Swix waxijzer wordt niet warm

In beide modellen gaan er 4 draden richting het ijzer(?). 2 onder de printplaat en 2 via de omrande gaten boven de printplaat. De linker van die 2 is verbonden in 1 pin @sneeuwbaard.

*bericht bewerkt door Shane op 15 mrt 2019 16:08

I can stick uphill ice, on my saucer...

In beide modellen gaan er 4 draden richting het ijzer(?). 2 onder de printplaat en 2 via de omrande gaten boven de printplaat. De linker van die 2 is verbonden in 1 pin @sneeuwbaard.

Shane op 15 mrt 2019 16:08

Ik had 't gezien 👍.

Nu zou het dus ook pin 1 kunnen zijn 😂

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Wel weer eens leuk zo’n topic, jammer dat @Gaston nu weer niets kan proberen. Lijkt me namelijk met een spanningszoekertje al te detecteren hoe het stroomlusje weer compleet wordt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Kijk gewoon even of 1 van de andere draden los zit. Als er een draad uit is ergens, moet de overgebleven draad wel erg veel ruimte hebben zolang er niet aan de schroefjes geklooid is ;)

Edwin van Riel

Wel weer eens leuk zo’n topic, jammer dat Gaston nu weer niets kan proberen.

Shane op 15 mrt 2019 16:16

Ik wil hier wel zo ver gaan het ronduit gemeen te noemen.

##Mannensoap

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Kijk gewoon even of 1 van de andere draden los zit. Als er een draad uit is ergens, moet de overgebleven draad wel erg veel ruimte hebben zolang er niet aan de schroefjes geklooid is ;)

evr66 op 15 mrt 2019 16:16

Het zou ook zomaar eens kunnen zijn dat dit draadje naast het schroefje heeft gezeten (twee draden in een vierkant gat onder één rond schroefje vastklemmen gaat vaker fout)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik ga er toch vanuit dat hier fatsoenlijke contactstrips gebruikt zijn, met zo’n plat stripje tussen schroef en draad. Mag aannemen dat ze bij de inkoop van onderdelen gezien het prijspeil de gamma-kroonsteentjes even hebben overgeslagen ;)
Als het goed is gebruiken ze zoiets:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/4b7537471f416cee8a7c3e3d...

Edwin van Riel

Wel weer eens leuk zo’n topic, jammer dat Gaston nu weer niets kan proberen.

Shane op 15 mrt 2019 16:16

Ik wil hier wel zo ver gaan het ronduit gemeen te noemen.

#Mannensoap

Sneeuwbaard op 15 mrt 2019 16:20

Dit is maar de helft van het verhaal. G’s vrouw/vriendin heeft natuurlijk gewoon haar was/wax klaar, en dus haar strijkijzer weer nodig.;) ;)

Edwin van Riel

Nee het is veel erger, vriendinlief komt dadelijk thuis en verwacht haar ski gewaxt op precies 130 graden. Donderdag gaat ze naar St Moritz en ik vrees dat ze daar een decadente waxshop moet gaan opzoeken.

*bericht bewerkt door Gaston op 15 mrt 2019 16:45

Tijd voor een uitpakparty?!

“Ze gaat naar StM”, zoals in zonder jou om daar een wax-shop te bezoeken? Tijd het daar eens serieus over te hebben thuis lijkt me ;) ;)

Edwin van Riel

"Ze gaat naar StM", zoals in zonder jou om daar een wax-shop te bezoeken? Tijd het daar eens serieus over te hebben thuis lijkt me ;) ;)

evr66 op 15 mrt 2019 16:49

Dát ziet u in de volgende aflevering ;)

*bericht bewerkt door Gaston op 15 mrt 2019 17:20

Tijd voor een uitpakparty?!

Het verwarmingselement zit aan pinnen 1 en 3, maar pin 3 lijkt nergens heen te gaan als je de onderkant v.d. printplaat bekijkt.

Dat wordt 'n 'thread-lo(ck) s-holiday voor 't vrouwke dus.

Born to run. B.S.

Het verwarmingselement zit aan pinnen 1 en 3, maar pin 3 lijkt nergens heen te gaan als je de onderkant v.d. printplaat bekijkt.

Martin7182 op 15 mrt 2019 17:33

Hoe weet je dit @Martin7182, heb je een electro schema?

Tijd voor een uitpakparty?!

Geen idee @Gaston, in LA NORMA😍☃️ hebben we alleen maar degelijke spullen🥶

LA NORMA😍☃️

Het verwarmingselement zit aan pinnen 1 en 3, maar pin 3 lijkt nergens heen te gaan als je de onderkant v.d. printplaat bekijkt.

Martin7182 op 15 mrt 2019 17:33

Hoe weet je dit @Martin7182, heb je een electro schema?

Gaston op 15 mrt 2019 18:01

Nee, maar ik zie twee dikke blauwe draden naar onderen gaan (beide foto’s) en een groengele die aarde is. De twee dunne draden op de eerste foto (witte en zwarte draad) heb je voor de tweede foto even losgekoppeld denk ik. Deze draden zullen naar de tempsensor moeten gaan.

De netstroom komt binnen bij bruine draad “L”, gaat via triac met een dik vertind printspoor naar “1”, gaat door het verwarmingselement en komt terug via “3”. Je zou zeggen dat die dan rechtstreeks terug moet naar “2” / “N” (deze zitten aan elkaar vast met een koperspoor). Als ik moest kiezen dan zou ik de losse draad bij “3” aansluiten. Wel een beetje raar dat het printspoor tussen “2” en “N” niet dik vertind is. Je zou Swix misschien de foto kunnen sturen?

Ik kan die ontstoorcondensator trouwens niet helemaal volgen. Zit er soms nog iets onder? Ik tel meer dan twee soldeerpunten onder die component.

De draad die los hangt zit aan 1 kant al in het printje geschroefd als ik het goed zie. Moet het andere uiteinde niet toevallig ergens het verwarmingselement in wat niet op de foto te zien is?

Ik zal zondag een uitgebreide fotocollage maken, komt goed!

Tijd voor een uitpakparty?!

Inclusief exclusieve opnames uit de St Moritz wax-shop? ;) ;)

Edwin van Riel

Je zult de contactpunten moeten doormeten op continuïteit (dat kan met elke goedkope multimeter). Als 1 en 3 met elkaar verbonden zijn, moet het mysterieuze draadje in 2, als 2 en 3 met elkaar verbonden zijn, hoort het mysterieuze draadje in 1.

Daarvoor moet je wel eerst alle kabels losmaken (goed markeren 😉).

De extra soldeerpunten onder de ontstoorcondensator zijn niet gepopuleerd, en zitten vermoedelijk enkel in de print om makkelijk een ander type condensator te monteren als de huidige niet in voorraad is. Daar gaan geen geheimzinnige dingen onder zitten.

*bericht bewerkt door Morzel op 16 mrt 2019 00:45

Ik denk dat deze draad richting het verwarmingselement gaat. Dus richting het ijzer. Dit is nul geleider van het verwarmingselement. Daarom wordt deze ook niet warm.
Kan je niet nog een foto plaatsen met de print weg geklapt maar dan van het hele ijzer.

Wat ik zie is dat het andere eind van de losse draad op “2” is aangesloten en het verwarmingselement op “1” en “3”. “3” lijkt op niks aangesloten als ik de onderkant van de print bekijk. Ik zou de losse draad helemaal weghalen en wat nu in “3” zit op de vrijgekomen “2” aansluiten. Daarmee maak je de stroomkring weer werkend: “L” -> triac -> “1” -> verwarmingselement -> “2” -> “N”.

Wat ik zie is dat het andere eind van de losse draad op “2” is aangesloten en het verwarmingselement op “1” en “3”. “3” lijkt op niks aangesloten als ik de onderkant van de print bekijk. Ik zou de losse draad helemaal weghalen en wat nu in “3” zit op de vrijgekomen “2” aansluiten. Daarmee maak je de stroomkring weer werkend: “L” -> triac -> “1” -> verwarmingselement -> “2” -> “N”.

Martin7182 op 16 mrt 2019 14:54

Ja ik denk ook dat ze in de fabriek expres de draad in 3 hebben gedaan in plaats van 2. Wat een boeven.

Spreek voor jezelf DrPhil. Met een beetje basiskennis is dit apparaat eenvoudig te repareren (mits verwarmingselement nog heel), maar op afstand met alleen twee foto’s is het toch lastig.

”3" lijkt op niks aangesloten als ik de onderkant van de print bekijk.

Wat heeft de draad in 3 dan voor functie?

Komt er in de 2e foto nou nog 1 draad uit de behuizing? Dit is onderaan de foto te zien.

Heb je n foto die nog iets meer naar onder gaat,

Wat heeft de draad in 3 dan voor functie?

DrPhil op 16 mrt 2019 23:13

Die draad gaat naar het verwarmingselement, maar vanaf “3” zie ik geen enkel printspoor lopen. Even voor de duidelijkheid, onder de donkergroene banen zit geleidend koper. Het zou me niet verbazen als de losse draad in de achterkant van “3” zat (voor zover dat kan). Dan gaat de schakeling iig weer iets doen.

Wat heeft de draad in 3 dan voor functie?

DrPhil op 16 mrt 2019 23:13

Die draad gaat naar het verwarmingselement, maar vanaf "3" zie ik geen enkel printspoor lopen. Even voor de duidelijkheid, onder de donkergroene banen zit geleidend koper. Het zou me niet verbazen als de losse draad in de achterkant van "3" zat (voor zover dat kan). Dan gaat de schakeling iig weer iets doen.

Martin7182 op 16 mrt 2019 23:38

Dat vind ik maar vreemd, want dan zou 3 alleen de functie van kroonsteentje hebben, als ik je verhaal goed begrijp. En volkomen overbodig, omdat er geen enkele reden zou zijn om de kabel te onderbreken/via 3 te laten lopen (althans die kan ik niet bedenken).

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 mrt 2019 23:50

Het gebruik van 3 als ‘kroonsteentje’ is om de weerstanden zowel parallel als serieel te kunnen schakelen op dezelfde print om respectievelijk 110 en 230 volt versies te kunnen ondersteunen met dezelfde onderdelen.

Het is dus zeker een zinnige suggestie.

Plaats een reactie