Test Stockli GS, SX & CX

Gister teruggekomen uit Serfaus. Top week gehad en qua weer alles meegemaakt, van strak helder tot 70CM in 12 uur. De laatste dag viel er heel veel sneeuw, niemand van ons wilde de piste op en daarom besloot ik een paar Stockli ski’s te testen in het Stockli Test Center. Omdat vele van jullie hier fanatiek en hoogwaardige ski reviews plaatsen, wilde ik ook wat input geven. Hier wat info over mezelf: ski niveau 8 met Anwärter achtergrond, 30 jaar, 75KG, 1.85M, momenteel Fischer RC4 Superior Pro en focus op dynamische middellange bochten met techniek. Hieronder mijn bevindingen op diep ondergesneeuwde rode pistes:

  • Stockli Laser GS 180CM, 18.2M radius & 118-68-97 sidecut: qua gewicht is de rode GS zwaar en dit voel je, want hij ligt vast als een huis op de piste. Hij vraagt zeer veel input, het is moeilijk om hem goed op zijn kant te zetten en je moet constant druk geven (ik kreeg hem moeilijk rond). Als je hem even “rustig skiet” en je de drukverdeling bij het naderen van de vallijn verkeerd afstemt, word je er zonder pardon af gegooid. Na 3 afdalingen voelde ik mijn benen als nooit tevoren (heb in 2015 een week gestaan op de Atomic Doubledeck GS 184CM en verliep prima). Deze ski vereist bij mij volle focus, koppie erbij en loopt als een trein.
  • Stockli Laser SX 177CM, 16.8M radius en 120-70-99 sidecut: de best verkochte Stockli ski en kenmerkend door zijn fel groene kleur. Wat een verschil met de GS en wat een souplesse tijdens het inzetten van een bocht. Mooie “pop” en ski komt “volledig los” door de rebound wanneer je met krachtige hoog/laag beweging de bochten inzet op rode piste. Kurze swunge gingen wat moeizamer en vraagt meer energie/kracht. Waar ik met de GS veel moeite had om volledige controle te houden op diep besneeuwde pistes, was dit met de SX veel eenvoudiger.
  • Stockli Laser CX 177CM, 15.4M radius & 122-68-100 sidecut: met zijn 15.4M radius zit de zwarte CX tussen een SL en GS in en dat merk je; wat een dynamiek, kanten wissel, feedback, rebound, ski gemak en vooral plezier. Waar je met de SX moet werken om kurze schwunge te skiën, is het met de CX knallen en zeer dynamisch bochten bereik. Door zijn 68MM onder de voet verwachte ik een wat zwaar skigedrag in de diepe sneeuw, maar zijn tip houd ie heel makkelijk boven en verliep stukken beter dan gedacht.

Conclusie: De rode GS was voor mij te hoog gegrepen en gaf me een onzeker gevoel. De 3CM kortere groene SX is zoveel meer gemakkelijk te skiën dan de GS met een goeie “pop”, maar heeft meer moeite met korte bochten. De zwarte CX is mijn favoriet door zijn dynamische bochten gedrag, hoog fun gehalte, vertrouwen, hoog plafond en een smile onderaan de afdaling.

Wie van jullie heeft nog meer ervaring met de CX en wat is jullie gedachte?

Jack

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/822727ea27916de4102878d4...

Bedankt voor je reviews. Heb helemaal geen ervaring met Stockli maar wil binnenkort de AX eens testen in Zoetermeer. Weet jij hoe die valt binnen de Laser categorie? Of wellicht wil iemand nog eens wat toelichten over de AX en hoe die zich verhoudt met andere ski’s.

@JackE
Kan me helemaal vinden in je omschrijving van de CX. En als ik het zo lees, heb ik de juiste keuze gemaakt.

De Laser WRT al geprobeerd, @drikus?

@DrPhil
Nee, ben niet zo’n tester. Meestal kijk ik naar buiten en denk ik: wat een topdag, zonde om iets anders te proberen.

@elisabeth101 De AX is een verkapte all mountain ski met 79MM onder de voet. Van wat ik hoor kun je hem goed schalen naast de Fischer Curv GT.

@Drikus Goed te horen! Waarom heb jij voor de CX gekozen?

@DrPhil De WRT is een FIS ski die SL georienteerd is. Op strakke pistes fantastisch. Met alle andere omstandigheden is het “survival mode on” =)

@JackE
Heb de Laser AR maar die begon redelijk op te raken. Aangezien ik nooit meer off-piste ga en ook relaxed wil skiën, leek de CX mij de beste alleskunner op de piste.

En jij bevestigt dat eigenlijk nog een keer. :-)

Wat leuk dat je Stöckli ski’s hebt gereviewd!
Ik ben een groot Stöckli fan, ski nu sinds 3 jaar (10 weken) op de Stormrider Motion en ik heb een setje Laser SL FIS overgenomen van een bekende skiester.
Sindsdien verliefd en omdat de kanten van de SL niet zo vaak meer geslepen kunnen worden ben ik me aan het oriënteren op vervanging. De Stormriders ski ik alles op, de SL FIS heb ik vooral op harde pistes geskied maar ook in de gortdroge verse poeder en buckelige pistes en daar had ik ook lol op. Echt een superstabiele topski die ik erg makkelijk vond skiën. Alleen op
paden gaan ze langzamer dan ik met de Stormriders gewend ben. ☺️
Moet er wel bij zeggen dat ik een fanatieke Spinning®️instructrice ben met heel sterke benen. 🦵
De SX en de CX hebben samen met de WRT mijn grootste belangstelling. Leuk om dus jouw bevindingen te lezen vd 1e twee.

Winter is coming

De WRT hebben ze bij Duijvesteijn om te proberen. De AX ook, meen ik. En nog één of twee, maar ik weet niet welke types dat waren.

@MiTi Als je opzoek bent naar 1 van die 3 ski’s ter vervanging van de SL FIS, dan zou ik gaan voor de CX als alleskunner of de WRT als FIS georienteerd (max lengte komt in 172CM met 14.8M radius). De XS valt af wat mij betreft en is meer GS georienteerd dan SL. Hieronder vind je een link met wat recensies over de WRT (onder aan de pagina). Succes =)

https://www.stoeckli.ch/inten/ski/ski/fis-racing/laser-wrt-s…

@JackE Thanks! Over een kleine 2 weken zit ik in Les Trois Vallees en hopelijk kan ik die WRT ergens vinden. Skicentrum Heemskerk heeft een lovend filmpje gemaakt https://youtu.be/fv6hUkuKHoo
De CX had ik al te huur gezien dus die zal ik zeker eens proberen. 😄

Winter is coming

Leuk topic.

sinds 2014 ski ik op Stockli Spirit Globe van 163 cm. Deze wil ik nu vervangen en vandaag in Zoetermeer 2 uur wezen testen.

Atomic Speedster X9 WB in 175. Prima maar niet echt wow.
Salomon Force 11 in 177. Al een stuk beter dan de Atomic. Lichter, makkelijker draaien.
Stockli Laser AX in 175. Fijne ski. goed. Bochten ok. Geen last van hoopjes sneeuw/hobbels.
Stockli Laser SL in 165. Goede ski maar niks meer voor mij. Te zenuwachtig, te veel kracht nodig. Bijna gelijkwaardig aan Spirit Globe, wel stuk stijver.

Het langst heb ik op de AX geskied. Stuk of 15 runs. De SL had ik na 3 runs al gezien. De atomic en Salomon 5 runs.

Nu wordt ik door SkiCenter Edelweiss ook geadviseerd om de Laser SX te proberen. Het midden tussen de AX en de SX.

Wie heeft verstand van de verschillen tussen de AX en de SX. Begin toch weer te twijfelen namelijk en beetje jammer dat ik die SX nu niet getest heb.

Lengte 176. Gewicht 93. Niveau 6-7. Vooral lange tochten, soms even hard en snel, even later weer wat rustiger. Eigenlijk altijd op de piste. Grote hekel aan Buckels. En poeder/losse sneeuw haalt mij uit mijn ritme.

Wie heeft verstand van de verschillen tussen de AX en de SX. Begin toch weer te twijfelen namelijk en beetje jammer dat ik die SX nu niet getest heb.

Guido1976 op 27 dec 2019 21:28

Heb zowel het AX (geel) als de SX (groen) geskied en zoals JackE als schreef is de SX een sportieve, scherpe (slalom)ski die wat lastiger is in de korte bochten. Ik hou het bij de AX die, alhoewel het een all-mountain is, het verrassend goed doet op de piste. Korte of lange bochten, buckels of tapijtje, hij doet braaf overal zijn werk, ligt rotsvast, is stabiel, geeft vertrouwen en doet nooit moeilijk.
P.s. lees net de reactie van JackE hieronder, ik weeg 92kg dus wellicht dat dat er ook iets mee te maken heeft. Maar daar vanaf gezien, ben eigenlijk nog nooit een negatieve review over de AX tegengekomen.

*bericht bewerkt door DerGraf op 27 dec 2019 23:33

*keep cool and relax...*

Ik vind het moeilijk om hier een objectief advies in te geven. Allereerst is de groene SX de meeste verkochte Stockli ski met een breed bereik, dus ik snap de tip vanuit de winkel. Op de gele AX heb ik nooit gestaan, maar zelf zet ik hem weg als breedere piste ski, met sportieve achtergrond, voor de wat zwaardere skiers. Als jij de beste runs geskied hebt op de AX, dan zou ik hier een voorkeur aan geven en qua profiel zou die je goed passen (vooral je gewicht, maar daarnaast ook niveau, lengte en skistijl).

Aan de andere kant. De Stockli’s kosten serieus geld, dus je wilt een goede keuze maken en daarom zou ik toch nog voor een extra test gaan met de SX naast de AX. Misschien is het ook een optie om bij een Stockli testcenter in Oostenrijk/Zwitserland beide skies te vergelijken en gelijk het demo model voor een mooi prijsje op de kop te tikken.

Off Topic. Dinsdag terug gekomen uit Ski Arlberg en 4 dagen op de CX gestaan. Ben er erg blij mee, maar het skien ervan vraagt iets meer focus dan mijn vorige Fischer RC4 Superior (met race plaat). Nu nog even wachten totdat we eind januari weer naar Mayrhofen mogen! =)

Eindelijk, vorige week, geskied op WRT! Ik ski normaal gesproken op GS (Stockli's met een R19,4). Een FIS SL vond ik te kort met zijn lengte van 165cm en een "gewone" Race versie vond ik net iets te zacht, waardoor je rebound moest afdwingen. Helaas, bij laatste aanschaf, 2 jaar geleden was WRT net niet uitgebracht. WRT past precies tussen GS (Race) en SL (FIS), niet alleen qua radius maar ook qua gevoel. Zwaar en veeleisend, vraagt veel werk en techniek maar stabiel als een huis. Let op, overschat je je zelf niet! Deze ski kan veel bieden maar die straf je onmiddellijk net als meeste andere FIS ski's. Ski voelt kwalitatief zeer degelijk net als andere Stockli's.
Mijn volgende Ski!

*bericht bewerkt door Lange op 12 feb 2020 11:39

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Eindelijk, vorige week, geskied op WRT! Ik ski normaal gesproken op GS (Stockli's met een R19,4). Een FIS SL vond ik te kort met zijn lengte van 165cm en een "gewone" Race versie vond ik net iets te zacht, waardoor je rebound moest afdwingen. Helaas, bij laatste aanschaf, 2 jaar geleden was WRT net niet uitgebracht. WRT past precies tussen GS (Race) en SL (FIS), niet alleen qua radius maar ook qua gevoel. Zwaar en veeleisend, vraagt veel werk en techniek maar stabiel als een huis. Let op, overschat je je zelf niet! Deze ski kan veel bieden maar die straf je onmiddellijk net als meeste andere FIS ski's. Ski voelt kwalitatief zeer degelijk net als andere Stockli's.
Mijn volgende Ski!

Lange op 12 feb 2020 11:37

@Lange wat apart dat die WRT je direct afstraft en zoveel van je vraagt. Ik vond hem juist erg vergevingsgezind en vrij makkelijk te skieen. Nu is het wel een velengde slalom ski en heeft weldegelijk een pitting randje. Overall vond ik het een heel fijne mid-turn ski. Uiteindelijk ben ik vorig jaar toch voor iets anders gegaan omdat deze mij wat betreft karakter meer paste (Blizzard Firebird WRC). Ik was namelijk niet echt op zoek naar een mid-turn maar meer consumenten GS. De Stöckli Laser GS was iets minder speels dan diegene die ikzelf genomen heb. Daarnaast had ik al een slalom ski voor specifiek kort werk.

BW
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 12 feb 2020 12:14

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik denk dat je je vergist @Dokteruk, dat je ze misschien met een andere Stockli door elkaar haalt. Want die omschrijving van @Lange klopt wel degelijk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk dat je je vergist @Dokteruk, dat je ze misschien met een andere Stockli door elkaar haalt. Want die omschrijving van @Lange klopt wel degelijk.

Shane op 12 feb 2020 12:24

Ik denk niet dat ik me vergis hoor… die zwarte WRT - ST in 172 cm heb ik geprobeerd. Fijne ski, maar niet waar ik naar op zoek was. Maar goed, de ene dag is de andere niet. En omstandigheden doen ook wat.

Best wishes,
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik denk dat DokterUK het gewoon anders ervaart @Shane. Want hij vind de Firebird WRC speels, terwijl anderen (waaronder ik) het als een lijnvaste maar erg ééndimensionale ski vinden binnen de consumenten GS line-up.
Ik vermoed dat als je voorbij gesneld wordt door een man op middelbare leeftijd die niet in een ÖSV of ESF jas naar beneden komt het de beste dokter is ;)

Hoe goed de dokter misschien ook is @Bennie, maar als je de WRT omschrijft als vergevingsgezind, dan blijf ik bij mijn punt dat je waarschijnlijk in de war bent of niet erg goed inhet omschrijven van de eigenschappen van een ski. Ook het speels vinden van de WRC doet daar niets aan af, want niet van dezelfde orde.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Mogelijk een tip voor de liefhebber van Stöckli’s

Ik was afgelopen maandag in de skihal in Neuss en in het winkeltje daar werden nieuwe ski’s met aanzienlijke kortingen aangeboden, waaronder best veel Stöckli’s. Ik ben zelf thuisgekomen met de WRT voor €749 incl plaat en SP12 binding (Die staan er nu dus niet meer). Ik heb de rest van het assortiment niet echt aandachtig bekeken, maar voor een CX werd €699 gevraagd.

Zo dan, dat zijn wel hele mooie prijzen @Dandruff!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hoe goed de dokter misschien ook is @Bennie, maar als je de WRT omschrijft als vergevingsgezind, dan blijf ik bij mijn punt dat je waarschijnlijk in de war bent of niet erg goed inhet omschrijven van de eigenschappen van een ski. Ook het speels vinden van de WRC doet daar niets aan af, want niet van dezelfde orde.

Shane op 12 feb 2020 12:54

@Shane en @Bennie Shane is best volhardend (en waarschijnlijk met goede redenen), ik begin nu zelfs aan mezelf te twijfelen. Alzheimer of Korsakov komt ook met de jaren. Er is een mogelijkheid en een goede rede om die WRT nog een keer te proberen. Over 10 dagen loop ik bij Meini in Laax wel even binnen want ik weet dat zij die hebben staan. Ik zal terug rapporteren aan het forum (en waarschijnlijk mijn verkeerde inschatting ruiterlijk toegeven). :)

Jullie horen mij hierover nog!
Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 12 feb 2020 14:47

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Dokteruk interessante discussie! Zo zie je hoe een ski verschillend ervaren kan worden. Soms ligt het aan de sneeuw condities. Naar mijn mening is WRT “redelijk” tam op een perfect geprepareerde harde piste. Maar als dat niet zo is, in zachtere sneeuw of aan het einde van de dag, dan moet je hard werken en redelijk wat kracht en concentratie investeren! Want deze ski komt pas tot leven als die op snelheid is. Ik ben 197cm lang en heb 120kg. Een zachtere ski is voor mij een kwelling! WRT is zeker wat speelser dan een GS maar nog steeds ver van categorie “speelgoed” of “allemansvriend”.De eerste dag dat ik geskied had met deze ski was de piste erg zacht door de verse sneeuw die kapotgeslagen was door een zeer harde wind. WRT voelde zich totaal niet thuis. Net als een Porsche GT3 op een off-road terrain. De volgende dag, met een strak geprepareerde piste, was het totaal tegenovergestelde. Aan de andere kant heb ik ook een Stockli FIS GS met een radius ad 35m en t.o.v. deze ski is WRT wel “vergevingsgezind”, zo kun je het ook zien. Daarom geef ik nooit oordeel over een ski puur gebaseerd op skitesten, het is en blijft erg persoonlijk!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Ik heb de WRT een keer in Zoetermeer geskied. Vooraf zweette ik peentjes. Toen vond ik m makkelijk te skiën (en dat met mijn beroerde techniek 🥴). Niet dat dat veel zegt, maar ik kan me de reactie van @dokteruk dus goed voorstellen.

@Lange Ik ben het helemaal met je eens dat het persoonlijk is hoe iets aanvoelt. Maar eerlijkheidshalve begin ik wel aan mezelf te twijfelen daar ik het over het algemeen met @Shane en @Bennie roerig eens ben. Inderdaad zegt 1 keer proberen niet veel, ik dacht dat ik vorig jaar naar een midturn ski op zoek was vandaar dat ik de WRT (en ook o.a. Redster X9) geprobeerd had. Ik kwam (voor mij) tot de conclusie dat een mid-turn niets voor mij was. Voor kort werk past mij een SL en voor andere omstandigheden de GS. Ik ben naar aanleiding van wat Shane zegt wel van plan de WRT een tweede kans te geven.

Nu is recent een wel Laser AR aan de verzameling toegevoegd dus ik ben benieuwd welke van de ski’s het meest in het chaletje achterblijft.

Zoals beloofd, ik zal terug rapporteren.

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ze hebben niet voor niets Worldcup Racing Team in de naam ;). Wat me het meeste opviel aan deze ski's (en wat de reden is dat ik ze zeker niet onder de categorie vergevingsgezind zou plaatsen) was de bizar goede tuning (ik weet niet hoe dat inmiddels in Zoetermeer is @DrPhil) en de torsiestijfheid. Als je ook maar het minste beetje inrolt (precisie is niet nodig) dan grijpen ze aan en sta je echt on edge-lock. Deze ski's laten ook door de heel hoge torsiestijfheid en lange contactlengte niet zomaar los, even snel met de tails trappen om wat snelheid te dumpen kun je wel vergeten als je techniek niet van heel hoog niveau is.

De lengtestijfheid is overigens ook flink steviger dan consumenten GS latten of midturn ski's voor hoog segment, zoals de X9. Je buigt ze echt niet zomaar even. Maar daarvan moet wel gezegd dat de buiglijn heel erg aangenaam is. Ze zetten je veel minder snel achterop dan je zou verwachten van dit kaliber.

Als we het trouwens over auto vergelijkingen hebben, dan zou ik het willen omschrijven (gevoelsmatig he) als een dikke S-klasse rond het circuit sturen. Het kan loeihard, veel harder dan het door het zware gevoel lijkt… Ze zijn net als een S-klasse extreem gedempt (dat is echt het grote verschil in gevoel) en stabiel. Voor mij voelde dat in het begin wat angstaanjagend, je wilt juist een beetje voelen wat er onder je wielen gebeurt i.p.v. luchtvering die alles gladstrijkt voor je als je de grenzen op wilt zoeken. Tel daarbij op dat ik me afvroeg hoe hard ik moest gaan om deze ski's echt te buigen en geloof me dat heb ik echt niet op een G9 of een Firebird WRC.

*bericht bewerkt door Shane op 12 feb 2020 16:17

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Je kan best gelijk hebben, ik ga het gewoon over een dag of 10 opnieuw een dagje proberen.

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Veel plezier @DokterUk!

I can stick uphill ice, on my saucer...

@dokteruk wat maakt de AR voor jou waarom je hem aangeschaft hebt? En wat zijn voor jou de verschillen tussen de AX en de AR?
Ik heb ze beide indoor onder gehad en voor wat erover te zeggen viel in deze paar runs is dat het beide prettige te skiën ski’s zijn met de AR die ik als grote broer van de AX neerzette omdat hij net wat meer input van de beentjes vroeg maar er ook meer voor terug kreeg. Wil deze beide sowieso nog eens testen in Zoetermeer en liever outdoor waar mogelijk tijdens een tripje in de Alpen☃️

@Shane wat jij beschrijft over de WRT had ik bij de SL, die buiglijn van een Stöckli is wel top/smooth en daardoor een klasse apart dan de standaard merken ski’s☃️
Alleen bij de Blast van Salomon had ik ook dat gevoel van insturen en als op een rails skiën, ook die nog eens in de Alpen testen☃️

LA NORMA😍☃️

@Piefke Ik heb ze beiden een dagje eerst mee de berg opgenomen. Hoewel de latten veel gemeen hebben was op de harde piste de AX subjectief iets spoorvaster dan de AR. Dat was alleen te merken bij kneiterharde pisten. Maar voor zo'n situatie heb ik wel andere apparaten in mijn verzameling. De AR was voor 80% - 90% van de harde pisten op zijn minst gelijkwaardig aan de AX. Waar de AR in uitblonk was aan het einde van de dag op de laag gelegen pisten. In de zgn. slush/corn was de AR een geweldig apparaat. Het gaf me bijna het gevoel in de poeder te skieen.
Waar de AR ook zijn klasse liet zien was in de diepere sneeuw (niet de heup diepe bedoel ik) en ander ongeprepareerd terrein. Tussen de bomen door, zeg maar in het rag werk, naast de piste. Dat ging ook prima met de AX maar de AR was echt superieur.
Samengevat vond ik de AX meer piste dan all-mountain, de AR net andersom maar nog steeds erg goed op de piste.

Tot zoverre mijn subjectieve mening.

BW
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 12 feb 2020 18:47

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Plaats een reactie