Winterbanden na 1 april

Dit onderwerp gaat over de bestemming Stubaier Gletscher

Vraag… Na 1 april geen winterbanden meer verplicht in Oostenrijk, tenzij anders aangegeven.
Naar de stubeiergletscher, kun je daar nu heenrijden op gewone banden?
Groet, Rob

Afhankelijk van de weersomstandigheden. Maar ik zou dan in elk geval de sneeuwkettingen meenemen

Ik ga al jaren eind april naar Valtho of Tignes en heb dan alweer de zomerbanden erop. Mijn kettingen passen ook op de zomerbanden dus die gaan dan wel mee. Vorig jaar was t 30 graden op de heenweg 🙈

https://www.stubaier-gletscher.com/stubai-live/wetter/…

Vorige week stond er nog “winterreifen plicht”

ze zijn toch verplicht tot 15 april ?

Klopt, is tot 15 april.
Op de site staat nu ‘aan te bevelen’ tot het dal station.
Is alleen zonde om 2000 km te rijden op winterbanden met een temp van waarschijnlijk 20 graden.
Ik hou de weervoorspellingen in de gaten voor eind april.
Bedankt voor de info.
Groet Rob

Alvast nu donderdag, heftige sneeuwval in Oostenrijk !

Wij vertrekken zaterdag naar Montafon.
Wordt nog een fijne vakantie zo laat op het seizoen.

Stubaital Straße, 28 april 2017:

null

Heeft dit jouw vraag beantwoord? Ik was in ieder geval blij dat ik de winterbanden er nog onder had.

*bericht bewerkt door sterko op 02 apr 2019 19:28

Annoying skiers since 2003

In het ergste geval pak je in Neustift toch de bus.

Inderdaad een heel sterk argument… Foto…
Waar was dat?
In het dal of omhoog naar het talstation?

Zolang er reëele kans op winterse omstandigheden is zou ik ze er lekker onder laten. Die 2000 km grotendeels rechtuit op de snelweg levert echt niet zoveel extra slijtage op hoor. Ook niet bij 20 graden. Als je nou 2000 km woon werk verkeer zou doen met veel sturen, optrekken en afremmen is het weer een heel ander verhaal.

Winterbanden hebben weliswaar minder grip bij hogere temperaturen maar dan nog rijd ik nog steeds liever met winterbanden in temperaturen richting de 20 graden dan met zomerbanden richting een gletsjer in flinke winterse neerslag.

🏂

Ik heb dat dus omgekeerd. Bij droog weer zijn zomerbanden veiliger/beter:
https://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/met-winterbande…

Ik rij dus liever 2000 km op zomerbanden en dan het risico lopen dat ik op het laatste stuk omhoog kettingen moet leggen. In 8 jaar tijd in de verste verte geen winterse omstandigheden gehad in de laatste week van april. Tsja je kan een keer pech hebben.

En overigens, als de omstandighedem zijn zoals in die foto hierboven, dan ga je het toch niet redden met alleen winterbanden en moet je alsnog kettingen leggen.

En overigens, als de omstandighedem zijn zoals in die foto hierboven, dan ga je het toch niet redden met alleen winterbanden en moet je alsnog kettingen leggen.

elisabeth101 op 2 apr 2019 22:19

Dat komt dan omdat je banden dan kaal zijn gereden door het hard rijden bij te hoge temperaturen ;)

@martin9 Snelheid is ook wel degelijk van belang bij slijtage. Ga je harder dan pak 'm beet 100 neemt je slijtage echt wel toe, ook zonder hevige stuuruitslagen. Ongemerkt rem je op de snelweg ook een hoop af en stuur je behoorlijk door.

Waar was dat?
In het dal of omhoog naar het talstation?

Robert58 op 2 apr 2019 19:57

Ergens tussen Neustift en Mutterbergalm, maar in het hele dal sneeuwde het.
Dit was dezelfde dag in Neustift:

null

Nou viel er toen wel uitzonderlijk veel sneeuw voor eind april. Op de gletscher waren de pistepaaltjes bijna ondergesneeuwd:
null

Annoying skiers since 2003

Dat komt dan omdat je banden dan kaal zijn gereden door het hard rijden bij te hoge temperaturen ;)

Bennie op 2 apr 2019 22:48

Jij hebt zeker 4 wiel aandrijving 😁 ik kom met winterbanden nauwelijks een besneeuwde heuvel op (weliswaar beladen met voorwielaandrijving). Maar enfin zoals op die foto ga ik echt niet op weg zonder kettingen! 😲

En overigens, als de omstandighedem zijn zoals in die foto hierboven, dan ga je het toch niet redden met alleen winterbanden en moet je alsnog kettingen leggen.

elisabeth101 op 2 apr 2019 22:19

Ik ben zonder kettingen boven gekomen. Ik heb wel vierwielaandrijving wat ook nog een beetje helpt, maar veel auto’s reden zonder kettingen naar boven.

Annoying skiers since 2003

^^volgende keer toch maar Continentals kopen 😉

Aangezien het een keuze blijft met genoeg argumenten voor beide keuzes heb ik nog een optie: gewoon s-nachts rijden. Lijkt me sterk dat de temperaturen dan rond de 20 graden liggen maar eerder max. 10 zijn. Dan belast je je winterbanden niet zo extreem.

En je kan sochtends meteen de piste op! Win win situatie dus! 😎

🏂

Plaats een reactie