details aankoop waxspullen

Ik heb al een heleboel informatie gevonden in verschillende forumtopics ivm waxspullen, maar toch had ik nog enkele detail vraagjes.

  1. type waxijzer
    ik heb de mogelijkheid om ofwel een oud strijkijzer met vlakke bodem te kopen voor 5 EUR
    ofwel een specifiek Vola Voyage waxijzer (1000W) voor 31.13 EUR
    vraag: wat zijn de voordelen van een specifiek waxijzer?
    stabielere temperatuur?
    compacter en hierdoor beter hanteerbaar?
    makkelijker proper te maken?

  2. type borstels
    Is er veel verschil in kwaliteit tussen verschillende merken van borstels?
    Ik denk eraan 3 soorten te kopen (brons, paardehaar en nylon)
    De ovalen borstels lijken mij de meerprijs niet waard als je deze slechts enkele keren per jaar nodig hebt.

  3. type wax
    Ik heb een blok van 200 gram Vola universele was (oranje -8°C > 15°C) op het oog
    Is deze vergelijkbaar met wat ze in een serieuze skishop in de bergen gebruiken?
    Is dit type was universeel inzetbaar voor zowel hotscraping, impregnatie en eindlaag (en zomerberging) of moet je toch beter specifieke wax gebruiken en zo ja welke)?

  4. varia
    Ik heb in een ander topic gelezen dat het ook mogelijk is om verkeerd te waxen en dat je hierdoor net niet goed meer zou kunnen glijden op de skis.
    Zijn er specifieke zaken die ik zeker niet mag doen bij het waxen, of loopt het allemaal los als je de filmpjes van Geertje / Backcountry / Toko volgt?

gebruik:

  • recreatieve, redelijk vergevorderde skiër (hoewel zonder race-ambities)
  • typisch 1x volle week + 1x miniski + 5x tot 10x indoor per jaar
Glide on!

Vivace waar ga je waxen? Is dat wellicht een keer buiten? Ja een waxijzer is stabieler van temperatuur en er staat er schaal op met aantal graden. Hoe duurder het waxijzer, hoe stabieler. Kijk eens naar de dikte van de ijzeren/alu plaat van een strijkijzer, dit is een van de redenen dat die zo snel schommelt.

Dat brengt op punt 3, hoe specifieker de wax, hoe beter je het kan afstemmen op de eigenschappen die op dat moment nodig zijn. En hoe specifieker je de temperatuur van het wax ijzer moet instellen.
Voor velen voldoet de universele, deze is niet slecht. Maar om op je vraag terug te komen, de shop gebruikt ook een wax die ergens in het midden bereik zit zoals de jouwe is mijn ervaring. Een hotscrape zal hier waarschijnlijk lastiger mee zijn, dat zijn meestal waxen in de range +10 /0, deze wax is zachter en dus makkelijker hot te scrapen. En voor een indoorbaan zou ik juist hardere wax gebruiken, indoorwax/blauwe wax, deze is veel slijtvaster.

Borstels, ik heb nu 3 kleine, denk dat alle merken goed zijn voor incidenteel gebruik, echter ik heb spijt dat ik geen ovalen paardenhaar heb gekocht, deze versneld het borstelen na scrapen aanzienlijk, los van het ergonomisch aspect (die kleine blokjes geven na een aantal minuten kramp in mijn handen)

Geen weet van verkeerd waxen, wel van borstelen in de verkeerde richting. Altijd van tip to tail…

*bericht bewerkt door Gaston op 13 mrt 2019 07:32

Tijd voor een uitpakparty?!

Voor de temperatuurcontrole zou ik persoonlijk toch het waxijzer kopen. Gewone strijkijzers worden snel te heet.

En die 25 euro meerkost kan je gewoon recupereren door geen paardenharen borstel te kopen. Messing en nylon zijn genoeg voor een alledaags waxbeurtje.

Universele wax zonder fluor kan je (zoals de naam laat uitschijnen) voor alles gebruiken, ook hotscrape als dat nodig is. Voor een doorsnee skiër is het veel belangrijker om regelmatig te waxen dan met speciale waxen te werken.

*bericht bewerkt door Morzel op 13 mrt 2019 07:40

Edit ik las het verkeerd, jouw wax kan inderdaad ook voor hotscrape, er staat +15

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik ben ook ooit begonnen met een oud strijkijzer, maar een echt waxijzer is bij het waxen echt een verademing. Wat ik ook gebruik is Wax Fleece. Voorkomt verbranden van het belag, maakt dat je met één rijtje waxdruppels 3 of 4 ‘passes’ kan maken per ski (veel minder wax gebruik).

Ik weet eigenlijk niet van welk merk mijn spullen zijn maar denk dat dat voor het ijzer en de borstels niet zo veel uitmaakt. Ik denk ook dat 2 borstels zat is, en de meerwaarde van een waxijzer is in mijn ogen ook groot (tov strijkijzer).

Ik gebruik zelf ook regelmatig waxfleece, dat scheelt een hoop bende en ik vind schrapen het minst leuk.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Meest handige vond ik eigenlijk de rotobrush. Bespaart zo onwijs veel tijd.

Edwin van Riel

Borstels, ik heb nu 3 kleine, denk dat alle merken goed zijn voor incidenteel gebruik, echter ik heb spijt dat ik geen ovalen paardenhaar heb gekocht, deze versneld het borstelen na scrapen aanzienlijk, los van het ergonomisch aspect (die kleine blokjes geven na een aantal minuten kramp in mijn handen)

Gaston op 13 mrt 2019 07:30

Als je zo lang staat te borstelen had ik allang een rotobrush aangeschaft. (wat ik dus ook heb gedaan)
Zelf gebruik ik de rotobrush voornamelijk voor het schoonmaken van de base voordat ik ga waxen.

@Vivace Ik ken mensen die al jaren met een (oud) strijkijzer waxen en dat werkt ook prima. Zeker met de meer universelere waxen. Gewoon goed in de gaten houden dat de wax niet begint te roken want dan staat ie te warm.
Ga je de waxijzers 1 op 1 vergelijken dan ga je merken dat een waxijzer fijner werkt dan een normaal strijkijzer. Maar een digitaal waxijzer is dan nog weer prettiger om mee te werken. En zo kun je wel doorgaan. Zo vind ik bijvoorbeeld de goedkope smartwaxer van holmenkol weinig meerwaarde hebben t.o.v. een normaal strijkijzer maar kost wel zo’n 45-50 euro.

Übung macht den meister!!!

Meest handige vond ik eigenlijk de rotobrush. Bespaart zo onwijs veel tijd.

evr66 op 13 mrt 2019 08:26

100% waar, maar topicstarter lijkt redelijk budget te willen blijven, dan valt roto wel echt af.

Tijd voor een uitpakparty?!

@RFKANGOO Roto staan op het lijstje, als je een tip hebt? :D

*bericht bewerkt door Gaston op 13 mrt 2019 09:02

Tijd voor een uitpakparty?!

@RFKANGOO Roto staan op het lijstje, als je een tip hebt? :D

Gaston op 13 mrt 2019 09:02

Kijk eens op marktplaats. Jij hebt vast wel weer de mazzel zo’n ding compleet met borstels voor 4 tientjes op de kop te tikken.

Übung macht den meister!!!

Meest handige vond ik eigenlijk de rotobrush. Bespaart zo onwijs veel tijd.

evr66 op 13 mrt 2019 08:26

Bespaart vooral veel ruimte in de portemonnee…🥶
Denk dat @Vivace daar zijn geld niet aan uit gaat geven🙈
Kies voor het waxijzer, de drie borstels en die wax die jij hebt gezien volstaat prima, eventueel voor indoor een indoorwax. Vergeet ook niet een krabber en slijper om je krabber scherp te houden😉
Wat je fout kan doen is je belag verbranden en/of de constructie van de ski naar de klote helpen maar dan moet je bijv. je ijzer op je belag zetten en fff gaan poepen💩💩
Mocht je erachter komen dat je het leuk vindt om te doen dan kun je altijd je set verder uitbreiden☃️

*bericht bewerkt door Piefke op 13 mrt 2019 09:22

LA NORMA😍☃️

Wat een waxprofs hier zeg. Ik heb gewoon universele wax van de Decathlon, een simpel strijkijzer en gaan met die banaan. Ik kom nog elk jaar prima beneden.

@RFKANGOO Roto staan op het lijstje, als je een tip hebt? :D

Gaston op 13 mrt 2019 09:02

Kijk eens op marktplaats. Jij hebt vast wel weer de mazzel zo'n ding compleet met borstels voor 4 tientjes op de kop te tikken.

RFKANGOO op 13 mrt 2019 09:04

hahahaha, komt goed!

Wat een waxprofs hier zeg. Ik heb gewoon universele wax van de Decathlon, een simpel strijkijzer en gaan met die banaan. Ik kom nog elk jaar prima beneden.

Mike123 op 13 mrt 2019 09:15

Dus, wat wil je zeggen?

@Piefke, hoe waxen ze eigenlijk in LA NORMA :D ??

*bericht bewerkt door Gaston op 13 mrt 2019 09:53

Tijd voor een uitpakparty?!

Wat een waxprofs hier zeg. Ik heb gewoon universele wax van de Decathlon, een simpel strijkijzer en gaan met die banaan. Ik kom nog elk jaar prima beneden.

Mike123 op 13 mrt 2019 09:15

Tuurlijk. Met een stoffer en blik krijg ik mijn woonkamer ook wel schoon, maar er zijn handiger alternatieven :).

Ik denk wel dat de soort wax voor recreanten weinig uitmaakt. Als je er al iets van merkt, dan misschien in papsneeuw en ik geloof ook wel dat je indoor iets andere wax kan gebruiken, maar verder maakt t volgens mij niet zoveel uit, maar sommigen (me included) vinden het gewoon leuk om het zo goed mogelijk te doen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je kunt het zo gek maken als je wilt, maar als je niet elke dag je skies hoeft te waxen en je geen tijden te verbeteren hebt met een honderste van een seconde dan voldoet een simpel strijkijzer, universele wax en 1 messing borstel ook. Ik doe dat nu ook zo en slijp ze ook zelf (voor alle skies van het gezin), en verschilt wel degelijk met de "onderhoudsbeurten" die ik gewend ben bij de gemiddelde sportzaak. 8 dgn weg geweest en skies waren in top conditie. Maar ook eens dat een waxijzer beter/handiger is dan een strijkijzer, maar ken wel meer vergelijkingen dat beter gereedschap handiger/beter is.

*bericht bewerkt door mwjanssen op 13 mrt 2019 10:47

MW Janssen

Prijs van die roto viel wel mee. ff nagekeken, indertijd (2015) gescoord voor EUR 26.90 bij glisshop. Superding.

Edwin van Riel

Ik ben ook ooit begonnen met een oud strijkijzer, maar een echt waxijzer is bij het waxen echt een verademing. Wat ik ook gebruik is Wax Fleece. Voorkomt verbranden van het belag, maakt dat je met één rijtje waxdruppels 3 of 4 ‘passes’ kan maken per ski (veel minder wax gebruik).

GiGi op 13 mrt 2019 07:42

OK, klinkt interessant voor na de laatste waslaag om tijd te besparen voor nodig voor afschrapen zijn zeker.
Kan je mij uitleggen waarom er minder was gebruikt zou worden? als de was niet volledig is opgenomen door het belag blijft deze toch bovenop liggen en als je dan opnieuw met je waxijzer erover gaat heeft het een 2de/3de kans om terug in het belag te trekken of zie ik dit verkeerd?

zijn dit evenwaardige producten:
TOKO BASE TEX - 20 m x 15 cm - ±11 EUR
of Holmenkol WaxFleece - 100 doekjes van 150x250mm - ±15 EUR
(deze laatste werd vernoemd in een eerder topic: https://www.wintersport.be/forum/topic/373829)

als schraper dacht ik om overschotjes standaard 5mm plexiglas te gebruiken (heb ik nog liggen in de kelder) en deze met behulp van schuurpapier + 90° blokje scherp te houden

misschien nog een bijkomende vraag: vanaf wanneer moet je met p-tex aan de slag?
als je een grote diepe kras hebt, spreekt dat voor zich, maar wat bij enkele ondiepe krassen?
Heeft het dan zin om hier als leek zelf mee aan de slag te gaan, of wordt het dan toch eens een medium service-beurt bij een skishop?

Glide on!

De overtollige wax trekt in de wax fleece en druipt in ieder geval niet over de rand. Je kan dus ook vooral veel netter werken.

p-tex gebruiken zodra je nagel in het krasje blijft hangen heb ik ooit als vuistregel meegekregen.

Edwin van Riel

Bij ondiepe krasjes is het wel veel moeilijker om p-tex goed te laten houden.

Click. Click. Peace

Ik gebruik ptex pas als ik door het belag heen bent. Oppervlakkige beschadigingen doe ik verder niks aan. Enkel als iets uitsteekt snij ik het weg.

Übung macht den meister!!!

Ik heb laatst op AliExpress een roterende borstel aangeschaft. 2 weken levertijd maar prima kwaliteit voor die 3 keer per jaar dat ik hem gebruik.

Zo moet je het met een waxijzer/strijkijzer ook zien volgens mij. Als je maar een paar keer waxt per jaar dan voldoet een eenvoudig wax- of strijkijzer ook wel. Het waxen duurt wat langer maar het resultaat is uiteindelijk hetzelfde. Een nieuw ijzer van 35 euro zal ook beslist minder goed zijn dan eentje van 180 euro. Als de thermostaat een simpel bi-metaaltje is, schommelt de temperatuur net zo veel als bij een gewoon strijkijzer. Die digitale ijzers hebben een elektronische temperatuurregeling; dat is veel beter (als je de wax op ideale temperatuur wilt verwerken), maar kost ook veel meer.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 13 mrt 2019 20:11

Je hebt de waxers die waxen omdat het geld bespaart en beter is tov de shop, zij willen vooral besparen, alles budget.
En je hebt de waxers die waxen uit liefde voor de ski en alles wat met wintersport te maken heeft. Hobby heet zoiets. Die hobby mag voor velen wat kosten.

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston die geheimtip ken ik natuurlijk niet prijsgeven🥶

LA NORMA😍☃️

Plaats een reactie