Oakley brillenglazen - kleur?

Aangezien de lens van mijn goedkope skibril om zeep is (krassen en opgedroogde vochtplekken tussen de vastgesealde lenzen) ben ik vroegtijdiger dan voorzien op zoek naar een nieuwe bril.
Daarbij is mijn keuze dan gevallen op een Oakley Flightdeck bril.
Nu zit ik natuurlijk met die lichtdoorlaatbaarheid/kleur van lens.
Ik heb geen zin om voortdurend met lenzen te slepen en die dingen te verwisselen dus ik vraag me af of de kleuren Saphire iridium en Jade iridium met een lichtdoorlaatbaarheid van 13% goed genoeg zijn bij zonnig weer en bij mist/sneeuw?
Iemand een adviesje hieromtrent?
Of ervaring met deze bril en glazen?

Bla, bla, bla.

13% is cat. 3. Voor zonnig weer prima. Voor mist/sneeuw heb je cat. 1 of 2 nodig.
Mijn Julbo loopt van 80%-16%.

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 mrt 2019 10:23

13% is cat. 3. Voor zonnig weer prima. Voor mist/sneeuw heb je cat. 1 of 2 nodig.
Mijn Julbo loopt van 80%-16%.

DrPhil op 18 mrt 2019 10:20

En hoeveel % is categorie 1 of 2? Bestaat daar ergens een lijst van?

Bla, bla, bla.

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 mrt 2019 10:36

Ik ski vrijwel altijd met de prizm rose lens. Uitstekend in slecht weer en prima bij volle zon. De iridium lenzen die je noemt zijn eigenlijk een prizm rose lens met een spiegelcoating, waardoor ze iets beter zijn met zonlicht en een fractie minder bij slecht weer. Met beide kun je wel de voeten, het is dan net wat je belangrijker vindt. De high pink is eigenlijk alleen goed in slecht weer, zit ik te knijpen zodra het weer beter wordt. Als je maar 1 lens wil zou ik die niet doen.

Ik heb zelf een CP helm met fotochromatische visor en ben daar erg tevreden over.

Misschien dat je daar ook eens naar kijkt of naar een bril met een fotochromatische lens?

Paul

Ik koop al jaren Oakley zonnebrillen. Goedkoop? Nee. Tevreden? Heel tevreden. Voor het ogenblik heb ik een PRIZM Jade Snow, met lichttransmissie 17-20% en hoog contrast. Ik ski er zowel bij zonnig als bewolkt weer prima mee.

Ik ski vrijwel altijd met de prizm rose lens. Uitstekend in slecht weer en prima bij volle zon. De iridium lenzen die je noemt zijn eigenlijk een prizm rose lens met een spiegelcoating, waardoor ze iets beter zijn met zonlicht en een fractie minder bij slecht weer. Met beide kun je wel de voeten, het is dan net wat je belangrijker vindt. De high pink is eigenlijk alleen goed in slecht weer, zit ik te knijpen zodra het weer beter wordt. Als je maar 1 lens wil zou ik die niet doen.

elisabeth101 op 18 mrt 2019 10:52

De Prizm Rose heeft volgens Oakley een VLT van 26%. Dat is veel te hoog voor fel zonlicht. Dat is gewoon slecht voor je ogen, ook al merk je dat misschien niet direct. Lenzen voor fel zonlicht zitten op 9% of lager (Black Iridium: 5,5%!).
https://www.oakley.com/en-us/product/WGOO7064?variant=888392…

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 mrt 2019 13:55

Mijn Julbo loopt van 80%-16%.

DrPhil op 18 mrt 2019 10:20

In hoeverre ben je daar tevreden over @DrPhil ?
En past de bril zich snel aan bij wisselende omstandigheden?

Bla, bla, bla.

Mijn Julbo loopt van 75% tot 17%. Bevalt me over het algemeen heel goed, alleen bij somber weer en/of sneeuwval zou ik soms wat meer contrast willen.

Mijn Julbo loopt van 80%-16%.

DrPhil op 18 mrt 2019 10:20

In hoeverre ben je daar tevreden over @DrPhil ?
En past de bril zich snel aan bij wisselende omstandigheden?

bartvwg op 18 mrt 2019 15:09

Ik ben er zeer tevreden over. Ik heb de gele lens, tegenwoordig is hij rood/roze voor meer contrast. Het enige nadeel is dat ik hem voor echt fel zonlicht net iets te licht vind. De Julbo Zebra (niet Light) is daar beter geschikt voor. Maar die loopt minder ver door voor slecht weer. Overall geef ik toch de voorkeur aan de Zebra Light.
Ik merk het aanpassen van de lens niet. Gaat heel snel. Ook ideaal als je even de schaduw in skiet.

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 mrt 2019 15:58

Ik heb een Oakley Airbrake met een Prizm Rose en een Prizm Black Iridium-lens. Ben er heel blij mee en kan de Oakley-lenzen zeker aanraden.
Ik ski 90% van de tijd met de Black Iridium, ook als het bewolkt is. Alleen bij heel slecht zicht (mist/sneeuw) gebruik ik de Rose. De Jade en de Sapphire laten nog wat meer licht door dan de Black, dus ik zou denken dat je met één van die twee bij de meeste omstandigheden prima uit de voeten kunt:)

Ik ski vrijwel altijd met de prizm rose lens. Uitstekend in slecht weer en prima bij volle zon. De iridium lenzen die je noemt zijn eigenlijk een prizm rose lens met een spiegelcoating, waardoor ze iets beter zijn met zonlicht en een fractie minder bij slecht weer. Met beide kun je wel de voeten, het is dan net wat je belangrijker vindt. De high pink is eigenlijk alleen goed in slecht weer, zit ik te knijpen zodra het weer beter wordt. Als je maar 1 lens wil zou ik die niet doen.

elisabeth101 op 18 mrt 2019 10:52

De Prizm Rose heeft volgens Oakley een VLT van 26%. Dat is veel te hoog voor fel zonlicht. Dat is gewoon slecht voor je ogen, ook al merk je dat misschien niet direct. Lenzen voor fel zonlicht zitten op 9% of lager (Black Iridium: 5,5%!).
https://www.oakley.com/en-us/product/WGOO7064?variant=888392…

DrPhil op 18 mrt 2019 13:34

Fijn dat je je zo bekommert om mijn gezondheid Phil 😉 wat gebeurt er dan met je ogen door het felle licht? Ik heb zelf nog een Black iridium lens voor bluebird dagen…alleen weinig van die dagen gehad dit jaar helaas.

wat gebeurt er dan met je ogen door het felle licht?

Kijk eens recht in de zon.

Dan gebeurt er dit:
Jan-Tjeerd de Faber, oogarts in het Oogziekenhuis in Rotterdam: "Je ogen zijn er niet voor gemaakt om lang naar de zon te kijken. Doe je dat wel dan beschadig je je gele vlek vanwege de grote hoeveelheid straling. In je gele vlek zitten allerlei bolletjes en kegeltjes waarmee je figuren en kleuren kunt onderscheiden. De gele vlek is heel belangrijk voor je gezichtsvermogen. Als je lang naar de zon kijkt, stijgt de temperatuur van je gele vlek met zo’n vijf graden. Daardoor sterven de bolletjes en kegeltjes af en raak je dus deels blind.

Ach ja.

ik heb erg veel last van als de zon weg gaat en het wat donkere wordt, dan kan ik de piste niet zo goed zien, zowel met zonnebril als googles, dan heb ik last van de bulten te zien.
dan ski ik maar zonder iets, is er een type lens dat ik kan proberen?
ski zelf met een oakley splice, geen idee of er andere lenzen zijn of nie of dat ik een nieuwe google moet kopen

Dan is een cat 0/1 lens aan te bevelen. Je kan ook een goede fotochromatische lens nemen.

Paul

wat gebeurt er dan met je ogen door het felle licht?

Kijk eens recht in de zon.

DrPhil op 19 mrt 2019 00:50

Helder verhaal maar mag toch hopen dat niemand direct in de zon kijkt.

Heb eens even rondgekeken maar de meeste low light lenses hebben een nog veel hogere VLT. De oakley prizm rose zit rond 20% , andere low light lenzen zitten soms wel op 50-70%. Dus met die prizm rose valt het nog wel mee. ik zou ook de eerste zijn die zou klagen want ik heb gauw last van fel licht. En alleen een spiegelcoating erop maakt die VLT maar marginaal minder bij de Jade en Iridium. Denk dat jouw opmerking vooral relevant wordt bij de High pink en yellow type lenzen.

Heb je snel last van de zon bij goed weer, ga voor de black iridium.
Anders ga voor de Jade, Saphire of Fire iridium, deze zijn iets beter in het midden van het spectrum geplaatst, maar zijn eigenlijk dezelfde lens in 3 verschillende kleurtjes.

Bij de black zou ik altijd een slecht weer lens nemen, maar wel de HI (High Intensity) Pink, deze is nog veel beter in slecht weer dan de Rose.

Ik heb de Jade iridium en HI pink, en deze dekt de volledige lading voor mij. Maar ik ga altijd buiten, ook bij white outs.

Wil je maar 1 lens, neem de Fire iridium of varianten, deze dekken de grootste lading.

De Rose lens, vind ik vis noch vlees, te licht voor goed weer en te donker voor echt slecht weer.

Allemaal alvast bedankt, het wordt alleen maar ingewikkelder. :p

Bla, bla, bla.

Zelf heb ik de torch iridium, zelfde categorie als de jade en sapphire, en de Hi Pink.
De Torch is perfect voor zonnig tot bewolkt weer, bij zware bewolking of sneeuwval pak ik altijd de Hi Pink. Het contrast is niet veel anders dan de Iridium varianten maar hij laat gewoon wat meer licht door op de donkere dagen ;)

*bericht bewerkt door Rider_Dune op 19 mrt 2019 14:00

Sapphire Iridium voor zonnig en licht bewolkt weer
Prizm Rose voor bewolkte dagen (had ik voor de Hi Pink, maar zou deze zelf niet nog eens aanschaffen)
Hi Pink voor bewolkte dagen (voorkeur voor deze omdat deze meer licht doorlaat, maar te veel licht door laat als de zon er een beetje doorheen komt).
Clear voor indoor.

Met twee lenzen kom je een heel eind, Hi Pink voor bewolking en een van de Iridium lenzen voor de overige dagen.
Super blij met Prizm, wil niets anders meer!

2 zaken afgereden, geen oakleys te vinden. Ook aan het kijken voor de Anon M2 - gevonden maar verkeerde lenzen naar mijn goesting.
Wel een Smith i/os opgehad. 2 lenzen die ok waren. Makkelijk verwisselbaar en ook duur. 🙄
Toch nog eens overslapen. 🤔🤔

*bericht bewerkt door bartvwg op 19 mrt 2019 17:14

Bla, bla, bla.

Kijk eens naar dragon goggles. Ik heb deze al jaren. Top. Pas de nfx2 gekocht met 3 lensen. Rosé/blauw/smokeblack. Perfect voor alle omstandigheden

From a galaxy far far away.............

Ik heb de Oakley Flight Deck XM Hi Pink Iridium, voor sneeuw en bewolkte dagen. Wanneer de zon doorkomt laat de bril te veel licht door en niet geschikt (knijpende ogen).

Voor zonnige dagen heb ik Torch Iridium (welke ook nog wel enigszins oké is met slecht weer).

Oakley prizm zeker aanrader. Heb verschillende brillen hiervoor gehad (scott light sensitive en uvex) maar beduidend minder goed.

Ik heb een Flight Deck met prizm sapphire lens. Die gebruik ik eigenlijk continu, het is echt een bijzonder fijne lens imo. Heb er ook nog een lichte lens bij voor bij dichte mist, maar de sapphire doet 't dan ook prima als ik vergeet te wisselen of de condities snel veranderen.

Ik heb een Flight Deck met prizm sapphire lens. Die gebruik ik eigenlijk continu, het is echt een bijzonder fijne lens imo. Heb er ook nog een lichte lens bij voor bij dichte mist, maar de sapphire doet 't dan ook prima als ik vergeet te wisselen of de condities snel veranderen.

Hmmmm een Anon M2 bril met donkere (8%) en lichte (46%) lens voor 194 eurootjes. nadenk

Bla, bla, bla.

De Anon M2 gebruik ik, bevalt goed! Ik heb daar oa volgens mij de Sonar Red met 14% bij die ik tot nu toe in zo’n beetje alle condities naar volle tevredenheid heb gebruikt. De lens voor de meer bewolkte condities heb ik nog niet gebruikt.

Zag dat ze ook al wat brillen hadden getest hierbij wintersport, misschien ook nog wel behulpzaam?

https://www.wintersport.nl/materiaal/skibrillen

Plaats een reactie