Algemene helmplicht?

Hoe meer regels hoe minder eigen verantwoordelijkheid.

Birdheart op 15 mrt 2019 08:50

Eens … tot op zekere hoogte
Want met die vermeende ‘eigen verantwoordelijkheid’ blijkt het vaak heel slecht gesteld te zijn, als we die ECHT moeten nemen (dwz: vooraf en onvoorwaardelijk instaan voor de consequenties van je gedrag).
Hoe minder regels, hoe meer iedereen maar wat doet onder het motto “ik bepaal het zelf wel, maak je niet druk, je hebt er toch geen last van etc.”

Rob

Ik denk dat er voor een andere sport meer behoefte is aan een helmplicht. Namelijk schaatsen! Hoeveel van de mensen hier dragen wél een helm bij het skiën, en niet bij het schaatsen wanneer er natuurijs ligt?
En waar is de kans op hoofdletsel groter?

Verder ben ik geen voorstander van de betutteling. Omdat veel mensen een fluorescerend hesje dragen op de motor gaan er stemmen op om dit te verplichten. Terwijl mijn motorpak vol reflecterend materiaal zit waar een fabrikant goed over nagedacht heeft. Iets moeten omdat veel mensen dit doen? Dat werkt averechts.

Zullen we dan ook gelijk maar een ski/snowboardvaardigheidsbewijs invoeren?

Voor velen zou dat geen kwaad kunnen, als is het maar om anderen tegen hen te beschermen.
Afgelopen vrijdag nog op SnowWorld een flinke crash gezien (gelukkig zonder ernstige consequenties) omdat er een als een kip zonder kop die zich zelf duidelijk niet onder controle had van de lange baan in een rechte lijn naar beneden ging.

Rob

bij hobby/vermaak wil je niet teveel regels anders haken mensen snel af.

Nou? En? Wat is daar op tegen?

Als je niet bereid of in staat bent je aan bepaalde regels te houden, moet je je toch echt afvragen of je wel geschikt bent voor die activiteit.

Rob

En waar is de kans op hoofdletsel groter?

Ik weet niet of er statistieken zijn, maar ik zeg skien …
1: Bij schaatsen ontbreekt de verticale component
2: De kans dat je door een onverlaat wordt aangeschaatst is een stuk kleiner dan bij skien

En wat die gele hesjes bij motorrijders betreft:
Gezien de ongevals cijfers onder motorrijders, schieten de huidige regels/materialen nog duidelijk te kort

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 15 mrt 2019 09:42

Rob

Als er nu 1 ding is waar de mensen zich in korte tijd spontaan in hebben aangepast, dan is het wel een helm dragen bij het skien. In slechts een paar jaar tijd is vrijwel iedereen een helm gaan dragen, dus waar gaat dit topic überhaupt over?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat zijn mensen toch mooi.

Moord en brand roepen als iemand 15 km/h onder de maximumsnelheid rijdt, maar zonder helm skiën is toch echt uit den boze.

Niet dat ik tegen een helmplicht ben, maar dit is toch de mensheid op z’n best? Prachtig dit.

IkBakErNiksVan op 14 mrt 2019 17:47

Heb je onderzocht dat er een verband is tussen beide onderwerpen? Dat de mensen die vinden dat je door moet rijden als het kan voor helmplicht zijn, of juist niet?

peterpos op 14 mrt 2019 21:29

De TS is 1 en dezelfde @Peterpos 😉.

Shane op 15 mrt 2019 07:59

Dat had ik niet gezien. Maar dan nog vind ik het twee dingen die totaal niet met elkaar te vergelijken zijn. In mijn ogen is er niets mis mee als je je ergert aan mensen die voor opstoppingen op de wegen zorgen door veel te langzaam te rijden en je daarnaast geen tegenstander van helmplicht op de piste bent.

Peter Pos

bij hobby/vermaak wil je niet teveel regels anders haken mensen snel af.

Nou? En? Wat is daar op tegen?

Als je niet bereid of in staat bent je aan bepaalde regels te houden, moet je je toch echt afvragen of je wel geschikt bent voor die activiteit.

RCGrootveld op 15 mrt 2019 09:38

Precies! Daarom niet teveel regels dus. Skien is voor mij een uitlaatklep (draag daarbij vrijwillig een helm). Laat mensen zich eerst eens aan de 10 pisteregels houden. Minimaal de helft overtreedt ze en dat levert gevaar voor anderen op.

@martin7182: als je naast die drempels dan maar wel een terrasje voor het vermaak neerzet ;)

evr66 op 15 mrt 2019 09:12

Valt tegen hoor, er staat natuurlijk ook een bordje max. 10km/u en een skipatrol met radargun die je bekeurt als je te hard gaat.

Ach, kwestie van hoog, onregelmatig en ijzig genoeg maken, worden ze vanzelf leuk ;)

Edwin van Riel

En wat die gele hesjes bij motorrijders betreft:
Gezien de ongevals cijfers onder motorrijders, schieten de huidige regels/materialen nog duidelijk te kort

RCGrootveld op 15 mrt 2019 09:41

Dus dat ligt aan de materialen van de motorrijders? Niet bijvoorbeeld aan het volledig-kip-zonder-kop gedrag van de overgrote meederheid van automobilsten, in combinatie met de over het algmeen wat hogere snelheid van een motorrijder?
Leuk filmpje vandaag op Geenstijl van een appende automobiliste, die tot twee keer toe bijna een motorrijder raakt.

Ik heb dagrijlichten op mijn motor die niet eens uit kunnen. Als een automobilist die niet ziet, dan kan ik een volledig fluorescerend pak aan doen, maar dan gaan ze mij echt niet beter mee zien, hoor.

En wat betreft helmplicht voor wintersporters; gewoon niet doen. Laat ieder het lekker zelf voor zich bepalen.

*bericht bewerkt door Ton_ op 15 mrt 2019 11:35

2: De kans dat je door een onverlaat wordt aangeschaatst is een stuk kleiner dan bij skien

Gezien de ongevals cijfers onder motorrijders, schieten de huidige regels/materialen nog duidelijk te kort

Dat eerste durf ik te betwijfelen. Los daarvan, met je hoofd op sneeuw vallen of keihard ijs, dan val ik liever op sneeuw. (Ps ik heb altijd een helm op. Altijd de skibril bij de hand en lekker warm op het hoofd).

Tweede punt. Onzin. Je koopt zelf je eigen materiaal, dus je moet gewoon goed spul kopen en geen goedkope motorjas bij de Aldi.

Ik denk dat er voor een andere sport meer behoefte is aan een helmplicht. Namelijk schaatsen! Hoeveel van de mensen hier dragen wél een helm bij het skiën, en niet bij het schaatsen wanneer er natuurijs ligt?
En waar is de kans op hoofdletsel groter?

Ik denk dat bij beide de kans op hoofdletsel zo ongeveer even groot is. Ik schaats elke week. Inderdaad met helm. Ook op de ijsbaan stijgt het aantal helmdragers snel. Slim, want de kans dat het mis gaat in een treintje is aanwezig.
Bij natuurijs zou het ook handig zijn. Gezien de hoeveelheid mensen die ik tijdens mijn laatste tourtocht zag liggen bij een bruggetje, echter dat is al weer flink wat jaren terug. Ik denk dat als er nu natuurijs zou komen. Er veel meer mensen met helm zouden schaatsen. Voortschrijdend inzicht.

Ik ben overigens tegen een helmplicht. Dat getut. Verschrikkelijk. Grow up. En neem je eigen verantwoording.

*bericht bewerkt door pimmetje op 15 mrt 2019 12:58

Toch mooi hoe zo’n simpele vraag lekker ontspoort met felle reacties! #doeslief ;)

Niet bijvoorbeeld aan het volledig-kip-zonder-kop gedrag van de overgrote meederheid van automobilsten, in combinatie met de over het algmeen wat hogere snelheid van een motorrijder?

Gezien het feit dat:
1: ca de helft van de ongevallen onder motorrijders sowieso eenzijdig is en er dus helemaal automobilist in het spel is
2: iemand die zich zelf niet een de verkeersregels houdt (‘de over het algemeen wat hogere snelheid’) niet in de positie is om over het gedrag van zijn medeweggebruikers te oordelen (‘verbeter de wereld, te beginnen bij u zelf’)
Durf ik dit met NEEN te behandelen

Leuk filmpje vandaag op Geenstijl van een appende automobiliste, die tot twee keer toe bijna een motorrijder raakt.

Geenstijl … die zielepoten neem ik sowieso niet serieus

Maar we dwalen af, ik ga me voorbereiden om mijn trip naar de sneeuw

Rob

Helmplicht gewoon regelen op de piste, over de hele wereld, ook goed voor de werkgelegenheid. Boete bij niet dragen eur 150,00.

Helmplicht gewoon regelen op de piste, over de hele wereld, ook goed voor de werkgelegenheid. Boete bij niet dragen eur 150,00.

HansM op 15 mrt 2019 15:50

Beter moralistisch gezever beboeten, levert veel meer op 😁

Als er nu 1 ding is waar de mensen zich in korte tijd spontaan in hebben aangepast, dan is het wel een helm dragen bij het skien. In slechts een paar jaar tijd is vrijwel iedereen een helm gaan dragen, dus waar gaat dit topic überhaupt over?

Shane op 15 mrt 2019 10:26

Je hoeft niet te reageren. Dus als je het een nutteloos topic vindt sla het dan over.

Als er nu 1 ding is waar de mensen zich in korte tijd spontaan in hebben aangepast, dan is het wel een helm dragen bij het skien. In slechts een paar jaar tijd is vrijwel iedereen een helm gaan dragen, dus waar gaat dit topic überhaupt over?

Shane op 15 mrt 2019 10:26

Je hoeft niet te reageren. Dus als je het een nutteloos topic vindt sla het dan over.

Skizoeker op 15 mrt 2019 18:31

Laat ik het zo stellen @Skizoeker. Ook bij een verplichting houd je altijd een klein percentage “overtreders”. Ik vraag me af hoe veel dat “overtreders” percentage (locals die er mee weg komen bijvoorbeeld) verschilt van het ontzettend kleine percentage van de mensen dat nu zonder helm skiet.
Daarbij, geef nu eens aan waarom jij die verplichting dan noodzakelijk vindt?

*bericht bewerkt door Shane op 15 mrt 2019 18:48

I can stick uphill ice, on my saucer...

Er was toch een onsporingstopic een tijdje terug? Of is het nu de bedoeling om iedere topic te laten ontsporen?

Overigens al een prima rendement op de aandelen kalmeringspillen farmaceut uit het 80km/h of niet topic elders op de site. Keep up the good work!

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Als er nu 1 ding is waar de mensen zich in korte tijd spontaan in hebben aangepast, dan is het wel een helm dragen bij het skien. In slechts een paar jaar tijd is vrijwel iedereen een helm gaan dragen, dus waar gaat dit topic überhaupt over?

Shane op 15 mrt 2019 10:26

Je hoeft niet te reageren. Dus als je het een nutteloos topic vindt sla het dan over.

Skizoeker op 15 mrt 2019 18:31

Laat ik het zo stellen @Skizoeker. Ook bij een verplichting houd je altijd een klein percentage “overtreders”. Ik vraag me af hoe veel dat “overtreders” percentage (locals die er mee weg komen bijvoorbeeld) verschilt van het ontzettend kleine percentage van de mensen dat nu zonder helm skiet.
Daarbij, geef nu eens aan waarom jij die verplichting dan noodzakelijk vindt?

Shane op 15 mrt 2019 18:48

Blijft moeilijk om een topic even fatsoenlijk door te lezen: Mogen is geen moeten. Blijkt moeilijk te zijn. Dus geen noodzaak.

Als ik dan van jou een reden aan moet dragen: Afgelopen vakantie 2 personen nagnoeg bewusteloos afgevoerd zien worden ivm een val op een ijzige piste waarvan 1 persoon is omgeskied door een voor hem totaal onbekend persoon. Beide droegen een helm dus een garantie voor geen letsel is het niet. Wel begreep ik uit de reacties van omstanders dat het zonder helm naar alle waarschijnlijkheid iets slechter zou zijn afgelopen. Je kunt dus zelf perfect skiën en aan de regels houden. Je blijft afhankelijk van de mede piste gebruikers waar een ongeluk ook in een klein hoekje zit. Het hoeft niet altijd onkunde of roekeloosheid te zijn.

Jij begint met mij te beschuldigen van niet goed lezen en vervolgens kom je met een betoog wat letterlijk op geen enkele manier inhaakt op wat ik stel @Skizoeker. Grappig.

Overigens heb ik je openingspost nog eens goed de revue laten passeren. “Van mij mogen ze het morgen invoeren”, leest voor mij na uitgebreide overweging nog steeds alsof je voorstander bent van een helmplicht. Dat gecombineerd met feit dat je er een topic voor opent geeft mij zelfs (nog steeds) het vermoeden dat je het noodzakelijk vindt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Skizoeker

Er was toch een onsporingstopic een tijdje terug? QUOTE

Is dit zoiets als “OP de sporen skien in 't engels”, of bedoel je ontsporen?

Born to run. B.S.

Niet bijvoorbeeld aan het volledig-kip-zonder-kop gedrag van de overgrote meederheid van automobilsten, in combinatie met de over het algmeen wat hogere snelheid van een motorrijder?

Gezien het feit dat:
1: ca de helft van de ongevallen onder motorrijders sowieso eenzijdig is en er dus helemaal automobilist in het spel is
2: iemand die zich zelf niet een de verkeersregels houdt (‘de over het algemeen wat hogere snelheid’) niet in de positie is om over het gedrag van zijn medeweggebruikers te oordelen (‘verbeter de wereld, te beginnen bij u zelf’)
Durf ik dit met NEEN te behandelen

Leuk filmpje vandaag op Geenstijl van een appende automobiliste, die tot twee keer toe bijna een motorrijder raakt.

Geenstijl … die zielepoten neem ik sowieso niet serieus

Maar we dwalen af, ik ga me voorbereiden om mijn trip naar de sneeuw

RCGrootveld op 15 mrt 2019 15:40

Daarmee spreek je jezelf toch volledig tegen?

Je stelt namelijk

En wat die gele hesjes bij motorrijders betreft:
Gezien de ongevals cijfers onder motorrijders, schieten de huidige regels/materialen nog duidelijk te kort

En nu zeg je dat de helft van de motor ongelukken eenzijdig is en dat motorrijders niets mogen zeggen van anderen omdat ze zich zelf niet aan de regels houden.

Dus; als ik een geel hesje aandoe van beter materiaal dan heb ik minder kans op een eenzijdig ongeval? Ok? Waar mag ik tekenen?
En de regels schieten dus niet te kort; hooguit de dicipline om zich eraan te houden.

En tot slot je opmerking over Geenstijl; het ging niet om Geenstijl an zich, maar een hufterig wijf dat 20 minuten op de A27 onafgebroken zit te appen achter het stuur en daarbij een keer of 20 een bijna ongeluk maakt, waarvan 2 keer met een motorrijder.

Maar het zal wel aan het materiaal van de motorrijders liggen, in dat geval.

Fijne vakantie. Doe je helm op en rijd niet te hard! Kijk uit voor motorrijders.

Zullen we dan ook gelijk maar een ski/snowboardvaardigheidsbewijs invoeren?

Voor velen zou dat geen kwaad kunnen, als is het maar om anderen tegen hen te beschermen.
Afgelopen vrijdag nog op SnowWorld een flinke crash gezien (gelukkig zonder ernstige consequenties) omdat er een als een kip zonder kop die zich zelf duidelijk niet onder controle had van de lange baan in een rechte lijn naar beneden ging.

RCGrootveld op 15 mrt 2019 09:22

Haha, ik zag afgelopen vrijdag een monoskier, ik dacht nog, zal ik het vragen @RCGrootveld 😉. Nou volgende keer weet ik het hoor.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als de helmplicht er komt, zou er dan aub svp, per direct een wet kunnen komen waar vrijgezelle vrouwen/dames een kaartje moeten dragen dat duidelijk maakt dat ze vrijgezel zijn 😀.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Toch mooi hoe zo’n simpele vraag lekker ontspoort met felle reacties! #doeslief ;)

Marijnt op 15 mrt 2019 12:58

de topicstarter zijn openingspost en dan vooral de laatste zin zijn natuurlijk al behoorlijk agressief, als je zo een topic start kan je wel verwachten dat die ontspoort.

En ik ben blijkbaar een asociale, botoxspuitende, bruingebrande toerist, volgens hem…

*bericht bewerkt door Denis op 16 mrt 2019 08:19

En ik ben blijkbaar een asociale, botoxspuitende, bruingebrande toerist, volgens hem…

Denis op 16 mrt 2019 08:18

Niet? 😉😂

En ik ben blijkbaar een asociale, botoxspuitende, bruingebrande toerist, volgens hem…

Denis op 16 mrt 2019 08:18

Niet? 😉😂

Hessel op 16 mrt 2019 08:42

Zal eens een fototje posten ;-)

Jongens , jongens , on topic hé, wat heeft botox en bruine torso nu met 'n helm te maken.

Nu ONSPOREN we echt .😉

Born to run. B.S.

Plaats een reactie