Aankoopadvies niveau 7-

Beste allemaal,

Ik ben 32 jaar, 1.71mtr lang, 72kg, en qua niveau zit ik rond de 7, maar aspecten uit 8 voelen ook goed. Ik heb ongeveer 20 jaar ervaring. In mijn jongere jaren was ik echt gericht op snelheid; met een GPS zo hard mogelijk gaan, achteraf nogal onverantwoord op die ski's.
Nu ben ik wat ouder, inmiddels vader, en daarmee ben ik ook wat behoudender. Mijn vriendin gaat nu ook een paar jaar mee, maar die skiet dus een stuk rustiger. Ik houd van carven op snelheid, veelal op de piste. Wat stukjes poeder naast de piste neem ik ook graag mee, maar de tijd dat ik een uur ging lopen om een maagdelijke afdaling te maken die ligt toch wel achter me. Als ik een ochtendje alleen ga skiën, dan ski ik een stuk sportiever dan als ik met vriendin (en later kind) ga skiën, dat zal meer "sukkelen" zijn.

Ik ski nu nog altijd op de ski's waar ik al jáááren op ski, volgens mij een van de eerste carve-skis, die echt heel flexibel is in vergelijking met de ski's die ik "gevoeld" heb in de winkel. In die zin denk ik dat er heel wat te verbeteren valt. Mijn budget ligt ongeveer rond de € 400,-.

Bij een outdoorwinkel werd mij de Elan Amphibio 14 uit 2017 aangeboden van € 599,- voor € 420,- Hierover lees ik goede verhalen, maar ook veel reacties van mensen die zeggen dat er wellicht aantrekkelijker alternatieven zijn.

Ook lees ik veel over een week testen, of naar de indoor-banen om te testen etc. Ik ben echter niet fanatiek genoeg om af te reizen naar een indoor-baan, en daar een dag te gaan testen. Bovendien ben ik wellicht niet zo'n fijnproever, maar meer het type dat ook élke auto wel lekker vindt rijden. Toch wil ik weloverwogen mijn geld uitgeven, en daarom plaats ik dit bericht.

Voordat ik het advies van de verkoper/adviseur volg, slaap ik rustiger als ik mijn situatie hier ook nog even heb voorgelegd.

Is er iemand die zijn licht over mijn situatie kan laten schijnen?
Ook hoor ik graag welke lengte jullie zouden adviseren.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Ik wil wel een licht over jou situatie laten schijnen 😃
Ten eerste je heb het over "sukkelen"
Niemand hier heeft je gedwongen om een vriendin te nemen.
Ten tweede ALTIJD ski's testen alvorens je ze koopt.Ga niet te veel op tests af.

Met het budget is het vrij simpel denk ik. Fischer Progressor F18 of F19 als je van langere bochten houdt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dank voor je reactie.
Iedereen zal het wel eens hebben meegemaakt dat je met 15 jaar ervaring samen gaan skiën met iemand die nog nooit geskied heeft. Niet iedereen heeft het zelfde niveau. Mijn punt is dat ik in de praktijk in twee scenario's zit die elkaar afwisselen; rustig met familie en andere reisgenoten mee, en soms leef ik me even uit. Sukkelen is wellicht wat negatief uitgedrukt, maar echt tempo maken zit er dan niet in.

Testen zie ik tegenop, aangezien ik wellicht niet zo'n gevoel heb voor de verschillen. Met hulp en advies zoek ik dus ski's waar de kans het grootst van is dat ik er goed mee uit de voeten kan.

Bvd!

F18/19 zijn erg populair hier, vallen nooit tegen geloof ik. Ben zelf voor dit doel ook wel erg van de Rossi hero lt, kun je heerlijk op doortrappen, rustige bochten slippen zonder probleem en ook door Slush en buckels zijn ze goed te handelen.

Edwin van Riel

Toch nog even over het testen ;):

Mij viel juist op dat de verschillen tussen ski’s echt extreem goed merkbaar zijn, en hoe beter je skiet, hoe meer je dat denk ik echt merkt.

Je moet het natuurlijk zelf weten, ik snap prima dat het niet altijd handig of haalbaar is, maar laat alsjeblief ‘ik merk de verschillen toch niet’ los. Dat ga je wel merken ;).

Inhoudelijk kan ik je niet echt verder helpen, de standaard tip (f19) is al gegeven.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het punt met Elan Amphibios…is dat het nogal een love it or hate it ski is. Hate it in mijn geval, heb t meerdere keren geprobeerd 🙈 Terwijl een F19 zo'n ski is waar iedereen mee uit de voeten kan. Een dynastar speedzone 12ti is ook een topper. Kan ook iedereen op weg die een beetje kan skien. Een model van voorgaande jaren is wel te krijgen voor rond de 400 euro.

Fischer the Curv TI is een aanrader, keer wat originelers dan de F18/F19 ;-)

Gigi heeft mij de K2 Ikonic 84TI aangeraden en ik ben er erg blij mee. Kost 399 euro

From a galaxy far far away.............

Beste allemaal, dank voor jullie reacties.

Ik ga de door jullie aangedragen modellen nog eens goed onder de loep nemen, en wellicht neem ik een dezer dagen al een beslissing.

Nogmaals dank.

S/max 10 of 12, of de XDR 80ti. Allemaal te proberen bij Duivesteijn.

@elisabeth. Zeker even niet goed opgelet bij linker en rechter ski.

Hen48

Ik heb ongeveer hetzelfde postuur, misschien een iets betere techniek, maar wel verder dezelfde eisen en wensen. Heb wel een aantal getest en moet eerlijk zeggen dat ik ongeveer de enige was die de Fischer F18 niet geweldig vond, maar nog steeds een prima ski. De Elan GSX had mijn grote voorkeur, maar heb die niet heel veel rustig geskied.

Rossignol Hero LT schijnt redelijk in dezelfde richting te zitten. De Amphibio moet echt je voorkeur hebben ik vond het helemaal niets.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

@elisabeth. Zeker even niet goed opgelet bij linker en rechter ski.

Hulst op 22 feb 2019 15:58

Was het maar waar, ik heb drie keer gecheckt 😣

Is het mogelijk te omschrijven wat dat is met die amphibio's;

  • You hate it or you love it
  • Moet echt je voorkeur hebben

Kan iemand dat onder woorden brengen, of is het niet zo simpel?

De ski krijgt vooral goede reviews als ik het zo lees, maar er heerst evenzoveel scepsis.

Helaas doet het formulier van gigiski het even niet, anders had ik vast nog meer overwegingen

De F18 en F19 staan door jullie hoog op mijn lijstje.
Zoals geschreven past bij mijn voorkeursstijl de F19 wellicht beter, maar ik breng minstens de helft van mijn vakantie door samen met familie en andere reisgenoten die nu eenmaal niet in die categorie vallen. Van snel naar langzaam, van grote bochten naar kleine bochten (kleintjes tussen de knieën zal er ook wel van komen).
Kan ik dan beter voor de F19 gaan, en de nadelen op lage snelheid / korte bochten voor lief nemen, of voor de F18 gaan en de nadelen op hoge snelheid / lange bochten voor lief nemen?

Bvd!

Salomon XDR 80 ti dan heb je van alles wat

met de f19 kun je ook prima langzaam skien hoor.

mijn probleem met de elans: die ski skiet vooral goed vanuit een heel centrale positie met weinig input, dan cruist ie wel door. als ik meer voorwaartse input geef gebeurt er niks, de tip voelt volledig afwezig terwijl ie onder de voet zwaar en log aanvoelt. overigens ben ik wel fan van hun SLX model. het ligt dus niet aan het merk maar specfiek de amphibio lijn (16ti model)

Ik vind dat Amphibio helemaal niet zo heel erg aanwezig in die skis… heb zelf de Elan SLX met Amphibio en in vergelijking met de Head SL RD vind ik niet dat je dat Amphibio merkt, die Head zijn agressiever, maar dat komt meer omdat het een FIS ski is en die Elan niet…

You hate it or you love it wat mij betreft te zwart wit uitgedrukt…

Salomon XDR 80 ti dan heb je van alles wat

rv op 22 feb 2019 20:53

of net niks 😜 zou persoonlijk altijd voor allrounde pisteski kiezen, tenzij je veel laat in het seizoen gaat, dan is een allmountain wel handig.

Ik vind dat Amphibio helemaal niet zo heel erg aanwezig in die skis… heb zelf de Elan SLX met Amphibio en in vergelijking met de Head SL RD vind ik niet dat je dat Amphibio merkt, die Head zijn agressiever, maar dat komt meer omdat het een FIS ski is en die Elan niet…

You hate it or you love it wat mij betreft te zwart wit uitgedrukt…

ieniemienie op 22 feb 2019 21:01

het gaat ook niet om het stukje amphibio in de tip (camber rocker), dat verschil merk ik ook nauwelijks. de amphibio lijn in zn algemeenheid vind ik gewoon niet zo fijn.

Salomon XDR 80 ti dan heb je van alles wat

rv op 22 feb 2019 20:53

of net niks 😜 zou persoonlijk altijd voor allrounde pisteski kiezen, tenzij je veel laat in het seizoen gaat, dan is een allmountain wel handig.

elisabeth101 op 22 feb 2019 21:04

Nú gaan we altijd laat in het seizoen (dit keer 15 maart), maar als de kleine straks leerplichtig is, zal het met name de voorjaarsvakantie worden. De XDR wordt inderdaad niet héél goed beoordeeld, dus ik begrijp je reactie.

Ik moet wellicht gewoon voor veilig gaan, en de F19's aanschaffen. Welke lengte zouden jullie adviseren? Zoals vermeld 1.71m, 72kg. 1.63 of 1.70? Er van uitgaande dat 1.77 en 1.82 afvallen.

15 maart is zo laat nog niet, ik ga eind april nog 😁

F19 gewoon prima en mochten ze echt tegenvallen dan heb je ze hier zo weer verkocht. Beide lengtes kunnen prima. Ik kies zelf voor de kortere want net iets speelser.

De XDR wordt inderdaad niet héél goed beoordeeld, dus ik begrijp je reactie.

Pardon? Hij is testwinnaar bij worldskitest. Hij wordt overal als zeer goed beoordeeld. Behalve door één persoon… Ook een lovende review van @sheila en mezelf.
Tsja, al je niet vërder kijkt dan je neus lang is.
Hij is nota bene te testen bij Duivensteijn.
Veel succes.

@Gertos

I am surprised that going some time to time off-piste (if I understood well) you don't go for a larger ski. They are is a bunch of very good skis able to carve and to be fast on the piste in the 85-90 mm range. With a 400/450 euros target price you can find what you are looking for.

Herve P. Gearscore.nl | Proskilab.co.uk

@Paccos Thanks for your reply. The off-piste skiïng is probably no more than 10% of the time, and this is limited to some "from one piste to the other", no large journeys anymore. I use my old ski's for skiïng, and they are quite narrow too. I think that if I buy more off-piste orïentated ski's, I might experience some disadvantage on the piste. I'm not very eager to improve off-piste skills, but I would like to focus on my on-piste techniques. Fortunatly the F19's are a bit wider than the Amphibio's that I was about to buy.

Ik heb gisteren de F19's besteld in lengte 170cm, dus marginaal korter dan ik zelf ben.

Allen dank voor de adviezen de discussie. Na mijn vakantie laat ik even weten hoe het ging!

Groeten.

Have fun :-)

Herve P. Gearscore.nl | Proskilab.co.uk

Have fun :-)

Herve P. Gearscore.nl | Proskilab.co.uk

@Paccos Thanks for your reply. The off-piste skiïng is probably no more than 10% of the time, and this is limited to some "from one piste to the other", no large journeys anymore. I use my old ski's for skiïng, and they are quite narrow too. I think that if I buy more off-piste orïentated ski's, I might experience some disadvantage on the piste. I'm not very eager to improve off-piste skills, but I would like to focus on my on-piste techniques. Fortunatly the F19's are a bit wider than the Amphibio's that I was about to buy.

Ik heb gisteren de F19's besteld in lengte 170cm, dus marginaal korter dan ik zelf ben.

Allen dank voor de adviezen de discussie. Na mijn vakantie laat ik even weten hoe het ging!

Groeten.

Gertos op 27 feb 2019 19:10

Marginaal korter? 1 cm? ik ben zelf 1.82 m en heb ski's van 165 cm (ongeveer, weet het niet van buiten).
zaaalig!! de tijd van lange ski's is al lang gepasseerd hoor. vroeger had ik er zelf ook van 2 meter, pffft, voor niets goed.
zelf zal ik ook stilaan naar nieuwe ski's moeten uitkijken. mijn oldtimers (Rossignol 9S, slalom racecarver) zijn zo goed als versleten.
tips voor een waardige/gelijkaardige vervanger zijn meer dan welkom

de tijd van lange ski's is al lang gepasseerd hoor.

Goedemorgen, het is intussen 2019.
De tijd van korte ski's is al lang gepasseerd hoor.

Bla, bla, bla.

En toch is er nu weer 'n tendens die neigt naar KORTER dan lichaamslengte, ik alleszins.😜😉😃

Born to run. B.S.

Jullie mogen gerust weten dat ik naast de keuze over wélke ski, ik ook lang heb gekeken naar de lengte ervan. De adviezen liepen wat uiteen, en de tendens wisselt blijkbaar vaak ;-)

Mocht ik na een week skieën de ski's toch te onhandig vinden, dan kan ik met dit type ski wellicht zonder al te veel financiële schade nog wisselen naar korter, of toch de F18, maar ik ga er natuurlijk van uit dat ik hier veel plezier aan ga beleven. Zoals jullie zeiden, one way to find out!

Plaats een reactie