Beste plaats dakkoffer

Hallo,
binnenkort zijn we (eindelijk) weer weg richting de Alpen. Omdat oma ook meegaat, leggen we dus de dakkoffer terug op de wagen.
De dragers kan ik eigenlijk willekeurig op de dakrails monteren. Er staat nergens een markering op de rails, of hierover iets in de manual, noch een bepaald punt waar ze moeten inklikken zoals bij mijn vorige wagen.
Hierdoor heb ik met de box redelijk wat speelmarge tussen de meest vooruit geplaatste positie en de meest naar achtere. Bovendien is de hellingshoek door de buiging van de dakrails ook wat anders (neus van de koffer dus beetje meer naar boven als deze meer naar achter wordt gemonteerd). Ik ga er dus vanuit dat zoiets toch wat invloed moet hebben op de luchtweerstand en wegligging.
Iemand ervaring hiermee of is dit slechts gerommel in de marge???

Het ligt eraan hoe comfortabel oma moet zijn in die dakkoffer. ;) Het meest ideale is om de dakkoffer zo horizontaal mogelijk op de auto te plaatsen. De luchtgeleiding langs de koffer is dan optimaal. Verder is de toegankelijkheid van belang. Zolang de koffer niet uitsteekt of het zicht door de voorruit belemmerd kan deze het beste zo geplaatst worden dat je makkelijk in en uit kunt laden.

Het ligt eraan hoe comfortabel oma moet zijn in die dakkoffer. ;)

Bennie op 15 feb 2019 13:59

Dit was ook het eerste waar ik aan moest denken, hahaha!

Antwoord op jouw vraag: je zou het de dealer kunnen vragen. Mijn idee is dat de koffer zover als mogelijk naar achteren geplaatst wordt. Op onze Alfa 159 SW loopt de daklijn ook iets af, dus dan komt de neus ook iets hoger te staan, maar ik vind het niet storend en zie eigenlijk ook geen probleem daarin.

Op onze Alfa 159 SW loopt de daklijn ook iets af, dus dan komt de neus ook iets hoger te staan, maar ik vind het niet storend en zie eigenlijk ook geen probleem daarin.

Marijnt op 15 feb 2019 14:09

Dan krijg je een soort van omgekeerde spoiler. Lijkt me niet bevorderlijk voor de luchtweerstand, de wegligging en het verbruik en misschien ook het geluid. Ik zou hem dan toch wat verder naar voren zetten, zodat hij waterpas staat.

Annoying skiers since 2003

De dakkoffer best waterpas of vooraan naar onder.
De luchtweerstand kan beter helpen de koffer dicht te houden dan een constante druk te geven om de koffer te openen.
Ook zou eventuele regen onderweg bij een constante wind onder de rand van de koffer kunnen binnendringen.

Meestal kun je in de handleiding van je wagen een instructie vinden voor de positionering van de dakdragers toch? Opmeten vanaf de voorruit en achterruit en ze liggen vlak…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het ligt eraan hoe comfortabel oma moet zijn in die dakkoffer. ;)

Bennie op 15 feb 2019 13:59

Dit was ook het eerste waar ik aan moest denken, hahaha!

Antwoord op jouw vraag: je zou het de dealer kunnen vragen. .

Marijnt op 15 feb 2019 14:09

Oma krijgt een thermos en boterkoek mee. Lijkt me meer dan voldoende comfort!

Aan de dealer had ik deze vraag ook al gesteld, maar geen echt antwoord op gekregen ("dat maakt volgens hem helemaal niets uit").
Gevoelsmatig zou ik geneigd zijn het antwoord van Johan-R te volgen.

Meestal kun je in de handleiding van je wagen een instructie vinden voor de positionering van de dakdragers toch? Opmeten vanaf de voorruit en achterruit en ze liggen vlak…

Shane op 15 feb 2019 15:03

Staat helaas niet in de manual.
Is tenslotte ook maar een Tsjechisch merk (onder Duitse vleugels) :-)

Johan-R heeft sowieso gelijk @Erik12, maar het kan misschien wat gehannes zijn om dat vlakke punt i.c.m. een juiste afstand tussen de dragers te vinden. Is toch makkelijk als ze dat gewoon exact in centimeters aangeven ;), maar helaas.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bij 110 Km/uur maakt dat allemaal weinig uit… :-)
J

In de manual van mijn dakdragers staat waar ik deze moet positioneren. Even uit mijn hoofd gezegd: 37cm vanaf voorkant dakrails en de achterste op 74cm HoH afstand van de voorste drager. Dan heb ik nog zo'n 15cm speling in mijn dakkoffer, maar die zet ik dan ongeveer in het midden. Is een passat uit 2016, dus mogelijk voldoet die aan dezelfde afmetingen als het Tsjechische broertje/ zusje.
Als het niet vermeld staat
Logischerwijs zou ik ook naar luchtweerstand/ aerodynamica kijken. horizontaal, zodat je niet te veel op- of neerwaartse druk krijgt en indien mogelijk in lijn met de voorruit.

@Harald3 zit in de dakkoffers, misschien dat die je nog wat verder kan helpen.

Wat ik me ook altijd afvraag. Maakt het iets uit of de dakkoffer links, rechts of juist precies in het midden van het dak (over de lengte) is gemonteerd? Enkel dat je er bij het in en uitladen misschien wat gemakkelijker bij kan. Doet het iets met het rijgedrag en/of brandstofverbruik?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik plaats mijn dakkoffer (een flinke jongen met meer dan 550 liter volume) op mijn stationwagen zo strak mogelijk naar achteren zodat de achterklep volledig open kan zonder de achterkant van de dakkoffer te dragen. Daarnaast steekt de dakkoffer hiermee minimaal over mijn voorruit, zodat het zicht naar boven door de vooruit niet wordt geblokkeerd door een ver overhangende dakkoffer.

De dragers voor de dakkoffer plaats ik zodanig op de dakrail dat ze zo dicht mogelijk bij de uiterste zijden van de dragerpositie van de dakkoffers zitten (dus de voorste zover mogelijk naar voren en de achterse zover mogelijk naar achteren, met max. ca. 2 cm speling. Hiermee heb ik dus zo weinig mogelijk voorhang of achterhang van de dakkoffer t.o.v. de dragers zodat trillingen worden gereduceerd van de uitstekende delen.

Ovverigens op mijn dakrail zitten kuiltjes aan de binnenzijde voor de geadviseerde punten waar de dragers horen te zitten, daar zit ik met mijn werkwijze enkele cm's vanaf.

En last but not least - dakkoffer centraal in het midden van het dak. Zeg binnen 5 mm…

*bericht bewerkt door Chonn op 15 feb 2019 15:39

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

De afstand van de voorruit tot aan de eerste balk kan nogal verschillen van wagen tot wagen.
Voor mijn huidige wagen (zonder dakrails, dus de posittie is belangrijk omdat de specifieke Thule haakjes maar op 1 plaats echt voor 100% kunnen passen) is dit 47cm + 70cm tussenafstand.

op deze fitting instructions van Thule:
https://www.roofracks.co.uk/_pdf/757.pdf
staat tussenafstand 70cm of groter aanhouden voor de balken + vooral zoeken naar de stilste plaats voor de balken zelf.

Vroeger (met Passat Break of Superb Break) plaatste ik mijn lange skibox altijd zo ver mogelijk naar achteren, zodat de koffer nog volledig open ging. Op die manier kreeg ik de minste overhang over de voorruit = minder oppervlakte waar de rijwind door de voorruit tegen de onderkant van de skibox aangedrukt wordt.

*bericht bewerkt door Vivace op 15 feb 2019 16:28

Glide on!

550 liter 😳😳. Gaat je hele schoonfamilie mee?

550 liter 😳😳. Gaat je hele schoonfamilie mee?

DrPhil op 15 feb 2019 16:18

Ik heb alvast opa gebeld! Twee boterkoeken dus!

550 liter 😳😳. Gaat je hele schoonfamilie mee?

DrPhil op 15 feb 2019 16:18

Ik heb alvast opa gebeld! Twee boterkoeken dus!

Erik12 op 15 feb 2019 18:39

Oeps en oma dan?
https://youtu.be/Z_1XMInrkKc

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

550 liter 😳😳. Gaat je hele schoonfamilie mee?

DrPhil op 15 feb 2019 16:18

Ik heb alvast opa gebeld! Twee boterkoeken dus!

Erik12 op 15 feb 2019 18:39

Oeps en oma dan?
https://youtu.be/Z_1XMInrkKc

iSKI op 15 feb 2019 20:36

Daar wordt al vanaf de tweede zin van de eerste post naar verwezen hoor ;)

Annoying skiers since 2003

Ik zou in elk geval even een stukje snelweg pakken na het monteren, om te checken of het goed 'klinkt'. Soms begon 'ie bij ons al bij 100 km/u te fluiten, terwijl bij een paar cm verschil dat pas bij 130 is. En maak foto's van de situatie, zodat je een volgende keer'm precies hetzelfde kunt monteren.

Plaats een reactie