ANWB kletst maar wat

Elk jaar weer voor de voorjaarsvakantie lees ik hetzelfde verhaal: ANWB verwacht grote files.

https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/buitenland/2019/februari/…

Kranten als de Telegraaf nemen dat vervolgens blind over.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3141522/fikse-files-naar-win…

Echter, als ik kijk naar de schoolvakanties in Duitsland en Oostenrijk, dan blijkt dat daar op Saksen (Duitsland) en Steiermark (Oostenrijk) na niemand vakantie heeft. Dus razend druk gaat het niet worden komend weekeinde.

https://www.schoolvakanties-europa.nl/schoolvakanties-duitsl…

Het verhaal van ANWB klopt niet. Juist dit weekeinde zal het wel meevallen qua files, of je moet pech hebben met ongelukken. Gaat het om 2/3 maart, dan is het anders. Dan zal het een stuk drukker zijn.

Dat heb ik gemeld bij ANWB Kreeg ik als antwoord. Er gaan 400.000 mensen uit Nederland op wintersport in de voorjaarsvakantie en nemen Duitsland niet mee in onze prognose (terwijl dat wel eerst in hun bericht stond, maar nu zo te zien wel wat aangepast is). Helaas meldt de ANWB er dan weer niet bij dat die 400.000 wintersporters verspreid over drie weken gaan. Ook kreeg ik als argument te horen dat de sneeuwcondities goed zijn, dat er daardoor meer mensen gaan. Ik kan me niet voorstellen dat er gezinnen zijn die vandaag naar het weerbericht kijken en vervolgens vrijdag in de auto stappen. Kortom in mijn ogen kletst de ANWB maar wat.

Ik vind het jammer dat de ANWB, toch een autoriteit, zo weinig deskundigheid heeft. Ze kunnen nog eens een voorbeeld nemen aan deze site waar wel de moeite wordt genomen om dingen uit te zoeken.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/410741/wanneer-val…

Peter Pos

Als het mooi weer wordt en de sneeuwcondities zijn goed kan dit zeker wel voor wat drukte zorgen. Zeker de duitsers willen nog wel eens voor een dag/weekend naar de sneeuw.

Maar verder mooi betoog hoor. Goede bronvermelding ook. Misschien wel wat lang verhaal voor een file die er niet gaat komen.

Ze zijn lekker bezig daar, ach ja dit soort berichten is een soort copy-paste actie bij ANWB, Telegraaf etc. van voorgaande jaren. Net als 'Al X gipsvluchten dit jaar vanwege veel/weinig/slechte sneeuw' .

Ze waren twee weken terug ook al lekker bezig:
Ik heb begrepen dat ANWB adviseerde om via Milaan en Gotthardtunnel om te rijden toen de Brennerpass dichtzat twee weken terug… Ook zo'n geweldig advies, terwijl de Reschennpass veeeeel logischer was.

Let it snow!

En het punt dat je probeert te maken is…?

(Het doel van deze post ontgaat me een beetje.)

En het punt dat je probeert te maken is…?

(Het doel van deze post ontgaat me een beetje.)

Morzel op 13 feb 2019 14:42

Het doel is om duidelijk te maken dat het advies van ANWB nergens op slaat. Dat ze ze daar denken 'oh voorjaarsvakantie, even het verhaal van vorig jaar erbij pakken'. Dat je daar dus niets aan hebt als je je wil voorbereiden op je wintersport.

Peter Pos

En lucht het op 😉

May the ski force be with you !!

Wij gaan a.s. naar Frankijk, ben eerder bang voor de gele hesje…

*keep cool and relax...*

Ze zijn lekker bezig daar, ach ja dit soort berichten is een soort copy-paste actie bij ANWB, Telegraaf etc. van voorgaande jaren. Net als 'Al X gipsvluchten dit jaar vanwege veel/weinig/slechte sneeuw' .

Ze waren twee weken terug ook al lekker bezig:
Ik heb begrepen dat ANWB adviseerde om via Milaan en Gotthardtunnel om te rijden toen de Brennerpass dichtzat twee weken terug… Ook zo'n geweldig advies, terwijl de Reschennpass veeeeel logischer was.

Gerwin. op 13 feb 2019 14:41

null

@Gerwin ?

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 13 feb 2019 14:53

May the ski force be with you !!

En lucht het op 😉

CJAHulskamp op 13 feb 2019 14:47

Nee, want de ANWB doet er niets mee. Daar baal ik best van. Ik zie de ANWB als een autoriteit, maar merk dat ze gewoon niet goed geïnformeerd zijn.

Peter Pos

En lucht het op 😉

CJAHulskamp op 13 feb 2019 14:47

Nee, want de ANWB doet er niets mee. Daar baal ik best van. Ik zie de ANWB als een autoriteit, maar merk dat ze gewoon niet goed geïnformeerd zijn.

peterpos op 13 feb 2019 14:50

Ach dit is met bijna alle media zo in Nederland. Zodra je iets meer dan gemiddeld van een bepaald onderwerp af weet merk je gewoon dat ieder bericht vol staat met grove fouten.

Born to Ride

En lucht het op 😉

CJAHulskamp op 13 feb 2019 14:47

Nee, want de ANWB doet er niets mee. Daar baal ik best van. Ik zie de ANWB als een autoriteit, maar merk dat ze gewoon niet goed geïnformeerd zijn.

peterpos op 13 feb 2019 14:50

Ach dit is met bijna alle media zo in Nederland. Zodra je iets meer dan gemiddeld van een bepaald onderwerp af weet merk je gewoon dat ieder bericht vol staat met grove fouten.

Matthias123 op 13 feb 2019 14:51

Hopelijk hebben de lezers van mijn artikelen dat niet :-)

Peter Pos

Misschien is het een gevalletje 'anders interpreteren', maar ik zie geen advies staan, wel een voorspelling van de drukte op stukken weg naar de skigebieden.

ANWB gebruikt dus een ander model om die dingen te voorspellen dan jij, en om een reden die me nog niet heel erg duidelijk is kan je je daar behoorlijk in opwinden omdat dat 'verkeerd' is.

Misschien moet jij op basis van jouw eigen inzichten een 'betere' voorspelling maken, en kan je binnen een paar weken beide voorspellingen aftoetsen tegenover de (gemeten) realiteit om te zien of je aannames beter zijn dan die van de ANWB. Dat zou interessant zijn.

Nu lijkt het verdacht veel op gemopper om niets.

Wij gaan a.s. naar Frankijk, ben eerder bang voor de gele hesje…

DerGraf op 13 feb 2019 14:49

In Frankrijk heeft wel 2/3e van de bevolking schoolvakantie 😉.

Ik heb even doorgeklikt op de site van de anwb en daar staat dat het op de zaterdagen in februari druk is richting de Alpen en dat het op 2 maart (heen en terug) en 9 maart (terug) zeer druk is. Dat lijkt me een vrij accurate voorspelling, toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb even doorgeklikt op de site van de anwb en daar staat dat het op de zaterdagen in februari druk is richting de Alpen en dat het op 2 maart (heen en terug) en 9 maart (terug) zeer druk is. Dat lijkt me een vrij accurate voorspelling, toch?

Roy83 op 13 feb 2019 15:20

Er staat dat ze zaterdag lange files verwachten ivm vakanties in Duitsland en Oostenrijk. Dat klopt niet.

Peter Pos

Ik heb begrepen dat ANWB adviseerde om via Milaan en Gotthardtunnel om te rijden toen de Brennerpass dichtzat twee weken terug… Ook zo'n geweldig advies, terwijl de Reschennpass veeeeel logischer was.

Ik zat dus in die Brenner chaos en als iedereen via de Reschennpass gereden zou zijn, zou dat daar hetzelfde effect gegeven hebben.
Dus zo gek was die "Omdenk gedachte" via Milaan zeker niet.
Een paar van ons zijn dus via de Reschennpass gereden en die hebben behoorlijk aan moeten poten om hun vlucht vanaf Innsbruck te halen.

Rob

Ach, het is net als code geel van het knmi… dan ben je maar gewaarschuwd en kan het alleen maar meevallen.

Laat iedereen maar lekker denken dat het druk is. Dan kan het alleen maar meevallen.
En misschien nemen sommige juist extra voorzorgsmaatregelen ivm de "drukte".
Dat zou niet verkeerd zijn, als je bedenkt dat er al zoveel de mist in gaan met bv de banden en aanverwant materieel.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik heb begrepen dat ANWB adviseerde om via Milaan en Gotthardtunnel om te rijden toen de Brennerpass dichtzat twee weken terug… Ook zo'n geweldig advies, terwijl de Reschennpass veeeeel logischer was.

Ik zat dus in die Brenner chaos en als iedereen via de Reschennpass gereden zou zijn, zou dat daar hetzelfde effect gegeven hebben.
Dus zo gek was die "Omdenk gedachte" via Milaan zeker niet.
Een paar van ons zijn dus via de Reschennpass gereden en die hebben behoorlijk aan moeten poten om hun vlucht vanaf Innsbruck te halen.

RCGrootveld op 13 feb 2019 15:30

Maar stond gewoon vermeld bij de ANWB via de Reschenpas

May the ski force be with you !!

Wat ik opvallend vind, los van dit bericht, is dat de ANWB voor zaterdag 23/2 aangeeft dat het in Frankrijk ‘druk’ wordt, terwijl de Franse Bison Futé die dag als ‘zeer druk’ (oftewel ‘zwart’) bestempelt.

Ach, met al die techniek van tegenwoordig kunnen mensen er blijkbaar niet meer tegen als ze iets 'onverwachts' tegenkomen.
Alles moet gemodelleerd aan worden geleverd op een 5 inch scherm om elke seconde van je leven maar perfect te maken.

Stel je voor, een onverwachts buitje, een trein die niet rijdt of een plotselinge file. Ja, dan staat de wereld wel op z'n kop ;)

Stel je voor, een onverwachts buitje, een trein die niet rijdt of een plotselinge file. Ja, dan staat de wereld wel op z'n kop ;)

sneeuwkabouter op 13 feb 2019 15:54

Wat te denken van een week zonder Internet ?

Rob

Wij gaan a.s. naar Frankijk, ben eerder bang voor de gele hesje…

DerGraf op 13 feb 2019 14:49

Wij zijn vorige week in Frankrijk geweest (Valmorel) en kwamen onderweg twee of drie keer een plukje gele hesjes tegen met een spandoek en/of een megafoon. Geen enkele vertraging van ondervonden, allemaal netjes langs de weg. Vriendelijk gezwaaid.

2 maart is de zaterdag voor carnaval, 9 maart de zaterdag erop. Dan zal het denk ik wel druk zijn omdat ze in Duitsland ook carnaval vieren en in het zuiden van Nederland ook. Maar ja is het druk, wat kan je er tegen doen? Je zal er een keer heen moeten rijden.

Ski you later!

Misschien is het een gevalletje 'anders interpreteren', maar ik zie geen advies staan, wel een voorspelling van de drukte op stukken weg naar de skigebieden.

ANWB gebruikt dus een ander model om die dingen te voorspellen dan jij, en om een reden die me nog niet heel erg duidelijk is kan je je daar behoorlijk in opwinden omdat dat 'verkeerd' is.

Misschien moet jij op basis van jouw eigen inzichten een 'betere' voorspelling maken, en kan je binnen een paar weken beide voorspellingen aftoetsen tegenover de (gemeten) realiteit om te zien of je aannames beter zijn dan die van de ANWB. Dat zou interessant zijn.

Nu lijkt het verdacht veel op gemopper om niets.

Morzel op 13 feb 2019 15:03

Jij mag het gemopper om niets vinden. Ik vind het raar dat de ANWB zomaar nieuws verspreidt dat aantoonbaar onjuist is. Pure gemakzucht of ondeskundigheid.

Wat valt er nog te interpreteren als ze schrijven dat er vakantie is in Duitsland, terwijl dat vrijwel niet zo is? Dat zijn geen aannames van mij. Ik heb je toch verdorie een voorbeeld laten zien van de vakantieplanning in Duitsland. En het schema dat de redactie van Wintersport.nl heeft gemaakt. Of ben jij soms ook een ANWB'er die weigert om zich in de materie te verdiepen voordat hij ergens op reageert?

Peter Pos

niet druk 😂😂😂😂😂

Als ik daar mn skischool boekingen kijk, ben ik bijna compleet uitgeboekt. En de drukste week van het jaar. laat me niet lachen. En of t file rijden gaat worden

echte mannen lopen naar boven,

RUSTIG rustig jongens, anders wordt 't hier ook weer heel druk (zonder dat ANWB hier voor waarschuwde.)

Born to run. B.S.

ik ga voor team anwb!!!
Het wordt dood en verderf op de snelweg. Bij kufstein wordt het een ramp. Code rood alles…

Het was mij ook opgevallen, dat anwb berichtje. Voelde een beetje als een goedkope schreeuw om aandacht, niet als een onderbouwd advies waar je iets aan hebt.

De titel van het topic was in ieder geval de gedachte die in mijn hoofd op kwam.

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 13 feb 2019 21:44

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Wij gaan a.s. naar Frankijk, ben eerder bang voor de gele hesje…

DerGraf op 13 feb 2019 14:49

Wij zijn vorige week in Frankrijk geweest (Valmorel) en kwamen onderweg twee of drie keer een plukje gele hesjes tegen met een spandoek en/of een megafoon. Geen enkele vertraging van ondervonden, allemaal netjes langs de weg. Vriendelijk gezwaaid.

Rinus op 13 feb 2019 17:25

Toen wij na de kerst via Frankrijk terugreden hadden ze een péage (zo een van aan het begin betalen en daarna vrij uitrijden ipv andersom) bezet en mocht/moest iedereen zonder te betalen doorrijden. Het zag er wel bedreigend uit maar uiteindelijk zwaaide iedereen vriendelijk inderdaad.

Het was mij ook opgevallen, dat anwb berichtje. Voelde een beetje als een goedkope schreeuw om aandacht, niet als een onderbouwd advies waar je iets aan hebt.

Sebastiaan op 13 feb 2019 21:43

Ja normaal hebben ze het rond deze tijd druk met niet startende auto's vanwege de vorst. Maar aangezien de aarde aan het opwarmen is en we daardoor niet meer dan een handje vol nachten onder 0 hebben gaan ze rare dingen verzinnen om maar bezig te blijven. 😋🤭

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie