Lange Skischoenen

'Lange' skischoenen voor de enigszins gevorderde skier. Model '100' (niet te verwarren met de huidige SX100).
Zo'n tien jaar geleden gekocht, 2 weken gebruikt om daarna helaas nooit meer te skieën. Tot dit jaar, maar toen bleken ze me te klein geworden omdat mijn voeten wat uitgezakt zijn…
Ik heb een brede voorvoet en smalle hiel, toen ik deze schoenen kocht had ik een schoenmaat van 42/43.
De shell heeft een lengte van 324mm.
Bel gerust voor een afspraak om ze even te passen, skischoenen koop je immers niet van een plaatje.
Oh ja, ze staan op Marktplaats voor 50,-. Ik heb eigenlijk geen idee wat ze waard zijn, ook niet wat ik er voor betaald heb. Maar ze waren niet goedkoop ;-).

null

*bericht bewerkt door arjena op 14 feb 2019 17:52

10 jaar oud? Dan kunnen ze met alle respect de vuilnisbak in. Het kunststof is na al die jaren zo verhard dat het risico op op ongelukken groot is. Door de krachten tijdens het skiën kunnen er barsten etc ontstaan.
Ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Tien jaar valt best mee.
Opmerkelijk genoeg hoor ik nooit iemand over kunststof bindingen van 10 jaar oud. Ik heb er een keer eentje gehad, die brak al na een week af.

Tien jaar valt best mee.
Opmerkelijk genoeg hoor ik nooit iemand over kunststof bindingen van 10 jaar oud. Ik heb er een keer eentje gehad, die brak al na een week af.

DrPhil op 14 feb 2019 19:32

Doet me denken aan tyrolia bindingen van zo'n 30 jaar geleden.

Übung macht den meister!!!

Was idd een Tyrolia! En in 1988.

Ik heb pas mijn 10 jaar oude skischoenen vervangen omdat ze BINNENIN uitgelebberd waren door gebruik.
Met de buitenkant was niets mis mee op de slijtage aan de zolen na, door gebruik.

Born to run. B.S.

Was natuurlijk een fabrieksfout, maar ik bedoel maar, een kunststof binding kan ook bros worden. Toch hoor je daar nooit iemand over.

Was idd een Tyrolia! En in 1988.

DrPhil op 14 feb 2019 19:37

JT Holmes breekt er 1 af in McConkey, de film…

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane en McConkey heeft er een die niet naar behoren werkte waarschijnlijk… en dat liep niet goed af.

Click. Click. Peace

Maar wat meer on-topic https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/341787/hoelang-gaa…

Moderne ski-schoenen en plastics kunnen veel beter tegen verouderen dan oude plastics. Hier kan iemand zeker nog wel enkele jaren plezier van hebben. Is goedkoper dan huren…

Click. Click. Peace

Als ze tien jaar lang gebruikt zouden zijn waren ze inderdaad al lang naar de prullenbak verhuisd. Maar kunststof wat op een donkere (geen UV!) en koele plaats bewaard is kan heel lang mee. En dat geldt voor deze schoenen zeker. Bewaard in een afgesloten tas in een ruimte waar het ook in de hete zomers nooit warmer wordt dan 20 graden.
Zolen zijn overigens ook nauwelijks versleten, maar wat wil je na twee weken gebruik…

null

10 jaar oud? Dan kunnen ze met alle respect de vuilnisbak in. Het kunststof is na al die jaren zo verhard dat het risico op op ongelukken groot is. Door de krachten tijdens het skiën kunnen er barsten etc ontstaan.
Ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

TonWisman op 14 feb 2019 19:30

Daar ben ik het helemaal niet mee eens! Mits goed bewaard kunnen skischoenen namelijk eindeloos mee. Het zijn meestal verkopers van skischoenen die anders beweren. Vaak wordt een skischoen vervangen omdat de binnenschoen versleten is. Dat lijkt hier niet het geval te zijn.
Een ander idee zou zijn om een correctie zooltje te gebruiken waardoor die uitzakking gecorrigeerd wordt. Waarschijnlijk kan je er dan gewoon weer in.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@dokteruk. da's toch niet helemaal juist. Heb het zelf ooit meegemaakt dat de complete zool dwars doorscheurde bij een schoen van ergens tussen de 10 en 15 jaar oud. Die waren ook altijd keurig droog en uit het zonlicht opgeslagen geweest, was niets aan te zien en werden indertijd maximaal 2 weken per jaar gebruikt.

Edwin van Riel

@evr66 dat is dan toch echt een rariteit. Meestal gebeurd zoiets niet. Je kan een keer pech hebben, maar dat kan ook bij nieuwe.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Statistisch kun je niet op één geval af gaan, maar bij mij worden ze gewoon tijdig vervangen sindsdien. Zelf meegemaakt en aangezien die schoenen gewoon 10 jaar perfect waren en daarna ineens braken (was ook niet bij een extreme belasting of zo) ben ik ervan overtuigd dat ze echt wel verouderen. Was het een mankement bij de fabricage geweest, dan was dit wel eerder duidelijk geworden.

Edwin van Riel

Statistisch kun je niet op één geval af gaan, maar bij mij worden ze gewoon tijdig vervangen sindsdien. Zelf meegemaakt en aangezien die schoenen gewoon 10 jaar perfect waren en daarna ineens braken (was ook niet bij een extreme belasting of zo) ben ik ervan overtuigd dat ze echt wel verouderen. Was het een mankement bij de fabricage geweest, dan was dit wel eerder duidelijk geworden.

evr66 op 15 feb 2019 09:22

Ik ben het overigens wel voor een groot deel eens met jou verhaal. Namelijk het is niet onlogisch om uit voorzorg je schoenen na 10 of meer jaar te vervangen.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Mijn zwager en zijn skischoen van 17 jaar oud…

null

When life gets too complicated.... SKI

Mijn zwager en zijn skischoen van 17 jaar oud…

null

Alex op 15 feb 2019 14:23

De binnenschoen ziet er nog prima uit :))

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Mijn zwager en zijn skischoen van 17 jaar oud…

null

Alex op 15 feb 2019 14:23

Dat eindeloos meekunnen lijkt dus ook iets te optimistisch gedacht ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Mijn zwager en zijn skischoen van 17 jaar oud…

null

Alex op 15 feb 2019 14:23

Dat eindeloos meekunnen lijkt dus ook iets te optimistisch gedacht ;).

Shane op 15 feb 2019 15:04

n=1

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

De schoen wilde sneller dan je zwager…:-)

Alleen in dit topicje al n=2 @Dokteruk ;). Wel scherp blijven he :D.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane n=100 waarschijnlijk uit een populatie van 100.000 plus :)

Ik heb zelf een fabrieksaangepaste paar Atomic Betarace 10.50 Titanium naast een paar Heads Raptor (welke vrij nieuw zijn). Die Atomics zijn echt al 19 jaar oud maar nog altijd geen enkel probleem. Nog sterker, 80% van de tijd heb ik die aan. Ik neem me ieder jaar voor om die Atomics te vervangen, wellicht dat ze dit jaar de geest geven …

*bericht bewerkt door dokteruk op 15 feb 2019 15:29

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Mijn zwager en zijn skischoen van 17 jaar oud…

Alex op 15 feb 2019 14:23

En daar sta je dan midden op de skipiste!
Mag je in dit geval gewoon beroep doen op de pistedienst om je naar beneden te brengen met de sneeuwscooter?

*bericht bewerkt door Vivace op 15 feb 2019 15:33

Glide on!

Dat kan op één ski hé. Kans dat ze allebei in dezelfde afdaling de geest geven wordt wel heel erg klein ;) Maar eh, als je het vriendelijk vraagt zal de pistedienst je echt wel helpen als ze niets urgents om handen hebben. Ze zijn liever leuk bezig dan dat ze bij een evt ongeval moeten assisteren.

Edwin van Riel

ik zie een mooie breuklijn, die kun je nog best lijmen :). Maar ff serieus je gaat toch niet met die hoge snelheden extra risico's nemen? Op is op en ook al zien ze er wellicht nog goed uit technisch kunnen ze verzwakt zijn en er komt een behoorlijke kracht te staan op die schoenen. Better safe dan sorry.

MW Janssen

Plaats een reactie