Knieproblemen materiaal vraag

Beste forumleden,
Ik heb een vraag betreffende versleten knieën en skieen. We zijn net terug van wintersport en helaas heeft nu enorm veel last van haar knieën (bekend probleem-artrose). Nu in deze mate dat al geopperd is dat het mogelijk de laatste keer was… maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren, natuurlijk gaan we weer de sneeuw in!
Ik bedacht me dat er mogelijk in het materiaal wel wat mogelijk zou kunnen zijn. Ze is vrij klein 158 en weegt 49 kg. Ze is ver gevorderd en staat reeds 200 plus weken op de ski. Afgelopen keer stond ze op schoenen met Flex 110 (Head Raptor 110 W). Nu denk ik dat medisch gezien een stijve schoen goed is (heeft ze overigens altijd gehad). Waar ik meer bedenkingen bij heb zijn haar ski’s. Ze had haar oudere reuzenslalom ski’s bij zich in de lengte van 165 cm. Dit model is onder de voet slechts 62 mm breed. Zou een andere ski wat minder problemen geven? Voorop moet staan dat ze plezier blijft houden, ze hoeft echt niet meer het wereldrecord speedskieen te verbreken.
Wat zijn jullie suggesties?

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Breedte lijkt me om, bredere ski’s geven meer belasting op de knie (althans bij mij). Wellicht een iets soepeler ski? Welke gebruikt ze nu, erg stijf?

Edwin van Riel

Een ski met een wat meer vergevingsgezind karakter (wat softer in flex, wat rocker in de tip) en een wat kleinere radius zal denk ik wel helpen. Dat kost gewoon minder energie en (spier)kracht/belasting om te skiën.
Specifieke damesmodellen ken ik niet echt, maar misschien dat anderen daar wat in kunnen betekenen.

Laat haar eens iets als een Elan Insomnia proberen, of zo’n fijne Elan SLX fusion. Hero Elite ST ook een mooie, eventueel in het bredere model. Dat zijn geen grote stappen terug maar nèt even wat vergevingsgezinder. Aan mijn vader heb ik met zijn artrosekniën al gezien dat al te slappe ski’s niet gaan werken. Die voelt zich toch prettiger op wat meer racy latten die makkelijk slippen. Carven heeft ie nooit gedaan, dus voor hem geen echte SL/kleine GS maar de Supershapeserie. (Of iets vergelijkbaars, maar komen nu al een aantal jaar telkens daarbij terecht als beste match)

K2 maakt hele fijne smooth ski’s. Stabiel een vergevingsgezind tegelijkertijd. De Luv Machine serie heeft verschillende modellen en breedtes en constructies.

Hey, als ik je een tip kan geven. Probeer eens een ski-mojo. Bij mij helpt het en is het het verschil tussen skien of niet skien.

Laat haar eens iets als een Elan Insomnia proberen, of zo’n fijne Elan SLX fusion. Hero Elite ST ook een mooie, eventueel in het bredere model. Dat zijn geen grote stappen terug maar nèt even wat vergevingsgezinder. Aan mijn vader heb ik met zijn artrosekniën al gezien dat al te slappe ski’s niet gaan werken. Die voelt zich toch prettiger op wat meer racy latten die makkelijk slippen. Carven heeft ie nooit gedaan, dus voor hem geen echte SL/kleine GS maar de Supershapeserie. (Of iets vergelijkbaars, maar komen nu al een aantal jaar telkens daarbij terecht als beste match)

Bennie op 9 mrt 2019 12:46

@Bennie zat ik ook al aan te denken. Thans heeft ze echt superstijve ski’s. ik keek al een beetje naar de supershape Titan’s of Rally. Wil alleen goed advies en ervaringsdeskundigen horen. Alsvast bedankt.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Hey, als ik je een tip kan geven. Probeer eens een ski-mojo. Bij mij helpt het en is het het verschil tussen skien of niet skien.

Domi75 op 9 mrt 2019 13:03

Goede tip … is dat ook iets voor 2 knieën?

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Zoek op google eens naar “againer”, misschien een optie?

Verder zou ik naar de sportschool gaan om de beenspieren sterker te maken.

Een makkelijk draaibare ski kan ook de druk op de knieën doen afnemen. Zoals hierboven geopperd betekent dat weinig radius en niet te stijf. En een stijvere schoen kan ook zeker helpen.

En verder niet met korte drukpunten skiën, maar de druk lang vasthouden en rond en vloeiend skiën zodat er nooit veel kracht op de benen komt te staan. En eventueel met iets gestrektere benen skiën, dat is ook minder belastend voor de knieën.

Een ski-mojo verminderd de druk op beide knieen met 30% (naar mijn gevoel zelfs meer)
In het begin is het even wat wennen en een beetje een gedoe, maar dat went snel en ik wil nu zelfs niet meer zonder. Het zorgt er ook voor dat je minder snel vermoeid bent en langer door kan gaan zonder pijnlijke benen.

Ik denk wel dat het effect groter is als je een goede ski techniek hebt.

@IkBakErNiksVan , bedankt voor de tip van de ‘againer’, het idee is hetzelfde als van de ski mojo. Erg zinvol om erover na te denken. Naar de sportschool gaat ze al (2x per week) en is zeker zinvol, anders was ze allang invalide geweest. Dit is zeker het proberen waard!

Ik denk dat ik voor haar verjaardag een setje andere ski’s ga aanschaffen. Die superstijve GS FIS latten (Atomic) is wellicht vragen om problemen.

Ik heb van @Bennie al de suggestie van Head Supershapes, Elan Insomnia/SLX fusion, en Rossi Hero Elite ST gekregen. Dit zijn zeker op gebied van stijfheid wat stappen terug, maar uiteindfelijk gaat het om plezierig skieen. Een soepelere lat is (zoals ik al dacht) een geode optie. Nog andere ski’s waar ik aan moet denken?

Alvst bedankt.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik heb geen goede knieën, chronisch geïrriteerd knieschijven door een wat verkeerde stand van benen t.o.v. de knieën. Ik heb net K2 luv machine 74 gekocht. Een heerlijke soepele ski waar ik continu alle controle op had. Ik kreeg pas later in de week wat last van mijn knieën, voor het eerst sinds jaren weer de hele dag kunnen skiën. Ik ski wel altijd met medium kniebraces.

*bericht bewerkt door Josanne op 09 mrt 2019 16:53

K2 maakt hele fijne smooth ski's. Stabiel een vergevingsgezind tegelijkertijd. De Luv Machine serie heeft verschillende modellen en breedtes en constructies.

GiGi op 9 mrt 2019 12:48

Beste @GiGi , ook aan gedacht. Het grote probleem met K2 niet zozeer de ski, maar de binding die daarbij komt. Dit is altijd een Marker. Dit merk levert wat onaangename vibes hier thuis op. Ondergetekende heeft (in jaren 80-90) tweemaal zijn been in competitie verband gebroken (links en rechts, in die volgorde). Beide keren door een falende binding van Marker (door de fabriek erkend).
Derhalve is bij ons Marker a big no-no. Niet omdat het slechte bindingen zijn maar vanwege het gevoel.
In het verleden waren bindingen los van de ski en heb ook K2 Four geskied met Salomon bindingen. Helaas leveren ze thans slechts met Marker…
Head is wat appeteitelijker daar ze met Head (=Tyrolia) uitgerust worden. De Elan weet ik niet, zal ik onderzoeken.

*bericht bewerkt door dokteruk op 09 mrt 2019 16:56

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Elan en Fischer komen oom met Tyrolia.

Heeft ze ook een brace voor haar knie/ knieen?

@deborah nee dat niet

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

ik heb je een privebericht gestuurd.

Thanks!

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ook bedankt voor de tip van de againer @IkBakErNiksVan
Ik heb het doorgegeven aan iemand die dat goed kan gebruiken.(Dacht aan ophouden) Ze was er blij mee

Ik heb bij een ski-ongeval mijn hele knie in de prut gedraaid. Na 6 operaties en 5 jaar revalideren heb ik nog steeds een vrij beroerde en tamelijk instabiele knie, maar ik ski weer! Ik ski nu sinds een jaar op de Rossignol Temptation 80, heerlijk vergevingsgezinde ski, draait soepel en toch ook lekkere pittige rebound. Echt een superfijne ski voor ‘knies-knieën’!

*bericht bewerkt door Karien op 10 mrt 2019 15:50

Ook bedankt voor de tip van de againer @IkBakErNiksVan
Ik heb het doorgegeven aan iemand die dat goed kan gebruiken.(Dacht aan ophouden) Ze was er blij mee

Hooykaas op 10 mrt 2019 08:32

@Hooykaas zou je wat feedback kunnen geven van die persoon hoe het beviel… wanneer de tijd daar is? Super geïnteresseerd namelijk!
Grtz,
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Wil ik zeker graag doen. Maar dat is dan volgend jaar. @dokteruk
Waarschijnlijk een beetje anders dan gewoon. Zij heeft nl twee nieuwe kunstknieën.

Wil ik zeker graag doen. Maar dat is dan volgend jaar. @dokteruk
Waarschijnlijk een beetje anders dan gewoon. Zij heeft nl twee nieuwe kunstknieën.

Hooykaas op 10 mrt 2019 19:35

Thanks!
Grtz,
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@dokteruk, van een advies, wat skies betreft, kan ik je niet helpen.
Wat ik je wel aan de hand kan doen is, ultimate grip op de skies aan te laten brengen.
Mocht je interesse hebben kijk op de site:www.srskiservice.nl
Het is maar een tip, maar ik heb er baat bij.

*bericht bewerkt door marie-louise op 10 mrt 2019 20:11

Ik heb zelf de Elan Insomnia’s.
Reden is dat ik langzamerhand niet meer goed bochten kon maken met mijn vorige stijvere set.
Bij mij zit het in rugklachten/heup en oud letsel linker knie.
Ik draai nu makkelijker. Waardoor het weer stukken meer genieten is in plaats van werken.
Overigens ski ik links ook met een harde kunststof brace (die zorgt dat mijn onderbeen niet per ongeluk afslaat).

It is an amazing world

@dokteruk, van een advies, wat skies betreft, kan ik je niet helpen.
Wat ik je wel aan de hand kan doen is, ultimate grip op de skies aan te laten brengen.
Mocht je interesse hebben kijk op de site:www.srskiservice.nl
Het is maar een tip, maar ik heb er baat bij.

marie-louise op 10 mrt 2019 20:07

interessant is een soort magnatraction jammer dat het zover weg is…weet je toevallig iemand in het zuiden of midden die dit ook doet?

From a galaxy far far away.............

@marie-louise
Ik heb geen idee hoe scherp je kanten daarmee worden, maar extreem scherpe kanten zorgen enkel voor meer belasting op je knieën en beenspieren.

@Yahoo, ik heb geen idee, waar dat nog meer kan.
@IkBakErNiksVan de kanten worden daardoor niet scherper, de kanten worden gekarteld, daardoor beter grip. Hoe het kan weet ik niet, maar het kost minder kracht, daardoor minder belasting op de knieën.

@marie-louise
Ik heb geen idee hoe scherp je kanten daarmee worden, maar extreem scherpe kanten zorgen enkel voor meer belasting op je knieën en beenspieren.

IkBakErNiksVan op 11 mrt 2019 11:05

mwah… dat hangt ook af van techniek. Met minder scherpe kanten krijg je ook meer onverwachte klappen en kantfouten dan met scherpe kanten. Op mijn piste ski’s vind ik onscherpe kanten gevaarlijker dan scherpe kanten. Wel goed afbotten dat is zeker belangrijk.

Click. Click. Peace

@Rogier. De kanten blijven even scherp , alleen worden er mini hapjes uitgehaald, ( als bij een broodmes) ik ski geen 200 weken zoals de vrouw van @dokteruk
Ik ski nu 40 jaar meerdere weken per jaar. Maar ik merk, dat ik minder kracht nodig heb met deze skies, met ultimate grip.
Een vriend van ons (69) 2 nieuwe knieen, en heeft het ook na zijn operatie het op z’n skies aan laten brengen, en skiet nog steeds. Bijna iedereen van onze skigroep, heeft het op z’n skies.

@Yahoo, ik heb geen idee, waar dat nog meer kan.

@IkBakErNiksVan de kanten worden daardoor niet scherper, de kanten worden gekarteld, daardoor beter grip. Hoe het kan weet ik niet, maar het kost minder kracht, daardoor minder belasting op de knieën.

marie-louise op 11 mrt 2019 12:03

@marie-louise Schreef je nu gekarteld? Of was dat een typo? Ik ben vrij goed in mechanica, maar hier begrijp ik weinig van. Nu ben ik geen expert op dit gebied (tuning), maar de logica ontgaat me we een beetje. Ik kan me voorstellen dat het draaimoment beïnvloed kan worden door cambrr, rocker, techniek en kantenhoek (hoewel verwaarloosbaar voor ons als recreanten) maar voorwaarde is dan wel grip (=geslepen kanten) om dit te benutten. Ik begrijp niets van de rol van gekartelde kanten in dit verhaal. Kan iemand dat mij uitleggen?

Edit: @marie-louise je was me voor met reageren. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat er meer oppervlakte contact is met de sneeuw, zoals je principe van broodmes beschrijft, en dus mogelijk meer grip. Daarbij kan het zo zijn… maar dat begrijp ik nog niet helemaal… dat door gewichtverplaatsing op een bepaald moment minder contact is met sneeuw waardoor het draaimoment minder kracht kost. Ik zal me er eens in gaan verdiepen, ook wat de ‘trade off’ is.

Ik heb er zelfs een filmpje van gevonden

Thanks!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 11 mrt 2019 12:58

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Plaats een reactie