Hoe bepaal je de bestemming?

Ik vroeg mij zo eens af: Hoe bepalen jullie eigenlijk de volgende wintersport bestemming(en)?
Wat maakt het nou dat je dat jaar, naar die wintersport bestemming gaat?

Kijk je heel erg naar omgeving, grootte van het gebied, grootte van het dorp of de soort pistes die ze hebben.
Of speelt de afstand er naar toe en de prijs een grote rol. Of is het specifieke land heel belangrijk?
Of ga je elk jaar naar het zelfde gebied en/of accommodatie omdat het gewoon goed bevalt?
En dan vraag ik mij ook af: Zoek je eerst het skigebied en dan de accommodatie of juist andersom?

Wij zoeken altijd eerst de accommodatie omdat we best wel lastige criteria hebben.
We zoeken namelijk altijd een appartement, op loopafstand van die piste, met twee slaapkamers. Het gebied moet leuk genoeg zijn voor een week en het appartement mag niet meer dan 800 euro kosten in de voorjaarsvakantie. Dit jaar hadden we voor 525 euro zo'n appartement in Val di Fassa (voorjaarsvakantie). Het was perfect.

Wij kijken dus nooit zo zeer eerst naar het skigebied omdat er niet veel accommodaties zijn die aan onze criteria voldoen en we meestal maar een of twee opties hebben.

Wintersport, het beste wat er is.

Zoals je aangeeft, is dat erg afhankelijk van waar je zelf het meeste waarde aan hecht. Voor jullie is dat blijkbaar het appartement en daarvan de positie en prijs in een hoogseizoen-week.

Ikzelf zit niet zo vaak in het hoogseizoen en de prijs is minder een issue. Daar kijk ik dus in eerste instantie minder naar.

Ik kijk eerst naar het gebied. Afhankelijk van het gezelschap en de insteek (off-piste, cruise-tochten, nieuwe gebieden ontdekken) en de periode (is het er snel druk? is het ski-zeker genoeg?). Het gebied moet voldoen aan de eisen die uit dit hele vraagstuk voortkomen (verschillende trips per jaar, dus vaak ook verschillende recepten).
Heb ik een gebied, dan kijk ik naar welk dorp in dat gebied. Toegankelijkheid voor het skiën (rijtijd naar omliggende gebiedjes of dagelijkse reistijd naar pistes en liften) is daarbij het belangrijkste. En ook is het fijn als er wat basic faciliteiten zijn in het dorp (bakker, supermarkt, restaurantjes). Als het een tripje betreft waarbij we toch dagelijks met de auto onderweg zijn, dan is die supermarkt om dagelijkse boodschappen te doen minder belangrijk, dat kan dan ook op de terugweg van het skiën ergens.
Het huisje is voor mij persoonlijk het minst belangrijk. Aantal slaapkamers, fatsoenlijke keuken (bijna altijd appartement namelijk, omdat ik het fijn vind om 's avonds een eigen huiskamer te hebben en zelf te kunnen koken)… en ook de prijs. Of beter: de prijs ten opzichte voor wat je ervoor krijgt.

Mijn volgorde van plannen/organiseren is dus:

  1. Periode en soort skitrip (ski-in/ski-out? Meerdere gebieden? Road trip? Poedertrip?)
  2. Gebied of regio
  3. Gezelschap dat daarbij past
  4. Gebied
  5. Dorp in gebied/regio
  6. Appartement

Deze punten hebben een grote onderlinge afhankelijkheid die eigenlijk die volgorde bepaalt.

Wij zijn nu een paar jaar naar dezelfde bestemming geweest omdat dit goed bevallen is,maar voor een volgende vakantie zijn we toch terug op zoek naar iets nieuws,gewoon om weer eens wat afwisseling te hebben.
Volgorde van belangrijkheid:

  1. Afstand: totale afstand onder de 1000km
    geen steile klim met veel bochten omwille van wagenziekte
    2 .Accomodatie: op loopafstand van de liften,appartement onder de 1000 euro
  2. Gebied: voldoende blauwe en lichtrode pistes
  3. Gezellig dorp met mogelijkheid tot après-ski,liefst in de zon (als die er is)

We zijn zo een paar jaar naar Saalbach geweest,wat skigebied en accomodatie betreft was dat absoluut een van de betere,maar de ligging van de verschillende liften en het feit dat er nergens een plaatsje te vinden is waar je lekker in de zon kan zitten voor de après ski met zicht op de pistes vond ik dan weer minder.
Daarna Lermoos geprobeerd.Skigebied niet wat we zochten,wel hele mooie appartementen te vinden maar ook geen après ski in de zon met zicht op de pistes.
Nu een paar jaar Westendorf,skigebied prima,en heerlijk in de zon met zicht op de piste voor de après ski,maar een geschikt appartement vinden is daar dan weer veel moeilijker omwille van de vele jaarlijks terugkerende gasten.
Kortom,ideale skigebied dus nog niet gevonden :D

Grappig hoe verschillend prioriteiten per persoon verschillen. Voor mij dus een compleet andere volgorde:

  1. Accomodatie (ligging en comfort)
    De absolute nummer 1. Het is een gezinsvakantie, met meerdere gezinnen en we skiën niet van 8 tot 5. We willen op ieder moment even terug naar huis kunnen, dus op loopafstand van lift en piste is een must.

  2. Skigebied
    Het gebied hoeft zeker niet heel groot te zijn, maar wel voor ieder wat wils. Ook liever iets hoger vanwege de sneeuwkwaliteit. Afgelopen vakantie was het 's middags onder de 1800 meter niet meer te doen. Sommige gebieden (vooral in Oostenrijk) gaan nauwelijks hoger dan 1800 meter.

  3. Prijsniveau
    Comfort en ligging van het huis hebben een prijs. Daarom liever in een wat kleiner of onbekender gebied. Ik betaal liever iets meer voor het huis dan dat ik hier concessies moet doen. Als dan skipassen, restaurants, supermarkt etc. ook enorm duur zijn, dan zoek ik door.

  4. Voorzieningen in het dorp
    Niet heel belangrijk. Een paar restaurantjes is prima. Apres-ski doen we zelf, alhoewel een schirmbar best gezellig is.

  5. Afstand
    Ik snap niet zo goed waarom mensen zich laten beperken door afstand. Of je nou 900, 1000 of 1100 kilometer rijdt… Een uurtje meer of minder. Heb je het perfecte huis in het perfecte gebied gevonden, haak je dan af vanwege 100 kilometer extra rijden?

Ik heb overigens de perfecte vakantie ook nog niet gevonden. Wel veel leuke vakanties gehad die (met de eisen van dat moment) verdacht dicht in de buurt kwamen. Maar ook een paar missers (duur, ver lopen, weinig comfort, druk)…

Ik organiseer ieder jaar een reis voor een groep vrienden en dan komen ineens weer andere criteria naar voren. Bovendien moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden voor “het licht op groen gaat”. Daarom een alternatieve nummering:

1.1 Accommodatie: deze MOET groot genoeg zijn zonder slaapplaatsen in de woonkamer én voldoende leefruimte. Bovendien op loopafstand van de piste en liften

1.2. Skigebied: we zijn met een gezelschap met uiteenlopende ervaring en wensen. Dus een blauwe/lichtrode afdaling terug naar de acco is gewenst. Bovendien kom je al snel aan een middelgroot gebied (150 km) omdat we het leuk vinden om tochten te maken.

1.3. Prijs: er is geen oneindig budget, dus zeker belangrijk

1.4. Sneeuwzekerheid: we gaan in maart én de dalafdaling moet te doen zijn!

1.5. Bereikbaarheid: de meesten van ons reizen niet met eigen vervoer, dus moet het met pendelbus bereikbaar zijn. Dit jaar hebben we voor het eerst 2 busjes gehuurd. Ben benieuwd hoe dit ons bevalt (we gaan nog…).

Pas als deze criteria als “uitmuntend” zijn beoordeeld (we zijn veeleisend…), wordt gekeken naar andere criteria als “pluspuntjes”.
2. Catering: de laatste jaren hebben we ons heerlijk laten verwennen in een catered chalet. Als het enigszins mogelijk is, willen we dat weer.

  1. (3 en 4 bewust overgeslagen om aan te geven dat het belang snel afneemt) Voorzieningen in het dorp: een paar winkeltjes, restaurantjes én skiverhuur is wel fijn
  2. Sfeer in dorp: er gaan meestal een paar niet-skiërs mee en bovendien wil het oog ook wat.
  3. Land: het boeit me écht niet waar we heen gaan: Oostenrijk, Frankrijk, Italië? Ik vind het allemaal prima…

Je snapt het al: als je zó veeleisend bent als wij, moet je vroeg boeken. Zelfs als je buiten de vakantieperiode om gaat. Dus reserveren we al een acco in april.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Voor mij hangt het een beetje af van de samenstelling van de groep waarmee ik ga en de duur van de vakantie.
Ben ik met max 4 voor een week dan boek ik vaak last minute en dan is de volgorde:

  • Mogelijkheden skigebied
  • Sneeuwkwaliteit
  • Accommodatie aan de piste
  • Prijs
  • Afstand

Ga ik voor een short-ski dan maakt de afstand me wel degelijk uit. Vanuit bijv. Tignes is het te ver om te zeggen: ik pak nog een ochtend mee en rij pas in de middag terug. Dus dan wordt het:

  • Afstand
  • Accommodatie aan de piste
  • Mogelijkheden skigebied
  • Sneeuwkwaliteit
  • Prijs

Met een grotere groep (8-10 personen) wordt er ruim van tevoren geboekt en dan is de volgorde:

  • Mogelijkheden skigebied
  • Accommodatie aan de piste
  • Prijs
  • Afstand
  • Sneeuwzeker in de periode dat geboekt wordt

Nog een belangrijk criterium vergeten: Liften!
In Frankrijk vind je nog regelmatig van die grote bakken waar ze dan 50 man of meer in stoppen,daar gruw ik dus echt van.En sleepliften liefst ook niet.

Lastig hoor.

Denk dat bij ons het gebied altijd als eerste komt, of althans vanuit die invalshoek gaan we altijd zoeken. Criteria die we daarbij hanteren: relatief veel blauw en (licht)rood, niet te druk, voldoende hoog ivm sneeuwkwaliteit en alles vanaf 40km in omvang is voldoende groot. Groter mag, hoeft niet.

Daarna acco. Loopafstand van de piste, we gaan met 5 volwassenen en 2 kinderen dus lekker aantal slaapkamers, minimaal 2 badkamers en voldoende ruimte. Hoeft overigens niet 1 groot appartement te zijn, mag ook 2 kleinere.

Prijs speelt ook nog wel mee. Hoewel we niet op zoek zijn naar koopjes. Comfort is belangrijker.

Afstand speelt niet zo’n grote rol. Of je nou 900km moet rijden of 1100 maakt ons niet zoveel uit.

Maar als ik sommige bovenstaande reacties lees, is het misschien voor ons ook niet zo’n slecht idee een andere invalshoek te proberen en accommodatie als eerste criterium aan te houden en van daaruit te zoeken.

Bij een last minute sowieso het weer, daarna gebied en dan accomodatie. Buiten de vakanties en met klein gezelschap (max 4) altijd top.

1ste criterium : skigebied
2de criterium : afstand

1e criterium land
2e criterium gebied
3e criterium prijs
4e criterium slaapkameraantal
5e criterium locatie

Ik heb een aantal must have criteria waaraan het moet voldoen. De opties die daar uit rollen sorteer ik op prijs en dan ga ik reviews bekijken. Eerst van gebied en daarna van accomodatie. De eerste waar ik dan een goed gevoel bij heb die wordt het.
Helaas is het op prijs sorteren niet zo doorzichtig. Vaak zit er nog ergens een korting die verder in het boekingsproces wordt berekend. Dus zo eenvoudig als ik het opschrijf is het helaas niet.
Ook moet ik nog doen alsof mijn vrouw ook inspraak heeft.

Echter we hebben nu een bestemming die ons zo goed bevalt, dat we daar al 2x zijn geweest en in 2020 weer heen gaan.

Mijn criteria zijn (nu) in willekeurige volgorde:

  • Voorjaarsvakantie
  • Half Pension
  • Skigebied ca 100 km of meer aaneengesloten
  • Nederlandse skiles voor de kinderen
  • Reistijd naar de skilift max ca 15 minuten. (iets verder van de skilift heeft heel veel invloed op de prijs.)

Het zou best kunnen dat dit de komende jaren gaat veranderen als de jongens ouder worden.

De afgelopen tien jaar regel ik ieder jaar de wintersport voor de vriendengroep, of we nou met 23 personen gaan of met 4. Daarbij heb ik altijd in het achterhoofd dat een wintersportweek tussen € 500,00 en € 600,00 per persoon kost voor accommodatie en skipas en dat is mij altijd gelukt, sommige jaren zelfs nog minder.

Verdere selectiecriteria zijn:

  • groot skigebied (>200km)
  • Frankrijk (tot op heden altijd, dit jaar voor het eerst Oostenrijk en Italië)
  • accommodatie maximaal 500 meter van de piste
  • afstand (reis) niet belangrijk

Nog een belangrijk criterium vergeten: Liften!
In Frankrijk vind je nog regelmatig van die grote bakken waar ze dan 50 man of meer in stoppen,daar gruw ik dus echt van.En sleepliften liefst ook niet.

Elsvr op 12 mrt 2019 11:39

Die vind je in Oostenrijk ook nog een hoop hoor. Er zijn daar misschien nog wel bijna meer grote gondels dan in Frankrijk.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 12 mrt 2019 13:57

Born to Ride

Mijn voornaamste criteria:

Periode: buiten zoveel mogelijk schoolvakanties (zeker die van B en NL)
Land: Italië of Oostenrijk, Zwitserland begint een optie te worden
Gebied: klein, rustig gebied, vrij hoog en sneeuwzeker (afhankelijk van periode)
Liften: hoe minder rotsleepliften hoe beter
Pistes: dagdagelijks netjes geprepareerd
Off-piste-mogelijkheden: maakt niks uit
Accommodatie: hotel, min 3* - halfpension, dicht tegen skipiste/lift en met auto bereikbaar.
Afstand: maakt niks uit.
Après-ski: maakt niks uit zolang het niet dagelijks in het hotel is.
Prijs: afhankelijk van bovenstaande.

*bericht bewerkt door bartvwg op 12 mrt 2019 14:03

Bla, bla, bla.

Als eerste kijk ik naar de sneeuw statistieken, Hoeveel en wat voor sneeuw valt er? In hoe goede staat blijft die?
De bevriende familie waar we meestal mee gaan heeft prijs en reistijd ook hoog op het lijstje staan, en ook voor ons tellen die dingen mee.

Voor shortski voor onszelf is dat ook het belangrijkste, immers, als je een lang weekend weg gaat is het een beetje zonde als je maar 2 dagen kunt skien! Ook vindt ik het zonde van het geld om heel veel geld aan vliegticket uit te geven als het maar voor een lang weekend is.

Nog een belangrijk criterium vergeten: Liften!

In Frankrijk vind je nog regelmatig van die grote bakken waar ze dan 50 man of meer in stoppen,daar gruw ik dus echt van.En sleepliften liefst ook niet.

Elsvr op 12 mrt 2019 11:39

Die vind je in Oostenrijk ook nog een hoop hoor. Er zijn daar misschien nog wel bijna meer grote gondels dan in Frankrijk.

Matthias123 op 12 mrt 2019 13:55

Dan hebben wij daar blijkbaar altijd geluk mee gehad.Nog geen een tegengekomen in al die jaren.De enige plaatsen waar ik er ooit mee geconfronteerd ben is in Zinal , Alpe D'Huez en Mégève

*bericht bewerkt door Elsvr op 12 mrt 2019 16:32

Wij boeken meestal last-minute. Eerst en vooral kun je dan leuke prijzen vinden én je kunt natuurlijk het weerbericht in de gaten houden. Accommodatie speel voor ons niet zo’n grote rol, het grootste deel van de dag brengen we toch op de skipistes door. Net voor volgende week een tussendoorvakantie geboekt in Val d’Isère. Voor het ogenblik verse sneeuw, gisteren gevallen. Meest skipistes open. Hopelijk volgende week even goede condities.

Mijn zoektocht begint bij het uitzoeken van een skigebied, of meerdere gebieden die mijn bijzondere interesse hebben. Na al een aantal jaren op deze website te hebben vertoefd, heb ik een lijstje opgesteld met eventueel interessante gebieden en trips. Van deze lijst probeer ik elk seizoen er een paar af te strepen, wat tot nu toe goed lukt.

Daarna kies ik waar ik het liefst in het gebied wil verblijven. Dit kan ook een strategische plek zijn tussen verschillende gebieden. Het hangt veel van het soort vakantie en het gebied af welk dorp ik kies, maar meestal probeer ik wel iets met enige charme te kiezen.

De accommodatie heeft idealiter een goed uitgeruste keuken en minimaal twee slaapkamers, maar deze is niet zo belangrijk. Uiteindelijk kook je er kort wat, speel je een spelletje, drink je een glas wijn en slaap je er, maar uiteindelijk draait de wintersport voor mij om het skiën en is het appartement bijzaak.

Reisafstand doet er niet toe, maar ik kan me voorstellen dat met jonge kids een bestemming relatief dichtbij wel een pré is.

Mr. Slow

Wij kiezen eerst een skigebied waar we heen willen. Die keuze hangt af van het reisgezelschap, hoe lang we gaan (voor een week willen we een groter gebied en voor een weekend willen we liever een kortere reisafstand) en wanneer we gaan (in voor- en naseizoen willen we hoger zitten).
Daarna zoeken we een accommodatie in dat gebied. Met z’n tweeën is dat een 4 of 5 sterrenhotel met wellness, half pension en direct aan de piste of bij de lift. Als dat niet lukt, in ieder geval op loopafstand, want we willen niet elke dag met de auto of bus. Met z’n tweeën boeken we altijd redelijk vroeg, dus kunnen dit vrijwel altijd vinden. Als dat toch niet lukt, gaan we toch terug naar stap 1 en kijken of er in een ander gebied wel een geschikt hotel is en stellen het gebied van onze eerste keus dan een jaartje uit.
Met vrienden kiezen we ook eerst een gebied, maar is de accommodatie minder belangrijk. Een goedkoop pension of appartement op een kwartiertje rijden is altijd wel te vinden in (de buurt van) het gewenste gebied.

Annoying skiers since 2003

Leuk om te lezen! Vooral de verschillen

Voor ons hangt het vaak af van wie er mee gaat. We schikken naar het kleinst beschikbare budget en kijken naar de ski/snowboard kunsten van wie mee gaan. Enkel gevorderd? Groot gebied. Veel beginners? Goede lesmogelijkheden. Niet-skiers? Leuk dorp/wandelroutes. Bij ons wisselt de samenstelling nogal vaak…

Maar ik regel het altijd. En ik kijk naar:
0: buiten de vakanties. Nu kan het nog (kleine is 2) en ga niet dubbel zoveel betalen voor 10x zo drukke pistes. Zit momenteel in Devoluy en is bijna geen kip…

  1. Gebied. Voor iedereen moet er wat zijn. Dat betekend minimaal redelijk wat groen/blauw en een klein funpark. Big airbag is een dikke plus.

  2. Prijs. Die is vaak max 600p.p. voor acco/skipas/reis. Dan kom je toch vaak snel in Frankrijk. Niet erg aangezien ik Frankrijk vaak fijner vind kwa pistes voor beginners (breed en vaak zonder spontane steile stukken).

  3. Accomodatie. Van een stukje lopen ga je niet dood, zeker niet als je skilockers bij de skilift kan huren ( dat rekenen we dan wel in de accoprijs mee). Een jacuzzi/sauna is een must. Ivm stijve spieren na een dagje wintersport. Als die er niet bij zit, dan worden de kosten voor elders sauna/jacuzzi meegerekend in de accoprijs. Verder geen slapende mensen in de woonkamer.

De volgorde kan wel eens wisselen bij een shortski. Dan is prijs bepalender dan gebied. (want het is al luxe, shortski is vaak de 2e wintersport voor ons).

Daarbij komt dat we eigenlijk elk jaar 1x naar een nieuw gebied willen. Want ontdekken is leuk.

Zo zaten we dit jaar in St François Longchamps voor 1 week, met 8 personen (mijn ouders/zussen, vrouw en onze zoon) voor ~600 euro p.p. met het vliegtuig. Ideaal voor de niet-skiers, genoeg te doen voor kind van 2, en genoeg groen/blauw voor de beginners. Ervaring want eerder geweest.

En nu zitten we in SuperDevoluy. Want shortski voor 250 Inc acco/skipas/busreis is natuurlijk een koopje. Voor ons een nieuw gebied. Vanwege de lage prijs meteen 5x privéles meegeboekt en dat bevalt zo goed dat we dat elk jaar in ieder geval 2 dagen van de vakantie willen.

Wij kijken eerst naar welk gebied we ongeveer willen. Kan ook een lijstje zijn van een stuk of drie gebieden. In ieder geval niet te klein (min 100 km), supergroot hoeft ook niet.

Daarna zoeken we accomodatie. We gaan met zn achten (2 gezinnen) en willen tussen de 500 en 750 euro per gezin uitgeven voor een appartement met minimaal 3 slaapkamers. Stukje rijden naar de lift is geen probleem, max 10 a 15 min. O ja, voorwaarde is dat we van zondag-zondag kunnen huren. Anders gaat het feest niet door en zoeken we verder.

Als we geen accomodatie kunnen vinden die aan onze wensen voldoet kijken we of we iets kunnen vinden in een ander gebied. En dan komen we er eigenlijk altijd wel uit.

Twee jaar geleden klopte -voor het eerst- alles. Fijn appartement voor goede prijs, goede ligging (5 autominuten naar de lift), leuk skigebied, lekker veel km én leuke skischolen. Dus hebben we direct weer geboekt voor het jaar erna. Afgelopen jaar nog een keer. En nu gaan we volgend jaar weer wat nieuws zoeken, hebben het gebied nu wel een beetje gezien…

Plaats een reactie