Tips voor acco

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

Wie heeft er goede tips voor het vinden van acco voor de voorjaarsvakantie van 2020 in Livigno.

  • Booking
  • Airbnb
  • Home Away
  • site van gebied zelf
  • touroperators zoals Sunweb

Vergeet ik dan nog iets belangrijks? Zo niet dan kan de zoektocht beginnen!

*bericht bewerkt door havana op 16 mrt 2019 13:08

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

-hoeveel personen
-Aan de Piste
-In het Centrum
-Hotel, huis of appartement
-Verzorging
-Inclusief skipas
-Etc.

U only live ones

4 personen, 2 volwassenen, 2 kids
Aan de piste (of dichtbij) is een pré
Appartement
Incl skipas maakt niet uit
Centrum maakt ons niet veel uit

*bericht bewerkt door havana op 16 mrt 2019 13:30

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik zou eens kijken op een van onderstaande site:
livigno.eu
livigno-appartamenti.com
livignoappartamenti.it/ita/index.htm
livignoitaly.it
of via google en dan zoeken op Hotel of Appartement en dan aanschrijven.

Komen al wat jaren in Livigno en zitten in een Hotel wat wij elk jaar wederom reserveren voor het jaar erop. Let wel meeste Hotels en Appartementen pas in september aanschrijven, eerder heeft geen nut en zullen ze vol terug communiceren.

Groeten, Harald

Mag ik even iets vragen, er staat dat livigno moeilijk te bereiken is. Hoe gaat dit in de praktijk in zijn werk?

@dJaco,
Goed, zonder gekheid al veel over geschreven:

Je rijdt via:

  • Zwitserland, vignet CH nodig
  • Duitsland/Oostenrijk vignet CH nodig en vignet Oostenrijk.
  • Fernpass geen vignet CH en vignet Oostenrijk nodig.

Daarna rij je verder richting Livigno 2 opties:
1). Met de trein bij Klosters de berg door of
2). Rijdt een stukje verder op de snelweg en gaat de pas over.

Zowel met route 1 als 2 kom je in Zernez uit pas op (bij sneeuw kettingen verplicht) daarna Munt la sherry tunnel door en Livigno in.

Wij rijden al jaren de CH route en vertrekken vrijdagmiddag vanuit NL met overnachting en dan de volgende dag nog een uurtje of 3. Bij mooi weer gaan wij over de pas anders met de trein. Terug weg rijden wij in 11 uur richting NL.

En gebruik de zoek functie maar eens op route Livigno voldoende leesvoer te vinden.

*bericht bewerkt door Harald3 op 19 mrt 2019 13:13

Groeten, Harald

Ja heb er hier en daar al iets over gelezen. Dank om het even samen te vatten. Lijkt me een hoop gedoe met 2 kinderen op de achterbank :)

Het voordeel is dat het de meute afschrikt en je in Livigno weinig last hebt van dagjesmensen.

Ik heb inmiddels een mooi appartement geboekt via AirBnB + een hotel in Klosters op de vrijdag. Autotrein is in principe de bedoeling, dat wil ik wel eens meemaken. Het schijnt dat de 2 kinderen die ook bij mij op de achterbank zitten dat nogal fantastisch vinden :)

Overigens kun je ook nog de Arlbergtunnel nemen i.p.v. de Fernpas. Zelf kies ik voor de route door Zwitserland omdat je dan na Kalsruhe al het wintersportverkeer voor Oostenrijk kwijt bent.

*bericht bewerkt door havana op 19 mrt 2019 13:39

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

https://www.alpen-paesse.ch/en/alpenpaesse/flueelapass/#down…

De fluelapas is wel toe. Dus via Davos is verplicht de tunnel door. Harald gaat mss met kerst, dan kan je er meestal nog over!

@dJaco,
Gedoe valt wel mee denk dat je naar ieder leuk skigebied een uur of 11/12 moet rijden en dan is Livigno net zo ver. Zoals is geschreven, heerlijk skigebied zeker voor kids, leuke winkels en prijs kwaliteit is prima.

@havana, veel plezier goede keuze gemaakt en fijne reis, trein is geweldig, blijft altijd leuk ook met kids is onze ervaring. Check ff wachttijd van de trein via https://www.rhb.ch/en/car-transporter

@japser,
Klopt niet helemaal wat je schrijf fluelapas is dicht maar de pas die wij tijdens de kerst en voorjaar vaak nemen is de julierpas die is wel open. Afhankelijk van het weer en wachttijden bij de trein nemen wij de pass.

Groeten, Harald

Is de voorjaarsvakantie in Nederland gelijk aan de Carnavalsvakantie in België?

Hier mijn bevindingen over de reisweg naar Livigno

Route 1:
Tongeren – Luik – Verviers - Malmedy - Richting Trier - Voor Trier richting Kaiserslautern – Hockenheim - Karlsruhe – Bazel – Zurich - Richting Chur – Landquart (autosnelweg verlaten) – Klosters – Verreina (autotrein) – Zernez – In Zernez links richting Ofenpas – Livigno via Munt la Schera (tunneltje)
Info:
+/- 860 km
Gedeelte door Duitsland, je kan dus iets meer gas geven.
Vignet Zwitserland nodig.
Je gebruikt de Vereina Autotrein. https://www.rhb.ch/de/autoverlad-vereina

Route 2:
Tongeren – Luik – Bastenaken - Aarlen Luxemburg – Metz – Straatsburg – Colmar - Bazel – Zurich - Richting Chur – Landquart (autosnelweg verlaten) – Klosters – Verreina (autotrein) – Zernez – In Zernez links richting Ofenpas – Livigno via Munt la Schera (tunneltje)
Info:
+/- 840 km
Tol in Frankrijk en veel flitspalen
Vignet Zwitserland nodig.
Je gebruikt de Vereina Autotrein. https://www.rhb.ch/de/autoverlad-vereina

Route 3:
Tongeren – Luik – Verviers - Malmedy - Richting Trier - Voor Trier richting Kaiserslautern – Hockenheim - Karlsruhe – Stutgart - Ulm – Memmigen – Lindau – Bregenz - Richting Zwitserland Chur – Landquart (autosnelweg verlaten) – Klosters – Verreina (autotrein) – Zernez – In Zernez links richting Ofenpas – Livigno via Munt la Schera (tunneltje)
Info:
+/- 830 km
Gedeelte door Duitsland, je kan dus iets meer gas geven.
Vignet Oostenrijk (kan ook zonder)
Vignet Zwitserland nodig.
Je gebruikt de Vereina Autotrein. https://www.rhb.ch/de/autoverlad-vereina

Route 4:
Tongeren – Luik – Verviers - Malmedy - Richting Trier - Voor Trier richting Kaiserslautern – Hockenheim - Karlsruhe – Stutgart - Ulm – Memmigen – Lindau – Bregenz - Richting Insbruck – Feldkirch – Bludenz – St Anton – Landeck (autosnelweg verlaten) richting St Moritz - Scuol - Zernez – In Zernez links richting Ofenpas – Livigno via Munt la Schera (tunneltje)
Info:
+/- 910 km
Gedeelte door Duitsland, je kan dus iets meer gas geven.
Vignet Oostenrijk
Tol Arlbergtunnel
Geen Vignet Zwitserland nodig.
Je maakt geen gebruikt van de Vereina Autotrein.
Optie: je kan hier ook via de Fernpas rijden. (Wel druk op zaterdag morgen, zeker bij slecht weer (sneeuw)
In Memmingen neem je dan richting Kempten – Reute – Imst – Landeck, waarna je terug op de route richting Livigno komt.

Algemeen:
Zoals je ziet rij ik vanuit Tongeren altijd via Verviers – Malmedy – Kaiserslautern.
Hier heb je meestal minder verkeer.
Je kunt natuurlijk ook via Aken – Richting Koln – Koblenz.

Info tunneltje munt la Schera
Dit tunneltje bevindt zich een 10 tal km voor Livigno. Het is een eenbaanstunneltje, dus laat men het verkeer beurtelings door.
Opgelet: op zaterdag wordt er een andere regeling gehanteerd aan dit tunneltje

Zaterdag vanaf 5 uur ‘s morgens tot 11 uur kan je enkel Livigno uit rijden.
Vanaf 11 uur tot 19 uur enkel Livigno binnen.
Voor 5 uur en na 19 uur is er afwisselende doorgang zoals andere dagen.
Uit ervaring weet ik dat naargelang de drukte aan de tunnel van deze uren afgeweken wordt. Ik probeer altijd op zaterdagmorgen tussen 05:30 en 06:00 aan het tunneltje te staan.
En tot nu mocht ik steeds door rijden (misschien 10 minuten wachten).
Kom je echter na 6 uur, dan is de kans groot dat je niet meer door mag. Je wordt dan afgeleid naar een grote parking waar je moet wachten tot 11:00 uur. (Bij minder druk verkeer mag je iets eerder vertrekken.)
Hou er ook rekening mee dat sommige GPS toestellen het tunneltje niet kennen. Ze sturen je dan via Bormio wat een grote omweg is. (over kleine wegen)
Info Vereina Autotrein (https://www.rhb.ch/de/autoverlad-vereina)
Omdat de Fluelapas in de winter gesloten is kan je de wagen op de autotrein (+/- 20 min) zetten.
• Heenreis richting Livigno: (Klosters Selfranga – Saglians)
05.20 (Eerste trein) – 06.20 dan alle 30 minuten tot 20.50 – 21.50 – 22.50 – 23.50 (laatste trein)
Op zaterdag kunnen de wagens die op de eerste trein staan meestal nog door het tunneltje (Munt la Schera) rijden.

• Terugreis richting Klosters (Saglians - Klosters Selfranga)
05.50 (Eerste trein) – 06.20 dan alle 30 minuten tot 20.20 – 21.20 – 22.20 – 23.20 - 00.20(laatste trein)

Je kunt ook kiezen om deze autotrein niet te nemen maar via de Julierpas te rijden.
Je verlaat dan de autosnelweg niet in Landquart, maar rijdt verder richting Chur – Thusis – Julierpas – St. Moritz – Zernez – Livigno.
Mijn voorkeur.
Alles heeft natuurlijk te maken met het tijdstip dat je denkt aan te komen in Livigno.
Vooral als je je aankomst plant op zaterdag voormiddag is het misschien beter een uur eerder of later te vertrekken om zo de drukte aan de autotrein (wachttijden tot 1 uur en meer) en het tunneltje voor Livigno te vermijden.

Ik vertrek altijd vrijdagavond rond 8.15 – 8.30. en neem route 4.
Ik sta dan meestal tussen 5.30 en 5.45 aan de tunnel, en ben tot nu toe steeds mogen doorrijden. Rond 06.15 ben ik dan meestal aan ons hotel/B&B.
Voordeel van deze route is dat ik niet afhankelijk ben van de trein en steeds op tijd aan het tunneltje sta eer deze dichtgaat voor het verkeer richting Livigno.
Het enige nadeel is dat onze B&B dan nog niet open is en we een uurtje in de wagen moeten wachten. Maar beter hier een uurtje wachten dan voor het tunneltje 4 uur op de parking moeten wachten.
Bij de terugreis neem ik altijd route 1. Ook dan vertrek ik op zaterdagmorgen rond 4.15. Hierdoor geen wachttijden aan tunneltje en trein.

@MorRonski

Volgens de https://www.livigno.eu/dati/app/pag/en/betriebszeiten-tunnel… van Livigno is het toch anders dan wat jij zegt op de zaterdagen.

  • tot 6:00 's ochtends om-en-om
  • 6:00 - 9:00 alleen Livigno uit
  • tussen 9:00 en 10:00 ??? wordt niet duidelijk uit bovenstaande PDF
  • 10:00 - 18:00 alleen Livigno in
  • daarna weer om-en-om

Vraag, hoe lang doe je er ongeveer over om aan het tunneltje te geraken, gerekend vanaf het moment dat je op de autotrein stapt? Dat geeft ons een indicatie welke autotrein we het beste kunnen pakken. Het heeft immers geen zin er voor 10:00 te zijn.

*bericht bewerkt door havana op 20 mrt 2019 10:21

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

is inderdaad veranderd. wij stonden afgelopen carnavalsvakantie op zaterdag ochtend om 6;05 aan het tunneltje en mochten nog door. we waren echter het laatste groepje dat door mocht…

na de trein is het nog 20 km. Meestal kunnen de voertuigen die op de eerste trein staan nog door. soms ook nog de auto's van de 2de trein.

*bericht bewerkt door MorRonski op 20 mrt 2019 12:29

Plaats een reactie