Ervaring skiles kinderen in NL

Hoi allemaal,

Onze kinderen hadden wat moeite met de duitse taal afgelopen vakantie bij de skiles (ze zijn nu 3 en 5). Wie heeft er ervaring om in de zomer of voorseizoen al skiles te nemen in Nederland. Wij zouden evt naar Spaarnwoude kunnen gaan. Is dat een voordeel? Of is het gewoon fijner om in Oostenrijk een Nederlandse skileraar te vinden?
Bvd voor de antwoorden.
Gr Maartje

Ik denk dat je in het hoogseizoen in Oostenrijk bijna moeite moet doen om géén Nederlandse skileraar te treffen bij de kinderklasjes haha.
Wij hebben de kids (4 en 6) dit jaar in Nederland ook al een paar lessen laten volgen op een rollende band. Dit omdat we pas op dinsdag in Oostenrijk zouden zijn, en anders bang waren dat ze misschien niet meer met de klasjes mee zouden kunnen komen. Ik was over deze lessen erg te spreken!
Maar of je ze nu wel of niet in Nederland al op les doet, ik zou sowieso die kleintjes ook in Oostenrijk naar skiles laten gaan. Zoals gezegd moet het vinden van een Nederlandse (of tenminste Nederlands-sprekende leraar, ook veel Oostenrijkers in de populaire gebieden spreken tegenwoordig wat Nederlands) wel lukken.

Het ligt er aan wat jullie belangrijk vinden als gezin ; willen jullie de kids zsm met jullie laten meeskieen ? Dan zou ik investeren in skiles hier maar wil je ze met leeftijdsgenootjes lol laten hebben en goed leren skieen ? Dan zou ik naar een skigebied gaan met nederlandse leraren en zoals gezegd die zijn er vaker wel dan niet ! Mijn ervaring is dat kinderen het leuker vinden om met leeftijdsgenootjes te skieen op zelfde niveau en als ze voor hun leeftijd veel beter skieen (door al extra lessen hier te nemen) dan komen ze vaak met oudere kinderen in een klasje en vinden het minder leuk.

Onze jongste heeft twee keer een reeks van drie lessen gehad in Spaarnwoude. Juist omdat zijn twee grotere broers al behoorlijk goed kunnen skiën, leek het ons fijn als hij al wat zou lessen voorafgaand aan de wintersport, om in de middagen met het hele gezin op pad te kunnen.
Ook gaan wij naar skigebieden waar juist weinig kans is op Nederlandstalige instructeurs. Dus de basis al wat beheersen is dan fijn.

We hebben goede ervaring met de lessen in Spaarnwoude. Vooral in het voorseizoen, okt/nov was het enorm rustig op de baan en had hij vrijwel privéles; eerst met z’n tweetjes en later een groepje van drie. Op zondagochtend. Hij deed gevorderden klasje 4-6 jarigen. Ze gebruiken er de sleeplift, leerden stokken gebruiken etc.
Het heeft hem echt geholpen een goede basis te leggen waardoor hij op wintersport prima op de blauwe pistes uit de voeten kon.
In Zwitserland had hij alleen ‘s morgens les, dus in de middagen gezellig met elkaar geskied.

❄️

Ik denk qua leskwaliteit dat het elkaar niets ontloopt (hier in de hal of ginds in de sneeuw). Wel leren kinderen iets anders dan volwassenen dus ik weet niet hoeverre voor kinderen ook geldt wat bij veel volwassenen ook geldt: als je maar heel goed je houding en basis leert, boeien de omstandigheden minder.

Kwaad kan het sowieso niet om in Nl een paar lessen te nemen, toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Eens met je eerste vragen #Kaliste
Wat is jullie doel/vinden jullie belangrijk.

Voor ons was dat dus o.a. dat onze jongste al een beetje aansluiting kon hebben met z’n broers, zodat we met elkaar konden skiën.

Leeftijd en nationaliteit van groepsgenootjes en de taal van de leraar heeft alledrie mijn zoons nooit uitgemaakt in het plezier overigens. Sterker nog, hoe diverser hoe leuker en elkaar woordjes Nederlands/Frans/Engels leren was grote lol.

❄️

Persoonlijk wil ik juist met mijn kinderen (7, 5 en 1,5 jaar) skiën (de jongste heeft er wel opgestaan maar gaat natuurlijk niet echt mee op de piste 😉 )
Werk, hun school, sport etc zorgt er al voor dat je als ouder veel mist van het opgroeien, dus vakantie is voor mij quality time met hun.
Hiervoor zitten ze nu al een paar jaar (oudste 3,5 en jongste 2,5 jaar) in Nederland op een borstel baan op les.
Vanaf september tot februari iedere week een uurtje les (eerste jaar hadden ze half seizoen meegedraaid). Gevolg is dat ze heel vertrouwd met hun skies rondlopen. Ook komen ze beide gewoon prima mee tijdens tochten. En een zwarte bugel (de zwarte vanuit Gerlos naar Koningleiten) is voor hun net een speeltuin.
Wel merkte ik dit jaar dat ze tochten skiën wat saai vonden, dus geregeld een funpark, bospad waar ze tussen wat bomen kunnen slalommen, een renstrecke, of een bugel piste was nodig voor de motivatie. Opzich zijn dit ook de herkenbare zaken waar je vaak de klasjes vind.

Mijn ervaringen met indoor skiles in NL zijn erg positief. Mijn dochter (bijna 15 nu) heeft vanaf haar 3e tot haar 10e elk jaar 1 of 2 maal een indoor skicursus in Valkenswaard gevolgd. Heeft ze zoveel van geleerd dat ze nu geen les meer heeft en al volop carvend de pistes afragt. Mijn conclusie: het kost een paar centen en vooral veel tijd, maar het is absoluut de moeite waard.

Hier goede ervaring met lessen in Nederland . Wij gaan naar snowsport center . Ze hebben beide nu 13 lessen op de baan. En de jongste ( 4 )gaat als een speer. De oudste heeft elk jaar gehad ( 12 lessen). Hij zit dan op nivo van de lessen die hij in Frankrijk krijgt en . Hij heeft tot nu altijd Nederlands sprekende leraren gehad. En vorig jaar was er een stagiaire mee die alles vertaalde voor de kids .
Ze krijgen in Frankrijk alleen in de ochtend les .

*bericht bewerkt door miepmiep op 23 mrt 2019 18:22

Elk uur wat ze op ski's doorbrengen draagt bij aan hun vaardigheden. Dus ook in NL
Maar is je doel om te zorgen dat ze op vakantie niet meer hoeven te lessen?

Ik moet er persoonlijk niet aan denken om de kinderen op vakantie de hele dag mee te hebben. Vooral op mijn jongste sta ik dan veel te veel te wachten. Daar wordt ik geen leuke papa van.
Voor en na de skiles met hen op pad vind ik erg leuk en ook aan het einde van de week een hele dag. Maar ik moet mijn eigen uitdaging kunnen hebben en quality time met z'n tweetjes vind ik ook belangrijk.

*bericht bewerkt door Taan op 25 mrt 2019 13:40

Onze dochter heeft 10 uur les gevolgd voordat ze de eerste keer mee ging op wintersport. Bij het verdelen van de lessen in Oostenrijk is ze direct in een hogere groep gezet. De beginners groep was bedoeld om na de week les gemakkelijk van de blauwe piste af te kunnen, deze deed ze heel goed de ochtend voor de eerste les al begon en wij vertelde dit, na evaluatie is zij hoger gezet en kon aan het einde van de week makkelijk met ons van een rode piste af.
Wij hebben haar wel in Peer ( België ) privé les gegeven van 10 keer 1 uur. Wij vonden dit zalig dat ze in namiddag goed met ons mee kon van de piste af kon

Plaats een reactie