Verschil Peak Performance Teton vs Tour hardshell jas

Beste forumleden,

Aangezien mijn gevoerde skijas wat te warm is voor mij, ben ik enkele hardshells aan het bekijken.
In mijn zoektocht kwam ik bij de Peak Performance Teton en Tour terecht. Beiden hebben een GoreTex-membraan. Als ik de vergelijkingstool toepas op de site van PP dan merk ik dat beide jassen hetzelfde scoren op gebied van waterproofness en breathability in %. Waterkolom is voor beiden 28.000, echter heeft de Tour een RET van <3,5 en de Teton <9. De Teton heeft een Recco-systeem en bestaat uit 76% Polyamide en 24% EPTFE. De Tour is 100% Polyamide.

Als ik nu beide prijzen ga vergelijken kost de Tour 450 euro en de Teton 600 euro. Dit vind ik opmerkelijk. De Tour heeft toch een beter ademend vermogen, waarom dan toch een stuk goedkoper zijn dan de Teton? Mis ik misschien ergens een detail wat de meerwaarde verklaart van de Teton t.o.v. de Tour?

Teton: https://www.peakperformance.com/be/en/ski-jackets/men%27s-go…
Tour: https://www.peakperformance.com/be/en/ski-jackets/men%27s-go…

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door Crocky op 16 feb 2019 23:10

Kijk eens naar verticalmountain.com Is een onderdeel van rossignol. Heeft erg goede en zeer ademende hardshells voor een veel lagere prijs.

Ps als je doorverwezen wordt baar de rossignol site moet je een andere browser gebruiken

From a galaxy far far away.............

De Tour is Goretex Active, de Teton is “regular” Goretex. Active is (meestal) dunnere stof=veel kwetsbaarder.
Active kan ook nog 2 laags zijn ipv 3 laags, maar volgens de site is het in dit geval 3 laags.
Als voorbeeld: Goretex racefietsjacks zijn vrijwel altijd Active Shell, dat zijn hele dunne jekkies.
Vandaar het prijsverschil.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 feb 2019 23:23

Kijk eens naar verticalmountain.com Is een onderdeel van rossignol. Heeft erg goede en zeer ademende hardshells voor een veel lagere prijs.

Ps als je doorverwezen wordt baar de rossignol site moet je een andere browser gebruiken

Yahoo op 16 feb 2019 23:18

Bedankt voor de tip.
Beide jassen staan nu sterk in promotie. De volle prijs zou ik er zelf NOOIT voor over hebben hoor :).

Zelf slechte ervaringen met gore tex active maar véél goede ervaringen met regular en gore tex pro.

Ik heb zowel een Peak Performance Tour (Goretex Active) als een Peak Performance Heli Alpine (Goretex Pro). De Tour is echt een stuk dunner, maar ook veel kwetsbaarder. Ik verwacht dat de Teton vergelijkbaar is met de Heli Alpine. Ik fiets het hele jaar door in de Tour, de andere is veel te warm (ook in de winter op de fiets). Bij het skiën doe ik bij kouder weer een donsjack onder de Tour, tot -10 is dat dan heel goed te doen. Als het echt koud is doe ik de Goretex Pro aan. Ook daar moet dan echt een donsjack onder. Bij temperaturen zoals deze week in de Alpen is alleen een hardshell ook lekker skiën (de pro is dan wel een stuk warmer, de Tour zonder donsjack heb ik nooit geprobeerd op wintersport), mits je het niet snel koud krijgt. Als je eenmaal warm bent, blijf je dat ook goed in de Pro. Ik heb ze beiden gekocht in de aanbieding, dan is de prijs nog te doen…

Relax, if you can...

Alvast allen bedankt voor de snelle en nuttige reacties!

Zelf slechte ervaringen met gore tex active maar véél goede ervaringen met regular en gore tex pro.

LuukOudshoorn op 16 feb 2019 23:47

Kan je dit even verder verduidelijken a.u.b.?

Zelf slechte ervaringen met gore tex active maar véél goede ervaringen met regular en gore tex pro.

LuukOudshoorn op 16 feb 2019 23:47

dit. Active gaat voelbaar klam worden, is minder robuust en stiekem niet prettig voor het relatief intensieve skiën,

*bericht bewerkt door sneeuwkabouter op 17 feb 2019 00:57

De Tour is dan ook bedoeld voor tourskien zoals de modelnaam doet vermoeden 🤔

Het heeft overigens niks met meerwaarde te maken, maar eerder met de toepassing. Wat @sneeuwkabouter zegt over zijn ervaringen is niet gelijk de norm.

Kortom, Pro met Active met elkaar vergelijken is iets met appels en peren…

When life gets too complicated.... SKI

Active shell heeft meestal ook een andere snit. Meestal slimfit en vaak ook kort qua lengte. Ook iets om op te letten.

Ook ik heb geen goede ervaring met gore Tex. Ik zweet er ernorm in. Nu blijkt blijkt dat ook te kloppen. Gore Tex gaat pas zweet door laten als het druppels zijn tegen de stof aan. En als de buiten kant van de stof droog is. Dus je moet eerst zeik nat aan de binnenkant worden voordat het werkt. Teven ventileren die jassen vooral via de openingen. Dus wil je perse een gor Tex jas neem er dan een met veel ventilatie gaten. Zelf heb ik een windy jacket van verticale mountain. Deze werkt met Mp+. Gisteren heb ik m in willingen nogmaals goed kunnen testen, want het was erg warm. En ik heb flink gezweet maar de jas bleef droog van binnen.

Qua prijs was het ook gunstig ik heb m voor 139 euro kunnen kopen in de sale. Maar als ik jou prijzen zie is zelfs de normale prijs een prikkie.

Ik werdt overigens op dit voor mij onbekende merk gewezen door de eigenaresse van een winkel in val tho toen ik uitlegde dat ik het gauw warm krijg.

Dit merk is vooral gericht op skitouren. Mp+ wordt ook gebruikt door het merk raidlight. Deze zijn gefocusseerd op trailrunnen. 2 sporten waar warmte huishouding en droog blijven belangrijk zijn.

Dus toen ik in december naar Bali ging heb ik er een regenjack van gekocht. En ik de stromende regen en hoge temperatuur.bleeft mij jas ook droog aan de binnenkant.

Gore Tex heeft gewoon veel in een succesvolle marketing campagne gestopt. En mensen geloven dit. Ook ik was er voorheen in getrapt.

From a galaxy far far away.............

Goretex is niet perse voor het ademd vermogen bedoeld, maar om het water buiten te houden. Ik heb 2 hardshells met Goretex, beide 3 laags, maar in de 1 heb ik het warmer dan de ander. Kijk dus goed naar wat je er mee wilt doen en wat je wensen zijn, dan kun je daar je keus op baseren

Gore Tex heeft gewoon veel in een succesvolle marketing campagne gestopt. En mensen geloven dit. Ook ik was er voorheen in getrapt.

Yahoo op 17 feb 2019 09:23

Je zegt nu eigenlijk dat het niet werkt, maar dat vind ik iets te ongenuanceerd. Ik zweet zelf best wel snel en redelijk veel, maar voor mij werkt het prima.

Ik denk dat ik bijna alle soorten/ varianten waterdichte membranen/ coatings aan mijn lijf heb gehad. Wat ik zelf het prettigst vond, zonder daarbij te roepen of het wel of niet werkt, is Dermizax EV.

Nu heb ik een jas met Goretex Pro en die doet het prima. Wordt wel wat vochtig aan de binnenzijde, maar dat is binnen 10 minuutjes opgedroogd. Voor het toeren gebruik ik meestal een softshell zonder membraan.

When life gets too complicated.... SKI

@Yahoo hoe zit het met de maten? Valt het ruim of juist niet? Interessante prijzen in ieder geval.

Ik heb een maat groter genomen. Er staat ergens een maattabel. Ps de stof is ook veel zachter en fijner. En maakt geen geluid

From a galaxy far far away.............

Oke, zal eens kijken. Ik ben zelf 1.88m, maar niet zo breed. Soms valt dat dan qua lengte van de jas wat vervelend. Een grotere maat wordt dan weer snel te ruim.

Ik ben klein en rond vandaar een maat groter.

En anders stuur je m gewoon weer terug. Bij ekosport verkopen ze dit merk ook

*bericht bewerkt door Yahoo op 17 feb 2019 12:37

From a galaxy far far away.............

Even het doel van de jas voor mij schetsen. In mijn gevoerde jas (20k/20k) heb ik het bij temperaturen boven 0 echt veel te warm. Aangezien we dit jaar nog later op vakantie gaan (midden maart) en in de zonnige Dolomieten, heb ik toch echt wel een ongevoerde jas nodig. Ik ben een gemiddeld snowboarder dus af een toe val ik wel nog eens bij het verleggen van mijn grenzen. Daarom lijkt een jas met een goede waterdichtheid mij wel nodig. Verder board ik voorlopig enkel on-piste aan een normaal tempo.
Na wat zoeken kwam ik op de voorgenoemde jassen van PP terecht. Prijs bedriegt vaak maar een jas van 600 euro moet toch wel beter zijn dan één van bvb. 200 euro of gaat dat voor Peak niet op? De volle prijs heb ik er wel niet voor over, de Teton is nu te vinden met 55% korting.
Is de Teton (of Tour) aan te raden voor mijn profiel of zijn er betere/goedkopere jassen voor mijn gebruiksdoel?

Beter is een relatief begrip. Voor alle Goretex jassen betaal je je blauw. Voor bepaalde merken, zoals Peak, betaal je je extra blauw. Laat ik vooropstellen dat ik Peak een bijzonder fijn merk vind. Het zit erg prettig. Maar. Ik heb een Peak Goretex Paclite jack, inmiddels helemaal versleten. De buitenstof daarvan was niet heel goed, snel verzadigd met regen, zelfs af fabriek. Dus nee, duurder is niet altijd beter. Veel belangrijker dan Goretex vind ik bv de aanwezigheid van pit zips. Daarmee kun je heel goed de ventilatie regelen, zelfs in de stromende regen. Ventilatieritsen aan de voorkant vind ik persoonlijk een ramp: het waait er vol doorheen en regendicht is het natuurlijk ook helemaal niet. Verder is de stofdikte en stofkwaliteit ook erg van belang,
Ik zou trouwens nooit een jas ongepast via internet kopen. Jassen hebben zo verschillende pasvormen, dat zelfs binnen hetzelfde merk nauwelijks is te zeggen hoe hij valt.

Vaak zijn duurder jassen net wat verfijnder qua dragen(snit), afwerking, materialen e.d.
Ik heb bijv een Mammut jasje, heb ik al een jaar of 8 en is nog supermooi.
Maar ik koop ook alleen met korting, 600 euro zou mij ook te duur zijn.

Hét voordeel van Goretex jassen vind ik dat ze volledig winddicht zijn. Dat is voor de mij de belangrijkste reden om ze te kopen (ik heb er heel wat 🤢)
Ik ben een nog grotere fan van windstopper (ook van Gore) omdat dat én winddicht én goed ademend is.

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 feb 2019 13:20

Plaats een reactie