Ski's ingeleverd, en wat nu?

@gigi

Maar die Curv GT ziet er goed uit. Is er wel een die ik blind aan zou durven.

evr66 op 5 mrt 2019 10:06

NB, de RC4 the Curv GT staat bij Blister op 1 na helemaal onderaan het rijtje van “best in moguls” van de “frontside” categorie, dus mischien de moeite van het proberen waard, maar zeker niet “Blind” kopen.

Slim op 5 mrt 2019 15:41

Vergeleken met welke andere ski's? Want in vergelijking met alle 80mm + allmountainski's die ik ken gaat de GT het inderdaad afleggen in buckels. Ten opzichte van de consumenten GS-ski's gaat de GT in mijn ogen ruimschoots winnen in buckels, crud, slush…
Bij Amerikanen kan 'frontside' nog altijd de Blizzard Brahma zijn bijvoorbeeld. Vandaar even de vraag naar het referentiekader.

*bericht bewerkt door GiGi op 05 mrt 2019 15:50

Heren, test is iets in het genre Brahma/Bonafide/ripstick…

Toegegeven, de eerste 2 uren op een knalharde vlakke piste presteren ze “minder” dan een zuivere SL/GS lat.
Zodra de piste wat “kapot” geschraapt is, stijgen ze al snel boven de gemiddelde SL/GS lat uit.

Ze zijn stijf en vragen veel input, maar daar krijg je dan ook heel veel voor terug.

loe op 5 mrt 2019 14:15

Hier heb ik Stormriders voor… Bedankt voor het advise.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Evr66, even voor de duidelijkheid,

Jij wil naar 2 sets lift-acces skis, en de ene set zijn Armada 116mm? Is dat correct?

Slim op 5 mrt 2019 15:43

correct

Edwin van Riel

@Rogier: hier spreekt volgens mij een mede-vader van een skiënde dochter ;)

Die frame-bindingen komen ook nog wel aan de beurt. Bij dochterlief begint nu de behoefte te ontstaan aan wat langer/verder toeren. En ze heeft bedacht Lawine 1 te willen gaan doen, dus de sponsoring gaat nog wel even door ;)

evr66 op 5 mrt 2019 15:44

Ik zit qua leeftijd van dochters tussen jullie twee in ;-)

Het kan ook andersom, mijn vrouw had het slimme idee om voor onze oudste volgend jaar tourski schoenen te kopen, waar zijn dan gewoon op skiet, en dan kan mijn vrouw die tussendoor/later gebruiken om mee te toeren(wij hebben op dit moment nog “freeride schoenen”)
Dus soms moet dochterlief inleveren bij papa of mama…

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2019 15:51

Vergeleken met welke andere ski's? Want in vergelijking met alle 80mm + allmountainski's die ik ken gaat de GT het inderdaad afleggen in buckels. Ten opzichte van de consumenten GS-ski's gaat de GT in mijn ogen ruimschoots winnen in buckels, crud, slush…
Bij Amerikanen kan 'frontside' nog altijd de Blizzard Brahma zijn bijvoorbeeld. Vandaar even de vraag naar het referentiekader.

GiGi op 5 mrt 2019 15:47

Absoluut waar. De Brahma stond er inderdaad boven ;-)

Ik dacht ook niet dat we het over consumenten GS skis hadden als @Evr66 het over “goed in slush buckels en verspoord terrein” heeft.
Ik zeg ook niet dat hij er geen buckelpiste mee af komt, alleen dat ik hem niet blind zou kopen als dat een criterium is.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/4bc6b7e8ee1ee1c9ad0c6ac9...

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/af40d1f2c11abbf45aeee822...

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2019 15:59

De Brahma als ‘most versatile’… Qua terrein misschien. Qua type skiër juist het tegenovergestelde: het meest onderscheidend.
En dan de Fischer The Curv ook ergens in de bovenste helft bij ‘most versatile’? Dat is de meest pure pisteski van het hele stel!

Laat ik zeggen dat mijn rangschikking op al deze criteria wezenlijk anders zou zijn dan die van Blister.

@slim: heb je een link naar dat lijstje?

Edwin van Riel

zie m nu staan ;)

Edwin van Riel

Gaat nog wel even puzzelen worden geloof ik. wil vooral nadruk op steil/ijzig/buckels. voor alle andere heb ik de armada’s. als ze me door de slush in de middag een beetje lekker thuis brengen is dat meegenomen maar geen halszaak. da’s meer een kwestie van gewoon even zorgvuldig skien einde dag ;)

Edwin van Riel

Als ze nou in nov in Solden eens ff zorgen voor een lekkere buckelpiste kunnen we dat ook meteen bepalen ;)

Edwin van Riel

Als ze nou in nov in Solden eens ff zorgen voor een lekkere buckelpiste kunnen we dat ook meteen bepalen ;)

evr66 op 5 mrt 2019 16:18

Ik weet daar wel een plekje waar altijd buckels te vinden zijn.

De Brahma als 'most versatile'… Qua terrein misschien. Qua type skiër juist het tegenovergestelde: het meest onderscheidend.
En dan de Fischer The Curv ook ergens in de bovenste helft bij 'most versatile'? Dat is de meest pure pisteski van het hele stel!

Laat ik zeggen dat mijn rangschikking op al deze criteria wezenlijk anders zou zijn dan die van Blister.

GiGi op 5 mrt 2019 16:03

OK, dat verschil in rangschikking dat kan ik me makkelijk voorstellen.
Maar als je de echte reviews, met alle details en nuances, van die ski’s leest, vindt je het dan ook absoluut anders dan jou ervaring? Dat is geen kritiek maar echt een open vraag. ik begrijp dat er altijd subjectiviteit in zit, maar ik probeer me ook een beeld te vormen van wat je uit reviews kan leren.

https://blisterreview.com/gear-reviews/ski-reviews/2018-2019…. (Let op, dit is dus de nieuwe versie)

https://blisterreview.com/gear-reviews/2018-2019-fischer-rc4…

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2019 16:31

ik vond de brahma indien technisch ok geskied, niet echt alleen geschikt voor zware skieërs… (weeg zelf 75, da’s nu niet echt superveel denk ik)

als je blister mag geloven is de brahma ook wel een topper ;)

Edwin van Riel

als je blister mag geloven is de brahma ook wel een topper ;)

evr66 op 5 mrt 2019 17:21

Beste Edwin,
Als ik je verhaal zo lees heb ik al een idee wat het gaat worden. Dat wordt sparen :)

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@dokteruk lijkt wel mee te vallen ;)

Edwin van Riel

Interessant de ski’s die ik gekocht heb (met dank aan @GiGi) komen erg goed uit deze test. K2 Ikonic 84TI

From a galaxy far far away.............

als je blister mag geloven is de brahma ook wel een topper ;)

evr66 op 5 mrt 2019 17:21

Beste Edwin,
Als ik je verhaal zo lees heb ik al een idee wat het gaat worden. Dat wordt sparen :)

dokteruk op 5 mrt 2019 18:58

Goede keuze 😁

@Rogier: hier spreekt volgens mij een mede-vader van een skiënde dochter ;)

Die frame-bindingen komen ook nog wel aan de beurt. Bij dochterlief begint nu de behoefte te ontstaan aan wat langer/verder toeren. En ze heeft bedacht Lawine 1 te willen gaan doen, dus de sponsoring gaat nog wel even door ;)

evr66 op 5 mrt 2019 15:44

Onzin, je bent gewoon bang dat als ze lichter materiaal krijgt, je haar niet meer kunt bij houden ;) Ken je al wat langer dan vandaag

echte mannen lopen naar boven,

Dan regel ik voor jou ook maar alvast een setje frame-bindingen, vriend, staat me nog iets bij van een tourtje in Val d’Isere met jou ;)
Plak ik voor de zekerheid je vellen ook maar even achterstevoren, wordt het toch een leuk tochtje ;) ;) ;)

Ik probeer nog wel ff een weekendje bij je aan te waaien na een dump komende maand of zo ;)

Edwin van Riel

Ik ski zelf op de Laser AX. In alle eerlijkheid afgelopen jaar ook gekeken om de ski misschien te vervangen voor een echte piste ski (Völkl Racetiger GS/ Deacon/ etc.) omdat ik een freeride ski ernaast heb gekocht. Echter kon geen van de ski's mij overtuigen in vergelijking met de Laser AX. Ik adviseer eenieder om toch eens op de Laser AX te gaan staan.

*bericht bewerkt door KajZ op 06 mrt 2019 10:21

Voor de condities die je noemde kan ik je de Black Crows Vertis aanraden. Een resort ski die eigenlijk alles kan. 85 onder de voet en een radius van 15.

De Laser AX is een heerlijke ski voor wie iets zoekt dat stevig is, en stabiel. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld de Brahma.
Maar ikzelf (86 kg, ski best op snelheid, maar niet agressief/krachtig) blaas er mijn benen mee op. Dus voor liefhebbers van stevige ski’s is het zeker een mooie optie, maar niet iedereen houdt per se van ski’s die díe input vragen. En komend van een Rossignol Hero Elite - iets wat eerder aan de vergevingsgezinde kant van het spectrum zit dan aan de stevige kant - kan de stap naar de Laser AX echt wel een flinke zijn. Testen is de enige optie om het zeker te weten.

Zeker waar! Met 100kg schoon aan de haak heb ik daar minder problemen mee. Derwijze ervaar ik het dan ook totaal niet als een zwaar te skiën ski.

Zeker waar! Met 100kg schoon aan de haak heb ik daar minder problemen mee. Derwijze ervaar ik het dan ook totaal niet als een zwaar te skiën ski.

KajZ op 6 mrt 2019 10:32

Helemaal mee eens eigenlijk (90 kg). Ik vond hem helemaal niet zwaar eigenlijk, eerder wat braafjes. Dat is ook de rede dat ik graag de Laser AX wil vergelijken met de Atomic Redster X9 ‘wide’ voor volgend jaar.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Hmm, complicatie. Vorige week een flinke klapper gemaakt door een slecht uitkomende prerelease. Lijkt erop dat mijn (trouwens overheerlijke) WTR-zool schoentjes lekker niet in de bindingen van de Rossi’s passen. Stom, zelf toen niet in de gaten gehad, maar was ook wel leuk geweest daar indertijd even in de shop op gewezen te zijn. De beste man heeft beiden in handen gehad namelijk. Koop je eens wat in de winkel, maar goed…

Levert wel het dilemma op wat we met de Hero’s gaan doen. Wil eigenlijk geen 2 paar schoenen mee (ski’s wisselen op een dag vind ik geen punt, schoenen wel). Dus of de Hero’s gaan het veld ruimen, of er komen andere bindingen op, die wel WTR-compatible zijn.

In het eerste geval kan ik dus niet de Hero’s aanhouden naast mijn voorziene opvolger van de St Ti. Jammer, ze cruisen heerlijk snel en relaxed.

Edwin van Riel

Hmm, complicatie. Vorige week een flinke klapper gemaakt door een slecht uitkomende prerelease. Lijkt erop dat mijn (trouwens overheerlijke) WTR-zool schoentjes lekker niet in de bindingen van de Rossi's passen. Stom, zelf toen niet in de gaten gehad, maar was ook wel leuk geweest daar indertijd even in de shop op gewezen te zijn. De beste man heeft beiden in handen gehad namelijk. Koop je eens wat in de winkel, maar goed…

Levert wel het dilemma op wat we met de Hero's gaan doen. Wil eigenlijk geen 2 paar schoenen mee (ski's wisselen op een dag vind ik geen punt, schoenen wel). Dus of de Hero's gaan het veld ruimen, of er komen andere bindingen op, die wel WTR-compatible zijn.

In het eerste geval kan ik dus niet de Hero's aanhouden naast mijn voorziene opvolger van de St Ti. Jammer, ze cruisen heerlijk snel en relaxed.

evr66 op 6 mrt 2019 15:03

Bij mijn weten zijn de konect bindingen van de Hero LT als sinds 2016 geschikt voor WTR. Hoe oud zijn je LT’s?

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 mrt 2019 15:13

Hmm, complicatie. Vorige week een flinke klapper gemaakt door een slecht uitkomende prerelease. Lijkt erop dat mijn (trouwens overheerlijke) WTR-zool schoentjes lekker niet in de bindingen van de Rossi’s passen. Stom, zelf toen niet in de gaten gehad, maar was ook wel leuk geweest daar indertijd even in de shop op gewezen te zijn. De beste man heeft beiden in handen gehad namelijk. Koop je eens wat in de winkel, maar goed…

Levert wel het dilemma op wat we met de Hero’s gaan doen. Wil eigenlijk geen 2 paar schoenen mee (ski’s wisselen op een dag vind ik geen punt, schoenen wel). Dus of de Hero’s gaan het veld ruimen, of er komen andere bindingen op, die wel WTR-compatible zijn.

In het eerste geval kan ik dus niet de Hero’s aanhouden naast mijn voorziene opvolger van de St Ti. Jammer, ze cruisen heerlijk snel en relaxed.

evr66 op 6 mrt 2019 15:03

Je kan toch ook reserve Alpine ISO 5355 zooltjes bestellen? Je hebt enkel een schroevendraaier nodig …

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ook een optie, moet nog even uitzoeken of dat goed gaat met mijn Kingpins, anders verplaatst het probleem zich alleen maar.

Edwin van Riel

@Dokteruk, bij de schoenen die ik ken, gaan die schroefjes direct in de plastic zool. dat zou ik liever niet regelmatig veranderen, dan gaan die gaatjes uitlubberen.

*bericht bewerkt door Slim op 06 mrt 2019 17:04

Plaats een reactie