Rare acties op de piste

Afgelopen week zijn we (voor het eerst) in Jean d’Arves geweest (skigebied Les Sybelles).

Lekker gebied en wat vooral opviel: het was lekker rustig. Menigmaal hadden we de skipiste voor onszelf. (maar ik hoor van meer mensen die afgelopen week zijn geweest dat ook zij het rustig vonden en zij waren in andere gebieden).

Wat onze echter deze keer is opgevallen, is dat er veel rare acties op de piste waren. Op dag 1 is mijn man die rustig bochtjes stond te draaien in 1 lijn naar beneden van achter aangeskiet. Behoorlijke klap ski’s uit etc. Gelukkig na 2 dagen pijnlijke schouder en hand verder niets aan de hand. Maar best bizar want die andere skiër kon super skiën… En dan op bijna lege piste (alleen ons gezin en die ene skiër) mijn man omver skiën.

Ok kan gebeuren… maar echt ook de rest van de week… zo veel rare acties. Ehh ligt dit aan het gebied (niveau skiers?) of valt het ons nu pas op?

  • er kwam opeens iemand van achter en gaat vlak voor mij langs (nog net niet over mijn skies).
  • iemand slaat zomaar af en manlief kan nog net blijven staan… (die persoon kwam ook van boven…)
  • mensen die vlak naast je blijven skiën en je niet voorbij gaan. (dochterlief zat op gegeven moment klem tussen snowboarder en de kant met hopen sneeuw… tja, ze wou toch echt wat afremmen… toen heeft ze maar gekozen voor de hopen sneeuw: zie je het cartoon plaatje voor je: kind voorover in diepe sneeuw? Gelukkig verder niets aan de hand).
  • afsnijden, echt meerdere keren per dag
  • mensen die stilstaan en opeens weer bedenken dat ze gaan skiën en hup de piste opgaan zonder te kijken (hallo!!! ik kwam er aan!!)
  • of snowboarders die op rand net achter piste paaltjes het paadje nemen (met rug naar de piste) en dan van het paadje hup zo de piste weer opspringen (in dit geval was de piste een pad naar beneden, yep niet echt veel ruimte) gelukkig net niet op mijn dochter… (je ziet het voor je gebeuren…).

Op een gegeven moment (geen idee welke taal degene sprak) maar heb ik er toch een keer er achteraan geschreeuwd… Persoon keek heeeel verbaasd om…

En even voor de duidelijkheid, wij skiën al jaren en zijn echt wel vergevorderde skiërs… En als een beginner eea niet onder controle heeft, tja kan gebeuren en dan kunnen we echt wel uitwijken, kan altijd gebeuren (enneh we blijven op gepaste afstand van mensen die met tong uit de mond hun ploegbochten draaien. Wij zijn immers ooit ook zo begonnen …).

Maar dit jaar dus zoveel rare acties helaas niet eens meer op 2 handen te tellen. Het was zelfs zo erg dat je op gegeven moment bijna bang werd voor andere skiërs op de piste en je dan maar liever doorskiede dan even op elkaar wachten…

Moest het even kwijt!

Verder heerlijk geskied hoor!!

Zeer herkenbaar, ik schreef daarover onderstaande reactie in een ander topic. Maar wat je er nou aan kunt doen…?

@ Togi, ik verbaas mij er juist over hoe onvoorzichtig mensen soms zijn en hoe vaak ik de dans al ben ontsprongen van een flinke crash. Al meerdere keren meegemaakt dat mensen over mijn ski’s (!!) heen skieden, of zo dichtbij kwamen dat ze mij raakten. Laatst nog, op een zeer brede, rustige piste waar ik in het midden de hele tijd hetzelfde spoor volgde, komt er ineens iemand die mij van achter inhaalt en van helemaal rechts naar helemaal links dwars de piste oversteekt, OVER mijn ski’s heen. Het was een wonder dat we allebei bleven staan. Of op een compleet lege zwarte piste, waar ik uiterst links continu dezelfde baan volg en de rest van de brede piste dus leeg is, komt een boarder achter mij naar beneden die mij duidelijk kan zien maar toch met zeer hoge snelheid met zijn board tegen mijn ski’s aanknalt en zelf valt. Door dit soort ervaringen probeer ik nog voorzichtiger te zijn met inhalen e.d., maar op dit soort gedrag van anderen heb je helaas geen invloed…

Er zijn pisteregels die meermaals worden overtreden. In al deze voorbeelden eigenlijk.

Hoe die te handhaven? Er wordt meerdere keren per seizoen gepleit voor pistepolitie. Bij eerste geconstateerde overtreding: uitleg van de regels en een goede preek. Bij de tweede overtreding: skipas inleveren.

Niet uit te voeren natuurlijk, maar ik vrees de enige oplossing.

Ik schreef hierover ook al in een ander topic dat TEGENWOORDIG het gevaar bij skiën en snowboarden VOORAL wordt veroorzaakt door malloten die als ongeleide projectielen over de piste vliegen.

Zonder te willen generaliseren (oei, oei de reacties) :

meestal :
Jongens tussen 14 en 18, dikwijls leerlingen uit plaatselijke skischolen
Mannen ( met een klein pietje) die zich nog moeten bewijzen : 21 tot 30 j
Bezopen Oostblokkers

*bericht bewerkt door dan58 op 05 mrt 2019 14:09

Born to run. B.S.

@Gigi: de voorbeelden die ik noem vonden plaats in Italië, het enige land waar ik veelvuldig politie op de piste tegenkom. Of nou ja, op de piste, ik bedoel eigenlijk in de hutten waar ze om 10.30 uur al met z’n allen aan het bier zitten. Of die nou voor de oplossing gaan zorgen vraag ik me af😂 Maar als ze wel een keer gaan handhaven heeft dat misschien wel enig effect!

Idd viel het mij dit jaar ook op (de reactie van Lein was op een verhaal van mij waar mijn zoontje omver werd geskiet op een hele brede blauwe piste).

Ook merk ik dat mensen minder kunnen hebben van andermans fouten, want soms is het wel heel erg per ongeluk en een samenloop van omstandigheden (zeker met jonge kinderen).

Waar ik in het verleden na een ongelukje en een valpartij samen met de veroorzaker een biertje pakte tijdens de apres ski, of even een slok uit het zakflesje “voor de schrik en om de hartslag naar beneden te krijgen” zoals een oude Oostenrijker mij eens aanrade nadat hij mij omver skiede, zijn het nu bijna altijd grote scheldpartijen.

Mijn andere zoon (7 jaar) zag mij opeens staan en sloeg gelijk rechtsaf naar mij toe.
Een meisje maakte net weer een bocht naar links, ook haar bochten waren niet voorspelbaar en mijn zoontje kon haar net ontwijken maar raakte wel met zijn dalski de achterkant van haar skies.
Beide bleven staan en konden verder (dus geen echte botsing/valpartij)
Beide zaten op gelijke hoogte dus die regel verviel en hoewel mijn zoontje idd niet zo had mogen afwijken, hadden haar bochten dezelfde afwijking.
Dus eigenlijk zou dit een ongeluk zijn zonder echte schuldige en iets wat je zeker bij jonge kinderen kan verwachten.
Voor het leerproces heb ik mijn zoontje zijn fout wel duidelijk gemaakt (met nadruk dat het wel zijn fout was om te hopen dat ie het volgende keer anders doet ;-) )

Maar hoe die vader van dat meisje reageerde op hem was echt niet normaal. Hij ging scheldend te keer en wilde bijna op mijn zoon af skiën en (voor mijn gevoel) op hem inslaan. Totdat hij mij zag en vloekend door skiede.
Mijn reactie “dat die vader wat rustiger moest reageren op een kind “ werkte hierbij averechts ;-)

Daarmee raak je ook het tere punt van ‘ouderschap’. Ik kan er zelf niet over meepraten, maar wat mij betreft gelden de algemene sociale (ongeschreven) regels van hoe je met andere mensen omgaat ook voor ouders. Ouders zijn ook mensen… toch? ;)

Ik schreef hierover ook al in een ander topic dat TEGENWOORDIG het gevaar bij skiën en snowboarden VOORAL wordt veroorzaakt door malloten die als ongeleide projectielen over de piste vliegen.

Zonder te willen generaliseren (oei, oei de reacties) :

meestal :
Jongens tussen 14 en 18, dikwijls leerlingen uit plaatselijke skischolen
Mannen ( met een klein pietje) die zich nog moeten bewijzen : 21 tot 30 j
Bezopen Oostblokkers

dan58 op 5 mrt 2019 14:08

-admin: laten we land van herkomst even buiten beschouwing laten in deze discussie -

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 05 mrt 2019 14:53: laten we land van herkomst even buiten beschouwing laten in deze discussie

Born to Ride

Ben ik blij dat ik buiten de vakanties ga naar de kleinere gebieden :-P . Zie dit gedrag heel weinig ;-)

Wel eens omver geskiëd. Maar goed een foutje maken we allemaal wel eens. Ook door iemand die prima kon skiën maar blijkbaar dacht dat ik een andere lijn zou volgen dan hij dacht.

Gewoon lekker inpakken. Rugprotector, helm, crashpants evt. Hebben zij meer last dan jij!

mja wel vervelend natuurlijk. Maar een oplossing zie ik zo ook even niet.

Ik schreef hierover ook al in een ander topic dat TEGENWOORDIG het gevaar bij skiën en snowboarden VOORAL wordt veroorzaakt door malloten die als ongeleide projectielen over de piste vliegen.

Zonder te willen generaliseren (oei, oei de reacties) :

meestal :
Jongens tussen 14 en 18, dikwijls leerlingen uit plaatselijke skischolen
Mannen ( met een klein pietje) die zich nog moeten bewijzen : 21 tot 30 j
Bezopen Oostblokkers

dan58 op 5 mrt 2019 14:08

-admin: laten we land van herkomst even buiten beschouwing laten in deze discussie -

Matthias123 op 5 mrt 2019 14:53

Bezopen oostblokkers noemen is geen probleem. Agressieve en gevaarlijke Algerijnen mag niet? Waarom ook hier de specifieke selectiviteit zoals tegenwoordig in meer media. Alles uit het oostblok mag negatief benoemd worden. Alles uit andere landen niet? Of moet ik Algerijnen veranderen in Noord Afrikanen? Dan is er geen verschil meer met die andere reactie.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 05 mrt 2019 15:25

Born to Ride

@Matthias123 Ik heb mensen ook regelmatig aangesproken over het generaliserend zijn over Oostblokkers, en daar heb ik ook vaak genoeg posts van gemodereerd.
En je eerste post, die ik onzichtbaar heb gemaakt, ging een stuk verder dan alleen de ‘hinder’ die je hebt in een skigebied, en voor dit soort soort uitlatingen zijn er genoeg andere websites. Dat hoeft niet op een wintersport website.

Dit is het laatste woord hierover. Verdere reacties verwijder ik.

Click. Click. Peace

ik ski zelf heel graag goed door maar bij elke heuvel dat ik geen zicht heb ga ik serieus vertragen om te kijken of er niemand in mijn weg staat of een andere lijn te kiezen om een groep te ontwijken.
Hetgeen waar ik wel serieus van verschiet is dat veel mensen weinig tot geen rekening houden met kleine kinderen. Als ik zie hoeveel mensen er rakelings langs mijn 4jarige dochter passeren en dan is het verre van nog geen hoogseizoen en wetende dat zij ook soms onvoorspelbaar is.
Het is meer de IK mentaliteit en de rest moet zich maar aan mij aanpassen dat mij enorm stoort, zowel bij goede als beginnende skiërs.

piste politie ok voor de zware gevallen maar om nu een preek/intrekking van skipas te krijgen omdat je volgens één bepaalde agent onverantwoord hard gaat op een lege piste vind ik er dan ook weer ver over. Dan kunnen ze beter een kantoortje aan de gekende apresski tenten op de piste zetten…

Of leraren en piste-medewerkers het recht geven om een skipas in te vorderen. Ik heb dit in Andorra wel eens een keer gezien dat een skischooleigenaar een malloot de skipas afhandig maakte en deze inleverde bij de lift. Daarnaast is het helaas nu eenmaal zo dat met het goedkoper worden van de reizen de mensen met minder draagkracht ook komen wintersporten, meestal zonder les en daardoor als malloten van de berg af komen.

Een groot budgetgebied in een verder dure week heeft denk ik ook wel z’n weerslag hierop.

Verder valt het mij niet zo heel veel op eerlijk gezegd. Uiteraard er gebeuren rare dingen en er worden regels overtreden en soms is dat heel gevaarlijk, soms valt het mee. Handhaving zou een goed idee zijn, maar waar begin je. En… dan moet je wel ergens vermelden dat je die regels moet kennen en weten wat die regels zijn. Als ik een pakketreis boek krijg ik gewoon een skipas, niemand die vraagt of ik iets van de regels ken of voegt die regels bij bij de reisbescheiden en vouchers.

Als ik 20km in de auto rij, zie ik ook heel veel rare dingen en ook af en toe wat bijna ongelukken. Dus lijkt het me niet gek dat zoiets ook gebeurt op de piste. Enige wat je eraan kan doen is zorgen dat je zelf de regels toepast en voorzichtig bent (om eerlijk te zijn, maak ik ook wel eens een foutje) en als de mogelijkheid zich voor doet en het is nodig, iemand anders er op een zorgvuldige wijze op aanspreken.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Het zal zeker niet te maken hebben met land van herkomst, maar wel met de bestemming.
Les Sybelles is een gebied dat bekend staat om lagere prijzen, wat een bepaalde aantrekkingskracht heeft.
Maar ook in de bij Nederlanders populaire Oostenrijkste gebieden zoals Gerlos, Westendorf, Kirchberg, Mayrhofen etc. zie je kamikazepiloten in spijkerbroek zonder helm.
Terwijl in een gebied als Ischgl zie ik juist alleen maar vrij goede ervaren skiërs, die veel meer rekening houden met anderen.
En in de kleinere familiegebieden, waar dus per definitie veel kinderen skiën, zie je ook dat men iets voorzichtiger tewerk gaat,

Of leraren en piste-medewerkers het recht geven om een skipas in te vorderen. Ik heb dit in Andorra wel eens een keer gezien dat een skischooleigenaar een malloot de skipas afhandig maakte en deze inleverde bij de lift. Daarnaast is het helaas nu eenmaal zo dat met het goedkoper worden van de reizen de mensen met minder draagkracht ook komen wintersporten, meestal zonder les en daardoor als malloten van de berg af komen.

Marijnt op 5 mrt 2019 16:24

Pisteurs prima, maar leraren? Zeker in het hoogseizoen zijn er veel leraren waarbij hun eigen vaardigheid niet geweldig is. Bovendien weet ik zeker dat een (klein) deel van de leraren ook zelf niet 100% de regels kent. Dus mochten je ze die rechten geven, dan hebben ze nog wel heel wat bijscholing nodig.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

@ Jay, ik moet zeggen dat 'goedkope' bestemming ook door mijn hoofd is geschoten… En ja, afgelopen week was beduidend goedkoper dan voorgaande jaren (in totaal bijna 1000 euro goedkoper) dus idd goedkope bestemming…

Bij het inchecken ook iemand tegengekomen die vertelde dat ze geen les nodig hadden want ze kwamen al heel goed blauw en groen af… ze gingen dan ook al voor de derde keer… Verder zagen we ook veel mensen zonder les die echt wel les hadden kunnen gebruiken…

Wij zijn jaren achtereen naar Fiss/Ladis geweest. Daar zie je ook zoveel kinderen (en volwassenen) les nemen. Is het niet in groepsverband dan gaan ze wel privé. Vorig jaar in La Tania geweest. Ook niet zulke acties tegengekomen als afgelopen week.

@FrankW, natuurlijk maakt iedereen wel eens een foutje. Wij ook maar dit was echt niet normaal. Moesten echt opletten dat we er niet erg chagrijnig van werden en werkelijk in al die jaren skiën ben ik nog nooit zo uit mijn slof geschoten dat ik iemand heb nageroepen (ik heb me kunnen inhouden, heb geen verwensingen rondgeslingerd).

*bericht bewerkt door reiziger14 op 05 mrt 2019 17:16

Vaak is het zo dat je zelf geen flauw benul hebt van de gevolgen van jouw gedrag. Denk dat wij allemaal veel vaker een ander laten schrikken of in de problemen brengen met een actie zonder dat we het doorhebben.

Ooit remde ik een keer plotseling om goed op een bord te kijken omdat ik de weg niet goed wist. Zat een snowboarder in mijn dode hoek die geweldig boos werd toen ik hem afsneed.

Kon hem alleen maar gelijk geven en heb mijn excuses aangeboden. Was me van geen kwaad bewust en het was ook geen asociale actie. Maar met skiën moet je zo vaak in een split second een beslissing nemen. Dat gaat wel eens fout.

Maar goed, ik kan een heel lijstje tikken met voorbeelden van asociaal gedrag dat ik mee heb gemaakt. Dat is er ook zeker heel veel. Al denk ik dat het nog vaker gaat om het niet goed inschatten van de situatie.

Peter Pos

Het zal zeker niet te maken hebben met land van herkomst, maar wel met de bestemming.
Les Sybelles is een gebied dat bekend staat om lagere prijzen, wat een bepaalde aantrekkingskracht heeft.
Maar ook in de bij Nederlanders populaire Oostenrijkste gebieden zoals Gerlos, Westendorf, Kirchberg, Mayrhofen etc. zie je kamikazepiloten in spijkerbroek zonder helm.

Jay op 5 mrt 2019 17:00

Ik heb in Zermatt anders ook heel wat bijna-ongelukken en roekeloze wintersporters gezien en dat is nou niet echt een budgetbestemming.

Annoying skiers since 2003

Nee inderdaad, geld hebben betekent echt niet per definitie net gedrag.

Ik merk qua ‘roekeloosheid’ (het is meer rekening houden met anderen volgens mij) wel verschillen tussen Italië en Oostenrijk. Ik heb het idee dat in Oostenrijk de goede skiers iets asocialer / dichter langs je heen skien dan in Italië, waar het in mijn ogen wat gemoedelijker is.

Enige plek waar ik echt roekeloze skiers heb gezien is in Winterberg en in Snowworld.

*bericht bewerkt door Roy83 op 05 mrt 2019 18:45

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Denk dat ook meespeeld dat tegenwoordig steeds meer mensen in Nederland les nemen. De ski techniek leer je er goed van maar geen piste regels en andere zaken waar je rekening mee kunt houden.

From a galaxy far far away.............

Tja, dat kan, maar ik vind de meeste pisteregels dermate logisch dat als je je fatsoenlijk gedraagd, je je er al wel aan houdt, toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Onlangs hadden we eenzelfde discussie met een groepje skivrienden.
In het algemeen heb je in Frankrijk meer beginners op de piste en tevens een jonger publiek. Da’s toch onze indruk. De wintersport is daar ook wat democratischer geprijsd, mede dankzij de vele hoogbouw pareltjes die ze daar hebben neergezet voor de massa. Dat trekt dan ook weer studenten uit het Noorden aan die een beperkt budget hebben, maw nog meer beginners op de piste, enz.
Als de TS vaak in Oostenrijk heeft geskied, dan kan dat deel van de verklaring zijn.

Onlangs hadden we eenzelfde discussie met een groepje skivrienden.
In het algemeen heb je in Frankrijk meer beginners op de piste en tevens een jonger publiek. Da’s toch onze indruk. De wintersport is daar ook wat democratischer geprijsd, mede dankzij de vele hoogbouw pareltjes die ze daar hebben neergezet voor de massa. Dat trekt dan ook weer studenten uit het Noorden aan die een beperkt budget hebben, maw nog meer beginners op de piste, enz.
Als de TS vaak in Oostenrijk heeft geskied, dan kan dat deel van de verklaring zijn.

Hupla op 5 mrt 2019 19:26

Mwa mijns inziens zijn de ergste gebieden de Oostenrijkse apres ski gebieden zoals Westendorf, Kirchberg, Gerlos enzovoort. Geen techniek, geen angst, geen fatsoen en onder invloed van alcohol. Daarnaast nog een mooie portie groepsdruk om toch maar zo hard mogelijk naar beneden te gaan. Zelf ga ik altijd de laatste week van maart naar de grotere Franse gebieden en dan valt mij juist altijd het hoge niveau van de skiërs op. Dat zal ook deels door het seizoen komen omdat de beginners eigenlijk bijna niet in die periode gaan en de apres ski fanaten gaan ook niet omdat het dan te rustig is…

Born to Ride

Heel vervelend. Gelukkig hadden wij deze ervaring niet (voorjaarsvakantie, Zillertal).
Ik vind juist iedereen erg vriendelijk en behulpzaam op de piste.
Mijn zoontje steekt nog wel eens een piste over of schiet een paadje in zonder naar boven te kijken en dan houd ik mijn hart vast. Ik heb zo vaak gezegd dat hij om moet kijken… Ik hoop altijd maar dat men rekening houdt met kinderen op de piste.

Het mediterraanse temperament helpt ook niet echt mee in de Franse, Italiaanse en Spaanse gebieden 😬

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Het mediterraanse temperament helpt ook niet echt mee in de Franse, Italiaanse en Spaanse gebieden 😬

Jeffvdv op 5 mrt 2019 21:54

ik herken dat van Italianen dus totaal niet. Althans, niet op de piste. Ik vind het juist vrij gemoedelijk vaak.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik schreef hierover ook al in een ander topic dat TEGENWOORDIG het gevaar bij skiën en snowboarden VOORAL wordt veroorzaakt door malloten die als ongeleide projectielen over de piste vliegen.

Zonder te willen generaliseren (oei, oei de reacties) :

meestal :
Jongens tussen 14 en 18, dikwijls leerlingen uit plaatselijke skischolen
Mannen ( met een klein pietje) die zich nog moeten bewijzen : 21 tot 30 j
Bezopen Oostblokkers

dan58 op 5 mrt 2019 14:08

Tsja, als 58 je bouwjaar is dat begrijp ik deze reactie wel XD

Oude mensen, zeker uit niet alpen landen, denken al vaak dat ze heel wat zijn terwijl dat toch erg tegenvalt.
Lekker een beetje bochtjes rutschen totdat iemand een keertje hard langs komt rijden en je bijna een hartaanval krijgt en vervolgens krijgt die snelle skier natuurlijk de schuld, of die nou goed is of niet…

Generalisatie modus uit.

Freeride = Life

@Arnie777

Bedankt voor je PERSOONLIJKE aanval, van jou had ik net iets anders verwacht.

Maar ja , met mijn bouwjaar denk je niet meer helder.

Born to run. B.S.

Maar ja , met mijn bouwjaar denk je niet meer helder.

dan58 op 6 mrt 2019 07:46

:p :) :) :) :D
*strike

*bericht bewerkt door bartvwg op 06 mrt 2019 07:54

Bla, bla, bla.

Laten we proberen om in dit gehel topic niet te generaliserend te zijn. (Niet op land van herkomst, niet op leeftijd, niet op wat dan ook)

Heel eerlijk gezegd zie ik alles en iedereen (elke leeftijd, elke groep skiërs) wel eens ‘rare dingen’ doen op de piste. En waarschijnlijk heb ik door een foutje of wat onhandige inschatting ook wel eens iemand laten schrikken.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie