Advies nieuwe ski's - Redster G7, X9 of Curv GT

Goedenavond,
Ik zit er aan te denken om voor het eerst eigen ski's te kopen. Nu twijfel ik tussen een drietal ski's. Heeft er iemand advies?

Atomic Redster G7 182CM (hier heb ik een jaar geleden op geskied en dat beviel mij erg goed). (+/-400 euro)
Atomix Redster X9 181CM (+/- 600 euro)
Fischer RC4 the Curv GT 182cm (+/-480 euro voor 17/18 model & 550 voor 18/19 model) Zijn deze modellen gelijk aan elkaar?

De Fischer is volgens snow-online.com voor niveau 9-10. Maar als ik naar de reacties kijk van ervaringsdeskundigen wordt deze vaak aangeraden.
De G7 beviel mij erg goed, voor het eerst met huurski's had ik dat WOW gevoel. Volgens dezelfde website voor niveau 4 t/m8,. Ik zit zelf rond niveau 7/8, daardoor ben ik bang dat ik niet voldoende kan groeien op deze ski's/snel uitgekeken ben
Daarom denk ik ook aan de X9 , niveau 4-10. Deze is in top, taile en bottom iets smaller dan de G7

Over mij;
ik ben 196cm lang, 108kg. Redelijk fit en ski al jaar of 18. Ski graag op hoog tempo, op kracht en techniek. Voorkeur voor lange bochten maar vind het soms ook fijn korte geslipte bochten te maken. 90% op de piste, soms ook daarnaast.

Daarnaast nog een vraagje, met hoeveel onderhoud moet ik rekening houden?

Alvast bedankt!

Vraag één : gaat er veel getraind worden en meermaals gewintersport zodat het niveau echt stijgt? Zo nee, zit je met die G7 die je zo fijn vind prima. Als je ze geskied hebt en het was een gouden match kun je je er geen buil aan vallen. Hoewel ze vast voor minder dan die 400 te krijgen moeten zijn.
Of iets vergelijkbaar mellows zoals een K2 iKonic 80ti of (super) charger.

De andere ski’s zijn echt een stap harder en aggressiever. En nee, ze hebben andere namen en zijn dus ook echt anders.

Vraag één : gaat er veel getraind worden en meermaals gewintersport zodat het niveau echt stijgt? Zo nee, zit je met die G7 die je zo fijn vind prima. Als je ze geskied hebt en het was een gouden match kun je je er geen buil aan vallen. Hoewel ze vast voor minder dan die 400 te krijgen moeten zijn.
Of iets vergelijkbaar mellows zoals een K2 iKonic 80ti of (super) charger.

De andere ski’s zijn echt een stap harder en aggressiever. En nee, ze hebben andere namen en zijn dus ook echt anders.

Bennie op 6 mrt 2019 21:38

Dank voor je reactie.

Ik ga 2 keer per jaar een weekje, dus het zullen niet echt grote stappen in mijn techniek zijn.

Mbt tot mijn vraag of de modellen gelijk zijn doelde ik op de 17/18 en 18/19 van the curv GT of daar verschil in zat.

De x9 en g7 zijn redelijk gelijk in breedte van top, taile en bottom (waarbij x7 gelijk is aan g7 in 2 grootste maten als ik het goed heb). De GT daarentegen een stuk breder. Daardoor deze misschien prettiger in slusch en offpiste

De GT is hetzelfde. Die paar extra mm in breedte maakt weinig verschil, deze ski skiet als pisteski en skiet het best onder de voeten van een technische skier.

Ik zou lekker voor die G7 gaan als die zo goed bevalt. De X9 is echt van een heel ander niveau. Maar je kunt ze uitproberen in zoetermeer mocht je het zeker willen weten.

Bedankt voor de reacties!

Ik ben ook nog benieuwd wat de inhoudelijke verschillen zijn tussen de ski’s waar ik rekening mee moet houden. Is er iemand die daar nog iets over kan delen?

@Bennie, bedankt voor de link!

Mbt onderhoud, waar moet ik rekening mee houden? Waxen voordat ik op wintersport ga en 1 x per jaar slijpen?

De G7 is vrij licht van gewicht, niet al te stijf, makkelijk te skiën en toch vrij stabiel.
De X9 is ook niet heel zwaar, maar een stuk pittiger, directer en minder vergevingsgezind dan de G7. Heeft meer techniek, input en energie nodig om op gang te komen.
De Curv GT in karakter als de X9, maar dan iets breder en met wat tip-rocker, waardoor in zachte sneeuw en buckels iets vergevingsgezinder dan de X9, maar vergt nog wel constant input en energie om lekker te skiën.

Van wat ik zo lees zou ik de G7 nemen of iets vergelijkbaars (Nordica Spitfire Pro?).

Met jou gewicht zou ik gaan voor de G9, dan heb je alle vliegen in één keer.

@Nero Als de G7 een wow gevoel geeft gaat de G9 een knauw-gevoel geven. Veel stijver en agressiever.
Beter een paar jaar genieten en daarna eventueel alsnog upgraden, dan een paar jaar afzien voordat je in de ski gegroeid bent.

iwe zegt dat, met zijn 108 kg vouwt hij elke ski dubbel,

@Nero Als de G7 een wow gevoel geeft gaat de G9 een knauw-gevoel geven. Veel stijver en agressiever.
Beter een paar jaar genieten en daarna eventueel alsnog upgraden, dan een paar jaar afzien voordat je in de ski gegroeid bent.

Bennie op 8 mrt 2019 10:07

Hoezo geeft dat een knauw-gevoel. Hij is inderdaad iets stijver, maar blijft een consumenten ski en de stijfheid valt reuze mee. De topic-starter neemt wel 108kg mee schoon aan de haak en vol bepakt en bezakt 120kg reageert een ski toch iets anders op en mag je best wat stijfheid hebben. Want een ski weet namelijk niet hoe lang je bent welk hoe zwaar je bent.

@Nero Klopt dat meer gewicht vaak om een steviger ski vraagt. Echter heeft de TS vorig jaar meerdere dagen op de G7 geskied en dat beviel super. Niveau schaal ik dan ook een stapje lager in dan geclaimd.
Om de G9 goed te gebruiken is er echt wel wat meer technische bagage nodig. Strak carven doen er maar weinig.
Als iemand die zelf allerlei typen en moeilijkheidsgraden ski’s heeft gehad in de laatste paar jaar kan ik zeggen dat het beste leermateriaal een paar ski’s zijn die gelijk goed voelen. Het is psychologisch makkelijker om te upgraden dan te downgraden als iets te moeilijk blijkt.

@ted4: “Mbt onderhoud, waar moet ik rekening mee houden? Waxen voordat ik op wintersport ga en 1 x per jaar slijpen?”

Helemaal afhankelijk van hoe en waar je het laat doen (en of de ski’s erg op hun donder hebben gehad).

Minimaal 15 machinaal in de rustige tijd bij de bekende grotere shops als er geen extra werk aan is. Reken dan wel op dat je na 2 dagen opnieuw kunt waxen.

Bedragen machinaal iets van 25-30 als er kleine schades gerepareerd moeten worden.

Denk een eur of 40 om het lekker met de hand te laten doen en aan te geven hoe je geslepen wilt hebben enzovoorts.

Of gewoon lekker zelf doen natuurlijk, maar voor 1 set ski’s en 1x per jaar loont dat eigenlijk niet. Je kunt alles dan wel precies zo krijgen als je het hebben wilt natuurlijk

Dus grofweg tussen de 10 en de 50 EUR afhankelijk van wensen en evt kleine schades.

Edwin van Riel

mbt onderhoud: zelf zat ik hier ook een beetje mee verveeld.
ik dacht eerst om 1x paar alles te laten onderhouden in de bergen, maar dit jaar bleek dat het niet altijd even simpel is om een shop te vinden waar alles gedaan werd zoals ik het wenste (juiste kantenhoek + lieftst stone grinding in plaats van tegen een schuurband). Prijs 25 EUR/beurt tijdens mijn vorige vakantie in Frankrijk.

  • je zit altijd in de knoei met het leggen van een beschermlaag leggen voor de zomer (4x extra rondrijden in het begin/einde van de winter).

nu ga ik toch zeker al wax spullen halen (moet onder de 60 EUR lukken).
Ik ga hier waarschijnlijk nog een ander topic over starten omdat ik nog niet alle info heb gevonden die ik zocht (o.a. over types van borstels)

De meest volledige informatiefilmpjes heb ik hier gevonden (repost van een eerdere reactie elders op dit forum).
Dan zie je wat er gedaan zou moeten worden en hoe moeilijk het allemaal is
https://www.youtube.com/playlist?list=PL3iULOH9egqckrK0Z60fL…

Glide on!

@Ted4 Ik zou het advies van @GiGi maar volgen. Gewoon voor de Atomic Redster G7 gaan als die goed bevalt. Zelf heb ik 2 weken geleden op de Atomic Redster X9 gestaan en vond het een uitstekende ski die (voor mij) makkelijk te skieen was. Toch is dit wel een ski die de nodige (technische) input vraagt. Als je dat in je baggage hebt … prima, maar als je op safe wilt spelen zou ik voor de Atomic Redster G7 gaan. Trouwens waarom denk je niet aan de Atomic Redster X7? Dit is het broertje van de Redster X9 maar net een niveau daaronder. Deze past beter in de lijn Fischer GT Curve en Atomic Redster X9

Succes,
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 08 mrt 2019 15:36

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Super al die vele reacties, top!

@dokteruk de x7 is aan de kleine kant met 175cm tov 182 van de g7. en volgens mij zijn deze nagenoeg gelijk in karakter eigenschappen. Daarom dus de G7 ipv X7

@nero, de G9 heb ik 1 dag geprobeerd maar die vond ik te stug in de zachte poeder sneeuw op de piste (maar heerlijk op geprepareerd piste), daarom keek ik naar de x9 omdat ik dacht dat deze speelser zou moeten zijn met kleinere radius en de G7 omdat deze makkelijker door de zachte sneeuw ging (en offpiste)

@ Bennie Niveau had ik al iets naar beneden aangepast. Had al het idee, na het lezen van veel forum berichten dat je snel je eigen niveau te hoog inschat ;)

Mijn ‘angst’ zit hem bij de G7 dat deze niet stijf genoeg is en dat op hogere snelheid de stabiliteit mist. Ik ski op een dag zo’n 60/70 km met een max snelheid van 70km/u (een enkele keer 85km/u geregistreerd).

Maar als ik de adviezen zo lees dat neig ik naar nog even een jaar of 2 op de G7 om daarna een stapje te maken.

Goede keuze wat mij betreft. Skiede vorig jaar naar redelijke tevredenheid de Dobermann GSR, maar merkte dat ik te weinig gelegenheden tegenkwam ze goed te gebruiken. Nu heb ik Supershape iSpeeds waar ik af en toe de grens van tegenkom, maar die over het totaal bezien beter naar hun kunnen gebruikt worden.

@Ted4 De Atomic Redster X7 is 177cm maar…enfin. Ik denk dat die 5 cm echt heel weinig uit gaat maken. Veel belangrijker is waar de ski voor gemaakt is. De X7 is optimaal in de lengte tot 177. De Redster X7 is echt een heel andere ski dan de Redster G7. De X7 is een soort van cross over tussen de S7 en G7. Erg geschikt voor zowel lange als korte gesneden bochten. De X9 is een soort veel stijvere variant daarvan, simplisch gezegd. De ski waar jij naar refereert, de G7, heeft de karaktereigenschappen van een reuzeslalom ski. Als je een ski zoekt met reuzeslalom eigenschappen dan zit je voor Atomic in het territorium van de G7 en G9. Zowel de X9 als Fischer RC4 The Curve zitten tussen slalom en reuzeslalom eigenschappen in. Zoek je iets tussen slalom en reuzeslalom in dan zit je voor Atomic vast aan X7 en X9.

Je moet je natuurlijk niet blind staren op de lengte van de ski. Het hangt ervan af waar die voor dient. Ter illustratie: Ik ben zelf 175 cm, mijn slalom ski is 165 cm en mijn reuzeslalom 185 cm. Dan heb ik ook nog een freeride van 180 cm.

Als ik je verhaal zo lees heb je nog niet het niveau voor een G9 of X9 (no pun intended) en heb je veel meer plezier aan een G7 (of X7). Als je een stijvere variant van de G7 wilt testen moet je een G9 onderbinden. Je kan dan zelf merken of dat iets is waar je plezier aan kan beleven. Het hangt er echt vanaf wat je wilt, als je niet afgestraft wilt worden voor ieder (klein) foutje zou ik voor de G7 (X7) gaan. Plezier staat voorop lijkt me.

*bericht bewerkt door dokteruk op 08 mrt 2019 17:22

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Dat je de G7 kent en fijn vindt is voor mij het belangrijkste aanknopingspunt hier. Iets anders kopen is een gok nemen. Een gok van meer dan 500 euro.
Als je de andere modellen (X9, G9, Curv GT) ergens goed kan testen, moet je dat zeker doen. En als je ze in Snowworld niet te heftig vindt (ik denk dat dát vooral is wat je moet testen), zijn ze dat op een echte berg waarschijnlijk ook niet.

@gigi die gok van 500 EUR is niet helemaal waar hoor. Ben je er niet gelukkig mee, zet je ze voor 100 EUR minder hier op het forum (of voor 100 meer op MP ;) ). Zijn de risico's wel beperkt bij populaire modellen. Niet iedereen heeft altijd gelegenheid om uitgebreid alles te testen. Moet zeggen als ik ergens heen ga wil ik ook liever knallen dan hoop tijd besteden aan testen, omwisselen, afstellen en wachten in de shop.

*bericht bewerkt door evr66 op 09 mrt 2019 10:12

Edwin van Riel

@gigi die gok van 500 EUR is niet helemaal waar hoor. Ben je er niet gelukkig mee, zet je ze voor 100 EUR minder hier op het forum (of voor 100 meer op MP ;) ). Zijn de risico's wel beperkt bij populaire modellen. Niet iedereen heeft altijd gelegenheid om uitgebreid alles te testen. Moet zeggen als ik ergens heen ga wil ik ook liever knallen dan hoop tijd besteden aan testen, omwisselen, afstellen en wachten in de shop.

evr66 op 9 mrt 2019 10:12

😂😂😂 mochten ze niet bevallen dan zou ik de G9 of X9 (voor erbij) best wel over willen nemen voor een zacht prijsje. Lengte 177-175 cm graag 😬

*bericht bewerkt door dokteruk op 09 mrt 2019 10:28

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

En die twee zijn nou in NL weer goed te testen, die Atomics. Vooral die Fischers zijn lastig om aan te komen heb ik gemerkt. Maar niet zo lastig als bijvoorbeeld de Rossignol Hero Elite Plus TI. Ik heb heel Val Thorens af gezocht. En in meer dan 50% van de shops heb ik moeten uitleggen welke ski dat is en dat die überhaupt bestaat. De Salomon S/Max 12 hadden ze overigens ook nergens. Wel de Blast of de 10, maar die wilde ik nou net niet meenemen een dag.
Testen in de bergen is erg lastig buiten de gekende test-events en -centers.

Klopt, kon de Rossi exp 88 Ti ook niet vinden zo voor test simpel. Dus maar voor een nette prijs besteld na checken van 100 grotendeels positieve berichten. We gaan het zien, lijkt aan te sluiten bij wat ik momenteel wil. Wil ik echt een paar racers erbij ooit nog, zien we dan wel weer, is toch een hele aparte categorie. Dit zou moeten doen wat ik wil. Goede grip en toch heel aardig in de buckels, fatsoenlijk Carven en ook nog beetje relaxed op momenten dat het ff op is. Dat stond me aan die Brahmas beetje tegen, superlatten maar altijd moeten werken. De gt’s (wil je testen in at, informeer even bij @martijnuiterwijk) iets te veel piste georiënteerd. Zo zijn er nog een paar afgevallen, vaak op details

Edwin van Riel

Klopt, kon de Rossi exp 88 Ti ook niet vinden zo voor test simpel. Dus maar voor een nette prijs besteld na checken van 100 grotendeels positieve berichten. We gaan het zien, lijkt aan te sluiten bij wat ik momenteel wil. Wil ik echt een paar racers erbij ooit nog, zien we dan wel weer, is toch een hele aparte categorie. Dit zou moeten doen wat ik wil. Goede grip en toch heel aardig in de buckels, fatsoenlijk Carven en ook nog beetje relaxed op momenten dat het ff op is. Dat stond me aan die Brahmas beetje tegen, superlatten maar altijd moeten werken. De gt’s (wil je testen in at, informeer even bij @martijnuiterwijk) iets te veel piste georiënteerd. Zo zijn er nog een paar afgevallen, vaak op details

Edwin van Riel

Hm… op de nieuwe Experience 88 moest ik ook flink werken hoor. Ik heb mijn benen erop opgeblazen. Doe mij dan maar een Hero Elite, daar kan ik veel rustiger en minder agressief op skiën. Allemaal Amerikaanse reviews? Ik heb steeds meer het idee dat al die Amerikanen stalen benen hebben, top techniek en 100 kg wegen…

@gigi die Rossi lt Ti niet in VT verbaast me dan wel. Gewoon gangbare pat lijkt me. Of zetten ze iedereen op dat ding tussen st en lt in tegenwoordig?

Edwin van Riel

@gigi die Rossi lt Ti niet in VT verbaast me dan wel. Gewoon gangbare pat lijkt me. Of zetten ze iedereen op dat ding tussen st en lt in tegenwoordig?

evr66 op 9 mrt 2019 11:03

De LT wel, de Plus (brede ST) niet…

Vond die elite laatste tijd wel wat aan de erg relaxte kant. Beetje motivatie om flink te trainen, maar die Amerikanen kijken er wel wat anders tegen aan inderdaad.

Edwin van Riel

Bedankt allemaal voor de input! Van de week mijn G7 in huis gehaald en komende week maar even een paar dagen skiën in Oostenrijk!

Goede keuze wat mij betreft. Skiede vorig jaar naar redelijke tevredenheid de Dobermann GSR, maar merkte dat ik te weinig gelegenheden tegenkwam ze goed te gebruiken. Nu heb ik Supershape iSpeeds waar ik af en toe de grens van tegenkom, maar die over het totaal bezien beter naar hun kunnen gebruikt worden.

Bennie op 8 mrt 2019 16:45

Heb in de carnavalsweek 3 dagen op de Doberman gsr geskied (mijn Blizzard WRC’s zijn helaas “overleden” tijdens de trip). Wat een heerlijke ski zeg !

@Pirmin oh nee watskebeurt met je blizzards? Die waren toch nog niet zo oud?

Ik geloof ‘14-‘15 uit mijn hoofd. Weet het niet, bracht ze weg om te laten slijpen en toen ik ze op ging halen zei de Italiaan “sir, you have a problem”. Ik zei “I know, but I am not going to discuss that with you”…grapje, maar zo ging het wel. Staalkant los icm gedeeltelijke delaminering base (precies onder schoen). Goed reden om eens naar Dobermannetjes GSR te gaan zoeken…

Plaats een reactie