Atomic redder s9 of?

Hoi,
Ik ben op zoek naar nieuwe skies, maar ik zie door het bos de bomen niet meer.
Ik heb afgelopen vakantie deelgenomen aan de initiator cursus maar ik had niet de juiste skies voor mijn niveau (atomic Dubbeldecker). Dus ben ik op zoek naar skies die meer aansluiten bij mijn niveau en die ik kan gebruiken om les te geven, maar zeker ook om zelf mee te skiën.
Ik had nu de atomic redster s9 op het oog. Maar enkel omdat dit mij verkocht werd door winkeluitbater.
Mijn niveau: een ervaren zelfaangeleerde skiër. Dus er zitten nog wel wat foutjes is maar die moeten er nog uit. Ga graag de berg sportief af maar ben niet geïnteresseerd in off piste of de echte slalomparcours.
Wie kan me misschien wat tips geven. Ik ben 172cm groot en weeg rond de 62kg.
Bedankt alvast.

Fischer progressor F19, Dynastar speedzone 10ti / 12ti denk ik dan aan.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 16 feb 2019 17:50

Ik zou ook denken aan de Stöckli Laser AX of de Atomic Redster G9. De Stöckli is nagenoeg een all mountain ski met GS eigenschappen. De Atomic is de consumenten versie van de reuzenslalom ski. Ik vind zelf een reuzenslalom ski meer allround en meer geschikt om les te geven (wel afhankelijk van het niveau waarop). Ik hoor ook goede verhalen over de Völkl Racetiger GS op dit forum, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Voor de lengte … daar gaan we weer, zou ik adviseren tussen de 175 en 185. Gezien de discussies hier zal je veelal het advies 170 krijgen. Dit zal echt een persoonlijke keuze moeten zijn.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Is de redder de mannelijke versie van de redster?

Ja, ik zag het ook net, ik denk dat het forum antifeministisch is.
Als ik het goed begrijp raden jullie de atomic redster s9 af? Ik ga sowieso ook eens kijken voor de G9 dan.

Eerlijk gezegd denk ik dat de S9 of de G9 een stapje te hoog is.
Ik sluit me bij Sjaak aan. Daar zou ik eventueel nog de Nordica Spitfire Pro of de Head Supershape iSpeed aan toe willen voegen, beiden op lichaamslengte.

Eerlijk gezegd denk ik dat de S9 of de G9 een stapje te hoog is.
Ik sluit me bij Sjaak aan. Daar zou [quote]Eerlijk gezegd denk ik dat de S9 of de G9 een stapje te hoog is.
Ik sluit me bij Sjaak aan. Daar zou ik eventueel nog de Nordica Spitfire Pro of de Head Supershape iSpeed aan toe willen voegen, beiden op lichaamslengte.

Bennie op 16 feb 2019 21:00

Goede suggestie, de Head Supershape iSpeed… niet aan gedacht en net iets toegankelijker dan de Atomic G9

*bericht bewerkt door dokteruk op 16 feb 2019 21:06

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Je wil vooral een ski die zich goed laat slippen, waarvan je het niet erg vindt dat je leerlingen er met hun eigen ski's eens over denderen, en waarmee je op een vrij momentje lekker kan knallen.

De F19 voldoet zeker aan al die criteria. Met de andere ski's heb ik persoonlijk geen ervaring.

Lengte: lang genoeg, maar niet overdreven: als je met leerlingen op stap bent ga je met die dingen moeten kunnen manoeuvreren (stappen, keren, …). Tussen de 170 en 175 vind ik voor zo'n situatie voldoende lang.

Bedankt voor alle geïnformeerde reacties. Ik ben al serieus op zoek gegaan en ben erachter dat ik best de skies eens uit ga uitproberen die hier voorgesteld worden.
Nu zei iemand me dat de volkl Racetiger SL ook een optie zou zijn. Wat denken jullie hiervan en welke lengte zou voor mij passen?

Ik zou zelf voor een ski met langere radius gaan dan een slalom ski.

Veelzijdiger, met een GS ski (consumenten versie) kun je zowel lange als gesneden korte bochten skien, op een SL zijn gesneden lange bochten niet mogelijk.
Daarnaast ook eventueel in de neuschnee zijn GSskis beter te hanteren dan SLskis.

Daarnaast, als je ook in je vrije tijd op de skis wilt skien, waarom een "zenuwachtige" slalom ski die het liefste bochten wil maken?

Waarom waren die Doubledecks niet geschikt?

Laat die Racetigers voor wat ze zijn en pak de eerdergenoemde Dynastars, die Head, eventueel de Fischer F19 of de Salomon S/Max S10

Een kleine aanvulling: Die Atomic G9 en Volkl Racetiger GS (mogelijk is de Volkl nog wat harder) zijn best pittige ski's. Ik heb je niet zien skieen dus je zal zelf moeten kijken of deze wel bij jouw niveau horen.

Wat me erg doet twijfelen is dat je aangeeft dat de Atomic Doubledeck niet bij jou niveau past. Dit zijn namelijk ski's die in de dezelfde range zitten als de G9 en Racetiger. In dat geval zou ik eerder voor een Head Supeshape iSpeed of Stockli Laser AX gaan.

*bericht bewerkt door dokteruk op 18 feb 2019 12:54

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Jullie stellen natuurlijk veel vragen die ik mezelf ook stel. De grote bochten kan ik zonder problemen maken, maar bij de kleine bochten kwam ik kracht (techniek) te kort om de skies volledig gedurende langere tijd onder controle te houden. Nu ben ik me wel volop aan het bijscholen om toch een hoger niveau te halen.
Het is ook niet de bedoeling om elk jaar nieuwe latten te kopen natuurlijk.
Ik ben zelf een zeer sportief persoon en hou van uitdagingen. Ik ben een tijdje overgeschakeld op snowboarden maar nu toch terug naar het skiën gegaan. Ik zou dus toch graag een redelijk krachtige ski willen hebben. Maar ik moet natuurlijk eerst zorgen dat ik die korte bochten volledig onder controle krijg. Ik hou ook eerder van kortere bochten dan heel grote bochten en snelheid.
Op dit moment is de F19 zeker een grote kanshebber, maar toch heb ik schrik dat deze ski me te weinig 'power' gaat geven. Ik vind de atomic op dit moment een hele toffe ski, maar dat is natuurlijk continu werken en zwaar om mee rond te zeulen.

Een wat lichtere ski met rebound flink uitlaten kost ook genoeg energie, en daar valt ook genoeg uit te halen. In dat geval is de Supershape iSpeed in 170 wel een match. Moet ook een beetje op gewerkt worden, maar straft bij lange na niet zo af als de Doubledecks, en heeft meer rebound dan de F19.
De Dynastar Speedzone 12 laat zich nog gemakkelijker skiën, maar geeft ook wat terug als je er wat in stopt. De Fischer heeft de meest vlakke loopcultuur van de 3, zonder slap genoemd te kunnen worden.

Aangaande je eerdere uitspraak een zelf aangeleerde skiër te zijn vermoed ik her en der technische foutjes. Beter worden gaat prettiger op een vergevingsgezinde ski die desondanks serieus genoeg is. Vandaar de adviezen van Sjaak, de Britse dokter en mij.

De G9 en de Völkl Racetiger GS van vorig jaar of eerder zijn een stuk minder pittig dan de Doubledecks of de Stöckli AX. Die zitten echt aan de stijve kant van het spectrum; de G9, Völkl Racetiger van vorig jaar, Elan GSX, K2 Speed Charger zijn echt heel vriendelijk en ook op lage snelheid in alles prima te skiën.

Ik zou voor de Smax Blast gaan. Of evt de 12.

Mijn Racetiger GS Pro van vorig seizoen is niet zo stijf dan men zegt… niet gebroken wel compleet ontzet na 6 dagen skien en een keertje vallen…

null

Dat is nou rocker.

Plaats een reactie