Gimbal voor actioncam

Ik ben net terug van een weekje L3V en voor het eerst* gebruik gemaakt van een Gimbal. Wat een verademing is dat zeg! Redelijk makkelijk in gebruik en met een extra opzet zodat je hem kunt uitschuiven fungeert het net als een gewone monopod en heb je er niet meer (of minder) last van tijdens het skieën/boarden. Ik heb hem elke dag wel een dagdeel gewoon in de hand gehouden tijdens boarden, doordat hij spatwaterdicht is een keer wat sneeuw niet erg.

Ik zag er nog geen topic over dus wou het graag even met jullie delen. Mocht je zelf nog zitten te twijfelen of dit iets voor je is dan stop maar met twijfelen. Het is een must voor iedere "vakantie filmer" als je het mij vraagt :). Je beelden worden uiteraard veel meer smooth maar daarnaast blijft hij ook waterpas waardoor het hoogte verschil van de pistes veel duidelijker word. Nogmaals een echte aanrader!

Hier een filmpje wat ik gebruikt heb voor het vergelijk van de verschillende keuzes. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Feiyutech G5GS. Allereerst omdat ik een Contour gebruik, deze past hierop zonder extra mounts. Ten tweede is deze spatwaterdicht waardoor je minder panisch hoeft te zijn voor een beetje sneeuw. En als laatste is deze redelijk betaalbaar.

Zijn er meer mensen hier die een stabiliser gebruiken? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Het filmpje is wel wat verouderd en de techniek ontwikkeld op dit moment redelijk snel dus houd dat in de gaten.

*Dit is niet helemaal waar want de eerste keer was een lang weekend in Ischgl. Echter stond mn cam daar op foto stand en heb ik er geen bruikbaar materiaal aan over gehouden :D:D:D

*bericht bewerkt door tum op 31 mrt 2019 12:50

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

De grootste vraag is natuurlijk: waar is je vakantiefilmpje?

Als ik de beelden van @nickanema in het video topic zag, is met een GoPro Hero 7 een gimbal amper meer nodig. Ook de 6 maakt al heel erg stabiele beelden. Zelfde geldt voor de Sony actiecamera('s).

Voor veel andere camera's zou het wel een goede toevoeging zijn. De vraag is alleen of iemand er het geld voor over heeft. Helemaal als je de gimbal maar een paar keer per jaar gebruikt ;).
Ik film zelf voornamelijk vanaf mijn chest-mount. Dan vind ik voor die paar beelden die ik met de 'selfiestick'/gimbal maak de aanschafprijs te hoog voor het resultaat dat ik krijg.

*bericht bewerkt door Siard op 31 mrt 2019 15:15

Stay frosty

De grootste vraag is natuurlijk: waar is je vakantiefilmpje?

franksplinter op 31 mrt 2019 13:31

Daar sluit ik mij bij aan!

Zijn er meer mensen hier die een stabiliser gebruiken? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

tum op 31 mrt 2019 12:45

Ja ;-) https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/435808/getest-vide… De laatste tijd wel steeds minder en minder. De in-body stabilisatie van de camera die ik gebruik (GH-5) is eigenlijk zo goed dat ik geen losse stabilizer meer nodig heb. En net zoals al een keer gezegd wordt, ook de Gopro 7 is zo ontzettend goed met stabiliseren, dat ik ook daar amper meer over een stabilizer zou nadenken.

Als ik de beelden van @nickanema in het video topic zag, is met een GoPro Hero 7 een gimbal amper meer nodig. Ook de 6 maakt al heel erg stabiele beelden. Zelfde geldt voor de Sony actiecamera('s).

Voor veel andere camera's zou het wel een goede toevoeging zijn. De vraag is alleen of iemand er het geld voor over heeft. Helemaal als je de gimbal maar een paar keer per jaar gebruikt ;).
Ik film zelf voornamelijk vanaf mijn chest-mount. Dan vind ik voor die paar beelden die ik met de 'selfiestick'/gimbal maak de aanschafprijs te hoog voor het resultaat dat ik krijg.

Siard op 31 mrt 2019 15:13

Hier ben ik het dus wel zeer mee eens. Als ik naar de stabilisator van de GoPro7 kijk dan is een externe stabilisator niet meer nodig. De GoPro filmt strak direct aan een ski stok of op mijn helm. Kijk maar eens naar mijn filmpje, je kan inderdaad mijn ski stok helemaal zien bewegen (rond minuut 1:30). Maar het beeld is super stabiel.

@franksplinter dat duurt bij mij altijd 2 jaar, dus daar zou ik niet op wachten ;). Ik zal vanavond eens kijken of dat ik een boeiend fragment kan uploaden.
@ alle gopro lovers :D moet je door die (software?)stabilisatie niet inboeten op beeldformaat?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Ik gebruik zelf de GoPro Karma Grip, en inderdaad een gimbal maakt het beeld net wat rustiger.

@tum, nee valt mee de Hypersmooth van de nieuwe GoPro Hero 7 zal volgens mij 5% inboeten op beeldformaat, maar is toch is een gimbal mooier. Maar het resultaat met de Hypersmooth is wel verbluffend.

Even kort fragment geüpload, gefilmd met een iPhone SE op gimbal, de zhiyun smooth3. Helaas trekt YouTube de 60 fps er een beetje uit…
https://youtu.be/DzLhTFO7hGk

*bericht bewerkt door JurrianvanLoo op 02 apr 2019 14:58

Let it snow

Even kort fragment geüpload, gefilmd met een iPhone SE op gimbal, de zhiyun smooth3. Helaas trekt YouTube de 60 fps er een beetje uit…
https://youtu.be/DzLhTFO7hGk

JurrianvanLoo op 2 apr 2019 14:57

Hier zie je precies wat mij tegenviel van een gimbal bij skien/snowboarden:
De steilte van de piste wijzigt. En omdat de gimbal altijd 1 kant op kijkt, verdwijnt de skier op een gegeven moment onder of boven uit beeld.

Dat kun je aanpassen met de joystick… maar dat werkt niet ideaal of vloeiend. En als je eerst even achter iemand wil filmen, dan naast en dan onder blijf je prutsen…

Daarnaast maakt een beetje beweging de beelden ook dynamischer en actiever. Wat ik ook wel mooi vind.

Daarom ook de Gopro 7 gehaald. Dan is een gimbal niet meer nodig en het mikt een stuk makkelijker. Voor andere doeleinden is een gimbal zeer nuttig. Maar voor wintersport heb ik hem dit jaar thuis gelaten.

Video is nog niet online…

Even kort fragment geüpload, gefilmd met een iPhone SE op gimbal, de zhiyun smooth3. Helaas trekt YouTube de 60 fps er een beetje uit…

https://youtu.be/DzLhTFO7hGk

JurrianvanLoo op 2 apr 2019 14:57

Hier zie je precies wat mij tegenviel van een gimbal bij skien/snowboarden:
De steilte van de piste wijzigt. En omdat de gimbal altijd 1 kant op kijkt, verdwijnt de skier op een gegeven moment onder of boven uit beeld.

Dat kun je aanpassen met de joystick… maar dat werkt niet ideaal of vloeiend. En als je eerst even achter iemand wil filmen, dan naast en dan onder blijf je prutsen…

Daarnaast maakt een beetje beweging de beelden ook dynamischer en actiever. Wat ik ook wel mooi vind.

Daarom ook de Gopro 7 gehaald. Dan is een gimbal niet meer nodig en het mikt een stuk makkelijker. Voor andere doeleinden is een gimbal zeer nuttig. Maar voor wintersport heb ik hem dit jaar thuis gelaten.

Video is nog niet online…

Waah op 2 apr 2019 16:35

Ik heb mij de dji osmo mobile 2 aangeschaft. Volgende week eens testen op vakantie.
Die heeft active tracking tijdens het filmen, onderwerp blijft altijd midden in het beeld

Even kort fragment geüpload, gefilmd met een iPhone SE op gimbal, de zhiyun smooth3. Helaas trekt YouTube de 60 fps er een beetje uit…

https://youtu.be/DzLhTFO7hGk

JurrianvanLoo op 2 apr 2019 14:57

Hier zie je precies wat mij tegenviel van een gimbal bij skien/snowboarden:
De steilte van de piste wijzigt. En omdat de gimbal altijd 1 kant op kijkt, verdwijnt de skier op een gegeven moment onder of boven uit beeld.

Dat kun je aanpassen met de joystick… maar dat werkt niet ideaal of vloeiend. En als je eerst even achter iemand wil filmen, dan naast en dan onder blijf je prutsen…

Daarnaast maakt een beetje beweging de beelden ook dynamischer en actiever. Wat ik ook wel mooi vind.

Daarom ook de Gopro 7 gehaald. Dan is een gimbal niet meer nodig en het mikt een stuk makkelijker. Voor andere doeleinden is een gimbal zeer nuttig. Maar voor wintersport heb ik hem dit jaar thuis gelaten.

Video is nog niet online…

Waah op 2 apr 2019 16:35

Ja, dat je skiër verdwijnt, klopt inderdaad. De situatie dat je meerdere shots wil doen in 1 take, is beter te vermijden.

Steilheid v/d piste valt mij juist op dat dat best meevalt. Ik heb zelf ook een gopro (wel ouder modelletje, de 3 black) maar vooral het fisheye effect vlakt een piste enorm af.

Dat je statische beelden krijgt, klopt! Ik erger me alleen aan video’s die alleen maar met een gopro zijn geschoten, veel te onrustig of, zoals je noemt, dynamisch. Het mooiste is een combi zoeken tussen ‘rustige’ beelden zoals de mijne, afgewisseld met gopro shots vanaf de persoon zelf.

Let it snow

Zijn er meer mensen hier die een stabiliser gebruiken? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

tum op 31 mrt 2019 12:45

Ja ;-) https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/435808/getest-vide… De…

Rene op 31 mrt 2019 18:47

Ja had ik het toch goed! Ik had al gezocht, maar de blog kwam niet naar voren…

Hier een filmpje onbewerkt.
https://youtu.be/1raxiQ7TBy4

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Even kort fragment geüpload, gefilmd met een iPhone SE op gimbal, de zhiyun smooth3. Helaas trekt YouTube de 60 fps er een beetje uit…

https://youtu.be/DzLhTFO7hGk

JurrianvanLoo op 2 apr 2019 14:57

Hier zie je precies wat mij tegenviel van een gimbal bij skien/snowboarden:
De steilte van de piste wijzigt. En omdat de gimbal altijd 1 kant op kijkt, verdwijnt de skier op een gegeven moment onder of boven uit beeld.

Dat kun je aanpassen met de joystick… maar dat werkt niet ideaal of vloeiend. En als je eerst even achter iemand wil filmen, dan naast en dan onder blijf je prutsen…

Daarnaast maakt een beetje beweging de beelden ook dynamischer en actiever. Wat ik ook wel mooi vind.

Daarom ook de Gopro 7 gehaald. Dan is een gimbal niet meer nodig en het mikt een stuk makkelijker. Voor andere doeleinden is een gimbal zeer nuttig. Maar voor wintersport heb ik hem dit jaar thuis gelaten.

Video is nog niet online…

Waah op 2 apr 2019 16:35

Ja, dat je skiër verdwijnt, klopt inderdaad. De situatie dat je meerdere shots wil doen in 1 take, is beter te vermijden.

Steilheid v/d piste valt mij juist op dat dat best meevalt. Ik heb zelf ook een gopro (wel ouder modelletje, de 3 black) maar vooral het fisheye effect vlakt een piste enorm af.

Dat je statische beelden krijgt, klopt! Ik erger me alleen aan video’s die alleen maar met een gopro zijn geschoten, veel te onrustig of, zoals je noemt, dynamisch. Het mooiste is een combi zoeken tussen ‘rustige’ beelden zoals de mijne, afgewisseld met gopro shots vanaf de persoon zelf.

JurrianvanLoo op 2 apr 2019 19:50

Ik erger me vooral aan video’s die enkel POV (Point of View) laten zien. Dat maakt de video vaak saai IMHO.
Rustige beelden kan je prima ook met een gopro filmen natuurlijk. Je hebt de optie tot zoom, en om de fisheye te verwijderen.

Voor beelden vanuit een vast standpunt (iemand komt langs skiën) is een gimbal superhandig. Maar zelf film ik nu bijna alles met de GoPro. En losse shots wil ik nog wel eens met mijn telefoon filmen.

Voorbeeldje van mijn eerste trip met de Gopro 7. Video is nog niet af (paar clips niet goed en kleurcorrectie nog niet gedaan) maar misschien leuk om te zien hoe goed de hypersmooth-stabilisatie kan werken… Dankzij de Hypersmooth-stabilisatie is het niet zo onrustig als normale action-footage. Maar zit er toch nog wát beweging in wat wel hoort bij een camera die in beweging is.

https://youtu.be/bgNqb-6SKGo

Nogmaals: Een gimbal is zeker top! Maar voor ski/snowboard pak ik tegenwoordig de Gopro. Minder gedoe met aanzetten, minder mee te slepen en de stabilisatie is meer dan goed genoeg. Maar voor omgevingsshots, of ander soort videos is een gimbal zeker een must-have. Zeker omdat je ze voor ~100 euro al hebt en die prima kwaliteit zijn. Heb 2 zelf gehad: een Smooth Q en een Vimble. En de Smooth Q was kop en schouders de betere van de twee. Helaas is die stuk gegaan (bracket geknapt) maar als er één gimbal is die ik met 100% zekerheid durf aan te bevelen dan is het de Zhiyun Smooth Q.

Plaats een reactie