Advies: eerste ski's

Goedenavond,

Een paar weken terug heb ik al wat advies gevraagd hier en nu, na mijn wintersportvakantie, vind ik het tijd voor een eigen topic. Ik wil namelijk mijn eerste ski's kopen.

Mijn gegevens:

  • Man
  • Niveau: 5-6
  • Lengte: 1,85 m
  • Gewicht: 80 kg.
  • Ervaring: 2 weken wintersport (met les) en twee 4-daagse cursussen
  • Uitsluitend op de piste's (nog geen zwart) en ben (nog!) geen carver

Vóór mijn wintersportvakantie vorige week heb ik in Snowworld Zoetermeer de Salomon S/Max 8 en Atomic Redster X5 kort getest in de respectievelijke lengtes 170 en 175 cm (langer testen lukte niet i.v.m. sluittijd winkel). Ik had bij beiden niet meteen een wowgevoel, maar heb ze eerlijk gezegd ook niet heel goed aan de tand kunnen voelen. Mijn huurski’s tijdens de wintersport waren kennelijk stokoude https://www.evo.com/outlet/used/skis/atomic-nomad-blackeye-b… met een lengte van 165 cm. Deze draaiden heel gemakkelijk en waren erg licht, maar op hoge snelheid (rechtuit) vond ik ze minder stabiel en op harde sneeuw met sporen waren ze erg zoekerig. Dat zou met de korte lengte van de ski’s te maken kunnen hebben en wellicht ook met de foam core, maar ik ben geen expert. Wat ik zoek is een ski die stabieler/beter gedempt is en geschikt is om mijn niveau verder op te krikken. Ook zou het fijn zijn als deze in verse sneeuw en slush nog enigszins te skiën is, al vind ik dat niet het belangrijkst.

De ski’s die nu op mijn lijstje staan (allemaal echt pisteski’s eigenlijk):

  • Salomon S/Max 8
  • Atomic Redster X5
  • Salomon S/Max 6
  • Fischer Progressor F18

De eerste twee heb ik dus al even geskied, maar wellicht moet ik ze eens langer testen. De S/Max 6 heb ik erbij gezet omdat die misschien een net wat fijner instapniveau heeft en de F18 kan ik helaas niet testen, maar lijkt mij een fijne ski. Qua lengte denk ik aan 170 tot 175 cm.

Wat denken jullie? Ik sta ook zeker open voor andere suggesties! :)

*bericht bewerkt door B-RETRO op 21 mrt 2019 23:03

Heb je al goede schoenen op maat?

Jazeker. Paar weken terug de Salomon QST Pro 100 schoenen gekocht. Die hebben hun vuurdoop gehad en zitten heel erg goed!

Wellicht is de Dynastar Speedzone 7 of 9 (ca) een idee. Geen moeilijke skies en met de 9 zeker doorgroeimogelijkheden.

Ben van hetzelfde niveau. En heb op advies van gigi de K2 Ikonic 84TI aangeschaft. En bevallen me uitstekend. Doen precies wat ik wil. Heb ze destijds getest in snowworld. En dat raad ik je ook aan om te doen.

*bericht bewerkt door Yahoo op 22 mrt 2019 14:02

From a galaxy far far away.............

Dat ga ik waarschijnlijk nog doen, testen. Aan de hand van reviews en advies kopen kan prima uitpakken, maar dan heb je ook niks om direct mee te vergelijken. Jammer dat er niet een soort universeel testcentrum is in Nederland met alle merken beschikbaar, al komt SnowWorld komt wel aardig in de buurt.

Ik kan je de Fischer RC4 curve aan bevelen.👍

Ik kan je de Fischer RC4 curve aan bevelen.👍

Hooykaas op 22 mrt 2019 14:30

Wil je dat ie zijn benen breekt op de eerste afdaling?

Ik zou gewoon nog eens uitgebreider testen in zoetermeer. Vaak heb je toch wel een uurtje nodig om het beste uit een ski te halen. Ook om het niveau te bepalen. Pak dan bijvoorbeeld de salomon s max 6 en daarna de 8. En dan de atomic x5 en daarna de x7. Als je dan het hogere model pakt en het voelt alsof je geen controle hebt, dan voor het lagere model gaan. Als je op het hogere model ook goed kan skien dan die nemen.

Ik zou ook de K2 ikonic 84 en 84ti proberen. Er is ook een 80 variant, dat is bijkans een pisteski dus die kan ook op je lijstje. Ook met die 2 kun je kijken welk niveau je het beste ligt. Denk er wel aan, in zoetermeer moet n ski echt makkelijk te beheersen zijn want die piste is vlak en (Meestal) effen. In de Alpem zijn de omstandigheden natuurlijk pittiger.

Ik moet me er ook niet mee bemoeien @GiGi sorry 👍😃

Ik zou gewoon nog eens uitgebreider testen in zoetermeer. Vaak heb je toch wel een uurtje nodig om het beste uit een ski te halen. Ook om het niveau te bepalen. Pak dan bijvoorbeeld de salomon s max 6 en daarna de 8. En dan de atomic x5 en daarna de x7. Als je dan het hogere model pakt en het voelt alsof je geen controle hebt, dan voor het lagere model gaan. Als je op het hogere model ook goed kan skien dan die nemen.

Ik zou ook de K2 ikonic 84 en 84ti proberen. Er is ook een 80 variant, dat is bijkans een pisteski dus die kan ook op je lijstje. Ook met die 2 kun je kijken welk niveau je het beste ligt. Denk er wel aan, in zoetermeer moet n ski echt makkelijk te beheersen zijn want die piste is vlak en (Meestal) effen. In de Alpem zijn de omstandigheden natuurlijk pittiger.

elisabeth101 op 22 mrt 2019 19:07

Goede tips, dankjewel! Ik denk dat ik eens lekker een testdagje ga houden binnenkort en proberen op zijn minst deze ski’s te testen. Ben daarnaast benieuwd hoe ik het verschil ervaar tussen pisteski’s en de wat bredere allmountainski’s.

Meer algemene vraag trouwens, het lijkt erop dat de winkelvoorraden aardig slinken. Worden deze nog aangevuld of is het wachten tot de nieuwe collecties arriveren?

Ik kan je de Fischer RC4 curve aan bevelen.👍

Hooykaas op 22 mrt 2019 14:30

De TI of een geintje?

Hooykazen maken nooit geintjes.

Meer algemene vraag trouwens, het lijkt erop dat de winkelvoorraden aardig slinken. Worden deze nog aangevuld of is het wachten tot de nieuwe collecties arriveren?

B-RETRO op 23 mrt 2019 13:21

Jep, oude collectie wordt zo goed mogelijk uitverkocht om vanaf oktober weer de nieuwe collectie te verkopen.

Momenteel vind ik de Fischer F18 en RC4 The Curv TI interessante opties. Volgens Fischer en diverse andere websites is de RC4 een niveau hoger dan de F18, maar als ik zo de reacties hier op het forum lees, valt het verschil in de praktijk volgens mij mee. Wat ik belangrijk vind is:

  • Mogelijkheid tot doorgroeien (leren carven o.a.)
  • Stabiel/gedempt op verspoorde harde sneeuw
  • Goed hanterbaar bij lage snelheid en korte geslipte bochten
  • Als het kan nog enigszins hanteerbaar in verse sneeuw en slush

Welke ski past daar beter bij?

Toevoeging: voornamelijk korte en middellange bochten. Skistijl is speels afgewisseld met cruisend. Geen racemonster.

*bericht bewerkt door B-RETRO op 26 mrt 2019 14:21

Tussen de F18 en de Curv TI zit wat mij betreft niet zozeer een verschil in niveau, maar in stijl/karakter. De F18 is meer lichtvoetig, speels, voor het korte snelle bochtenwerk; de Curv TI is wat beter in rechtdoor, grote bochten, zware sneeuw, goed sneeuwcontact, demping. In verse sneeuw zijn het beiden echte pisteski’s (geen noemenswaardige float). De Curv TI heeft wel wat meer de neiging om door sneeuw en slush heen te beuken en geeft in die omstandigheden denk ik wat meer vertrouwen dan de F18, die toch wat meer over en om de sneeuwhopen heen stuitert.

Bedankt voor je snelle uitleg, GiGi.

Dan lijkt de Curv TI beter afgestemd te zijn op mijn wensen. Stuiteren is niet waar ik op zit te wachten en beter in zware sneeuw en slush klinkt goed. Weet jij wat de radius ongeveer zal zijn van de Curv TI in de lengtes 171 en 178 cm? Ik kan alleen 13 m bij 164 cm vinden. Korte geslipte bochten lijkt me overigens bij beiden geen probleem toch?

De Curv TI is veel te stijf voor je.

Lengte / tip-waist-tail / radius
150 cm / 119-68-100 mm / 11 m
157 cm / 120-68-101 mm / 12 m
164 cm / 121-68-102,5 mm / 13 m
171 cm / 120-70-103 mm / 15 m
178 cm / 119-70-102 mm / 17 m

Phil
De Curv met groene accenten niet.
De Curv met rode accenten wel.

Maar ik zou me er toch niet mee bemoeien. Nou doe ik het toch weer 😃

Phil
De Curv met groene accenten niet.
De Curv met rode accenten wel.

Maar ik zou me er toch niet mee bemoeien. Nou doe ik het toch weer 😃

Hooykaas op 26 mrt 2019 15:17

Hahaha… wel belangrijk om de verschillende Curvs uit elkaar te houden inderdaad. Maar het gaat hier specifiek om de Curv TI, daar is geen misverstand over geloof ik.

Phil

De Curv met groene accenten niet.
De Curv met rode accenten wel.

Maar ik zou me er toch niet mee bemoeien. Nou doe ik het toch weer 😃

Hooykaas op 26 mrt 2019 15:17

Hahaha… wel belangrijk om de verschillende Curvs uit elkaar te houden inderdaad. Maar het gaat hier specifiek om de Curv TI, daar is geen misverstand over geloof ik.

GiGi op 26 mrt 2019 15:20

Nee, dat er meerdere Curv-varianten zijn is inderdaad duidelijk, tenzij er nog verschillende TI's zijn, maar dat is niet het geval volgens mij.

*bericht bewerkt door B-RETRO op 26 mrt 2019 15:26

Hmmm, ben het zowaar eens met Phil. Ik vind het verschil in F18 en Curv ti echt wel merkbaar. Het is niet zozeer dat de Curv ti te stijf is, dat valt denk ik wel mee, maar die is veel geschikter voor iemand die al kan carven en die precisie en stabiliteit zoekt, een technische skier die een niet al te moeilijke ski zoekt.

De F18 is veel meer een leerski, smeert makkelijk en overgangen makkelijk. Vriendelijke ski die alles wel prima doet. Ga eerst maar eens veilig naar beneden op een buckelpiste voordat je je druk maakt of een ski stuitert op buckels ;) ik persoonlijk vind dat een F18 veel beheersbaarder is in buckels voor iemand van jouw niveau, de Curv ti vraagt dan wel wat meer input.

klopt.

Wanneer je het zo stelt, klinkt de F18 als de betere keuze. Ik heb zeker nog genoeg te leren en wil soms iets te graag te veel en te snel.

Wanneer je het zo stelt, klinkt de F18 als de betere keuze. Ik heb zeker nog genoeg te leren en wil soms iets te graag te veel en te snel.

B-RETRO op 26 mrt 2019 16:28

Exact mijn gedacht.👍

  • het is een fijne ski waar je zeker je plezier mee gaat hebben. Ik in ieder geval al een heel seizoen. 😉
Bla, bla, bla.

Het enige advies dat ik je kan geven is dat deze periode de perfecte periode is om nieuwe ski’s te kopen. Alle winkels willen van hun oude collectie af. Vaak zit er nu al 30% of meer korting op en dan nog is er goed over te onderhandelen en korting te krijgen of bijvoorbeeld gratis stokken.

Born to Ride

Of wil je mijn ZAI ski’s kopen met dual radius 😃😃😜

(Grapje)
Speciaal voor jou een inkoppertje @GiGi
Ga maar los 😜

ZAI? Bestaan die nog?
Zaai.

Allen bedankt voor de input.

Even samenvatten:

De niveau’s lopen niet ver uiteen, maar de karakters wel. De Curv TI doet geen gekke dingen, maar vereist wel preciezere input en is daardoor minder vergevingsgezind dan de F18. Toch?

Ik lees in de F18 review van GiGi trouwens het volgende:

‘‘De langste maat is 174, dus mensen langer dan 177 of zwaarder dan 75 kg zou ik de ski niet aanraden. Maar lichte skiërs kunnen hier heel veel lol op beleven.’’

De F19 beter dan? Steviger dan de F18 en vergevingsgezinder dan de Curv TI?

Ik lees in de F18 review van GiGi trouwens het volgende:

‘‘De langste maat is 174, dus mensen langer dan 177 of zwaarder dan 75 kg zou ik de ski niet aanraden. Maar lichte skiërs kunnen hier heel veel lol op beleven.’’

B-RETRO op 27 mrt 2019 12:27

Ik ben 181, gewicht schommelde deze winter tussen 82 en 88 Kg (nu rond de 85) en ski de F18 in 174 met veel plezier.
Ik ken zelfs iemand van deze lengte die de ski liever korter skiet hè @DrPhil

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie