Keuze tussen twee skischoenen

Afgelopen tijd bij meerdere skiwinkels geweest voor nieuwe skischoenen en ik twijfel momenteel tussen twee schoenen; qua pasvorm merk ik weinig verschil.

Ik heb vrij smalle voeten, ben 70 kilo en heb ski sinds mijn negende ieder jaar een a twee weken (ongeveer 20 weken geskied tot dusver). Ik ski voornamelijk op de piste.

De schoenen waar ik tussen twijfel:

Salomon Impact 100 CS

null

Lange RX 100

null

Heeft iemand ervaring met één van beide schoenen of een voorkeur voor één van beide merken? Met name Lange ken ik niet echt, in de winkel werd mij verteld dat deze schoenen bij uitstek geschikt zijn voor smalle voeten. Klopt dit?

Heb geen ervaring met 1 van beide schoenen, maar als je zelf geen verschil merkt dan zou ik altijd voor de rode gaan. :)

Ik heb in het verleden ook pasvorm problemen gehad en verschillende merken getest (op huur basis) de eerste keer dat ik problemen had heb ik gekozen voor een Salomonschoen en alles was opgelost.Nadat deze schoen door skiprogress en de daarbij horende flex moest vervangen worden probeerde ik weer verschillende merken skischoenen en toch kwam ik weer bij Salomonschoenen uit. Voor mij hebben deze schoenen de beste pasvorm en het meeste comfort,dus ik zou kiezen voor de rode Salomonschoen.

niet roetsjen maar skieen

Als ze beide goed zitten, zou ik de goedkoopste nemen.

Kwaliteit is bij beide goed.

ik heb de Salomons en die vind ik echt super fijn, voordeel er aan is ook dat ze een hele hoop er aan kunnen customizen mocht dat nodig zijn. weet niet of dat met die van Lange ook kan. maar als je toch geen verschil voelt zou ik inderdaad de goedkoopste nemen!

Ook ik ben iemand die ontzettend moeilijke voeten heeft. Heb heel goed gekeken naar welke schoen demeeste problemen zou kunnen oplossen. Uiteindelijk gekozen voor de Salomon impact 110CS. Heb ze echter nog niet kunnen testen, dat ga ik dit weekend doen tijdens een 3-daagse skitrip in frankrijk. Zal daarna wel aan kunnen geven of ze zo goed zijn als dat ik vooraf verwacht had. De schoenen zijn mij aangemeten door Norbert Maier rotterdam (aanrader!)

''Powder to the people''

Dank allen! Ben benieuwd naar je bevindingen Reinier!

Zou het Custom Shell-principe van Salomon nog mee moeten wegen bij mijn overwegingen, m.a.w. is dit echt een concrete toevoeging?

Ik heb zelf moeilijke voeten. Uiteindelijk had ik bij twee winkels schoenen gevonden die beide prima zaten en beiden goed waren. Om de keuze te kunnen maken heb ik één van de twee schoenen mee mogen nemen naar de andere winkel en beide schoenen gelijktijdig kunnen aanpassen. Daarna was de keuze snel gemaakt, want je voelt altijd wel verschil.
Enfin, dus dit zou een optie zijn als het twee verschillende winkels zijn… Succes.

Dank allen! Ben benieuwd naar je bevindingen Reinier!

Zou het Custom Shell-principe van Salomon nog mee moeten wegen bij mijn overwegingen, m.a.w. is dit echt een concrete toevoeging?

Melle op 11 jan. 2012 23:20

Waarschijnlijk niet… het sowieso vooral marketing en als de andere schoen ook goed zit maakt het al helemaal niks meer uit.

Ik heb de Salomon Instinct 90CS, lijkt heel erg op deze Salomons (alleen vrouwenschoen). Voor mij is het echt een openbaring geweest! Zo direct contact met de ski, ik schrok ervan hoe subtiel de schoen is! Ik heb vrij smalle voeten en deze raceschoenen zijn wat smaller (leest 98). En de binnenschoen vind ik echt top. Wel heb ik aan één voet laten customshellen, maar dat was uit pure luxe (kon gratis) en was ongeveer 1 mm. Maar toch inderdaad lekker dat het kan, mocht het nodig zijn.

Lange is ook een heel erg goed merk, misschien kan je op de websites de specificaties bekijken (leest, type binnenschoen? enz.) en als je naar de onderkant van een skischoen kijkt, zie je ook dat Salomon t.o.v. andere merken (bij Lange weet ik niet, maar bij Atomic, Head e.d.) vanaf de hiel eerder breed wordt en weer smaller naar de tenen toe.

Maar uiteindelijk gaat het om hoe het voelt, wat een luxe dat beide schoenen zo goed aanvoelen! Succes.

Serfaus

Het klopt dat Lange inderdaad van origine voor de smalle voet geschikt is (schijnt 'race’merk van Rossignol te zijn, of iets in die trant). Dat is ook de reden dat ik niet eens hoef na te denken over welk merk skischoenen ik moet zoeken (de rest zit vaak als een pantoffel).

Wel is het zo dat de verkoper mij wist te melden dat Lange een andere weg was ingeslagen qua pasvorm (en hij dat niet zo slim vond). Of de schoenen van het nieuwe type nog steeds voor de smalle voet is, weet ik daarom niet.

Let it snow!

Heb zelf een Salomon schoen die er veel op lijkt, voorloper ervan volgens mij.
Bevalt zeer goed! Daarnaast nog goede zooltjes erin die ook nog eens een wereld van verschil maken! Zeker een aanrader!

Is het al bijna januari?

Update: net beide schoenen gepast tegelijkertijd. Linkervoet de Lange RX 100 maat 28 en rechtervoet de Salomon Impact 100 CS maat 28.5 (alleen ingekocht per 0.5 door de winkel waardoor maat 28 ontbreekt maar verkoper vertelde mij dat buitenschoen bij 28.0 en 28.5 hetzelfde is en dat binnenschoen maat 28.5 de perfecte maat was.

Op het moment dat ik ze beide aanhad was mijn ervaring dat de Lange schoenen aan de voorkant van mijn voet beter aansloten dan de Salomon schoenen.
Ik had bij mijn kuiten echter veel ruimte over bij de Lange schoen en ook kon ik de hiel vrij gemakkelijk bewegen in vergelijking met de Salomon schoen. Derhalve neigt mijn voorkeur nu wat meer naar de Salomon schoen.

Overigens heb ik ook de Salomon Quest 10 gepast, goede pasvorm dus nu lijkt de keuze te gaan tussen de Salomon Impact 100 CS en de Salomon Quest 10.

null

null

Wellicht dat ik nog een kijkje ga wagen bij MKI Skiservice in Bilthoven, goede verhalen over gehoord en wellicht dat ze voor mij met hun expertise de beslissing net wat makkelijker maken.

Ik heb 2 weken geleden de impact 100CS gekocht, waarom? Mijn vorige schoenen (2e hands overgenomen van mijn oom) waren o0k Salomons en die zaten me erg goed. Dat waren Equippe schoenen dus ik was al vanaf het begin van lessen gewend aan een stijve schoen (nooit geweten).

Ik kwam erachter toen ik nieuwe ging kopen en die andere schoenen zo slap voelden. Toen vroeg de verkoper of ik mijn oude mee kon nemen dat verklaarde wel het e.a. Ik heb diverse merken geprobeerd in de winkel Atomic, Technica, Rossignol, Head en Salomon en uiteindelijk toch voor de Salomon’s gekozen. Ook nog de quest aangehad maar die voelde net als de rest wat softer.

De schoenen kunnen zowel de binnen laars als de buitenschaal "custom" gemaakt worden. Heb ze gister avond een uur getest op de rollenbank. En ze zaten als vanouds prima! En een lekker direct gevoel.

Ow en ik heb de grijze gekocht!

Ow ik ski nu zo’n jaar of 8 1 a 2 weken per jaar.

Seriously snow addicted family!

@ Jeffrey:

Is Custom Shell in principe een service van de winkel, of moet je dit ergens anders laten doen? Mij werd vanochtend verteld dat Custom Shell er niet voor zorgt dat de schoen als het ware smaller wordt gemaakt, de schoen kan slechts breder worden gemaakt.

Heb geen ervaring met 1 van beide schoenen, maar als je zelf geen verschil merkt dan zou ik altijd voor de rode gaan. :)

Tieme op 11 jan. 2012 18:51

Jij rijdt zeker motor!? :-)
De rode is sneller! (veelgehoorde uitspraak op bekend motor-forum…)

@ Jeffrey:

Is Custom Shell in principe een service van de winkel, of moet je dit ergens anders laten doen? Mij werd vanochtend verteld dat Custom Shell er niet voor zorgt dat de schoen als het ware smaller wordt gemaakt, de schoen kan slechts breder worden gemaakt.

Melle op 12 jan. 2012 14:21

Schoenen worden inderdaad niet smaller. Heb mezelf er in verdiept dit jaar, omdat ik zelf een lange smalle voet heb. Heb dit jaar de fisher progressor 120 gekocht. Avondje Zoetermeer was heerlijk erop.

Weet dat fisher dit jaar begonnen is met de vaccuum boot serie. Di kunnen idd wel smaller gemaakt worden. Echter i het systeem volgens mij nog niet in nederland. Tevens vertelde een paar shops mij dat je beter paar jaar daarmee kan wachten zodat de kinderziektes uit het systeem zijn. Tevens hoge aanschaf voor shops om alle apparatuur aan te schaffen om de schoenen te vormen

Fischer VAcuum fit kun je op dit moment in 4 winkels in NL kopen. Norbert Maier in Rotterdam is er daar 1 van. enige nadeel is natuurlijk wel dat ze vrij prijzig zijn, aan de andere kant is bezuinigen op schoenen vaak een slecht plan.

@ Steffen LoL klopt maar zwarte zijn het snelst (©M.F)

Custom shell werd bij mij door de winkel gedaan. Kleiner gaan ze niet worden. Dat is vrij logisch je hebt een hoeveelheid materiaal dat verwarm je en koel je af. Daarmee kun je (enigzins) de vorm veranderen. Minder kan het niet worden en dus niet kleiner. Wat ik wel merkte is dat ze beter gingen zitten. Ik zeg het niet snel wat het leek me echt een marketing stunt en dat is het ook totop zeker hoogte. De verkoper melde nog fijntje ja dat verwarmen van de buietnschaal kan maar 1 keer, wat natuurlijk onzin is.

Maar ze zitten als een huis!

Seriously snow addicted family!

Update:

De keuze is gevallen op de Nordica Fire Arrow 4, ze zaten in vergelijking met de Salomon Impact 100 CS net wat beter. Dat wordt lekker knallen volgend jaar!

null

@ Melle jij bent vandaag nog ergens gaan passen, dat kan niet anders!

Bezoekje aan mk in Bilthoven gebracht toevallig?

Let it snow, let snow, let it snow!

Nee was vrijdag nog even langs geweest bij Frantzen, toen keuze gemaakt. Was vandaag wat te brak, vandaar ook ‘volgend jaar’ waar ik uiteraard volgende maand bedoelde. :-)

johnny uit belgie in december in belgie atomic hawk 90 gekocht na vroeger rossignol 4 jaar gehad en daarna 9jaar salomon customairfit na de jaren een beetje veel versleten na 25 skivakantie gedaan te hebben.ik zit nu in italie in madonna di campiglio en na twee dagen zeer pijn aan mijn enkels met mijn atomics hawk 90 ben ik onmiddelijk naar de winkel geweest er een paar salomon 100 cs gekocht manlief wat een lukseschoen nooit koop ik nog iets anders dan salomon schoenen

Het klopt dat Lange inderdaad van origine voor de smalle voet geschikt is (schijnt 'race’merk van Rossignol te zijn, of iets in die trant). Dat is ook de reden dat ik niet eens hoef na te denken over welk merk skischoenen ik moet zoeken (de rest zit vaak als een pantoffel).
Wel is het zo dat de verkoper mij wist te melden dat Lange een andere weg was ingeslagen qua pasvorm (en hij dat niet zo slim vond). Of de schoenen van het nieuwe type nog steeds voor de smalle voet is, weet ik daarom niet.

Gerwin op 12 jan. 2012 10:52

Lange voert nu bij heel wat modellen 2 breedte maten: de low volume van 97mm afgeleid van de raceschoenen en de standaard 100mm. Ik het met smalle voeten de LV versie en die zitten goed. Met smalle voeten zou ik nooit salomon schoenen aanraden. Die zitten nl in de winkel altijd goed maar na hard skien vervormen de binnenschoenen nogal en kom je erachter dat de buitenschaal te wijd is. Ik heb zelf de Quest een dag geskied en die skieden heel fijn: de tweede dag werden ze al te wijd. Er zijn overigens uitzonderingen want ook Salomon heeft race leesten.

Goed passen is vaak ook met de blote voet in de kale buitenschaal om de totale ruimte te kunnen bepalen. Als een schoen goed zit niet de extra stap zetten en ze gaan verwarmen je loopt dan het risico dat ze ergens te groot worden. Verwarmen doe je als je een klein beetje last krijgt. Krijg je meer last dan is een serieuzere aanpassing nodig. Veel zaken kunnen dit en frezen of deuken een schoen uit of plaatsen inserts aan de buitenkant van de binnenschoen. Vaak om een betere hielfixatie te krijgen of om een voorvoet in het midden wat steviger te laten zitten als je last hebt van een halux falgus (oude wijventeen, knokkel naast je grote teen).

Tip voor mensen met smalle voeten (en kuiten): Nordica Patron (voorheen Girish/Enforcer). 98mm low volume leest en gebaseerd op de dobermann wc shell. Strakste schoen die ik kon vinden (race boots met geveterde binnenschoentjes uitgezonderd)

Ik heb ook altijd veel moeite met het vinden van passende skischoenen. Nu heb ik skischoenen van Lange gekocht, de Low Volume serie. Deze hebben een leest van 97 mm. De schoen is duidelijk smaller dan andere schoenen, vooral de voorvoet. Flex is 80.
Ik heb ook Fischer Vacuum My Style 9 geprobeerd. Deze lijken ook echt een duidelijk smallere leest te hebben, maar de shell blijft wel ruimer dan die van Lange LV. De schacht kan wel geheel aangepast worden aan je enkel en onderbeen.

Plaats een reactie