Swix waxijzer wordt niet warm

@Martin7182

Ik snap je, je wilt ook eerst de diagnose hebben. Het is meer dat ik wat dingen op voorraad wil hebben voor als ik naar een repair café ga. Daar moet je zelf de onderdelen meenemen, en zo’n triac zijn de kosten niet.

Tijd voor een uitpakparty?!

Vandaag dan eindelijk naar een repair cafe gegaan in de wijk, dit is 1x in de maand.
Ik had wat drukte verwacht maar bij binnenkomst zaten de heren klaar om te klussen, er waren geen ‘klanten’.
Het was een soort buurthuis, met een lokaaltje waar flink wat gereedschap op tafel lag en meetappartuur, en heren van type Bennie Jolink, waarbij ‘Bennie’ een baard had waar Merlijn de tovenaar jaloers op zou zijn.
Ze vonden het een interessant apparaat want niet eerder gezien, en vroegen wat ik ermee deed.
Vrijwel direct besloot ‘Bennie’ om hem uit elkaar te halen en de losse draad kwam tevoorschijn. Hier was maar 1 conclusie zei Bennie, het is de draad, die moet ergens in, bij een CE gekeurd apparaat liggen nooit draden los. Maar waar moet ie in dan…

Poort 2? Of toch poort 3? Kortsluiting zou niet moeten kunnen want de draden hadden dezelfde kleur.

Begonnen met poort 2, maar dat deed niks. 3 dan, de meest linker? Nee, of wacht…Ja toch, het begint warm te worden! Vlug pakken ze een doek anders brandt het door de tafel.

Nou het is gefixt, ze wiebelen wat met het printplaatje, en weer schiet het draadje los.
Ik noem dit dus een designfout van Swix, want zo snel is het losgaan dus gebeurt. Nu nog beter vastgezet en het apparaat dichtgemaakt.

We kunnen weer gaan waxen.
Bedankt iedereen voor de input, in het bijzonder de heren die het goed hadden @Martin7182 en anderen!

Tijd voor een uitpakparty?!

Haha, wat een heerlijk verhaal. Blij dat je weer kunt waxen!

Mr. Slow

Vandaag dan eindelijk naar een repair cafe gegaan in de wijk

Gaston op 26 apr 2019 13:27

Wat een goed idee hè. :) :p
Fijn dat het gemaakt is, hopelijk heb je er nu nog jaren plezier van. ;)

Bla, bla, bla.

Kroonsteentjestheorie FTW.

Hopelijk hebben ze nu een dubbele kabelhuls gebruikt om het ding goed vast te zetten 😛.

Je zult de contactpunten moeten doormeten op continuïteit (dat kan met elke goedkope multimeter). Als 1 en 3 met elkaar verbonden zijn, moet het mysterieuze draadje in 2, als 2 en 3 met elkaar verbonden zijn, hoort het mysterieuze draadje in 1.

Morzel op 16 mrt 2019 00:44

Geen van beide dus 😉

Poort 2? Of toch poort 3? Kortsluiting zou niet moeten kunnen want de draden hadden dezelfde kleur.

Begonnen met poort 2, maar dat deed niks. 3 dan, de meest linker? Nee, of wacht…Ja toch, het begint warm te worden!

Gaston op 26 apr 2019 13:27

Gelukkig is het gefixt, maar hier schrik ik toch van. Stel dat die andere draad uit poort 3 was losgekomen in plaats van deze. Als je die in poort 2 had gestopt dan had je kortsluiting gehad (= teveel stroom) en was het aangesloten verwarmingselement waarschijnlijk in rook opgegaan. De twee elementen zijn elk geschikt voor 110V en moeten voor 220V in serie geschakeld worden!

Ik weet t Martin. Het waren meer het type ‘door schade en schande wijs’ dan dat ze de HTS afhadden zeg maar, kreeg beetje amateuristisch gevoel. Nu wist ik niet wat ik van een repair café mag verwachten, maar een beetje inzicht had ik toch wel verwacht. 1 man was wel goed en leek het te beredeneren en zat meteen goed, m maar toen had de ander hem al in poort 2 geprobeerd…tja. Op eigen risico zeiden ze nog. 🤪

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie