Bizar ongeval

Dit onderwerp gaat over de bestemming Châtel

Als het inderdaad de pierre longue is, sluit deze automatisch. Maar verbaas me wel redelijk dat er blijkbaar niet iets is gezien? Plekken voor kinderen zitten ook aan de kant van het lifthuisje.

Maar verbaas me wel redelijk dat er blijkbaar niet iets is gezien? Plekken voor kinderen zitten ook aan de kant van het lifthuisje.

Tiny-M op 22 feb 2019 13:19

Een paar jaar geleden zelf meegemaakt (volgens mij ook in Châtel, maar ga ervan uit dat dit toeval is): ik wil instappen bij een stoeltjeslift met een lopende band ervoor. Mijn skistok blijft hangen in het deel net voor de lopende band en die pruts ik los. Helaas was het stoeltje al te dichtbij en word ik vol geschept en neem mijn 3 vrienden mee. We worden dus voor het stoeltje op een hoopje gegooid. Omdat ik achterom keek, zag ik de liftbediende in zijn hokje: hij had niets in de gaten en zat de krant te lezen! Pas toen mijn vriendin ging gillen, keek hij op en kwam mopperend in actie.
Ik zal zeker niet zeggen dat dit hier gebeurd is en hoop dat wij toen een uitzonderingssituatie meegemaakt hebben, maar als je urenlang bij de lift zit, kan ik me voorstellen dat je wat minder scherp wordt. Die krant had dan weer niet gehoeven natuurlijk.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Hopelijk komt het helemaal goed met het meisje…

Ben zelf twee jaar geleden nog in Chatél geweest. Er zijn daar nog wat oudere skiliften, die (als je niet uitkijkt) je lelijk in de knel kunnen laten zitten.

XtremeBlitz op 21 feb 2019 22:39

Ik las in een nieuwsbericht dat het om een nieuwe 6 persoons stoeltjeslift ging die in januari in gebruik was genomen.

Eliza op 22 feb 2019 10:01

Aah ok, was ook een aanname dat het een oude lift was.

Ik heb ergens gelezen (weet even de bron niet, was in ieder geval een nieuwssite) dat het meisje waarschijnlijk niet klem heeft gezeten. Ze zat met familieleden in de lift die dachten dat het meisje naar beneden zat te kijken in de lift.
Bij het eindpunt reageerde ze niet. Toen bleek dat ze onwel was geworden en zijn ze gestart met reanimatie.
*Bron: https://www.google.com/amp/s/www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla…

*bericht bewerkt door Eliza op 23 feb 2019 07:10

Nu maar duimen op een goede afloop en dat ze gezond weer op de piste mag terugkeren.

Rock

precies wat je zegt; ze weten het vaak wel, maar wat als ze afgeleid zijn… niet opletten of een onverlaat de beugel al dicht doet/open doet… de verantwoordelijkheid kunnen en mogen ze niet dragen op die leeftijd!

zijn vast kinderloze volwassenen die niet opletten (speculatie van mijn kant)

Nemrah op 22 feb 2019 09:45

Ik hoop dat het meisje goed gaat herstellen. Inmiddels begint duidelijk te worden dat de situatie genuanceerder ligt dan 'niet oplettende' liftgenoten. (Onwel geworden i.p.v. beklemming). Maar de opmerking 'zijn vast kinderloze volwassenen die niet op letten' komt hard binnen bij mij.

Misschien bedoel je het niet zo, maar het feit dat mijn man en ik geen kinderen hebben zorgt er niet voor dat we onzorgvuldig om zouden gaan met zo'n situatie. Ook wij hebben oog voor de veiligheid van andermans kinderen.

sneeuw witje en de 7 bergen

Mensen, oordelen en internet. Het is nooit een goeie combinatie geweest 😉.

@Snowy1970, idd krantlezende liftbediendes kan ik me mateloos aan irriteren. Dan kun je dus net zo goed niet daar zitten. Als dat zou kunnen, waarom zou je dan uberhaupt nog een liftbediende hebben…

Bij blokkerende veiligheidsbeugels kan hij pas boven in het bergstation weer open gaan (zit wel speling in van ongeveer 3 cm). Dus eigenlijk zijn die blokkerende veiligheidsbeugels juist onveilig ;-)

veel volwassenen weten ook niet precies hoe een lift te gebruiken. En hebben dus genoeg aan zich zelf. Vroeger leerde je dat op de les, maar er wordt door volwassenen maar weinig meer lessen genomen. Ze komen toch overal wel naar beneden ( denkt men) en hoe is niet meer belangrijk.

Ben zelf ouder van 2 skiënde kinderen. Maar vraag me wel eens hardop af of we als ouder niet te makkelijk vinden dat kleine kinderen onder toezicht van vreemden in de lift gaan. Ligt de verantwoordelijkheid niet 100% bij de ouders?
Onze kinderen staan we als ze (net) kunnen fietsen toch ook niet alleen op de fiets weg?

De verantwoordelijkheid lig niet bij de ouders.

Ik vertrouw constant op andere mensen. In de trein, het vliegtuig, de bus… Ik vertrouw ook de andere weggebruikers, de dokters, de kok in het hotel, de leerkracht lichamelijke opvoeding op school (zwemles). En op skischool mogen we erop rekenen dat de kinderen op de meest veilige wijze kennismaken met het skiën… en dat is en blijft nog altijd een bijzonder verantwoorde / de meest verantwoorde methode.

Het gevaarlijkste is en blijft de weg van- en naar het skigebied. Zowel België als Nederland haalt per jaar meer dan 600 verkeersdoden. In Frankrijk en ook in Duitsland zijn er jaarlijks ongeveer 3.500 verkeersdoden. Dit maakt voor deze 4 landen tezamen reeds meer dan 8.200 verkeersdoden per jaar. Daar spreken we quasi niet meer over. 14-3-2012 Zwitserland skibusongeval 22 kinderen overleden…

Elk jaar sterven 100 Vlamingen tijdens sporten - De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf06102009_010

Er loopt quasi nooit iets mis met kinderen in de skischool daarom dat er thans nog dergelijke reacties komen.
Even oproepen tot alertheid is OK maar u mag er op rekenen, als u uw kinderen aan de skischool toevertrouwd het risico tot een absoluut minimum beperkt is. Voor 95% van de kinderen is de skischool veiliger dan als u zelf skiles tracht te geven.
99,9% van de skiërs zullen met plezier uw kind veilig meenemen op de lift.

Weet dat alles ok is en geniet van uw vakantie.

Hebben liften met automatische beugelsluiting sensoren die reageren mocht er iets tussen de beugel zitten?

jaapm op 22 feb 2019 10:20

@JaapM Goede vraag! @henri ? @frans ?

Rogier op 22 feb 2019 11:51

Heb het even onderzocht. Ik was ruim een week terug een dag in Portes du Soleil, en aan het bergstation voorbij geskiet, maar de lift zelf niet genomen. Het is een systeem waarbij de beugels niet automatisch sluiten, maar als ze eenmaal gesloten zijn de beugel voor de rest van de rit geblokkeerd is. Eerst in het bergstation wordt de beugel ontgrendeld en kan dan weer geopend worden en/of opent zich dan automatisch.

*bericht bewerkt door Frans op 25 feb 2019 16:48

Los van dit tragische geval of specifieke liftsystemen, toch even meegeven dat 'volwassenen' in een skigebied niet altijd even verantwoordelijk zijn of kunnen zijn, zonder van ikke ikke ikke, kinderloos of niet te spreken. Ikzelf leerde als volwassene skien en werd ook die eerste jaren vaak aangesproken door skischolen aan de lift, wat ik telkens vriendelijk weigerde en uitlegde, af en toe nog met een vervelende reactie of een verwijtende blik van de leraar of omstaanders. Ik kon toch moeilijk met een bordje 'beginner' gaan rondlopen?

Nog vaker werd er zonder boe of ba een kind naast me neergeplant, waarbij ik als beginner enerzijds zelf nog onwennig in de lift zat en anderzijds niet kon inschatten wat het niveau, de ervaring van het kind was of hoe ik al dan niet zou moeten helpen. Gelukkig had ik altijd wel heel ervaren groepsgenoten naast me (of konden we nog snel wisselen) en is er nooit wat gebeurd. Leeftijd zegt trouwens niet alles, mijn toen 16-jarige schoonbroer kon altijd heel goed met de kindjes of beginners zoals ik om.

Verschrikkelijk!

Kinderen uit de klasjes zitten inderdaad zo goed als altijd aan een zijkant omdat de liftmedewerkers ze dan kunnen helpen instappen.

Vandaag trouwens (weer) ervaren dat mensen alleen met zichzelf bezig zijn. Stoeltjeslift en nog niet iedereen zat goed (waaronder ik), beugel wordt meteen naar beneden getrokken en keihard op het hoofd. Gelukkig een helm op maar laten we allemaal wat beter rekening met elkaar houden.

Lisa. op 22 feb 2019 13:02

Hier ook…
Afgelopen weekend een shortski gedaan in Engelberg(Zwitserland), mooi gebied maar dat terzijde, en daar ook een beugel op mijn (behelmde) hoofd gehad. Was zo'n in einzelgänger die alleen maar met zichzelf bezig was. Blik naar boven en nier verder kijken dan zijn neus lang was.

Het meisje zat dus wel degelijk klem, alleen op een andere manier:

https://www.ad.nl/buitenland/nederlands-meisje-6-in-skilift-…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Heel benieuwd hoe de aansprakelijkheidsdiscussie hier afloopt.

@Tiny-M

waarschijnlijk zoals zo dikwijls bij ons in B…Héél veel advocatenrekeningen om dan uiteindelijk een procedurefout te ontdekken.😥

Born to run. B.S.

Het meisje zat dus wel degelijk klem, alleen op een andere manier:
https://www.ad.nl/buitenland/nederlands-meisje-6-in-skilift-…

Shane op 27 feb 2019 21:39

Bizar, extreme pijn.
Dat kind moet toch geschreeuwd/gehuild hebben dan?
En iemand moet dat toch gehoord hebben dan?

Bla, bla, bla.

Bij extreme pijn kun je vaak juist niet schreeuwen of huilen @Bartvwg (dat is ook vooral een gevolg van de schrik). Je slaat juist compleet dicht en kan amper een geluid uitbrengen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bij extreme pijn kun je vaak juist niet schreeuwen of huilen @Bartvwg (dat is ook vooral een gevolg van de schrik). Je slaat juist compleet dicht en kan amper een geluid uitbrengen.

Shane op 28 feb 2019 09:24

:( Sjonge… :(

Bla, bla, bla.

Bij extreme pijn kun je vaak juist niet schreeuwen of huilen @Bartvwg (dat is ook vooral een gevolg van de schrik). Je slaat juist compleet dicht en kan amper een geluid uitbrengen.

Shane op 28 feb 2019 09:24

Dat klopt. ik kan t weten

Yep, en extreme pijn doet vaak minder pijn dan een kapotte nagel… (hoe raar dat ook klinkt)

*bericht bewerkt door Rogier op 28 feb 2019 09:57

Click. Click. Peace

Dit klopt , dit komt doordat het lichaam als afweer een "adrenalineshot" geeft wat dan tot gevolg heeft dat je lichaam in "verdediginsmodus" gaat…spijtig genoeg ben ik met mijn skiongeval ook ervaringsdeskundige.😥

Born to run. B.S.

Correct,bij een ongeval worden degenen die veel herrie maken, in principe ook later geholpen dan de “stille” slachtoffers.

Edwin van Riel

Correct,bij een ongeval worden degenen die veel herrie maken, in principe ook later geholpen dan de “stille” slachtoffers.

evr66 op 28 feb 2019 18:06

Ja, maar dat heeft niks te maken met extreme pijn. 😉

Bla, bla, bla.

Correct,bij een ongeval worden degenen die veel herrie maken, in principe ook later geholpen dan de “stille” slachtoffers.

evr66 op 28 feb 2019 18:06

Ja, maar dat heeft niks te maken met extreme pijn. 😉

bartvwg op 28 feb 2019 18:15

Ergens toch wel. Altijd geleerd dat wanneer kinderen huilen na een crash dat het (na de nodige zorg) wel goed komt. Maar blijven ze stil/apatisch dan is het ernstiger…

Plaats een reactie