Ski's ingeleverd, en wat nu?

Mijn Rossi ST Ti's moeten inleveren bij mijn dochter. Mooi excuus om zelf wat anders te zoeken dus ;)

Wat ik zou willen is een top-ski voor pittige omstandigheden (althans voor mij). Dat houd in ijzig, verspoord, steil en forse buckels. Zou mooi meegenomen zijn als ze ook 's middags door de slush een beetje comfortabel zijn.

Zonder in deze richting iets getest te hebben tot nu toe zit ik te kijken naar de Deacon 74. Wellicht andere/betere suggesties hier op het forum?

Edwin van Riel

Ik zou zeggen, de 76. Met flink op de kant zetten kwam ik op een bochtgrootte vergelijkbaar met mijn supershape iSpeed radius 14. En dat bij de 176.
Verder vond ik de nieuwe Nordica Dobermann GSR opvallend makkelijk te skiën door de nieuwe versoepelde tip en tail. Als die techniek ook op de SLR gezet is… Spitfire is dan weer net te slap.

Hi Bennie, en waarom 76 ipv de 74?

Edwin van Riel

De 74 is erg speels en draaierig. De 76 is wat stabieler in middellange en langere bochten. Bovendien ook net een tikkie steviger en minder zenuwachtig. Beiden hebben erg veel rocker voor en achter. Dat is waarom ze ondanks de sidecut-radius toch zo kort kunnen draaien beiden en uitblinken in oneffen sneeuw (kapot geskiede pistes, buckels), maar m.i. iets minder solide zijn op keiharde of ijzige pistes.

Salomon S/Max 12 of Blast?
Fischer RC4 The Curv GT?

@evr66 De Völkl Deacon ken ik niet goed (nooit op gestaan). Aan je wensen te zien zou een Atomic Redster X9 kunnen passen. Mogelijk is het model van volgend jaar X9 ‘wide’ nog beter geschikt. Ik zit daar zelf namelijk op te wachten 😉.
Een goed alternatief zou de Stöckli Laser AX kunnen zijn, deze beviel mij in elk geval prima. Stöckli brengt volgend seizoen ook nog de Laser AR en CX. Zelf ga ik dus vroeg in het aankomende seizoen testen en een beslissing nemen.
Heb je meer haast, dan zou je de Stöckli Laser AX of Atomic Redster X9, naast de Deacon, kunnen overwegen.
Succes!

*bericht bewerkt door dokteruk op 05 mrt 2019 09:20

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Kijk, zo komen we ergens. Wil november toch weer naar een testweekend, hebben we daar weer wat te doen ;)

Edwin van Riel

Kijk, zo komen we ergens. Wil november toch weer naar een testweekend, hebben we daar weer wat te doen ;)

evr66 op 5 mrt 2019 09:26

Ga mee naar Sölden. Zaterdag 9 t/m dinsdag 12 november ski’s testen (dit zijn de laatste door de organisatie genoemde data, nog niet bevestigd).

Hey, ik ski zelf vaak op de Stockli Laser Ax. Ik zou hem zeker eens testen. Wat mij betreft een stabiele, speelse piste ski die het in alle omstandigheden goed doet. Ik heb zelf ook nog een 5 tal andere skis maar val toch liefst terug op de AX.

@gigi die staat al in mijn agenda ;). Ik probeer er een paar dagen offpiste-techniektraining aan vast te knopen. Afgelopen week al besproken met instructeur/gids. Lijkt allemaal weer te gaan lukken ;)

Maar die Curv GT ziet er goed uit. Is er wel een die ik blind aan zou durven. Stöckli vind ik mooi, maar eigenlijk te duur met het tempo waarin er hier ski’s vervangen/gewisseld worden, nooit op gestaan, wel bekeken. Naar mijn idee gebouwd voor de eeuwigheid, maar da’s voor mij dus minder van belang.

Edwin van Riel

Oh dan, als ze maar kort hoeven te leven neem dan een ski van de Decathlon 😜

@gigi die staat al in mijn agenda ;)

Stöckli vind ik mooi, maar eigenlijk te duur met het tempo waarin er hier ski's vervangen/gewisseld worden, nooit op gestaan, wel bekeken. Naar mijn idee gebouwd voor de eeuwigheid, maar da's voor mij dus minder van belang.

evr66 op 5 mrt 2019 10:06

Yup. Herkenbaar 😂 . Maar ik ben nu op rantsoen en smeer nu vooral anderen nieuwe ski's aan 🙈

Ps. Als ik maar 1 paar ski's zou hebben dan zou die curv gt hoog op de lijst staan.

Hiernaast een paar armada 116. Mijn favoriet, maar iets te breed voor serieus stijl/ijzig werk. En nog een setje Rossi LT, die zouden wellicht kunnen vervallen. Carven heerlijk, maar zijn niet ideaal in een pittig veld met buckels. Zou liefst gewoon naar 2 sets terug gaan. Dan lijkt die Curv icm de Armada’s me een mooie oplossing.

Mijn dochter skiet me inmiddels het snot voor de ogen op die Rossi st ti, op advies van de gids/tariner is zij daarop over gestapt. Was toe aan wat steviger werk.

Dus voor de liefhebber is er nog een setje zgan (ze staat bijna altijd op haar freeride latten) Dynastar Intense 10 over. Blijven ze liggen, zijn die voor de dagen met stenige pistes ;)

Edwin van Riel

Hoe lang zijn die intense 10?

@gigi die staat al in mijn agenda ;). Ik probeer er een paar dagen offpiste-techniektraining aan vast te knopen. Afgelopen week al besproken met instructeur/gids. Lijkt allemaal weer te gaan lukken ;)

Maar die Curv GT ziet er goed uit. Is er wel een die ik blind aan zou durven. Stöckli vind ik mooi, maar eigenlijk te duur met het tempo waarin er hier ski’s vervangen/gewisseld worden, nooit op gestaan, wel bekeken. Naar mijn idee gebouwd voor de eeuwigheid, maar da’s voor mij dus minder van belang.

evr66 op 5 mrt 2019 10:06

Omdat die Stöckli Laser AX nogal aan de prijs is, en bovendien niet mijn enige ski is, wil ik wachten op de Atomic Redster X9 wide voor volgend jaar. Ik heb het gevoel dat deze dicht bij de Laser AX in de buurt komt.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Hoe lang zijn die intense 10?

Bennie op 5 mrt 2019 10:40

167

Edwin van Riel

Ik heb net ook afscheid genomen van de Hero’s LT. En ik ben raar maar waar voor een 98mm Bonafide gegaan.
De one ski quiver… Carved 90% van de LT’s maar zodra de sneeuw wat minder is beginnen alle puzzelstukjes op z’n plaats te vallen…

Het was lang lang geleden dat ik met zo’n brede smile beneden aan de lift toekwam!

Ik heb net ook afscheid genomen van de Hero’s LT. En ik ben raar maar waar voor een 98mm Bonafide gegaan.
De one ski quiver… Carved 90% van de LT’s maar zodra de sneeuw wat minder is beginnen alle puzzelstukjes op z’n plaats te vallen…

Het was lang lang geleden dat ik met zo’n brede smile beneden aan de lift toekwam!

@gigi die staat al in mijn agenda ;). Ik probeer er een paar dagen offpiste-techniektraining aan vast te knopen. Afgelopen week al besproken met instructeur/gids. Lijkt allemaal weer te gaan lukken ;)

Maar die Curv GT ziet er goed uit. Is er wel een die ik blind aan zou durven. Stöckli vind ik mooi, maar eigenlijk te duur met het tempo waarin er hier ski’s vervangen/gewisseld worden, nooit op gestaan, wel bekeken. Naar mijn idee gebouwd voor de eeuwigheid, maar da’s voor mij dus minder van belang.

evr66 op 5 mrt 2019 10:06

Omdat die Stöckli Laser AX nogal aan de prijs is, en bovendien niet mijn enige ski is, wil ik wachten op de Atomic Redster X9 wide voor volgend jaar. Ik heb het gevoel dat deze dicht bij de Laser AX in de buurt komt.

dokteruk op 5 mrt 2019 10:41

Waarom heb je dat gevoel @Dokteruk? Ik vind de Laser AX en de X9 toch wel heel anders aanvoelen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane De Atomic Redster X9 widebody van 2020 is breder onder de voet is (75mm dacht ik) en een beetje richting de Laser AX (78 mm onder de voet) komt voor wat betreft eigenschappen. Ik weet het niet zeker natuurlijk (misschien te simpel gedacht van mij), dat moet ik nog uitproberen. Ik heb wel een vergelijking van de Atomic X9 (2019) en Laser AX (2019) gemaakt. De X9 van nu (2019) voelt inderdaad heel anders aan dan de Laser AX. Hoe verschillend ook, ik zou met beide tevreden kunnen zijn hoewel het ook beide een 'net niet' experience gaven. Ik weet het, je kan niet alles hebben. Ik was bijna voor de Laser AX gegaan maar vond hem toch nog een beetje braaf op de geprepareerde piste op de ongeprepareerde piste was de Atomic Redster X9 weer wat veel werken. Derhalve wil ik wachten op met name de Atomic Redster X9 "wide" en Stockli Laser AR van komend jaar. Ik verwacht dat de Atomic Redster X9 'wide' iets minder braaf is in vergelijking met de Stockli Laser AX. De Stockli Laser AR verwacht ik een soort Laser AX on steroids maar misschien heeft deze wat te veel breedte onder de voet. Ik wil mijn slalom ski (FIS) en RS ski (consument) vervangen door 1 ski welke ook wat minder kracht vraagt in de diepere/slush sneeuw. Lastig hoor… proberen alle eigenschappen die ik wil in 1 ski te vangen.

Groetjes,
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 05 mrt 2019 12:09

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@dokteruk: Lastig hoor… proberen alle eigenschappen die ik wil in 1 ski te vangen

Zeker waar. Ik wil terug naar 2 (of eigenlijk 3, tourlatten tellen niet mee, da’s meer langlaufen ;)) sets

Edwin van Riel

Heren, test is iets in het genre Brahma/Bonafide/ripstick…

Toegegeven, de eerste 2 uren op een knalharde vlakke piste presteren ze “minder” dan een zuivere SL/GS lat.
Zodra de piste wat “kapot” geschraapt is, stijgen ze al snel boven de gemiddelde SL/GS lat uit.

Ze zijn stijf en vragen veel input, maar daar krijg je dan ook heel veel voor terug.

ik heb nog wel een GT voor je ;)

echte mannen lopen naar boven,

@loe Daar heeft Edwin al een paar mooie Armada's voor. Het gaat om het pisteskiën met de familie.

*bericht bewerkt door Bennie op 05 mrt 2019 14:29

@Bennie,

klopt, maar die armada’s zijn niet echt stevig te noemen, en zullen niet echt fijn carven op een ijzige piste vrees ik…
Zijn vooral off-piste ski’s.

Ik bedoelde eerder de categorie van all-mountains die opgebouwd zijn zoals de SL/RS skies met veel metaal in en die op de piste snel, rustig een scherp skieën…

Even wat anders, @evr66… wat laat jij je bestelen door je dochter zeg!

Even wat anders, @evr66… wat laat jij je bestelen door je dochter zeg!

GiGi op 5 mrt 2019 15:11

En waarschijnlijk is ie daar maar wat trots op ;-)

(Aan de andere kant hij geeft haar wel framebindingen… )

Click. Click. Peace

Heren, test is iets in het genre Brahma/Bonafide/ripstick…
Ze zijn stijf en vragen veel input, maar daar krijg je dan ook heel veel voor terug.

loe op 5 mrt 2019 14:15

Dat geloof ik voor de eerste twee wel, maar de Ripstick hoort toch niet in dat rijtje thuis? Dat is toch juist de zachtste en lichtste all mountain ski die er is?

Ik heb er zelf alleen mee op vrij gladde pistes geskied , maar zijn de RTM’s van Volkl nog de moeite waard?

@gigi
Maar die Curv GT ziet er goed uit. Is er wel een die ik blind aan zou durven.

evr66 op 5 mrt 2019 10:06

NB, de RC4 the Curv GT staat bij Blister op 1 na helemaal onderaan het rijtje van “best in moguls” van de “frontside” categorie, dus mischien de moeite van het proberen waard, maar zeker niet “Blind” kopen.

@Evr66, even voor de duidelijkheid,

Jij wil naar 2 sets lift-acces skis, en de ene set zijn Armada 116mm? Is dat correct?

@Rogier: hier spreekt volgens mij een mede-vader van een skiënde dochter ;)

Die frame-bindingen komen ook nog wel aan de beurt. Bij dochterlief begint nu de behoefte te ontstaan aan wat langer/verder toeren. En ze heeft bedacht Lawine 1 te willen gaan doen, dus de sponsoring gaat nog wel even door ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie