar dat was een steile oprit bij een hotel ofzo. Stond geparkeerd met de Neus omhoog en toen ze weg moesten had het al het hele weekend gesneeuwd. Uiteindelijk dus kettingen om moeten leggen om dat korte opritje te overwinnen…

Ik vraag mij ook wel af wat nou de beweegredenen van mensen zijn om die paar tientjes niet uit te geven?

🏂

Tsja winterbanden is gewoon een non-discussie vind ik. Sneeuwkettingen in mijn ogen ook maar anderzijds weet ik ook zeker dat je op de route naar vele gebieden nooit kettingen nodig zal hebben.

Maar goed er kan altijd iets voorvallen waardoor je ze wel nodig hebt. Mijn collega stond ooit geparkeerd in winterberg (zo'n plek waar je denkt nooit kettingen te zullen gebruiken) maar dat was een steile oprit bij een hotel ofzo. Stond geparkeerd met de Neus omhoog en toen ze weg moesten had het al het hele weekend gesneeuwd. Uiteindelijk dus kettingen om moeten leggen om dat korte opritje te overwinnen…

Ik vraag mij ook wel af wat nou de beweegredenen van mensen zijn om die paar tientjes niet uit te geven?

Martin9 op 12 feb 2019 18:50

Ik werk in een bedrijf waar we sneeuwekettingen verkopen, maar als jullie eens wisten hoeveel mensen er weg gaan met de verkeerde kettingen omdat ze het te duur vinden, dat is echt absurd.

Genoeg voorbeelden waarbij mensen 18-19-20INCH banden / wielen hebben maar gewoon een random doos pakken en er doodleuk bij zeggen, het zal wel passen.
In onze beleving is een bandenmaat ook niet lijdend maar het type voortuig, gewicht en speelruimte achter de wielen waarbij mensen gewoon (terrecht) niet stil staan kan ook van toepassing zijn.

*bericht bewerkt door Jobbert op 12 feb 2019 18:56

Hier sneeuwkettingen mee. Kost een tientje voor een paar pewags. 3 jaar terug nodig gehad. Met sneeuwval naar de supermarkt, kom de winkel uit een grote sneeuwstorm, hele dorp was kettingen aan het omleggen. Zelf op de parkeerplaats ook maar omgelegd. Huisje was namelijk boven op een helling.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Tenzij je een 4x4 hebt, is zonder kettingen vertrekken toch absurd? Zeker als je naar de Franse gebieden trekt, die vaak wat hoger liggen. Dit seizoen al twee keer mijn kettingen mogen opleggen om tot Flaine te raken. Zonder raakte je écht niet boven (tenzij 4x4 aandrijving natuurlijk). Vorig jaar precies hetzelfde in verhaaltje in Vars. Veel hangt ook af vd voorspellingen natuurlijk. Met die hogedruk die er nu boven de Alpen hangt, kan je deze week gerust zonder kettingen vertrekken. Maar als er sneeuw in de verwachtingen staat, is het wat mij betreft Russische roulette. Vroeg of laat loopt het een keertje fout en mag je onderaan staan wachten terwijl de rest strepen trekt in de poeder :)

sneeuwzeker.be

Ik heb 2 setjes gebruikte kettingen en 1 setje ongebruikte op marktplaats gezet afgelopen week.
Als je ziet hoe snel die nieuwe verkocht zijn, da’s niet normaal.
Maar die gebruikte is nog geen hond op afgekomen. Maf toch, voor een product wat toch vies wordt…

*bericht bewerkt door Ferdinand op 12 feb 2019 19:35

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@Martin9: Als we in Winterberg iemand met sneeuwkettingen zien rijden is het altijd een Nederlander. ;) Opzich begrijp ik het wel, als men het rijden in de sneeuw niet gewend is dan rij je met sneeuwkettingen beduidend makkelijker en rustgevender als zonder.

De klassieker in Winterberg zijn overigens Nederlanders die met zomermanden nog wel aan sneeuwkettingen gedacht hebben.

Ongelofelijk om te lezen dat er inderdaad zoveel mensen zijn die zonder WB en sneeuwkettingen op pad gaan. Werk zelf bij een autobedrijf en ik vermeld het altijd voor de zekerheid nog aan de mensen.
Toevallig vorige week een klant gehad die vond dat hij makkelijk op de zomerbanden naar Duitsland kon.
9 van de 10 keer heb je die sneeuwkettingen inderdaad niet nodig, maar je zou het maar net wel hebben en de hele weg blokkeren of niet boven komen!

Het profiel van de banden is toch inderdaad vaak wel een dingetje. Veel mensen vinden ons als dealer te duur, maar als je een garage hebt die vind dat je nog makkelijk even op de banden door kan om de factuur laag te houden…
Ik weet het wel met mijn eigen auto waar ik hem breng!

Ach, ik zie hier genoeg hollanders zonder kettingen en dan toch proberen hoog te komen.
En als ze ze al hebben weten ze niet hoe ze werken. Het toppunt was vorig jaar een bmw rijder die zijn kettingen om zijn voorwielen deed. ( nee was geen xdrive)

martijnuiterwijk op 12 feb 2019 10:35

Dat zijn de mooiste inderdaad! Zag jaren terug in Andorra een Mercedes met de kettingen om de voorwielen en de achterwielen slippend de berg op proberen te komen, zeer vermakelijk!

Ach, ik zie hier genoeg hollanders zonder kettingen en dan toch proberen hoog te komen.
En als ze ze al hebben weten ze niet hoe ze werken. Het toppunt was vorig jaar een bmw rijder die zijn kettingen om zijn voorwielen deed. ( nee was geen xdrive)

martijnuiterwijk op 12 feb 2019 10:35

Dat zijn de mooiste inderdaad! Zag jaren terug in Andorra een Mercedes met de kettingen om de voorwielen en de achterwielen slippend de berg op proberen te komen, zeer vermakelijk!

Tenzij je een 4x4 hebt, is zonder kettingen vertrekken toch absurd? Zeker als je naar de Franse gebieden trekt, die vaak wat hoger liggen. Dit seizoen al twee keer mijn kettingen mogen opleggen om tot Flaine te raken. Zonder raakte je écht niet boven (tenzij 4x4 aandrijving natuurlijk). Vorig jaar precies hetzelfde in verhaaltje in Vars. Veel hangt ook af vd voorspellingen natuurlijk. Met die hogedruk die er nu boven de Alpen hangt, kan je deze week gerust zonder kettingen vertrekken. Maar als er sneeuw in de verwachtingen staat, is het wat mij betreft Russische roulette. Vroeg of laat loopt het een keertje fout en mag je onderaan staan wachten terwijl de rest strepen trekt in de poeder :)

Sneeuwzeker.be op 12 feb 2019 19:05

MISVERSTAND ! ook met een 4X4 moet je ze bij hebben en heb ze ook al een keer echt nodig gehad.
heb hele goeie winterbanden en 4X4 maar dat is niet onder alle omstandig heden voldoende. moet er ook niet aan denken dat die 2500 kg gaat schuiven… winterbanden en 4x4 ook op ijs gaan ze gewoon glijden…
Helaas denken vele die een 4x4 hebben, dat het allemaal wel kan want IK heb toch 4x4…???
omdat ik permanente 4x4 aandrijving heb, heik dus 2 sets bij, klaarliggen in een flink kunststof krat, gesplitst door oude jutte zakken.
daarbij een handige schep, extra handschoenen, kussentje en een aantal flairs die het voertuig markeren tijdens het omleggen.
ooit in het donker met een zware sneeuwbui de kettingen moeten omleggen, en dan ben je ow zo blij dat je het goed hebt voorbereid!
speel niet met je leven en dat van je familie of vrienden. voor je het weet gaat het fout en is het leed niet meer te overzien.

inverteer ook eens in een slipcursus, en voel en ervaar hoe dat is, leer je veel van ook als je al 20 jaar je rijbewijs hebt…

*bericht bewerkt door HV180 op 13 feb 2019 11:51

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

ik weet zeker dat ondanks deze goede raadgevingen er genoeg mensen zijn die de weersverwachting voor deze krokusvakantie bekijken en besluiten hun kettingen dan maar thuis te laten: de auto zit al zo vol. En al is het onverstandig, ik kan me er wat bij voorstellen.

En al is het onverstandig, ik kan me er wat bij voorstellen.

SkiBeppie op 13 feb 2019 11:54

Als je om die reden (volgepakt) sneeuwkettingen thuis moet laten, denk ik dat het tijd wordt je eens achter je oren te krabbelen of je niet te veel mee neemt.

Maar de Laptop/AaiDing is natuurlijk belangrijker, want stel je voor dat we een week zonder dat ding zouden moeten . . . . .
Dan vergaat de wereld . . . .

Rob

@Grootveld: ik neem ze zélf altijd wel mee hoor…(grote auto, weinig passagiers, dus weinig bagage, en 'je weet maar nooit')

“”MISVERSTAND ! ook met een 4X4 moet je ze bij hebben en heb ze ook al een keer echt nodig gehad.
heb hele goeie winterbanden en 4X4 maar dat is niet onder alle omstandig heden voldoende. moet er ook niet aan denken dat die 2500 kg gaat schuiven… winterbanden en 4x4 ook op ijs gaan ze gewoon glijden…
Helaas denken vele die een 4x4 hebben, dat het allemaal wel kan want IK heb toch 4x4…???
omdat ik permanente 4x4 aandrijving heb, heik dus 2 sets bij, klaarliggen in een flink kunststof krat, gesplitst door oude jutte zakken.
daarbij een handige schep, extra handschoenen, kussentje en een aantal flairs die het voertuig markeren tijdens het omleggen.
ooit in het donker met een zware sneeuwbui de kettingen moeten omleggen, en dan ben je ow zo blij dat je het goed hebt voorbereid!
speel niet met je leven en dat van je familie of vrienden. voor je het weet gaat het fout en is het leed niet meer te overzien””

Eens! Wij hebben ook altijd 2 setjes mee, meestal voor niets maar die 2x dat we ze omgelegd hebben was t ook echt onverantwoordt zonder.

@ HV180: Leuk, nog een Defender rijder hier 😊
Fantastische auto om mee door de sneeuw te rijden he?!

Ik snap het ook gewoon niet. Lees je bandenmaat af en ga een kwartiertje Marktplaatsen, dan heb je een tweedehands set, evt gebruikt, voor een paar tientjes. Doe je je auto weg, verkoop je de set voor praktisch dezelfde prijs. Het is niet zo ingewikkeld.

In principe geldt sneeuwkettingplicht niet voor AWD / 4WD maar ook daarbij zijn de banden essentieel. Met zomerbanden kan je het nog vergeten met AWD. Zelfs all-season banden zijn zeer suboptimaal in de sneeuw.

@Des De lokale autoriteiten zullen afhankelijk van de omstandigheden de sneeuwkettingen verplichten vanaf een bepaald punt. Ongeacht of je een 4X4 rijdt of niet. De lokale autoriteiten kunnen wel een 4X4 door laten rijden zonder de kettingen als zij denken dat dat kan, maar in principe is het voor iedereen verplicht en als je geen kettingen hebt kun je niet verder rijden.

Plaats een reactie