Zwitserland 2020

Ik wil volgend jaar met mijn gezin, 2 volwassenen en 2 kids van dan 8 en 10 jaar, naar Zwitserland gaan skien. We zullen in de carnavalsweek gaan. Ik zou graag naar Arosa Lenzerheide gaan. Dit ivm de kilometers piste en opbouw van gebied. Nu zou ik graag willen weten, is Zwitserland echt zo duur? Ik zie dat t qua skipassen wel meevalt. Maar hoe zit t met de rest? Eten, drinken? Accomodaties heb je natuurlijk in alle prijsklasses, maar zijn die in verhouding ook n stuk duurder?

Ik heb gehoord dat er in Zwitserland dorpen zijn die wisselkoers van €1=1CHF aanhouden. Weet iemand welke gebieden dat zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Eten en drinken zijn gewoon duur, zowel horeca als supermarkt. Skipassen vergelijkbaar met topgebieden in bv Frankrijk. Deels wat oudere liften, maar geen wachtrijen. Kinderkorting op skipassen is relatief hoog, dat is wel lekker.

Qua wisselkoers: sommigen waar je alleen contant kunt afrekenen, hanteren 1:1. Dus hiervoor wat chf pinnen. Alle andere gewoon met creditcard in chf betalen is het gunstigste.

Edwin van Riel

Met acco geen ervaring, maar van een paar lui die mee waren, begrepen dat ze via air b&b leuke deals gemaakt hadden.

Edwin van Riel

Ik heb geen ervaring maar heb ook wel plannen om een keer naar Zwitserland te gaan en mijn conclusies tot nu:

  • acco is betaalbaar (en prima) te vinden. Je hebt er alleen niet echt hele goedkope opties, maar zolang je in het midden segment zoekt, is het niet per se veel duurder dan Oostenrijk of Italië
  • skipassen zijn iets duurder, maar er zijn ook meer kortingen
  • eten en drinken is ook wel wat duurder
  • skiles is volgens mij wel fors duurder

Voordeel is dat het rustiger is en dat het qua afstand vaak wel meevalt. Waar je in Oostenrijk een keer een groot bord pasta in een selfservice restaurant kan delen als je geld wil besparen, of in Frankrijk een aftands appartement kan boeken, heb je in Zwitserland geen hele goedkope opties.

Mijn indruk: als het niet goedkoop hoeft, maar gewoon kwaliteit wil en daar ook wat voor wil betalen, dan is het gemiddeld misschien iets duurder (maar niet heel veel), maar daar krijg je dan ook wat voor terug.

Ik denk wel dat je het in Zwitserland wat makkelijker heel duur kan maken, maar daar ben je zelf bij :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Uit eten en de supermarkt vind ik relatief inderdaad nog het meest duur. Bestel je ergens een daghap dan valt het vaak nog wel mee, maar voor biefstuk moet je echt je portemonnee trekken. Kijk in de supermarkt vooral voor de aanbiedingen.

Ik betaal daar trouwens eigenlijk altijd met de creditcard en dat kon altijd. Als koers bij betalen chf aangeven levert de beste koers op.

Tsja, het leven is daar duurder, inkomen daarentegen ook veel hoger. Nam een liftster mee (francaise uit Cham) die wist te vertellen dat ze in Nendaz werkte omdat het minimumloon daar op plm 3000 EUR lag in plaats van 1000 in Frankrijk. Weet wel zeker dat je dit gewoon in de horecaprijzen terug ziet. Die jongelui rijden gewoon iedere 2 weken heen en weer met een busje met boodschappen ;)

Edwin van Riel

Het meeste is hierboven al gezegd.
Mijn ervaring (ik organiseer 2 groepsreizen per jaar) is dat als je appels en appels vergelijkt (= gebied, acco) Zwitserland niet echt veel duurder hoeft te zijn dan Oostenrijk*. En met een beetje zoeken, kun je best wel tegen redelijke prijzen wat vinden.
Eten op de piste is inderdaad duurder, maar daar krijg je meestal wel een betere kwaliteit voor terug.
Supermarkt prijzen heb ik maar beperkt beeld van, aangezien we altijd in een hotel zitten.
Het is maar wat je zoek/verwacht en wat je bereid bent om daarvoor te betalen.
Appartementen waar je bij wijze van spreken staande moet slapen zoals in F zul je in Zwitserland niet snel tegenkomen.

Het land staat bij ons nog steeds bovenaan, zowel voor de zomer als de winter, volgend week gaan we nog een paar dagen.

  • Wij zijn een paar jaar geleden een lang weekend naar Solden geweest en waren duurder uit dan Grindelwald, het jaar er voor.

Inzake de koers:
1 € = 1 CHF is wel heel slecht, maar waarom zou je in € betalen?
Gewoon met pin/cc in CHF of een paar van die fraaie biljetten uit de muur trekken.
Daarbij heb ik regelmatig gezien dat bij betaling in € er alleen biljetten worden geaccepteerd en je CHF munten terug krijgt.

Rob

Eigenlijk heel simpel:
accomodatie is vergelijkbaar met de duurdere gebieden in Oostenrijk en Frankrijk
Skipassen zijn 10% duurder (zelfs met kortingen)
Skihuur is vergelijkbaar met Oostenrijk en Frankrijk
Skilessen zijn duurder
Eten en drinkln is fors duurder
Aanschaf materiaal is variabel: skischoenen goedkoper terwijl ski's, kleding en brillen aanzienlijk duurder zijn.

Wat je ervoor terug krijgt is wel kwaliteit en rustigere pisten/liften. Overall ben je circa 10-25% duurder uit (afhankelijk wat je uitgave patroon is)

*bericht bewerkt door dokteruk op 07 mrt 2019 10:54

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Is Zwitserland duurder? Het antwoord is simpel: ja.

Er zijn allemaal nuances aan te brengen, en er zijn vast vergelijkers die dat anders hebben ervaren (appels en peren), maar uiteindelijk is CH in bijna alle gevallen duurder. Dat is ook precies de reden waarom er zo ongelooflijk veel Zwitsers op wintersport gaan bij de buren.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

dubbel

*bericht bewerkt door dokteruk op 07 mrt 2019 12:26

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Mijn ervaring is als volgt:

  • skipassen goedkoper of gelijk aan andere gebieden
  • skilessen duur, net als skihuur. Of het duurder is vind ik lastig te zeggen. Het ligt aan wat je boekt, waar, hoe lang en vooral wat je referentie is.
  • eten in de supermarkt is bizar, neem dus vooral je boodschappen mee vanuit NL, dat gaat prima!
  • eten en drinken op de berg/in restaurants is niet voordelig maar ik vind het ook niet perse duur, ook dit kan je natuurlijk zo duur maken als je zelf wenst.

Wij gaan nu enkele jaren naar CH en ik vind het echt wel prima te doen qua prijzen. Nu kan ik niet in andermans portemonnee kijken en dus ook moeilijk voor jou beoordelen of het duur of goedkoop is. Wat je iig zelf kan doen is kijken naar menukaarten van restaurants/prijzen van skiles/huur etc in de omgeving zodat je daar een idee bij kan krijgen.

Normaal ben ik voor week wintersport inclusief skipassen, acco, eten, drinken, vervoer tussen de 3 en 4000 euro kwijt. Ik ga sinds 4 jaar met mijn gezin. 2018 en 2019 in st gallenkirch montafon en 2016 en 2017 in lofer. Beide in oostenrijk. Als ik de reacties hier lees zou ik dus tussen de 4 en 5000 euro kwijt zijn.
De kids lessen in nederland en materiaal hebben we allemaal zelf, dus die kosten heb ik in ieder geval niet.

Twee jaar geleden zijn wij ook gaan skiën in Zwitserland en ja, alles is er wel duurder. Nu hadden wij last-minute geboekt, dus de prijs van het verblijf viel wel mee, maar skipassen zijn merkelijk duurder net als het eten en drinken. Maar … het was wel een topreis! Zwitsers hebben de naam vrij ‘koele’ mensen te zijn, maar daar hebben wij niets van gemerkt. Gastvrij en heel behulpzaam.

Ik ga al jaren naar Zwitserland .Heb toevallig afgelopen jaar de skiles prijs uitgerekend tov bijvoorbeeld Serfaus (dus skiles Riederalp versus skiles Serfaus) en dat scheelde nog geen 50 cent per uur.

Ski huur is wel duurder (maar hebben wij alleen voor de kinderen nodig), en uiteten en boodschappen doen ook. Maar daar tegenover staat wat mij betreft wel de rust op de pistes.

En zo is het maar net wat je uit wilt geven en wat je belangrijk vindt.

Laten we eerlijk zijn, skiën is gewoon prijzig :-)

Met acco geen ervaring, maar van een paar lui die mee waren, begrepen dat ze via air b&b leuke deals gemaakt hadden.

evr66 op 7 mrt 2019 07:15

Kan ik me bij aansluiten; wij gaan al paar jaar naar Zwitserland met super accomodaties via airbnb. En dan echt niet duurder dan Frankrijk. Zowel in Les Quatre Vallées als in Val d’Anniviers.
Oostenrijk geen ervaring mee, dus kan niet vergelijken.

Skipassen gunstig geprijsd voor kinderen. Skilessen bij de ESS niet duurder dan bij de Franse ESF, maar absoluut van hoog niveau (de eisen voor les mogen geven liggen hoog bij de ESS)

Op de piste is horeca prijzig, maar ken dat ook van Frankrijk. Lunchen doen we meestal wel op de piste.
Boodschappen doen we er niet of nauwelijks, nemen -heel Hollands- boodschappen mee voor ontbijt en avondeten…

Maar de rust op de pistes vind ik zo’n groot voordeel! En qa sfeer; heel vriendelijke mensen, ontspannen vibe.

*bericht bewerkt door Marije77 op 07 mrt 2019 16:42

❄️

Laten we oppassen niet te positief te worden . . . . .
Straks is het gedaan met die “rust”

Rob

Rob heeft gelijk. Verschrikkelijk land, vervelend volk, slecht en veel te duur eten. Druk op de veel te smalle pistes, les alleen van Anwärter voor een vermogen, sneeuw valt er ook quasi niet. Gewoon nooit heen gaan dus!

Edwin van Riel

Iedereen in onze omgeving reageert steevast met: Wat!? Naar Zwitserland!? Zijn jullie gek geworden?

Ik laat ze maar lekker…

❄️

@RCGrootveld en @evr66

Net zoals de Dolomieten dus?😂

*bericht bewerkt door dan58 op 07 mrt 2019 17:16

Born to run. B.S.

@dan58 yup, ook nooit heen gaan, weet zo veel plekken waar ik echt nooooit meer heen ga ;)

Edwin van Riel

Kijk eens in het Haslital, Meiringen. Omdat de kinderen op de kamers van de ouders meestal voor niets verblijven, maakt dat de familievakantie ineens wel voordeliger.
Ik vond het een leuk gebied met een fijn middenstation met lockers, leuke rodelpaden, een mooi dorp en supergoede lessen.

Weet je, ik zou nooit voor Zwitserland kiezen. Super ongezellig, allemaal kleine verblijven waar je staand moet slapen. Uitzichten zijn niet bepaald bijzonder en dan is alles ook nog eens spuug duur. Op weg naar de Alpen, gewoon aan je rechterhand laten liggen en via Ulm de Alpen inrijden. Niet te ver natuurlijk want dan zit je in dat sneeuwonzekere land waar alleen maar pasta te krijgen is. Uiteindelijk willen we toch allemaal een "Germknödel". ;)

*bericht bewerkt door dokteruk op 07 mrt 2019 18:51

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@dokteruk

Dokters mogen wel niet liegen hé, als je die al niet meer kan vertrouwen! 😉

Born to run. B.S.

@dokteruk

Dokters mogen wel niet liegen hé, als je die al niet meer kan vertrouwen! 😉

dan58 op 7 mrt 2019 19:05

@dan58 Er zit een verschil in professioneel en privaat liegen :)

*bericht bewerkt door dokteruk op 07 mrt 2019 19:12

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@dokteruk, privaat mag t dus niet? 😂😂😂

Edwin van Riel

@RCGrootveld en @evr66

Net zoals de Dolomieten dus?😂

dan58 op 7 mrt 2019 17:15

Inderdaad … ook niet te veel over loslaten . . . :-)

Rob

Er zit een verschil in professioneel en privaat liegen :)

dokteruk op 7 mrt 2019 19:11

Nee, het blijft liegen . . . . .

Rob

Geestig hoe sommige forumleden reageren wanneer er over Zwitserland en de kosten gesproken wordt. Er worden allerlei argumenten opgeworpen waarom CH zo’n fantastisch land zou zijn. Er worden goede deals die men had in CH vergeleken met reguliere tarieven in Oostenrijk of Frankrijk. Waarom zo defensief en off topic? Ik kom al 30 jaar af en aan in Zwitserland, een fantastisch land, landschappen die je in andere Alpenlanden niet tegenkomt, maar hou de anderen en jezelf niet zo voor de gek. Het is gewoon duurder. En duur heeft ook niets met de vraag of het het waard is te maken. Da’s allemaal subjectief gezwets. Een vergelijkbare vakantie in een vergelijkbaar skigebied in een vergelijkbare periode al dan niet met vergelijkbare deals is altijd duurder dan in de omringende landen.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Normaal ben ik voor week wintersport inclusief skipassen, acco, eten, drinken, vervoer tussen de 3 en 4000 euro kwijt. Ik ga sinds 4 jaar met mijn gezin. 2018 en 2019 in st gallenkirch montafon en 2016 en 2017 in lofer. Beide in oostenrijk. Als ik de reacties hier lees zou ik dus tussen de 4 en 5000 euro kwijt zijn.
De kids lessen in nederland en materiaal hebben we allemaal zelf, dus die kosten heb ik in ieder geval niet.

eric.steijvers op 7 mrt 2019 14:30

Als je een zelfde vakantie gaat houden, precies zoals je ook in Oostenrijk doet en daar grofweg 4k kwijt bent dan kan je rekenen op 5k of wat daarboven. Prima vuistregel.

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 07 mrt 2019 21:19

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

En duur heeft ook niets met de vraag of het het waard is te maken. Da’s allemaal subjectief gezwets. Een vergelijkbare vakantie in een vergelijkbaar skigebied in een vergelijkbare periode al dan niet met vergelijkbare deals is altijd duurder dan in de omringende landen.

Sebastiaan op 7 mrt 2019 21:15

Ook (of is het “juist”?) “Duur” is subjectief . . . . . Je kunt immers geen harde lijn trekken tussen goedkoop en duur.
Iets is “duur” als het geleverde niet in verhouding is tot wat je er voor betaalt . . . . . en dus persoonlijk.
Zo vind ik reizen per trein over lange afstand niet duur, ondanks dat ik er in € meer aan kwijt ben dan met de auto maar die meerkosten het me waard zijn in relatie tot het reiscomfort.

Rob

Plaats een reactie