Pasvorm sneeuwkettingen goed?

Hoi allemaal,

Even een kort vraagje: Ik ga dit jaar voor het eerst met mijn eigen auto op wintersport, uiteraard heb ik hier sneeuwkettingen voor gekocht.
Ik vraag me alleen af of ze wel goed zitten en niet te klein zijn. De maat van de band en de maten op de verpakking komen overeen maar hij lijkt wat krap te zitten. Ook zit op de alle voorbeelden en instructies de rode ketting helemaal over het midden van de velg, zo ver kom ik bijlange na niet. Met een beetje kracht krijg ik hem zoals op de onderstaande foto te zien is. Iemand een idee of dit goed is? Hij zit verder overal rondom het wiel gewoon goed en tussen alle horizontale kettingen die over de band gaan zit ongeveer evenveel ruimte.

Ik hoor het graag. :)

Giel

Afbeelding:

null

mijn eerste gedachte: mag de laatste haak (met zwart rubber) wel zo volledig terug gelegd worden/ zo een 180° bocht maken?
kijk eens in je handleiding of deze niet op een ander plaats moet inhaken, bijvoorbeeld rond 1 uur (analoge klok) op jouw foto?

kan je ook het merk en type ketting doorgeven zodat we verder kunnen meedenken?

*bericht bewerkt door Vivace op 12 feb 2019 10:25

Glide on!

Bedankt voor je reactie! Betreffende de rode ketting: Dat is wel hoe hij op het plaatje staat. Hij moet alleen eigenlijk zo ver komen dat hij achter de rode haakjes (aan de onderkant van de band) blijft hangen, zo ver komt hij alleen niet.
Het gaat trouwens om een Fiat Grande Punto met 15 inch velgen, mocht dat nog iets uitmaken.
De bandenmaat is 175/65R15.

Zie afbeelding voor het merk/type:

null

*bericht bewerkt door gigoo op 12 feb 2019 10:39

De maat is juist en de pasvorm lijkt mee te vallen. Je moet inderdaad de zwarte haak wel ergens anders vastmaken. De afbeelding laat een hoek van 160 graden zien. Nu is dat 10 graden of zo.

De ketting lijkt mij er wel prima om te zitten. Waarschijnlijk kun je na een paar 100 meter rijden de ketting nog naspannen.

kunnen de rode haakjes niet verplaatst worden?
misschien zitten ze nu gewoon op de verkeerde plek gemonteerd.

naspannen na 50-100m rijden moet je zowiso doen bij niet-zelfspannende kettingen

Glide on!

Naspannen is wel een goede tip, hier staat nergens iets over in de instructie of op de website eigenlijk. Dit ga ik zeker doen!
De rode haakjes zitten vast aan de ketting en kunnen ook niet verplaats worden zonder ze kapot te maken.
De rode ketting kan ik alleen niet op een andere plaats aanhaken, de ketting komt simpelweg niet ver genoeg om hem ergens anders en tevens haaks aan richting van origine vast te maken. De clip waar deze ketting de haakse hoek maakt heeft wel beveiligingen waardoor de ketting geborgd is in de richting waaruit de krachten van het rijden komen, niet een borging om de hoek dus. Ik vraag me dan ook af in hoeverre de hoek van de ketting verschil maakt, dit veranderd niets aan de borging namelijk.

Even een stukje rijden en dan kun je hem zeker strakker zitten. Ziet er prima uit volgens mij.

Click. Click. Peace

-ziet er prima uit.
-dat teruglopen is wel bijzonder, zou er wat meer hoek in doen als daar de lengte voor is
-en altijd even naspannen na 100m, waarschijnlijk zie je dan dat je vragen ook gelijk beantwoord worden (zit dat altijd netter)
-sneeuwkettingen hebben een overlappend bereik qua wielmaat. Jij hebt 175/65R15 banden. Dat zit bovenin 't bereik van jouw kettingen. Een maat grotere kettingen had ook gepast en dan had je wat meer ruimte met leggen gehad. Qua werking maakt 't niet uit. Liever strak en vast dan iets te los.

Liever strak en vast dan iets te los.

kjiratsiekoedel op 12 feb 2019 16:06

Precies! In passende maten is strakker altijd aan te raden. (Net als bij skisokken ;-) )

Click. Click. Peace

Ik heb dezelfde kettingen en het stuk met 't zwarte handvat moet inderdaad naar de andere kant van de band worden gespannen (normaal zijn er een paar extra oogjes bij om eventueel te verlengen). zoals @Vivace al vertelde👍

*bericht bewerkt door dan58 op 12 feb 2019 20:11

Born to run. B.S.

Je ketting zorgt voor de grip onder de band, dus het bij de rand wat "krap" oogt maakt niet heel veel uit, op je loopvlak zit het goed, en alle bevestigings zaken zitten naast je band.

Losmaken, schoonmaken en inpakken maar!

ik was laatst bij de ANWB en wilde een ketting kopen die goed correspondeerde met de bandenmaat. Ik had al afgerekend toen de mevrouw achter de balie vroeg of hij ook geschikt was voor mijn auto. Bleek dus niet zo te zijn. Op de ANWB-site heb je een online tool om dat te checken. Die vrouw vertelde dat er elk jaar mensen terug komen die beschadigingen aan de auto hebben omdat de ketting bijvoorbeeld te breed voor de wielkast was, terwijl hij prima bij het formaat band past. Misschien overbodig, maar als je dit nog niet gecheckt hebt zou ik dat doen. (Het was nieuw voor mij en zonder haar advies had ik dus een andere ketting gekocht).

Plaats een reactie