Swix waxijzer wordt niet warm

Hoi technische forumleden, ik kan jullie hulp gebruiken.

In mijn bezit een via marktplaats vorig jaar gekochte Swix T71 digitaal waxijzer. Vandaag wilde ik gaan waxen, en na insteken geeft het apparaat keurig de huidige en in te stellen temperatuur weer, echter de plaat blijft koud. De huidige temperatuur blijft hangen op '38' graden.

Omdat het een machine met een nieuwprijs van €400 betreft wil ik een poging doen om deze te herstellen.
Na openmaken tref ik onderstaand aan, en lijk ik de oorzaak gevonden te hebben, er zit een draad los. De overige 5 draden, en de aarde draad zitten wel vast, er staat een codering bij, zie foto.
Echter, waar moet de draad in, ik zie namelijk nergens meer een plek ervoor, het lijkt me sterk dat die draad zo los moet hangen? Het laatste dat ik wil is kortsluiting dus ik doe even nog niks proberen…

Bedankt!

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/c6991ae76cebc843f1c420fd...

Tijd voor een uitpakparty?!

kun je dat printplaatje lichten en even de andere kant laten zien. 1 ding is zeker, die hoort niet los, is vermoedelijk ontstoringscondensator waar hij aan vast zit (dat grijze blokje van 0.47 uF)

Edwin van Riel

null

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik zie nergens soldeer, soms hangen draden bewust los toch? Maarja, dan zou toch wel iets afgschermd zijn ofzo. Heb helaas geen meetapparatuur en ook geen electrokennis.

Tijd voor een uitpakparty?!

Draden bewust los wordt alleen soms gedaan tbv gebruik als antenne of zo. is hier niet van toepassing, dus moet zeker ergens aan vast gezeten hebben. draadje is vrij dik, dus ongetwijfeld in gebruik om wat vermogen doorheen te sturen.

In foto 1, waar die 2 bij staat. zit daar wel een draad min dat schroefblok? lijkt op de tweede foto of-ie er onder door gaat namelijk?

Edwin van Riel

Dank voor het meedenken @evr66 , ja alle 5 de draden die in dat blokje gaan zitten vast onder hun schroefje.

Tijd voor een uitpakparty?!

pm

Edwin van Riel

pm

evr66 op 15 mrt 2019 14:13

Hee, wij willen ook meelezen ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Haha, heb Gaston aangeboden om ff langs te komen of op te sturen, that's all. Maar kom gerust mee kijken ;) 3 weten meer dan 2 ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 15 mrt 2019 14:16

Edwin van Riel

Haha @Shane

Ik heb inmiddels een garantiecertificaat in het doosje gevonden, heb geen factuur.
Heb Swix gemaild, eens kijken wat ze zeggen en of ze me doorverwijzen naar de NL importeur. Het blijft zonde dit.

Tijd voor een uitpakparty?!

Zit dat draadje of hoort dat draadje niet vast aan wellicht het andere deel van de behuizing die we nu niet zien op de foto’s ?

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Heb je daar geen repair-café of zo? Die dingen schieten hier als paddenstoelen uit de grond. Ontmoetingsplaats voor veel hobbyelektronicaknutselaars waar je - als kluns zoals ikzelf - al je defecte huisraad kan laten herstellen (mits mogelijk). ;)

Bla, bla, bla.

Maar 1 draadje naar het andere deel lijkt me niet waarschijnlijk?

Edwin van Riel

Niemand die ‘even’ z’n eigen waxijzer uit elkaar wil slopen om te kijken hoe het echt zit?! 😜

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Zit dat draadje of hoort dat draadje niet vast aan wellicht het andere deel van de behuizing die we nu niet zien op de foto’s ?

Chonn op 15 mrt 2019 14:31

De rest van het apparaat is behuizing, zonder bevestigingsmogelijkheden. Ik snap je punt, ik heb ook echt overal gezocht waar dit draadje in zou moeten. Het draadje is te dik voor solderen. Helaas is het niet eenvoudig te zien wat er moet gebeuren. Ik heb hem weer in elkaar geschroefd en wacht even het antwoord van Swix af.

Repaircafe of hulp van het forum kan daarna zeker nog, graag zelfs!

Tijd voor een uitpakparty?!

Maar 1 draadje naar het andere deel lijkt me niet waarschijnlijk?

evr66 op 15 mrt 2019 14:36

Naar de temperatuurinstelling?? Of zit er geen draaiknop op?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Haha, die van mij was een paar tientjes, lijkt er niet op, gewoon met een ouderwets bimetaaltje.

Maar waxen doet-ie prima ;)

Edwin van Riel

Maar 1 draadje naar het andere deel lijkt me niet waarschijnlijk?

evr66 op 15 mrt 2019 14:36

Naar de temperatuurinstelling?? Of zit er geen draaiknop op?

Shane op 15 mrt 2019 14:38

digitaal geregeld, denk het niet. bermoed een paar drukknopjes naast de isplay of zo. gaat ook niet echt gemakkelijk over 1 draadje. draad zou bovendien een stuk gekozen dunner zijn dan waarschijnlijk.

Edwin van Riel

Niemand die ‘even’ z’n eigen waxijzer uit elkaar wil slopen om te kijken hoe het echt zit?! 😜

Sneeuwbaard op 15 mrt 2019 14:36

Sneeuwbaard wat let je :D
Ik ben sowieso benieuwd hoe een waxijzer van 4 tientjes zich intern verhoudt tot deze boy. Maar aangezien @Rogier ook al een T71 had die niet wilde opwarmen, mag Swix zich wel een beetje schamen met hun ‘top of the line, hand assembled, digital microprocessed waxing iron with extra think plate’

Tijd voor een uitpakparty?!

op zo’n ding van 400 of 500 eur moet een marge zitten die een bijzonder elegante afhandeling mogelijk maakt lijkt me ;)

Edwin van Riel

Maar 1 draadje naar het andere deel lijkt me niet waarschijnlijk?

evr66 op 15 mrt 2019 14:36

Naar de temperatuurinstelling?? Of zit er geen draaiknop op?

Shane op 15 mrt 2019 14:38

digitaal geregeld, denk het niet. bermoed een paar drukknopjes naast de isplay of zo. gaat ook niet echt gemakkelijk over 1 draadje. draad zou bovendien een stuk gekozen dunner zijn dan waarschijnlijk.

evr66 op 15 mrt 2019 14:40

Klopt, vanuit de printplaat gaat met zo’n brede platte draadbundel (ken de naam niet) naar een displaytje met drukknopjes. Dat is dus allemaal apart geregeld.

Tijd voor een uitpakparty?!

Ah fancy hoor @Gaston. Ik ken ze alleen met draaiknop ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ah fancy hoor @Gaston. Ik ken ze alleen met draaiknop ;)

Shane op 15 mrt 2019 15:26

Díe werken tenminste. Bij @Gaston (en blijkbaar ook bij @Rogier) zit een draadje los… ;)

Sneeuwbaard wat let je :D

Gaston op 15 mrt 2019 14:41

Ik heb niet van die mooie spullen, maar als iemand er een beschikbaar stelt, wil ik die best uit elkaar slopen ;)

Mij heeft het niet geholpen, maar misschien helpt dit een ander verder:
http://www.doe.carleton.ca/~ngt/swix_t73/SwixT73_repair.html…

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 15 mrt 2019 15:37

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 15 mrt 2019 15:36

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik zie op de foto uit de link hierboven een tweede draad op ‘pin’ 2 zitten en gezien de vorm van het losse draadje, zou dat best de juiste plek kunnen zijn.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Sneeuwbaard wat let je :D

Gaston op 15 mrt 2019 14:41

Ik heb niet van die mooie spullen, maar als iemand er een beschikbaar stelt, wil ik die best uit elkaar slopen ;)

Mij heeft het niet geholpen, maar misschien helpt dit een ander verder:
http://www.doe.carleton.ca/~ngt/swix_t73/SwixT73_repair.html…

Sneeuwbaard op 15 mrt 2019 15:35

Thanks, die triac kan het natuurlijk zijn, en zoiets is niet heel lastig te fixen en kost maar een paar euro. Heb jij ook zoiets aan de hand gehad @Sneeuwbaard?

Ah fancy hoor @Gaston. Ik ken ze alleen met draaiknop ;)

Shane op 15 mrt 2019 15:26

Díe werken tenminste. Bij @Gaston (en blijkbaar ook bij @Rogier) zit een draadje los… ;)

GiGi op 15 mrt 2019 15:27

Wat kan ik daar tegenin brengen… Gelukkig heeft de machine mij ‘maar’ €75 gekost op marktplaats.

Tijd voor een uitpakparty?!

Yup, zitten er twee in 1 klem: @gaston: kijk eens even of de draad die er in zit (in #2) nog goed vast zit. Zo niet, heeft er daar waarschijnlijk nog 1 in gezeten. Zit de overgebleven draad nog wel vast, zou je ook de andere aansluitingen even kunnen controleren op dezelfde manier.

Edwin van Riel

Ik zie op de foto uit de link hierboven een tweede draad op ‘pin’ 2 zitten en gezien de vorm van het losse draadje, zou dat best de juiste plek kunnen zijn.

Sneeuwbaard op 15 mrt 2019 15:51

Scherp @Sneeuwbaard, maar het zou in dit geval dan pin 3 moeten zijn, wanneer je naar het verloop van de andere draden kijkt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik zie op de foto uit de link hierboven een tweede draad op 'pin' 2 zitten en gezien de vorm van het losse draadje, zou dat best de juiste plek kunnen zijn.

Sneeuwbaard op 15 mrt 2019 15:51

Scherp @Sneeuwbaard, maar het zou in dit geval dan pin 3 moeten zijn, wanneer je naar het verloop van de andere draden kijkt.

Shane op 15 mrt 2019 15:58

null

De "L" en de "N" in het zwart en de dubbele draad in het midden van de drie overige. Ik kom niet op 3 uit. Hoe ik ook tel…

/edit: Ik snap nu wat je bedoelt… Het zit inderdaad anders. Dat maakt het wel spannender :D

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 15 mrt 2019 16:08

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Yup, zitten er twee in 1 klem: @gaston: kijk eens even of de draad die er in zit (in #2) nog goed vast zit. Zo niet, heeft er daar waarschijnlijk nog 1 in gezeten. Zit de overgebleven draad nog wel vast, zou je ook de andere aansluitingen even kunnen controleren op dezelfde manier.

evr66 op 15 mrt 2019 15:56

Ben inmiddels niet meer thuis tot aankomende zondag, maar ik zal het nog een keer nalopen. Thanks allemaal.

@Shane, ik ga maar even wachten met het samenvoegen van die draden, voor het geval het apparaat grote biem zegt.

Ik zag dat er over 2 weken in mijn wijk een repair cafe is.

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie