Reistijd Andermatt naar Bettmeralp

Ik rij deze week naar Zwitserland. Op de planning staan: Andermatt, Bettmeralp, Saas Fee, Zermatt en Veyssonaz. Om de reistijd in te schatten, heb ik op Google maps gekeken. Volgens Maps is het van Andermatt naar Bettmeralp (Mörel) 60km. Opgegeven reistijd 1u28. Dat is gemiddeld 40km/u. Dat lijkt me wel erg lang, maar ik ken de wegen daar niet.
In hoeverre is die reistijd reëel?

Volgens mij moet je dan over de Furkapas. Maar die is uiteraard gesloten in de winter.

Paul

Euh, dan ga je hopelijk met het treintje want anders doe je er nog wel wat langer over. Dus treintje van Realp naar Oberwald en dan via Fiesch naar Mörel. Als het je puur om het gebied gaat kan je natuurlijk in Fiesch al omhoog (mits dat nog open is). Daarmee is de aangegeven reistijd reëel. 20 min trein, dan 20-25 rijden naar Fiesch en dan nog zo’n 15 min naar Mörel.

Volgens mij moet je dan over de Furkapas. Maar die is uiteraard gesloten in de winter.

Denktank op 7 apr 2019 20:13

Exact, trein is de enige optie of uren omrijden.

Thx. Even nagekeken. Maps rijdt niet via de pas.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/e284acd4fed0c6dc97c117df...

De pas ligt op de gele 19.
Ik zie ook geen trein?
Ik wil overigens na het skiën naar Mörel rijden (rond 16u). Dan de volgende dag in Bettmeralp skiën.

Edit. Ik zie het. Een trein.

*bericht bewerkt door DrPhil op 07 apr 2019 20:39

Ik weet niet beter dan dat dit stuk niet te bereiden is in de winter. Als je inzoomt op jouw route dan staat daar “furka”. Of dat stuk open is weet ik niet maar ben hier met krokus nog geweest en toen echt alleen maar de route (van Fiesch) via Oberwald-Realp en dus met de trein kunnen volgen. Is overigens niks mis mee. We konden er direct op en 20min later sta je aan de andere kant.

Berijden natuurlijk

Ja ik zie het nu. Het stuk tussen Realp en Obergoms is een trein. Thx!

Dan begin in ik Bettmeralp. Misschien op de terugweg dan.

De omgeving is in ieder geval heel mooi.

Nb Voor de Bettmeralp moet je vanaf Betten omhoog. Bij Morell ga je naar de Riederalp.

Paul

Pfoe, dat is een straffe planning zeg. Dagelijks een stukje rijden? Of doe je bepaalde gebieden meer dan één dag? Ik hoop voor je dat het mooi weer wordt, anders zou het jammer zijn.

Mr. Slow

Één dag Riederalp, drie dagen Saas Fee, drie dagen Zermatt. Dat is de planning. En daarna afhankelijk hoe mijn schenen zich houden.

*bericht bewerkt door DrPhil op 07 apr 2019 22:27

Mooi tripje. Veel plezier, @DrPhil!

Klinkt goed, houd ons op de hoogte! Wil nog even zien of we de week erna op pad kunnen, dus alle info is welkom. Veel plezier!

Edwin van Riel

Thx. Eens kijken hoe het bevalt:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/b3b8cb7a9b5a3ec247b84ede...

Gister in Andermatt geweest, was maar een handvol liften open op 1 berg.
Wel prima condities.

Goed om te weten. Speciale reden of omdat het laat in het seizoen is?
Meteen even Bettmeralp nagekeken. Drie liften dicht. Een aantal gaat om 14u dicht.
Even gepuzzeld. Geen belangrijke liften. Alleen één dichte stoeltjeslift (Talegga) is zo te zien jammer.

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 apr 2019 12:48

@DrPhil

Have fun and stay safe en denk aan je spare-ribs.😉
Wij gaan vrijdag ook voor 'n weekje naar Livigno. Niet voor km maar voor fun , kleindochters 6 en 7 gaan mee.💖

Born to run. B.S.

Volgens mij is alleen de Gemsstock nog maar open in Andermatt. Het gedeelte richting Sedrun alleen nog in de weekenden tot en met Paasmaandag.

https://www.skiarena.ch/en/service/time-of-operation…

*bericht bewerkt door Quick op 08 apr 2019 13:15

Mr. Slow

Ja ik zie het nu. Het stuk tussen Realp en Obergoms is een trein. Thx!

DrPhil op 7 apr 2019 20:40

Auto kan gewoon mee op die trein . . . .
Zie https://www.matterhorngotthardbahn.ch/de/winter/anreise/auto…

Rob

Het belangrijkste gedeelte in Andermatt (Nätschen) is al sinds eind maart gesloten, incl. het hele gebied tot Sedrun. Alleen twee liften op de Oberalppass (te bereiken via de trein) zijn nog in de weekenden tot pasen geopend. Dan blijft alleen nog de Gemsstock over die dagelijks geopend blijft tot ein april en in de weekenden tot 19 mei. Moet je dus nog maar goed overdenken of dit aanbod nog interessant is. Aangezien actueel nog genoeg elders geopend is, zou het voor mij een no-go zijn. Aletsch-Arena… naja, moet je ding zijn. Qua skigebied geen wereldwonder, maar de omgeving is er wel fenomenaal.

Naar Oberwallis kan je inderdaad het beste met de auto op de trein. Afhankelijk waar je naartoe rijdt kan je de Lötschbergtunnel nemen of de Furkatunnel. Op zaterdagen is de Furkatunnel niet aan te raden vanwege snel oplopende wachttijden. De Lötschbergtunnel heeft daarentegen altijd voldoende capaciteit en er vertrekken doorgaand autotreinen.

Als je op de terugweg in L4V bent kan je natuurlijk het makkelijkste via de snelweg rijden. Let ook hier tijdens weekenden met goed weer op vertragingen, die op de A9 langs Montreux voorgeprogrammeerd zijn en flink kunnen oplopen.

*bericht bewerkt door Frans op 09 apr 2019 02:09

Plaats een reactie