Welke lengte ski jij en waarom?

De titel zegt het al: welke lengte ski je en waarom die lengte? Misschien ook handig als je je niveau erbij vermeld en het type of merk van je ski.

@Roel

misschien kan jij de reacties bij "nieuwe gear" vanaf 14 feb, 00.02, vanaf de vraag" welke lengte" overzetten naar dit topic aub?

*bericht bewerkt door dan58 op 14 feb 2019 13:43

Born to run. B.S.

heb vorige week de fisher motiv 76 lengte 174 cm aangeschaft deze werd mijn aangeraden
ben 187 98kg en niveau 5

Slalomlat in 165. Moet van de FIS
Freestyle poederlat in 175. Lichaamslengte. Hanteerbaar en met mijn gewicht voldoende float.

@dan58 Ik antwoord even, dat kan helaas niet zonder erg veel extra werk.

Click. Click. Peace

Ik ben 1.82, 87 kg, niveau 7

2016 Völkl Racetiger GS, 180
2018 Völkl Racetiger SL, 165
2016 Völkl Kendo, 177
2018 K2 Pinnacle 105, 184

181cm, ski de Fischer Progressor F18 op 174. Ik ski 99.9% op (allerliefst brede) pistes met voornamelijk (en liefst) lange bochten.
Korte bochten lukt ook vrij goed maar mocht ik voornamelijk korte bochten nemen zou ik de ski toch een maatje kleiner nemen, 167. Laatst wat liggen sukkelen op een vrij smalle en moeilijke (zwarte) piste met losse hopen waarbij ik wel kort moest draaien (en bijgevolg op mijn gezicht ging).

Bla, bla, bla.

174 en ski de Head WC Rebels i.GSR lengte 175 cm. Wil nog wel een keer een korte SL ski 165 cm kopen voor het kortere werk al valt niet tegen dat met deze heads ook kort kunt doen

MW Janssen

@rogier Daar zijn specifieke plugins voor. Je kunt dan reacties eenvoudig verplaatsen van het ene naar het andere topic.

Volkl RTM 75 IS lengte 173 cm ; ikzelf 191cm

waarom korter? : vorige ski, Nordica Speedmachine +/- 185 cm , begon mij teveel arbeid te vragen met als gevolg rugklachten

*bericht bewerkt door dan58 op 14 feb 2019 14:46

Born to run. B.S.

Atomic automatic 109 189cm
Atomic G9 RS 183CM
Atomic S9 165CM
K2 Recoil 176 CM
K 2 Charger 179 Cm

Ben zelf 200cm en kan een aardig rondje skiien

echte mannen lopen naar boven,

Ik ski de Fischer Progressor F19 Ti 2017/18 op 163cm.
Ben zelf ca. 1.71, 75kg en niveau 7 (à7,5 ;-) )
Ski zo'n 90% piste, zo dynamisch als mogelijk en graag op flinke snelheid.
Bij lekkere neuschnee ook wat naast de piste. Lengte en breedte onder de voet (75mm) genoeg voor mij om niet 'weg te zakken'.

En mijn oude Volkl Tigersharks 10 van 153cm soms nog als piste slalomlatjes.

*bericht bewerkt door maik100 op 14 feb 2019 14:56

...ski-addict...

Moi: 181cm / 98kg. Niveau 7

Atomic Automatic 102/ 180cm - Is mijn tour/freeride set voor (mid)winterse omstandigheden (lees: poeder). Deze lengte omdat ik aan de zware kant ben. Verder voor float en omdat ze relatief kort skiën.
Dynastar Mythic 87/ 179cm - Is mijn tour/freeride set voor voorjaarscondities. Deze lengte (eerder breedte) omdat smaller prettiger is om mee omhoog te lopen, ik aan de zware kant ben, en ze heel kort skiën.
Fischer Motive 80/ 175cm - Voor trainingsmomenten en piste raggen. Beetje zelfde reden als de andere.

*bericht bewerkt door Alex op 14 feb 2019 14:56

When life gets too complicated.... SKI

1,77 en circa 73 kg, niveau tussen 7 en 8

Ski de Dynastar Speed Omeglass Ti in 165 cm. Ski voornamelijk piste, mag daar ook graag wat "buckeln".

Overweeg volgend seizoen een extra paar All Mountain ski's.

Ik ben zelf 166cm, gewicht is meer dan genoeg.

Ik heb (nog) alleen race ski's
Head I SL RD 156, 1 jaar oud
Fischer GS FIS ski 183, met 24m radius, ze zijn al wat jaartjes oud en wil ze binnenkort gaan vervangen voor Head I GS RD.
Ik twijfel nog een beetje tussen 176 en 181, aangezien ik toch geen wedstrijden skiet maar nog wel af en toe GS train en het lekker vind om op GS ski's te skien, maar 183 af en toe wel wat onhandig lang vind om nu voor 176 te gaan.

*bericht bewerkt door Anna86 op 14 feb 2019 15:15

Ik ben 175 cm, gewicht 89 kg. Ik denk iets van niveau 9

Skis:
Atomic Redster Doubledeck GS 184 cm Mijn skis om de pisten mee af te raggen. Gebruik ik met name als ik met een groep vrienden lekker lange tochten wil maken. Prima voor de lange bochten maar ook geschikt voor korte bochten. Lekker stabiel onder hoge snelheden.
Atomic Betarace SL 11.12 165 cm Mijn skies als ik met mijn vrouw ga skieen, met name op de pisten en (voor mij) in de moguls erg goed te hanteren.
Stockli Laser AX 175 cm Mijn skies als ik er met het gezin op uit trek. Allemansvriend ondere alle omstandigheden.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik ben 183 cm, gewicht is 78. Ik denk iets van niveau 7-8

Ski Salomon X Drive 8.0 FS 168.
Heb eerst x-drive met de lengte van 175 gehad maar heb deze verkocht en ben voor iets kortere gegaan.
Vond hem toen lastig besturen en had veel pijn aan mijn voeten, had het gevoel dat ik veel en hard moest werken om de bocht door te komen en dat dit ging werken op mijn voeten. Kreeg het gevoel dat het aan de lengte lag, daarom kortere genomen. Achteraf lag het misschien toch aan mijn schoenen.

Maar ben nu al paar jaar dik tevreden met de kortere ski, misschien ga ik ooit nog voor wat langere ski.

Ik; niveau 7 en 1.70m kort

Mijn ski’s: Salomon W-Max 10+M XT12 TI in 1.69

Ik ben ooit begonnen met latten van k2 in 1.53. Heerlijk makkelijk draaien. Na jarenlang diverse k2 ski’s uit de diverse ‘luv’ Series te hebben geskied de overstap gemaakt naar Salomon, dankzij het testen in Fieberbrunn. De Salomon Gemma heb ik 2-3 jaren in 1.63 geskied en dat ging lekker. Tegenwoordig dus nog een stapje langer.
Ja het is inderdaad iets meer werken, maar de stabiliteit en de rebound van deze ski is heerlijk.

Bij de wekelijkse rolbaan trainingen ski ik dan weer liever een korte lat, rond de 1.50.

*bericht bewerkt door Jst81 op 14 feb 2019 16:12

Ik niveau 8-9 lengte 1.80 gewicht 78

Atomic redster S9 FIS 165

heerlijk on piste ski en idd enkel maar korte bochten

2017 Head ispeed, 180
2014 (?) Atomic Doubledeck SL, 165
2015 Völkl Kendo, 177
2016 Line Supernatural 108, 185

Lengte: 1.78, niveau 7-8

Ik hou van stevige ski's die wel wat vaart willen maken.
Vorige Ispeeds waren 175 (2014) en dat voelde wat onstabiel aan op snelheid. De overstap naar 180 was zeker merkbaar heeft een tijd geduurd voordat ik gewent was.

Ik ski de SL in de hal. En tenzij er veel sneeuw gevallen is het liefst op de iSpeeds op de piste. Train vooral om beter te skien, zodat ik de Ispeed ook makkelijker kan skien waar ze niet voor gemaakt zijn, e.g Buckels en gelande.

Qua lengte hou ik de richtlijnen van de fabrikant aan. Wat vooral opvalt ,om mij heen zie ik voor veel mensen (te) kort skien. Ik gok voornamelijk doordat de verhuur ook conservatief is met lengte. (In gondels kom je dan mensen tegen die langer zijn dan ik, met een gs van 170)

Ski op mijn verlanglijst Head GS Rd 188

Ik heb net de Salomon S/max in 165 gekocht. Ik heb hem ook in 175 geskied en de S/Max 12 in 170. Maar ik vind 165 toch fijner. Ik ski bijna altijd helemaal aan de rand van de piste, op een zo smal mogelijk stukje, en dan vind ik 165 net wat prettiger. Zeker op blauwe, want dan probeer ik zo hard mogelijk kort te skiën. Verder ski ik veel net naast te piste, dat zijn vrijwel altijd bulten, en dan vind ik kort ook prettig. Op van die giga brede racebanen heeft dat wel nadelen, want die nodigen uit tot hard naar beneden, en dan is 165 minder geschikt, maar ja, je kunt niet alles hebben. In Zoetermeer ski ik het liefst tussen de liftstokken door, maar dat mag helaas niet 😉. Op de testdag in Zoetermeer vond ik de 165 verbazingwekkend veel grip hebben, en hij liep ook makkelijk over sneeuwhopen heen. Door het ontbreken van rocker is hij feitelijk wel langer dan mijn F18 in 1m67. Ik zal zometeen een foto plaatsen.

@DrPhil ook op 165 kun je loeihard naar beneden hoor 😎

@DrPhil ook op 165 kun je loeihard naar beneden hoor 😎

Hessel op 14 feb 2019 17:43

Ja maar @DrPhil is een oude man dus die doet rustig aan😉

LA NORMA😍☃️

Elan SLX 155, voor slalomskien

Head Ispeed Pro in 170, voor op de pistes, buckels en gelände, mocht ik dat toevallig onderweg tegenkomen

Volkl One in 166, ooit een deal via de skischool, voor het mooie een maatje te kort, alleen voor hele diepe poederdagen

Head Kore 93 171, voor de dagen dat ik voornamelijk niet op de pistes ski en er geen diepe poeder ligt.

En net als @menn0 en @anna86 de Head GS RD, op de verlanglijst, om nog n stapje verder te gaan in het verbeteren van het skien.

*bericht bewerkt door ieniemienie op 14 feb 2019 18:06

Ik ben 167 lang en weeg 72 kilo. 😂

Ik ski Stockli stormrider van 167. Bevalt uitstekend! De beste ski die ik ooit heb gehad en de lengte bevalt ook prima.

Mijn ski: Fischer Progressor F19 in 163 cm. Net gekocht en gebruikt na op deze site ruim een jaar erover gelezen te hebben.

Ik: vrouw, 1.74 m lang en 87 kg met een wrakke knie. Niveau 7 - 8, ik blijf op de piste en weg van buckels, vanwege die knie (hij moet nog wat jaartjes mee tenslotte). Ik ski zelf het liefst korte bochten, maar moet regelmatig ook mijn race-grage man en oudere tienerzoons zien bij te houden.

Beide dingen kan ik doen met deze ski; hij is me heel goed bevallen. Heb hem bewust, vanwege de voorliefde voor korte bochten, iets aan de kortere kant gekocht. Ook het gemak waarmee ik door/over de hopen aan de rand van de piste kom, was opvallend. Ik ski graag aan het randje. Klapperen op hoge snelheid was er niet bij; de ski kan mijn gewicht goed aan, zullen we maar zeggen😏 Blij mee, dus!

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/89d88b8e8f9622f20e4061fc...
Het is moeilijk te fotograferen, maar de F18 loopt al omhoog ter hoogte van de tekst Fischer cq de driehoek, terwijl de S/max veel langer contact maakt.

Wie wilde er ook alweer een apart topic over lengte omdat het in een ander topic buiten de lijntjes ging?

When life gets too complicated.... SKI

Salomon daytona 24 169cm

Ik 181 cm 72 kg. Niveau 6

Waarom? Fijne piste ski. Draait makkelijk en ik hoef niet zo nodig snel. Ben ook niet goed genoeg voor de hardcore ski’s

Wie wilde er ook alweer een apart topic over lengte omdat het in een ander topic buiten de lijntjes ging?

Alex op 14 feb 2019 18:30

Slaat dat op mij? Wel of geen rocker heeft invloed op de lengte. Dat wilde ik laten zien. En waarom ik 165 heb gekozen. Ik had de foto ook al aangekondigd.
Wilde je ergens over zeuren, @alex?

*bericht bewerkt door DrPhil op 14 feb 2019 19:51

Effe met ouderwets knippen en plakken het begin van 't topic gehaald uit "nieuwe gear" omdat hier toch wel enkel vragen tussen staan voor de forum"vrienden"

DrPhil 14 februari 2019 · 10:53
Inderdaad, ik heb twee ski’s gehad van 170. Die skieden prima. Maar ik vind 165 toch fijner. Ik ski bijna altijd helemaal aan de rand van de piste, op een zo smal mogelijk stukje, en dan vind ik 165 net wat prettiger. Zeker op blauwe, want dan probeer ik zo hard mogelijk kort te skiën. Verder ski ik veel net naast te piste, dat zijn vrijwel altijd bulten, en dan vind ik kort ook prettig. Op van die giga brede racebanen heeft dat wel nadelen, want die nodigen uit tot hard naar beneden, en dan is 165 minder geschikt, maar ja, je kunt niet alles hebben. In Zoetermeer ski ik het liefst tussen de liftstokken door, maar dat mag helaas niet 😉. En ik heb natuurlijk maar een gebrekkige techniek, dus kort is dan makkelijker. Misschien een mooi nieuw topic!
DrPhil
DrPhil 14 februari 2019 · 10:57
Overigens heeft de S-Max geen rocker. Als ik hem plat naast de F18 leg, heeft hij meer contact met de sneeuw. En nog best veel ook (meer dan ik in elk geval had verwacht). Dus bij (licht) kanten ook. 165 lijkt dus korter, maar is dat feitelijk niet of nauwelijks.

Hulst
Hulst 14 februari 2019 · 10:57
Korte of lange bochten skien kun je indoor, mits de ski's zich daarvoor lenen, leuk afwisselen, maar heb je bij lastige sneeuwomstandigheden toch moeilijker in de hand, lijkt me zo. Dan speelt de lengte van de ski toch ook een duidelijke rol? Ik had 2 weken terug in Trois Vallees, los van mijn fysieke problemen, het idee dat ik wel 2 of 3 paar verschillende ski's had mee moeten nemen.

DrPhil
DrPhil 14 februari 2019 · 11:08
Ja, voor losse sneeuw en sneeuwhopen (zoals jij had) is een korte ski idd niet zo geschikt. Maar daarvoor ga ik de Kore 93 kopen (hoewel ik stiekem nog twijfel over de XDR 80 - wat een fijne ski vind ik dat).

dan58
@DrPhil @Hulst @Gigi @bartvwg

Ik denk toch dat dit te kort door de bocht is.(wat @bartvwg zegt)

Niet alléén met wat je graag DOET maar ook wat je KAN ! Door enerzijds KUNDE (kennis) en anderzijds FYSIEKE mogelijkheden.
+
Ik denk ook ( maar wie ben ik) dat hoe groter je bent dat je dan sneller een kortere ski kan skiën dan wanneer je kleiner bent.🤔
Ik bedoel : voor iemand van 190cm kan 15 cm korter makkelijker dan iemand van bijv. 170cm.
*bericht bewerkt door dan58 op 14 feb 2019 12:07 (17% bewerkt)
Born to run. B.S.

dokteruk 14 februari 2019 · 12:27 @DrPhil @Hulst @Gigi @bartvwg
ik denk toch dat dit te kort door de bocht is.(wat @bartvwg zegt)

Niet alléén met wat je graag DOET maar ook wat je KAN ! Door enerzijds KUNDE (kennis) en anderzijds FYSIEKE mogelijkheden.
+
Ik denk ook ( maar wie ben ik) dat hoe groter je bent dat je dan sneller een kortere ski kan skiën dan wanneer je kleiner bent.🤔
Ik bedoel : voor iemand van 190cm kan 15 cm korter makkelijker dan iemand van bijv. 170cm.
dan58 op 14 feb 2019 12:01

Daar zou best wel eens wat in kunnen zitten. Ik ski met 175 cm skies (GS) van 185 cm. Ook gewoon omdat ik dat prettig vind maar mogelijk ook omdat ik dat gewend ben, of beter gezegd, mijn techniek (hoe gebrekkig ook) past bij deze lengte. Ik ga niet in discussie over optimale lengte want mogelijk bestaat die niet.
Life is a journey, not a destination

Hulst
Hulst 14 februari 2019 · 13:16
Ben toch enigszins in verwarring. "Hoe groter je bent hoe sneller je een kortere ski kunt skien"@dan58.
Dikwijls wordt geadviseerd een ski op lichaamslengte te nemen. Is e.e.a. niet in tegenspraak met elkaar?.

DrPhil
DrPhil 14 februari 2019 · 13:36
Ik heb even een nieuw topic aangemaakt. Want dit topic gaat over nieuwe gear.

*bericht bewerkt door dan58 op 14 feb 2019 19:32

Born to run. B.S.

Plaats een reactie