Salomon S/Max 10 of Fischer Progressor F18

Hoi allemaal,

Mijn ski-niveau is momenteel gok ik 5, hopelijk met wat meer oefenen richting de 6. Qua lengte ben ik 170cm en mijn gewicht schommelt tussen de 75-80 KG. Ik ski vooral voor 't plezier (blauw en soms rood), gemiddeld misschien 1-2 weken in het jaar.

Nu twijfel ik tussen de Salomon S/Max 10 en de Fisscher Progressor F18.

Hebben jullie wellicht advies? :)

Groetjes

Advies: kijk eens of je ze eerst kan uitproberen, in Snowworld bijvoorbeeld. De S/Max 10 hangt daar bij Duijvestein in het testrek. De F18 kan je misschien wel van iemand hier lenen.

Ik vind persoonlijk de F18 wat beter op het gebied van grip, levendigheid en korte bochten. De S/Max 10 vond ik wat minder zeker en wat minder snappy aanvoelen.

Thanks voor de reply!

Ik ga volgende week idd naar Snowworld in Landgraaf om de S/Max 10 te testen (ze hebben wel alleen een 170cm variant). Het is alleen lastig vergelijken aangezien ze daar de F18 niet hebben.

Het klinkt in ieder geval alsof jouw voorkeur uit gaat naar de F18. :)

Dat klopt. Maar inderdaad: dat is míjn voorkeur. Dat hoeft natuurlijk niet de jouwe te zijn…

Hoi drd, als je zelf denkt dat je niveau 5 hebt, dan kun je ook de s max 8 proberen. Mijn vriend heeft gister zowel de 10 als de 8 uitgeprobeerd en gevoeld dat voor zijn niveau, ook 5, de max 8 beter past. Op de 10 kwam hij ook prima en lekker snel beneden, maar hij wil het fijne werk beter leren doen en dat gaat moeilijker op de 10 met zijn niveau…

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Ik heb ze allebei, de F18 en de 10. Hoewel de F18 me ook zeer goed bevalt, beviel de 10 me nog beter. Maar voor niveau 5 en je beschrijving is de 8 waarschijnlijk (inderdaad) beter geschikt. De 8 is ook in dezelfde categorie getest als de F18 en testwinnaar.
https://www.worldskitest.com/en/alpintest1/men-allround-2018….

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 feb 2019 13:41

Thanks voor de tips allemaal. Ik zal volgende week kijken of ik ook de S/Max 8 kan testen bij Snowworld.

Ook zie ik regelmatig de F19 voorbij komen. Is die ski wellicht nog een interessant alternatief t.o.v. de F18?

Zou in dit geval niet voor de F19 kiezen. Die wordt pas leuk als je iets meer ervaring en techniek hebt.

Ik vind zowel de s max 10 als de f18 erg makkelijk skien. Maar gezien je omschrijving past een s max 8 misschien wel nog beter. Uitproberen zou ik zeggen.

probeer de Salomon XDR 80 ti fijne ski voor iemand met jouw niveau ik heb zelf de F 19 gehad hiervoor maar vond m moeilijker skien dan de XDR ook vanwege mijn beperkte techniek (ik heb zelf ook niveau 5) Ik heb ook de smax 10 geprobeerd maar vind de XDR toch makkelijker draaien en is wat meer vergevingsgezind

lol rv probeert iedereen aan de xdr te krijgen 🤦‍♂️ op een pisteski die goed bij je niveau past ga je beter leren skien dan op een xdr die door zn bouw heel makkelijk draait. een s max zou een veel betere keus zijn imo.

lol ik probeer niet iedereen aan de XDR te krijgen ik noem m als mogelijk alternatief omdat ik ook niveau 5 heb en dit een fijne ski vind zodat drd meer keuze heeft om een zo goed mogelijke bij hem passende ski te vinden

Bedankt allemaal! Ik zal volgende week even kijken. Ik zal sowieso de max 10 testen. Als ze de max 8 en xdr hebben zal ik die ook even testen. :)

Weet iemand of ik ergens in NL de F18 kan testen?

Bij mijn weten niet.

Ik heb de XDR 84TI geprobeerd en vond het helemaal niks pas op snelheid kwam er wat leven in. Als deze een beetje op de XDR 80 lijkt zou ik m eerst maar eens gaan testen. Mijn keuze is toen op de K2 Ikonic 84TI gevallen en elke keer als ik erop sta Wordt ik er blij van

From a galaxy far far away.............

Dat staat er…testen…

Ha, als tester van zowel de S/max 8 en de S/max 10 dacht ik nog wat ervaringen te delen.

Ik heb niveau 5-6 (de vriend van MarlenaMop,zoals beschreven in reactie hierboven) 75kg, 175cm, heb geen benen als heipalen maar ben wel van het uitproberen.
Zodoende heb ik de afgelopen jaren steeds in de verhuur wat uitgeprobeerd (helaas niet allemaal opgeschreven) en dan weet je een beetje wat je prettig vindt.

Onlangs heb ik de Salomons herhaaldelijk getest in Zoetermeer, verdeeld over 2 dagen (week ertussen), beide in 170cm.

De 8 is heel makkelijk te slippen op lage snelheden en geeft zo heel snel vertrouwen.
De overgang van geslipte naar gesneden bochten gaat erg soepel en terug ook.
Het gaat soort van naadloos: beetje meer kanten en scheendruk en de ski pakt heel soepel een gesneden bocht op. Erg fijn.
De grootte van de gesneden bocht was vrij makkelijk te beïnvloeden en dat geeft voor mijn niveau vertrouwen en uitdaging tegelijk.
Ik mijn best gedaan de 8 even op zijn donder te geven (Zoetermeer he en zover mogelijk met mijn niveau) en de ski bleef stabiel.
Wel is te voelen dat het niet oneindig is, althans daar wees de 10 mij op, omdat deze stabieler is.
Als je vooral met 80+kmh de berg af wil, zou ik de 8 overslaan. En nee, ik heb niet de 79kmh aangetikt in Z'meer ;-)
De 8 kan die snelheid vast ook prima en zal je volgens mij niet verrassen met gekkigheden maar je gaat dan wel rekening houden met de beperkingen van de ski. Gewoon geen gekke dingen zeg maar. Maar zo snel hoef ik in ieder geval (nog) niet.

De 10 heeft veel van het karakter van de 8 en is duidelijk uit dezelfde lijn, maar de 10 heeft gewoon veel meer zin om te hollen. Je hoort de ski op snelheid bijna kreetjes van plezier maken ;-) De 10 was op snelheid rustiger dan de 8 en duidelijk in zijn element.
Op lage snelheden vertaalde zich dat in een minder vergevingsgezinde ski.
De overgang van slippen naar carven verliep minder soepel en foutjes worden gewoon iets eerder afgestraft. Geslipte bochten zijn hierop lastiger en dat is nou precies waar je op mijn niveau op terug wilt vallen als het even niet meer lukt of de omstandigheden slechter worden.

Ik had graag de F18 getest maar zoals gemeld gaat dat in NL waarschijnlijk niet lukken.
De S/Max 8 is inmiddels in de aanbieding bij Duijvenstein, zodat je ook je testgeld nog een retour krijgt bij aanschaf.
Ik ben geen expert of doorgewinterde tester, maar ik vind de S/Max 8 veel ski voor het geld.

Ik was zo enthousiast over de 8 (en de 10) dat ik aan het einde van de 2e testdag de 8 heb aangeschaft.
In 165 wel te verstaan: stabiliteit was er genoeg en met gelijke radius als 170 maar met net iets meer draaigemak voor mij de beste keuze.
De 10 was verleidelijk en ik zou er ook best blij van geworden zijn. Maar mijn niveau past beter bij de 8.
De 10 staat alvast op mijn lijstje mocht ik met een paar jaar iets rappers willen. (Voor 289 euro te vinden in de vorm van F10)
Het zijn mooie tijden voor aspirant-kopers, lijkt me. (Blizzard RTX voor 175 bij Frans de Witte om maar iets te noemen)

Het is een hoop tekst voor ervaringen op een piste van 400 meter, niveautje 5-6, dus lees het vooral zoals je het zelf wilt ;-)
Daarom ook geen advies, maar slechts mijn ervaringen/interpretatie met wat context.
Vooruit, eentje dan: zelf testen!

Nog een weekje en dan kan ik de ski in echte sneeuw gaan ervaren (Hochkönig), ik kom dan nog even terug om te vertellen hoe dat ging, met uw welnemen.

Ramble on!
Spanky

                                                                                                                                                                            enne thnx DrPhil
Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Haha, graag gedaan. Veel plezier!

Dat gaat lukken!

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Bedankt voor het uitgebreide verhaal. Ik ga zondag de 8 en 10 testen. Als ik het zo lees lijkt de 8 mij ook meer geschikt dan de 10. :)

De vraag is dan: F18 of S/Max 8.

GiGi ik zie op jouw website de S/Max 8 niet terugkomen. Heb jij daar ook ervaring mee?

Ik denk dat de s maxen van salomon best wel eens goede vervangers van de fischer progressors kunnen worden. Veel enthousiaste mensen in elk geval.

Ik heb zelf recent de 10 en de 12 getest. Skiniveau 7, meer technische skier, 1.75m en 68kg. Ik vond best wel een niveauverschil tussen de 10 en de 12. Overeenkomsten: beide heel allround, bestuurbaar, stabiel, gedempt. Verschillen: niveauverschil tussen 10 en 12 is behoorlijk vond ik. De 12 heeft duidelijk een hoger plafond dan de 10. De 10 is heerlijk licht en speels en uber makkelijk te skien. Had van mij nog wel wat pittiger gemogen, maar ik denk wel dat deze ski wel een grote doelgroep bedient. De 12 heeft meer input nodig om tot leven te komen maar levert dan ook meer stabiliteit en kantengrip op snelheid (denk dat dat nog beter tot uiting komt in de alpen ipv zoetermeer). Nog steeds heel bestuurbaar. Is wel n stuk zwaarder in gewicht. Als ik moest kiezen tussen beide zou ik voor de 12 kiezen. Maar vind m net iets te cruisy, zelf zoek ik nog meer levendigheid. Een zwaarder iemand kan dat er misschien beter uithalen.

Ik merkte weinig verschil tussen de 10 en de 12. De 12 was idd wel wat minder levendig. Toch opmerkelijk dat Gigi als enige de 10 maar niks vond. Ik citeer: “Een te lichte, te instabiele ski. Zelfs lichte, niet zo krachtige of snelle skiërs zou ik hem niet snel aanraden, omdat het echt aan zekerheid en voorspelbaarheid ontbreekt.”
Goed dus dat je het aan gigi vraagt, @drd.

*bericht bewerkt door DrPhil op 27 feb 2019 22:38

^^ik heb daar wel een theorie over. Als je kijkt naar de ski's die Gigi zelf skiet dan zijn dat vaak langere, zwaardere, heel gedempte, rustig te skien ski's die overal doorheen denderen.

Een ski als de s max 10 en bvb een k2 charger voelen door hun lichtere gewicht sowieso al anders aan. Minder aan de sneeuw geplakt, meer voelen van oneffenheden, wat springeriger. Je moet meer moeite doen om ze aan de grond te houden in langere carvebochten…en met 90 kg tov 70 kg wordt dat verschil nog meer versterkt. Als het dan ook niet je persoonlijke voorkeur is dan snap ik wel waarom hij het niks vindt. Tis uiteindelijk ook maar een mening.

^^ik heb daar wel een theorie over. Als je kijkt naar de ski's die Gigi zelf skiet dan zijn dat vaak langere, zwaardere, heel gedempte, rustig te skien ski's die overal doorheen denderen.

elisabeth101 op 27 feb 2019 22:40

Inderdaad. Alles wat daarvan afwijkt, deugt niet. Rossignol Pursuit 800ti, nog zo’n mooi voorbeeld.

Ik ga binnenkort nog een keer s maxen testen met mijn aanhang. Een lichtgewicht die geen technisch wonder is en vooral veel rutscht, maat wel heel fit en sterke benen en alle pistes inclusief buckels skiet. Ben benieuwd, ik zet mn geld op de 10 ivm mooie combi speels en stabiel.

Ik roep toch maar even in herinnering dat ik (voor alle andere testers) aan de hand van de 6 al gezien had dat het een bijzonder lekkere serie ski’s is😉.

Gewoon omdat het kan 😜. Ik laat mezelf wel uit…

I can stick uphill ice, on my saucer...

De vraag is dan: F18 of S/Max 8.

drd op 27 feb 2019 21:50

Ik zit zelf ook met exact deze vraag.

Mijn gegevens:

  • niveau: 5-6
  • lengte: 1,85 m
  • gewicht: 80 kg.
  • ervaring: 1 week wintersport (met les) en twee 4-daagse cursussen

Ik ga sinds vorig jaar op wintersport en ben sindsdien zo verkocht dat ik binnenkort weer ga en de intentie heb om dit jaarlijks te blijven doen. Blauwe en rode pistes gaan me aardig af en het verbeteren van mijn houding en techniek is mijn grootste speerpunt. Vandaar de keuze voor 2 ski’s die toegankelijk zijn en ook een relatief hoog plafond hebben (wil er langer dan 2 jaar mee doen). Verder blijf ik binnen de pistes, hou ik van speels skiën (d.w.z. geen racemonster, maar wel wat sportiever) en in mindere mate van cruisen.

Ik woon in de buurt van SnowWorld Zoetermeer, maar helaas kunnen de S/Max 8 en F19 daar niet worden getest. De S/Max10 wel, maar dat is natuurlijk niet helemaal hetzelfde. Beide ski’s zijn maximaal 175 cm lang, dat lijkt mij geen struikelblok, toch? En hebben jullie toevallig ook ervaring met de bootfitter van Duijvestein in Zoetermeer? Ik ben ook van plan om schoenen aan te schaffen, maar dat is vooral een kwestie van passen en goed advies krijgen.

Ik hoor graag jullie advies! :)

De S/max 8 is toch wel in Zoetermeer te testen?
Ik zou de S/max 8 kiezen boven de F18. Testwinnaar, zoals ik al hierboven schreef. Klik eens de link, zou ik zeggen.

De S/max 8 is toch wel in Zoetermeer te testen?
Ik zou de S/max 8 kiezen boven de F18. Testwinnaar, zoals ik al hierboven schreef. Klik eens de link, zou ik zeggen.

DrPhil op 1 mrt 2019 17:47

Testwinnaar inderdaad, al liggen de scores aardig dicht bijeen. Dus jij raad dat aan ook al heb je zelf de F18 in bezit? En wat is aan te raden qua lengte, 170 of 175 cm?

Ik ga in ieder geval wel even bellen of ik ook de S/max 8 kan testen.

Eigen spulletjes zijn top @B-Retro, maar een abonnementje Snowworld is nog veel beter😉. Sowieso eerst schoenen overigens, die ski’s ontlopen elkaar niet echt qua kwaliteit. Is gewoon een voorkeurskwestie.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zou eerst je nieuwe schoenen aanschaffen en dan daarmee gaan testen. En voor zover ik weet hangt de s max 8 gewoon in het testrek. Ik zou voor lengte 175 gaan met jouw postuur. Maar 5 cm maakt ook niet zo gek veel uit.

Eigen spulletjes zijn top @B-Retro, maar een abonnementje Snowworld is nog veel beter😉. Sowieso eerst schoenen overigens, die ski’s ontlopen elkaar niet echt qua kwaliteit. Is gewoon een voorkeurskwestie.

Shane op 1 mrt 2019 18:51

Ga eerst schoenen kopen inderdaad en het zit er dik in dat ik een zomerabonnement haal bij SnowWorld. :) Bij Sport Conrad is de F18 drie tientjes goedkoper dan de S/Max 8 bij Duijvestein, maar kunnen testen is ook wel fijn. Denk dat geen van beiden een miskoop zou zijn in ieder geval.

Zou eerst je nieuwe schoenen aanschaffen en dan daarmee gaan testen. En voor zover ik weet hangt de s max 8 gewoon in het testrek. Ik zou voor lengte 175 gaan met jouw postuur. Maar 5 cm maakt ook niet zo gek veel uit.

elisabeth101 op 1 mrt 2019 18:53

Net gebeld en gelukkig gewoon te testen. Wel alleen de 170, maar als ze elkaar niet al teveel ontlopen geen probleem. Zou dan de 175 variant halen.

Allen bedankt voor het advies!

Plaats een reactie