Pijnlijke bloeduitstorting op Scheenbenen

null

Beste Wintersport liefhebbers,

Ik heb afgelopen week 4 dagen voor het eerst echt intensief geskied. Ik heb tweede hands skischoenen gekocht van goede kwaliteit en al na 1 dag kreeg ik last van mijn scheenbenen. Dit is alleen maar verergert zoals je ziet op de foto, ook is het allemaal wat dik.

Toch heb ik het gevoel dat t niet perse aan de schoenen ligt omdat ik er vorig jaar toen ik echt nog een beginner was met gehuurde skiees ook wel beetje last van had?

Ik ben een beetje bang dat als ik volledig nieuwe ski’s koop dat die dit ook hebben. Omdat ik pas als ik echt op wintersport ga en intensief ski ik zeker weet wat er gebeurd met mijn scheenbenen.

Heeft iemand zoiets ook eerder gehad en weten jullie hier tips voor?

Alvast bedankt voor een reactie,

Koen van Dael.

Dit is wel méér dan een bloeduitstorting, dit zijn echte wonden.
Sokken die te fel schuurden? (2 paar kousen over mekaar?)
Laten verzorgen want je linkerwonde is al ontstoken.😥🚑

Born to run. B.S.

Zo, die zien er lekker uit zeg. Je kunt in elk geval gel pads kopen om de druk wat te verlichten, maar er is waarschijnlijk meer aan de hand. Het kan zijn dat je te veel in de backseat/achterop skiet, maar je schoenen kunnen ook gewoon te groot zijn. En wat @Dan58 zegt.

*bericht bewerkt door Shane op 22 mrt 2019 09:16

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nieuwe schoenen kopen zou ik zeggen.
Er zijn pats te koop voor dit probleem.
Klingt misschien gek.
Je kan ook een inleg kruisje gebruiken om je scheenbeen te beschermen.
Één ding is zeker zo kan je niet skiën .

Misschien stom, maar je draagt wel je broekspijpen over de skischoen? Ziet er wel pijnlijk uit. De schoen goed bekeken of deze helemaal in orde is op die plek? Bovenste sluiting niet al te idioot strak gedaan?

Als je echt intensief wilt gaan skiën zou ik zeker toch om te beginnen gaan van een paar goede (en in principe nieuwe) schoenen en deze goed aan laten passen door een vakman. Kans dat dit met gebruikt spul (wat op zich best van goede kwaliteit kan zijn (geweest)) mis gaat zowel in kwaliteit als maatvoering is erg groot en kan het skiplezier aardig verzieken.

Edwin van Riel

Misschien dat @dokteruk goed advies heeft?😉

Alhoewel die is chirurg en begint dadelijk te snijden.😁

Born to run. B.S.

Om nou meteen dokteruk om advies te vragen bij deze eenvoudige wonden.
Ik kan je ook de naam en adres geven van de gemeentelijke lijkschouwer.
@dan58

Zo, zo heftig heb ik het nog nooit gezien. Dag ziet er echt slecht uit. Dat je uberhaupt nog kon skiën zo.
Ik heb er ook last van, maar dat valt in het niet bij jouw foto’s.
Ik kan maar één conclusie trekken: andere skischoenen kopen. Het hoeft niet per se aan de pasvorm liggen, je schoenen kunnen ook veel te stijf, of juist veel te slap zijn.
Maandverband helpt sowieso niet: te dun en gaat gegarandeerd schuiven. Gelpads gaan ik dit geval ook niet werken. Daar zijn de plekken veel te erg voor.
Mocht je het toch per se met deze schoenen willen proberen: een dikke plakkers bij een bootfitter halen (kost waarschijnlijk niks), precies op de schuurplakken plakken, je binnenschoen (de tong) op die plek goed met de föhn verwarmen en dan een kwartier met die plakkers in je schoen gaan staan. Je hebt nl het voordeel dat je nu exact weet waar het drukpunt zit.
Maar mijn stellige advies is: koop andere schoenen.

@DrPhil

Hoe bedoel je dat met die plakkers, plak je die in dan op de plek van je schoen waar het druk punt zit?

Het lijkt mij ook verstandig om nieuwe schoenen te kopen dan, ben alleen bang dat het dan weer terug komt volgend jaar…
Ik heb mijn bovenste binding wel hard aangetrokken maar wel echte skisokken gebruikt, en de broek erover heen.

Ik snap alleen niet wat jullie bedoelen met dat de ski’s te groot zijn?? Dan beweeg je dus te veel in de schoen? Maar dan moet je deze toch juist goed strak aantrekken die bindingen?

Vind het maar een moeilijke kwestie…

Die plakkers plak je op je been, om zo als het ware een deuk in de tong van de schoen te maken. Maar als ik zo je reactie lees: niet aan beginnen.
Ga met de plekken nog zichtbaar naar een goede winkel. Veel schoenen kunnen tegenwoordig in de oven worden verwarmd. Daarmee kan de winkel dan rekening houden met je plekken.

Dubbel

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 mrt 2019 09:59

Beginner dus.😉👌 Goed dat je advies vraagt.

Het is niet je binding die te strak is maar je “strap” op de skiboot (binding zit op je ski).

Het zijn niet je ski’s die te groot zijn maar je skiboot.
Die ga je dan harder aantrekken met de strap en die gaat dan schuren.
De skiboot moet "ook bovenaan"goed passen en dan wat “aansnoeren” waarschijnlijk zijn die van jou “uitgelabberd”

Born to run. B.S.

Niet te strak die schnallen! Weet iemand het linkje nog te vinden hier over "hoe trek je een skischoen aan?". Wat ik meestal doe: Dan ga ik even uit van 4 schnallen voor het gemak, genummerd van teen (1) tot schenen (4).

  1. geen spanning op, hoeft van mij maar net aan dicht te blijven zitten
    2+3) flink op spanning, deze zijn in feite bepalend voor de feeling met de ski's. Met flink op spanning bedoel ik dat je hem stevig dicht moet drukken, dit moet echter wel gewoon met 2 vingers/1 hand kunnen, niet overdrijven dus.
  2. doe ik een beetje aan de hand van type afdalingen. Is het allemaal glad en strak (de sneeuq dan) en een flink tempo, mag hij best vast. Is het buiten de piste of buckel-werk, heb ik ze liever wat losser.

Wellicht even met deze schoenen en foto langs de vakman. Die moet wel in staat zijn te beoordelen of dit oplosbaar is of toch nieuwe schoenen een betere oplossing gaan vormen. Wellicht mankeert er iets aan de oude dat wij als leek niet zien?? Hoe oud en hoeveel gebruikt zijn ze? Waarom zijn ze verkocht? zijn ze netjes gedroogd en opgeslagen in hert verleden? Persoonlijk heb ik geen moeite met gebruikte ski's wat kleding oid, maar met schoenen en veiligheids-artikelen (bv helm, pieper, airbag) waag ik me niet aan gebruikt spul.

Om dit te verzorgen zou ik zelf grijpen naar biogaze of zo. Ben je er het snelste vanaf. Maar meer medisch onderlegde forumleden hebben hier vast wqel beter spul voor ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 22 mrt 2019 10:04

Edwin van Riel

Ik heb dit jaar voor het eerst ook last gehad van dit fenomeen. Volgend jaar ga ik wat dingen anders doen: dunnere skisokken van een goed merk. Ik had nieuwe dikke sokken tov andere jaren. Deze liggen in de prullenbak nu. Verder heb ik het idee dat mijn schoenen te groot zijn. Daardoor krijg je een beetje beweging/wrijving ter plekke van je scheen. Lees maar eens op de website van dutchbootfitter.nl.

De schoen kan van goede kwaliteit zijn maar als deze niet fatsoenlijk past dan houdt het op.

Je haalt alles door elkaar.
Bindingen hebben hier niets mee te maken.Grotere/kleinere ski’s (lengte) ook niet.
De bovenste 2 sluitingen van je schoen moet juist vrij los staan. Anders kan je niet je knieën bewegen.
(Vorlage)
Broek over je skischoen heen.
Ik zou een paar skilessen boeken als ik jou was. In Snowworld bijvoorbeeld.
Krijg je veel info.

@dan58

Sorry voor de consternatie het verschil tussen ski’s en boots ken ik wel, was ff te snel aan het reageren.

Als ik even een conclusie strek dan is het dus dat mijn skiboots te veel ruimte binnen in heeft, waardoor mijn scheenbeen gaat schuren in mijn schoen.

Ik snap alleen niet het verhaal dat ik misschien achterover zou hangen en dan mijn scheenbeen schuur…? Klinkt tegenstrijdig. Ik heb namelijk het gevoel dat ik hele tijd vol naar voren hang met mijn scheenbenen tegen de skiboots aangedrukt.

Bedankt voor jullie reacties…

De schoen kan van goede kwaliteit zijn maar als deze niet fatsoenlijk past dan houdt het op.

Skizoeker op 22 mrt 2019 10:06

Klopt helemaal, pasvorm komt eerst!

Daarom is een gebruikte schoen statistisch gezien vrij kansloos, zeker voor een beginner die niet echt weet waar op te letten. Kans dat je precies de goede maat en pasvorm treft is niet echt groot. Een illusie, dat een schoen goed is, als hij in enige mate aangenaam zit bij aankoop. Sterker nog, dan kun je er wel vanuit gaan dat-ie te groot is ;)

Edwin van Riel

@evr66

Hoe oud ze zijn weet ik niet ik heb ze bij skihandel Heeze gekocht dat is een winkel waar ze elk jaar van de verhuur een hele partij opkopen en daar voor 80-100 euro verkopen. Heeft ooit ook eens een artikel over gestaan op deze website.

Ok dunnere sokken kan ook een optie zijn inderdaad

Het is idd uitproberen en hopen dat het niet meer terug komt.

Maar even nog een 1 vraag:

Heel veel mensen huren toch skischoenen bij een verhuur in Oostenrijk ofzo… En ik hoor deze mensen er nooit over klagen…

Of zijn ze bij een verhuur meer op maat?

Als de schoen niet goed zit bij huren ter plaatse kan je makkelijk de schoen wisselen. Bij een schoen die je je in onze lage landen aanmeet moet je eigenlijk meteen testen op de indoorbaan of zeker zijn dat ze echt goed zitten, en dat lukt alleen de ervaren mensen. En ook die zitten er wel eens naast.

Scheenbeenpijn is een veel voorkomend probleem. Maar wat @bennie zegt, bij de lokale verhuurder kun je ze makkelijk ruilen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 mrt 2019 10:40

@Bennie

Ja inderdaad het verschil in piste tussen indoorbaan en Oostenrijk is gigantisch, ik heb namelijk mijn skischoenen 1x voor ongeveer 4 uur gebruikt in Landgraaf en had toen nergens last van.

Als je dan van rode piste afgaat in Oostenrijk van 6 KM die vol ligt met bulten en waar je flink moet draaien en keren dan is dit zo anders.

Maar even nog een 1 vraag:

Heel veel mensen huren toch skischoenen bij een verhuur in Oostenrijk ofzo… En ik hoor deze mensen er nooit over klagen…

Of zijn ze bij een verhuur meer op maat?

KoenvanDael op 22 mrt 2019 10:22

Naast wat @bennie al noemt nog een paar aspecten:

  1. deze schoenen werden niet meer verhuurd inmiddels, we weten niet waarom
  2. mensen die schoenen huren zullen veelal niet al te intensief skiën. Iemand die een beetje fanatieker is prefereert i.h.a. zijn eigen schoenen.

Beste methodes:

  1. hier aan laten meten. Zorg voor een vakman, die zorgt dat je een goed passende schoen krijgt, kan indien nodig meteen wat aanpassingen doen. Dan een paar uurtjes indoor en met evt drukpunten nog even langs de shop. Voel je op vakantie toch nog wat, kun je dat altijd ter plekke nog aan laten passen. Da’s wel betaald werk dan, maar kost de kop echt niet.
  2. op vakantie aan laten meten. lekker skiën en dan in de loop van de week evt nog wat aanpassingen laten doen.

Ik heb voorkeur voor de eerste methode, dan heb ik alles op orde voor de vakantie, daar geen tijdverlies, maar ze leiden allebei tot een goed resultaat.

Edwin van Riel

@dan58

Sorry voor de consternatie het verschil tussen ski’s en boots ken ik wel, was ff te snel aan het reageren.

Als ik even een conclusie strek dan is het dus dat mijn skiboots te veel ruimte binnen in heeft, waardoor mijn scheenbeen gaat schuren in mijn schoen.

Ik snap alleen niet het verhaal dat ik misschien achterover zou hangen en dan mijn scheenbeen schuur…? Klinkt tegenstrijdig. Ik heb namelijk het gevoel dat ik hele tijd vol naar voren hang met mijn scheenbenen tegen de skiboots aangedrukt.

Bedankt voor jullie reacties…

KoenvanDael op 22 mrt 2019 10:10

Je moet sowieso nooit hangen, welke kant dan ook op. Je moet gewoon op je voeten staan en door je knieën te buigen scheendruk tegen de schoen geven. Het probleem met backseat skien is dat je op een bepaald moment toch weer tegen de tong van de schoen aanbotst en dat is dus pijnlijk. Wanneer je de bovenste schnall te strak zet versterk je dit effect doordat je de schoen stijver maakt en dus nog meer in de backseat komt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@evr66

Ok bedankt voor je ruime hoeveelheid aan informatie, ik ga ermee aan de slag!

Huur schoenen op locatie voor jou de beste oplossing.
En goed idee 👍

Doe je de schoenen wel goed aan?

Ik heb ooit eens scheenbeenpijn gehad omdat ik de ‘kleppen’ die achter de tong moeten komen en vóór de buitenschoen vóór de tong had gestoken door onoplettendheid.
Tot ik zodanig pijn kreeg dat ik dacht ‘hier zit iets niet OK’ en de schoen open deed…
Met zo’n wonden is er niet veel lol aan iig. :(

Bla, bla, bla.

Wat bartvwg zegt heb ik ook weleens gehad met schoenen… als je de tong van de binnenschoen niet goed tussen de buitenschoen vouwde, dan kreeg je hem niet goed dicht en ontstond er `schuur´ruimte. Fnuikend voor je onderbenen… Want ook al zijn dit voormalig huurschoenen, dit is niet normaal. Veel beterschap in ieder geval!

Weet iemand het linkje nog te vinden hier over hoe trek je een skischoen aan?

Deze? https://www.wintersport.be/weblog/bericht/368789/de-grote-sk…
of dit filmpje? https://www.wintersport.nl/tips-en-tricks/schoenen-aantrekke…

Bla, bla, bla.

Het probleem is hier niet de schoenen, het probleem is de benen. Ik zou volgend seizoen voor een paar nieuwe benen kijken.

Kan het een gevalletje zijn van vrij dunne/smalle kuiten icm een vrij grote schoenmaat (waardoor dus wrijving komt omdat de lengtemaat wel ok is maar je kuiten/schenen domweg niet goed worden omsloten)?. Als je open wonden hebt is de schuring wel echt heftig geweest, of te lage sokken?

Plaats een reactie