Jack Wolfskin of Hestra?

Ook ik behoor tot de mensen die snel last hebben van koude handen/vingers. Daarom ben ik voor het skiën op zoek naar nieuwe, vooral warme, wanten. In diverse topics op dit forum lees ik jubelende verhalen over de Hestra handschoenen. Daarbij is mijn oog gevallen op https://www.rene-vos.nl/winter/hestra/alpine-pro/hestra-army… , volgens de Hestra website één van de warmste handschoenen in de collectie, die ook heel goed in de test op het materiaal forum scoorde.
Een stuk goedkoper zijn de donzen https://www.bever.nl/p/jack-wolfskin-want-texapore-down-xt-G… , die heel goed uit een test van Oppad.nl komen. Ik heb wel vertrouwen in het merk maar ik vind echter geen ervaringen met deze want.
De “testwinnaar” https://www.wintersport.nl/materiaal/handschoenen/beste-hand… heb ik in mijn maat (9/L) niet in een Nederlandse (web)winkel kunnen vinden. Is deze want niet heel log voor skiën?

Kan iemand iets toevoegen als hulp bij de keuze? Bij voorbaat dank.

Wat houdt je tegen zelf een keus te maken? Beide handschoenen lijken mij uitstekend geschikt voor mensen die snel last hebben van koude vingers/handen. Ik neem aan dat je ook nog de beschikking hebt over losse (merino wol?) onderhandschoenen als extra maatregel? Als het (flinke) prijsverschil doorslaggevend is denk ik dat de Jack Wolfskin geen slechte keus is.

Ik heb zelf geen kouwelijke handen en ben heel tevreden met de Hestra Army Leather 5 vinger handschoen, zeker ook qua warmte meer dan tevreden. Alleen het leer vergt wel onderhoud en dat geldt dus ook voor de Hestra want versie.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik ken de Jack Wolfskins niet maar ze lijken op de afbeelding afgaand minder slijtvast.
Via Duistland zijn de Hestra’s een stuk goedkoper (minder duur) te bestellen.
Mijn vrouw heeft ze toevallig afgelopen week besteld.
https://www.amazon.de/Hestra-Henrik-Ski-Handschuh-Leder-3061…

U only live ones

Ik ben een enorme koukleum en heb echt heel veel wanten geprobeerd. Uiteindelijk Hestra Army leather heli ski wanten gekocht en daar de afgelopen 6-7 jaar nooit meer koude handen in gehad. Wel nieuwe binnenwant gekocht vorig jaar, wordt bijna ieder weekend gebruikt. Onder -15 met extra dunne wollen handschoen.

Ik heb een paar reserves die erg op de JW lijken, mega donswanten van Reusch die in de want wel “vingers” heeft. Zitten heerlijk maar zijn echt veel sneller nat (buiten van sneeuw, binnen van zweet), en drogen stukken langszamer. Zie dat de zowel Hestras als JW wanten die je oog hebt geen losse binnenwant heeft, zou overwegen om daar wél voor te kiezen.

Ik heb de Hestra Army extreme wanten. Geweldig warm. Ik krijg er zelfs weer warne handen in als ze verkleumd zijn (omdat ik iets zonder wanten moest doen, zoals de binding vol sneeuw verstellen). Absolute aanrader.

Bedankt voor de reacties.
@DeiNorge: Volgens mij hebben de Hestra's wel een losse binnenwant. Misschien kan @DrPhil dit bevestigen.

Kan je ook de black daimond Guide adviseren
Op wepowder staat een mooi vergelijk tussen de BD en Hestra's

Hestra is zo'n beetje de referentie als het op de handschoenen aankomt. Ikzelf heb er ook een paar. Nog geen seconde kou in gehad.

@No4951 Bij de produktomschrijving van die Hestra staat «De vaste bembergfleece voering…»…

Heb ook die Black Diamonds Guide gehad. Niet warm genoeg, ook niet met extra handschoentje.

@DeiNorge: Daar heb je gelijk in. Op de Hestra website lees ik echter: Can be combined with other liners. [https://hestragloves.com/sport/en/gloves/alpine-pro/35161-ar…](https://hestragloves.com/sport/en/gloves/alpine-pro/35161-army-leather-extreme/100020/ @DrPhil zou het zeker moeten weten.

De mijne hebben een uitneembare liner. Ik meen alle Hestra Army’s, behalve de Goretex. En ik meen me te herinneren dat sommige oudere modellen (2016?) een vaste liner hadden.

Ja dat klopt. Ik heb een paar Goretex Hestra’s van 10 jaar geleden of zo met een vaste liner. Ik heb gekeken naar nieuwe (€ 170) maar ik ga nu een nieuwe liner kopen (€ 25,00) en heb gevraagd bij een naaiatelier wat het kost om deze te vervangen. Ik geloofde mijn oren niet. € 10. De buitenkant is nog perfect dus voor €35 euro ben ik weer voor jaren klaar. 😀
Dus ik zou Hestra kopen. Geweldige handschoenen en wanten. Alleen al voor de handcuffs zou ik ze kopen.

Hestra met Goretex hebben inderdaad een vaste liner. Verder zul je de Hestra handschoenen goed moeten onderhouden willen ze lang mee gaan.
Overigens heb je van de merken Dakine en The North Face ook uitstekende handschoenen/wanten, met Goretex en uitneembare liner. Of eentje kopen met verwarming? Is op dit forum een uitgebreid topic over. Succes!

Wat de maat van de wanten betreft. Ik had maat 9 gekocht. Daarin voelde ik met mijn vingers toch wel duidelijk de rand. Iik wilde ze niet te klein hebben, omdat ik dacht ze dan minder warm zouden zijn. Dus toch maar geruild voor de 10. Die zijn achteraf wel een tikkie groot. Met skiën gaat het prima, maar het zijn wel kolenschoppen aan je handen. Achteraf had ik ook de 9 kunnen houden om twee redenen: 1. de wanten zakken een beetje af, waardoor je vingers niet meer de rand raken 2. Je kunt je vingers opkrullen in je handpalm, waardoor je minder ruimte nodig hebt én je vingers extra warm blijven.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 feb 2019 01:49

Ik denk dat ik voor de Hestra's ga kiezen, daar zal ik me waarschijnlijk geen buil aan vallen. Met mijn maten - omvang 22cm en lengte 18cm - is maat 9 de veilige keus, toch?

Nogmaals mijn dank voor de reacties.

Op de Hestra site kun je de maat bepalen en die klopt goed (voor de wanten althans). Ik had volgens die meting ook 9. Dat was dus achteraf prima. Hoewel de 10’s me ook goed zitten, zijn dat zoals gezegd wel kolenschoppen om te zien. Laat je in eerste instantie niet afschrikken omdat je vingers de voorkant raken. Zoals gezegd is dat in de praktijk niet zo.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 feb 2019 12:18

de extreme mitt heeft geen Goretex en is verreweg de warmste. Liner is los te halen en vervangbaar.

Alleen als je heel erg last van zweethanden hebt dan is de gewone beter. iets minder warm maar iets beter qua ademend vermogen.

overigens is mijn ervaring dat dunne merino binnenhandschoentjes niet meer warmte opleveren. Juist het aan elkaar kunnen warmen van de vingers helpt.

Plaats een reactie