Alternatieve paasbestemming: wél echte bergen, geen sneeuw meer

Ik ben alternatieven aan het bekijken voor het paasweekend (donderdag 18 t/m maandag 22 april a.s.). Als we skiën laten schieten als optie, willen we nog steeds wel de natuur in. Wandelen (dagtochten) vinden we erg leuk, vooral in de bergen. En dan bedoel ik echte bergen, met delen boven de boomgrens etc. Dus geen Ardennen of iets dergelijks.

Welke regio's zijn nu al dusdanig in zomermodus dan de wandelpaden goed begaanbaar zijn, de hutten geopend (voor de inwendigde mens) en we echt geen winterse taferelen meer gaan tegenkomen? We hebben een prima uitrusting overigens, op alle omstandigheden voorbereid, maar willen toch al echt omschakelen naar de lente als we deze optie (niet skiën) overwegen.

Afstand vanaf Nederland is niet zo'n issue, rijden of vliegen is allebei een prima optie.

Iemand goede suggesties, ervaringen, etc.?

Hangt natuurlijk een beetje van het weer af maar het hele deel tussen Reschen en Meran, aka Sonnenberg (in elke stad/dorpje noemen ze zo de zuidhelling en de naam is niet gestolen) zou je kunnen overwegen.
Delen van de Meraner Höhenweg doen.
Eerlijk gezegd heb ik er geen idee van of alles momenteel begaanbaar is maar aan deze zonnekant van de Zuidalpen zit je vrij snel goed in het voorjaar. ;)
Edit: da's Zuid-Tirol hè.

*bericht bewerkt door bartvwg op 12 apr 2019 14:09

Bla, bla, bla.

Ik kan je Corsica zeer goed aanraden. Je hebt daar hele ruige natuur/bergen. Het klimaat is er behoorlijk aangenaam en daardoor dus al aardig in zomermodus.

Born to Ride

Of de hutten in Vallée du Joux al open zijn weet ik niet, maar het is er heel aangenaam toeven. En op een drie kwartier rijden zit je aan de Zwitserse Cote d’Azure, de wijnhellingen ten oosten van Lausanne.

Lekker een paar dagen naar Schotland of The Cotswolds? Kun je heerlijk outdoor bezig zijn! Ierland en Wales ook trouwens. Echte bergen betekent in deze periode gewoon nog sneeuw en daar is het voor wat betreft activiteiten anders dan skiën echt laagseizoen.

Waarom ga je niet gewoon skiën? Ben je ziek? Of zoveel trips gedaan dat je er wel even klaar mee bent?

*bericht bewerkt door Quick op 12 apr 2019 14:52

Mr. Slow

Waarom ga je niet gewoon skiën? Ben je ziek? Of zoveel trips gedaan dat je er wel even klaar mee bent?

Quick op 12 apr 2019 14:46

Haha nee hoor. Gewoon mijn opties aan het bekijken. DIt weekend maar eens een knoop doorhakken.

Waarom ga je niet gewoon skiën? Ben je ziek? Of zoveel trips gedaan dat je er wel even klaar mee bent?

Quick op 12 apr 2019 14:46

Haha nee hoor. Gewoon mijn opties aan het bekijken. DIt weekend maar eens een knoop doorhakken.

GiGi op 12 apr 2019 15:00

hahaha, ik zeg even niks geloof ik ;)

Edwin van Riel

Voor dit seizoen sta ik nu op 47 skidagen in de Alpen. Ik zou graag de 50 overschrijden voor het eerst in mijn leven, maar de condities zijn wat ze zijn en ik ben niet alleen in het maken van keuzes.

Ik kan je Corsica zeer goed aanraden. Je hebt daar hele ruige natuur/bergen. Het klimaat is er behoorlijk aangenaam en daardoor dus al aardig in zomermodus.

Matthias123 op 12 apr 2019 14:10

Ik wilde exact hetzelfde zeggen. Hoe wonderschoon en ruig is het binnenland. Vanuit Corte bijvoorbeeld zijn er prachtige tochten te maken. En de kustlijn is ook schitterend en gevarieerd.

Alleen voor een (lang) weekend wellicht beetje omslachtig.

*bericht bewerkt door Marije77 op 12 apr 2019 15:30

❄️

Zuidkant Pyreneeën? Geen idee alleen hoe het weer daar nu is.

❄️

Voor dit seizoen sta ik nu op 47 skidagen in de Alpen. Ik zou graag de 50 overschrijden voor het eerst in mijn leven, maar de condities zijn wat ze zijn en ik ben niet alleen in het maken van keuzes.

GiGi op 12 apr 2019 15:19

Hier idem, alleen nog een keer dit seizoen als de kans groot is dat het echt heel erg de moeite waard is.

Edwin van Riel

Ik kan je Corsica zeer goed aanraden. Je hebt daar hele ruige natuur/bergen. Het klimaat is er behoorlijk aangenaam en daardoor dus al aardig in zomermodus.

Matthias123 op 12 apr 2019 14:10

Ik wilde exact hetzelfde zeggen. Hoe wonderschoon en ruig is het binnenland. Vanuit Corte bijvoorbeeld zijn er prachtige tochten te maken. En de kustlijn is ook schitterend en gevarieerd.

Alleen voor een (lang) weekend wellicht beetje omslachtig.

Marije77 op 12 apr 2019 15:29

Zeker fraai. Maar inderdaad, voor een lang weekend ben je er niet zomaar. Vliegen op Ajaccio (als die al worden aangeboden) en dan nog een stuk rijden. Ik heb me op het eiland prima drie weken kunnen vermaken, dus zou het eiland eerder voor een wat langere periode aan willen raden.

Mr. Slow

Apennijnen, Italië.

De Alpujarras, onbeschrijflijk mooi. Zuidkant van de Sierra Nevada. Daar kun je nu een combinatie maken van bergwandelen, strand, ski en cultuur (Granada!).

Ben er zelf 15 jaar geleden geweest in Oktober, en denk er nog steeds met weemoed naar terug.
Fly-drive naar Malaga boeken en gaan!

Aplujarras is de enige plek van Europa waar de moren een paar honderd jaar gewoond hebben, vandaar die witte dorpjes.
Hele bijzondere sfeer. Extreem mooie natuur, veeeeeel ruimte en fenomenale vergezichten, tot Marokko aan toe.
Mooie dorpjes. Lekker eten en fantastisch wandelen. En om het af te ronden nog Boedhistische tempels ???

De Middellandse zee vlakbij (water nog een beetje fris misschien).
Granada op rij afstand met 7e wereldwonder Alhambra.

Skigebied Sol-y-nieve ook op rij afstand. Skieen met uitzicht op de zee en Marokko.
https://www.wintersport.nl/dorpen/pradollano

Hier een artikel van lonely planet over wandelen in de Alpujarras
https://www.lonelyplanet.com/spain/andalucia/las-alpujarras/…

Capileira (2e foto) enorm mooi dorpje, heerlijke tapaś

null

null

Ik check net de webcam, en zo te zien ligt er ook nog een enorm pak sneeuw. Zelfs op de daken!

null

*bericht bewerkt door Onnem op 12 apr 2019 21:36

The older I get, the better I was

Mmm, vorige optie ziet er wel echt goed uit.

Ik dacht aan Griekenland, bergen op vasteland of Kreta. Misschien kun je nu wel goedkoop naar Kreta vliegen.

Fun Lovin' Skier

Madeira. Kun je prachtig wandelen.

Madeira is inderdaad ook prachtig om te wandelen en gegarandeerd sneeuwvrij ook. Ook Gran Canaria is erg mooi en vergelijkbaar. Nadeel is wel dat het beide ver vliegen is voor enkele dagen wandelen.

Born to Ride

Dank voor alle suggesties. We zijn echter onderweg naar Ischgl om 4 dagen te skiën.

Dank voor alle suggesties. We zijn echter onderweg naar Ischgl om 4 dagen te skiën.

GiGi op 18 apr 2019 07:58

Daar ben ik volgende week. Benieuwd hoe de pistes gaan zijn, vorig jaar afsluiting waren ze echt slecht.

Dank voor alle suggesties. We zijn echter onderweg naar Ischgl om 4 dagen te skiën.

GiGi op 18 apr 2019 07:58

Veel plezier, wij zien er van af, gaan lekker surfen in de 24 graden met Pasen ;)

Edwin van Riel

Nice, have fun! Misschien zie ik je daar. Vanaf morgen ook daar

Let it snow

Vorig jaar Koningsdag heb ik prima geskied. Ja er is wat pap maar ik verwacht niet anders eind april.

Gaat nog druk worden, vertrek straks ook die kant op voor 4 dagen

Dank voor alle suggesties. We zijn echter onderweg naar Ischgl om 4 dagen te skiën.

GiGi op 18 apr 2019 07:58

Wordt minimaal 51 dagen dus dit seizoen, check bucketlistje… ;-)

...ski-addict...

Laat morgen even weten hoe de sneeuw is. Ik ga morgen naar de Kaunertaler Gletscher en overweeg om zaterdag Samnaun/Ischgl aan te doen, als de sneeuw het toe laat. Zit nog steeds met een rotte knie, dus ben niet gebaad bij alléén maar pap.
Dagje Serfaus-Fiss-Ladis overweeg ik ook nog, mits…

*bericht bewerkt door Almdudler op 18 apr 2019 22:01

Wij rijden nu terug uit Ischgl vandaan. Sneeuw vonden wij erg goed na een mooie laag verse sneeuw afgelopen weekend. Werd wel elke dag wat minder, ook omdat het elke dag warmer werd met bijna alleen maar zon. Toch bleven de meeste pistes verassend goed, zeker boven een bepaalde hoogte. Uiteraard waren drukke verbindingen op slot wel slecht, en de zuid hellingen. Behoorlijk geluk gehad met de timing van deze vakantie dus.

Er is dus prima nog een mooi rondje te maken op strakke pistes, zeker als je op tijd begint

Alles aan de Oostenrijkse kant ligt er strakker bij dan aan de Zwitserse kant. Noordhelling vs zuidhelling.

Jammer, want ik ben altijd wel gecharmeerd van Samnaun 😁…
Op de Kaunertaler Gletscher is het iig super goed vertoeven! Perfecte pistes, ruimte zat en lekker veel zon. Ik vraag me af of het, mocht ik morgen naar Ischgl gaan, het daar dan niet enorm tegen valt 🤔…
Zijn de pistes daar vanaf 11.00 al zacht, of laat dat nog wat langer op zich wachten?

Verschilt een beetje per oriëntatie. Maar het is voor de lunch al zacht te noemen ja.

Dan sla ik over denk ik. Morgen maar Pitztal aandoen dan!

Ik zit in Solden, nog verrassend goede pistes, maar heel erg druk. Vandaag dagje hochgurgl/obergurgl. Heerlijk rustig en geen slush (wel wat kaalgeschaafde pistes)

Plaats een reactie