“Veilig” skigebied voor jonge kinderen

Hallo allemaal,
Afgelopen januari zijn wij voor het eerst met onze dochter (5jaar) wezen skieen (in SHLF), ze had les in Fieberbrunn maar de laatste dag zijn wij zelf met haar wezen skieen, dit deden wij in Leogang. Wat ons op viel/stoorde was dat daar veel mensen op de piste met hoge snelheid echt vlak langs haar skieden wat ons een onveilig gevoel gaf. Is dit iets wat in alle gebieden voor komt? of heeft iemand een goede tip voor een gebied waar dit minder/niet voor komt?
Alvast bedankt

Gstaad is heel erg rustig en niet veel mensen op de piste. Voor Kinderen denk ik beste gebied in Europa

Kleine familiegebiedjes: Veel locals (goede skiërs die vaak goed opletten) en weinig ‘kilometervreters’. Zoek gebieden van onder de 50 km en het liefst zo onbekend mogelijk

Click. Click. Peace

Wel klein maar puur voor kinderen zijn Winklmoosalm - Steinplatte,Schlick 2000 en Lofer aanraders!

Kijk https://www.wintersport.nl/forum/topic/445772 eens tussen. Daarnaast kan ik nog Werfenweng en de Diedamskopf van harte aanbevelen, evenals het Tannheimertal.
Ver weg maar Donnersbachwald (Riesneralm) in combinatie met Planneralm zou wel eens goed kunnen passen.
Lofer en Winklmoosalm/Steinplatte zijn wel wat druk in de vakantieperiode, zeker komende winter.

*bericht bewerkt door Bennie op 24 mrt 2019 18:19

Hartelijk dank voor de tips! Hier ga ik mee aan de slag

Bekijk eens Kleinwalsertal of Lermoos, beide hebben we bezocht met kleine kinderen. Erg goed bevallen en goed aan te rijden.

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Brandnertal en maria alm. Geen racers gezien. Leuke skigebieden voor kinderen.

Ik denk dat de meeste kleinere familiebestemmingen geschikt zijn. Gebieden waar ook veel aanbod is voor jongeren, studenten, ervaren skiërs zullen andere skiërs aantrekken.

Serfaus, een no-brainer.

Leuk punt, maar wij hebben er nooit rekening mee gehouden cq bij stil gestaan. Op stukken waar het nodig leek de kleine een beetje afschermen door zelf een handige positie te kiezen was altijd meer dan voldoende.

Edwin van Riel

@Fredje Als ze Leogang en Fieberbrunn als onprettig ervaren, zal dat in Serfaus niet anders zijn.

Serfaus, een no-brainer.

fredje op 25 mrt 2019 09:44

Met name in de vakantie periode kan het daar flink druk zijn en wordt er wel degelijk veel geracet. Verder een kindvriendelijk gebied met veel faciliteiten voor kinderen.

Dit jaar was ik in Montafon, met name Brandnertal, Gargellen en Golm (de kleine gebiedjes), zijn heel gemoedelijk en kindvriendelijk.

Carezza vond ik ook een veilig kindergebied. Erg rustig en heeft ook leuke pistes voor kinderen.

Als je het koud hebt moet je demarreren

Brandertal is denk ik prima voor wat je zoekt.

Kappl of Hochzeiger. Zoals Rogier al zei: kleinere familiegebiedjes. In ieder geval de party gebieden vermijden. Alcoholconsumptie in combinatie met testosteron is waar je zo weinig mogelijk van in de buurt wilt hebben.

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 26 mrt 2019 19:35

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

In aanvulling op Sebastiaan heb je een megagebied ook helemaal niet nodig met kids. Ski Juwel zou ook leuk kunnen zijn!

Mr. Slow

Serfaus, een no-brainer.

fredje op 25 mrt 2019 09:44

Inderdaad een no brainer. Overvolle liften, overvolle pistes, (redelijk) veel landgenoten die als ongeleide projectielen naar beneden gaan. Precies wat je niet wilt hebben als je met kleine kinderen de pistes op wilt. De oefenweides zijn er prima voor kleine kinderen. De pistes zelf absoluut niet.

Born to Ride

Turracher Höhe is ook een echt familiegebied. Alleen wel wat verder rijden!

Zelf geleerd in Waidring (Steinplatte) & Fieberbrunn (toen het nog rustig was)
Gargellen kan ik uit eigen ondervinding ook zeer aanbevelen.

*bericht bewerkt door Joy85 op 27 mrt 2019 13:29

In aanvulling op Sebastiaan heb je een megagebied ook helemaal niet nodig met kids. Ski Juwel zou ook leuk kunnen zijn!

Quick op 26 mrt 2019 19:57

Helaas, We zijn er in 2017 en 18 geweest. Mijn jongste was 7 en 8, maar ook hier heb ik mijn hart vast gehouden over hoe er rakelings langs hem geskied en geboard werd. (Desondanks gaan we er volgend jaar weer heen)

Ik denk dat het vooral 10'ers en 20'ers zijn die gewoon het inzicht nog niet hebben dat ze hiermee kind en ouders angst aanjagen. En dan ook vaak nog de minder goede skiërs en boarders. Je zou dus een gebied op moeten zoeken waar die minder komen. Maar waar dat is?..

*bericht bewerkt door Taan op 27 mrt 2019 13:44

cynisch:
Volgens deze site is La Grave een skigebied dat 100% beginnerspistes heeft. :smiling_imp:
Aan de andere kant, ken ik ook geen enkele matig gevorderde skiër die hier ooit naartoe gegaan is (en is teruggekeerd).

On-topic:
ik ben dit jaar voor een shortski in Valmorel (Fr) geweest.
Daar had je een heel stuk afgezonderde pistes (in de buurt van TSK: Côte Soleil), die bijna de hele dag verlaten waren.
De overige blauwe pistes waren ook vrij rustig / weinig hobby-racers gezien.
Nadelen: sleepliften, moeilijker om Nederlandstalige les te krijgen
(eerlijk toegegeven: toen ik zelf daar was, heb ik de Côte Soleil wel zelf gebruikt als trainingspiste voor allerlei bochten op hogere snelheid, maar ik ben zelf papa en hou altijd genoeg afstand van andere skiërs en matig mijn snelheid indien nodig en zoals gezegd, deze piste was toen volledig verlaten)

In het algemeen zou ik verder naar de kleinere gebieden in Oostenrijk kijken:
https://www.wintersport.be/wintersport/oostenrijk#beginners:…
eventueel te cross-checken met de gebieden waarbij expliciet staat dat er weinig apres-ski mogelijkheden staan.

*bericht bewerkt door Vivace op 27 mrt 2019 14:48

Glide on!

Ik ben ook met mijn kids aantal jaren geleden in Ski Juwel geweest (toen was het zelfs minder populair denk ik). En daar is het idd soms ook je hart vast houden. Ik denk dat je dat overal hebt waar het druk is. Ligt mi ook aan veel andere factoren. In Alpach heb je bv een leuke blauwe piste (die ook deels door bos slingert en bospaadjes zijn kids gek op) maar er is een stuk waar een drukke rode piste de blauwe piste kruist (je moet dan als het ware de rode piste oversteken alsof het een drukke autoweg is). In weze is het mi niet veel anders zoals in het verkeer. Laatst in Kleinwalsertal geweest daar heb je denk ik minder last van. En afgelopen carnavalsweek in Flachau en daar zou ik dan niet naar toegaan in het hoogseizoen.

MW Janssen

In aanvulling op Sebastiaan heb je een megagebied ook helemaal niet nodig met kids. Ski Juwel zou ook leuk kunnen zijn!

Quick op 26 mrt 2019 19:57

Helaas, We zijn er in 2017 en 18 geweest. Mijn jongste was 7 en 8, maar ook hier heb ik mijn hart vast gehouden over hoe er rakelings langs hem geskied en geboard werd. (Desondanks gaan we er volgend jaar weer heen)

Ik denk dat het vooral 10'ers en 20'ers zijn die gewoon het inzicht nog niet hebben dat ze hiermee kind en ouders angst aanjagen. En dan ook vaak nog de minder goede skiërs en boarders. Je zou dus een gebied op moeten zoeken waar die minder komen. Maar waar dat is?..

Taan op 27 mrt 2019 13:43

Wij zijn zaterdag in Sainte Foy geweest. Dat is echt perfect voor kleine kinderen. Het gebied is super rustig en je hebt een aantal blauwe pistes die perfect zijn voor kinderen. Ik denk dat bijna de helft van de skiërs skileraars waren uit de omliggende gebieden in de tarentaise die daar op hun vrije dag komen skiën. Het niveau was dus super hoog op de pistes en iedereen hield heel veel rekening met de paar kleine kinderen en beginners die er ook waren.

Born to Ride

Hoi, we skiën normaal gesproken in Serfaus (ook met kleinere kinderen), maar ik ben laatst een paar dagen in Tannheim geweest. En ik vind dit voor kleine kinderen er ook wel heel leuk uit zien. Veel kleiner, rustiger en kneuteriger. Veel locals die lekker ff een middagje skiën. En echt goed kunnen skiën. Und alles mit der Ruhe. Ook wat voor te zeggen.

Victorine

Zie wat opmerkingen over Ski Juwell en daar komen wij dus ook ieder jaar. Begonnen toen de jongste 7 was dus perfect in de doelgroep van dit topic (inmiddels is ze 19, dus…). Ken alleen de Alpbach kant en bovenin zijn wel wat leuke dingen voor de kids. Mooie vlakke piste, korte oefenpistes, blauwe afdaling naar middenstation (maar kijk uit dat je niet de verkeerde afslag neemt want dan kun je voor wat uitdagingen komen te staan). Dalafdaling is voor beginnende kids te moeilijk (zowel de Alpbach kant als de Inneralpbach kant). En die rode piste oversteken? Hm, mijn indruk is dat de snelle skiërs daar echt wel rekening houden met het kruisende verkeer. Maar ja, kamikaze-piloten heb je altijd wel ergens? Ben bij de Hornlift 2000 wel eens onderuit geskied terwijl ik al lang en breed in de rij stond te wachten.

Mijn mening? Alpbach is zeker leuk voor kids in klas. De skileraren houden ze op de juiste stukken. Ga je zelf op pad zorg dan dat je weet waar je met ze naar toe gaat. Eén misser en ze staan op een stuk waar ze niet willen zijn. Algehele indruk qua “veiligheid” is voor mij goed. Zul je net die ene tegenkomen…
Kids hebben 3 jaar les gehad - eerste jaar meteen in Alpbach omdat Reith toen geen goede piste had. Daarna 2 jaar in Reith en toen hadden ze het wel gezien. Dus onder leiding van pa en ma de verdere kneepjes geleerd.

Een hele hoop tips! Hartelijk dank allemaal! Voor de komende paar jaar hebben we wat gebieden op het lijstje staan. Nu nog even de voorpret van het bepalen welk gebied komend jaar, dat gaat zeker goed komen👍

Plaats een reactie